belt cp instabiel in idle up

Bedankt weer voor de reacties.

Status op dit moment:

Staartbuis nagenoeg recht , voor zover dat mogelijk is, in ieder geval goed om te vliegen.
Onderdelen die op voorraad zijn worden vanavond ingebouwd.
De rest wordt besteld inclusief een nieuwe staartbuis.

Andere zender blijft voorlopig op t verlanglijstje staan..... ;-)

Vraagje wat zo spontaan bij me opkomt: Hoe weet je dat de riem in de staartbuis strak genoeg staat??
Ik kan me voorstellen dat een te slappe riem slipt en een te strakke riem vermogensverlies oplevert.
Dus wat is de ideale spanning en hoe bepaal je die????

Verder ben ik het wel met eens met de stelling dat je niet alles moet rechtbuigen.
Normaal vervang ik alles wat schade heeft opgelopen, maar in dit geval en gekeken naar de staartbuis en vooral de zin om morgen weer te vliegen heb ik besloten om hem recht te buigen.

groet Andreas

In de handleiding van mijn 250 & 450 staat dat de belt strak genoeg staat als je hem tot ong. de helft in kan duwen.

Nu vind ik persoonlijk dit een beetje vaag, iemand die sterk is in zijn handjes zal dat punt nooit bereiken.

Eigenlijk is het een kwestie van een beetje aanvoelen. Strak zetten, even voelen met een schoevendraaier oid hoe strak het nu werkelijk is, dan even kijken of hij niet doorslipt. Dit doe je dus door domweg even aan de staart te draaien, terwijl je de hoofdrotor tegenhoud. Kun je daar voor je gevoel genoeg kracht op zetten zonder dat hij doorslaat, is het goed.

Draait de staart nu erg stroef, moet ie een tikkie losser.
Kwestie van een beetje uitproberen, en gevoel ermee krijgen.

Hoi hoi,

Het is weer helemaal goed gekomen met de belt.
Riemspanning was niet zo problematisch als het leek, staat goed volgens mij, alles draait soepel en riem slipt niet.

De eerste vluchten zijn alweer gemaakt.
Ook in idle-up, ging perfect deze keer, op de grond naar idle-up geschakelt even aanvoelen wat de staart doet en dan voorzichtig vliegen. Hele accu in idle-up leeg gevlogen, was even wennen maar op het eind van de accu voelde het goed.

Accu nummer 3 heb ik besteed aan het nose-in hooveren op veilige hoogte.
Stap voor stap, steeds langer proberen vol te houden. Spannend maar mooi om de heli eens van voren te zien vliegen, geweldig !

Zonder schade huiswaarts gekeerd, een mooi begin van de vakantie.

Fijn weekend iedereen.

Groet,
Andreas

In de handleiding van mijn 250 & 450 staat dat de belt strak genoeg staat als je hem tot ong. de helft in kan duwen.

Nu vind ik persoonlijk dit een beetje vaag, iemand die sterk is in zijn handjes zal dat punt nooit bereiken.

Eigenlijk is het een kwestie van een beetje aanvoelen. Strak zetten, even voelen met een schoevendraaier oid hoe strak het nu werkelijk is, dan even kijken of hij niet doorslipt. Dit doe je dus door domweg even aan de staart te draaien, terwijl je de hoofdrotor tegenhoud. Kun je daar voor je gevoel genoeg kracht op zetten zonder dat hij doorslaat, is het goed.

Draait de staart nu erg stroef, moet ie een tikkie losser.
Kwestie van een beetje uitproberen, en gevoel ermee krijgen.

Inderdaad erg vaag. Dat was ook mijn bemerking bij het testen van de riem.
Het verschilt dan ook nog eens als je dichter of verder van de as duwt.

Gewoon een kwestie van gezond verstand denk ik. Niet te los, niet te vast.

Back