belt CP staartrotor blijft rondgaan..

Hello,

Staart rotor vervangen (alleen de bladhouder en bladen) en vervolgens blijft de staart niet meer staan.. (gaat heel hard tegen de klok in van achter gezien).

Alles nagezocht:
-servo (diverse posities gezet, naar voren of naar achter tot extreem)
-gyro (op reverse, normaal alle combi's samen met de remote)
-diameter rotor 13 cm
-belt drive gecontroleerd

Zie ik iets over het hoofd?...wat kan het nog zijn?

Vreemde is dat er niet veel veranderd is (de rotor bladen zijn nu geel ip van de witte originelen). Als ik de servo op de meest maximale positie zet (dan staat ie op 2/3 ipv 1/3 van de tailboom) met de stick helemaal naar links kan ik hem net stil zetten..), laat ik los dan gaat ie als een gek spinnen..verder dus niets veranderd t.o.v de originele situatie behalve de gele bladen maar die hebben dezelfde diameter..

Wie kan helpen?

Groetjes Indro

Is de belt er ook af geweest? als die er andersom opgezet is, draait de tailrotor, en dus ook de staart verkeerd.
Kijk dus even of de tailrotor wel de goede kant opdraait.

Is de belt er ook af geweest? als die er andersom opgezet is, draait de tailrotor, en dus ook de staart verkeerd.
Kijk dus even of de tailrotor wel de goede kant opdraait.

Hello, nope de belt is er niet afgeweest... ik heb hem verder ook gecontroleerd; zit niet te strak en niet te los, er slippen geen 'tandjes'.

Zoals ik al zei: alleen de houder van de bladen had ik verwisseld (voor een alu) maar deze veranderde de hoek van een blad een beetje stroef (krijg je met spullen van marktplaats...) dus heb ik de originele kunststof houde terug op de as gezet...that's all... vervolgens draait ie als een gek rond en krijg ik hem niet meer stil hoever ik ook de servo naar voor of achteren schuif over de tailboom..

Groetjes Indro

Bewegen de bladen ook als je de servo aanstuurt? Beweegt de servo ook ?

Even doen zonder dat de hoofdrotor draait. Klinkt alsof de staartbladen niet meer aangestuurd worden.

Loopt je servoarm niet aan? Staat je servohevel goed op de servo? Dat was bij mij 't probleem...

Loopt je servoarm niet aan? Staat je servohevel goed op de servo? Dat was bij mij 't probleem...

Nope, servo staat in een hoek van 90 graden op de tailboom, arm loopt niet aan en de servo(arm) beweegt vrij naar voren en naar achteren (bladen
bewegen ook), ik kan ook op de staart rotor as zien dat er volledige uitslag gemaakt kan worden

Ik heb het idee dat er niet genoeg (lucht) weerstand gegenereerd word om voldoende tegendruk te geven aan de draairichting van de hoofd rotor. Het lijkt alsof de hoek van de bladen niet (groot) genoeg is terwijl alles vrij loopt en de servo normaal reageert (gyro ook).

Wat ik helemaal niet snap is dat er niets veranderd is behalve de (originele) bladhouder die ik terug heb gezet..

Groetjes Indro

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad heel vreemd dat dit nu gebeurd nadat er eigenlijk niets veranderd is.
Aan de andere kant denk ik, dat als het feit er is je dit maar moet oplossen, in dit geval door meer tegendruk te geven met de staartrotor.
Globaal doe je dit door je tailservo te verschuiven waardoor de bladen meer of minder spoed krijgen. (gyro niet in HH mode en trim neutraal!) .....daarna de fijnafstelling door de ballinkjes te verdraaien.
Kijk eens of dat lukt.

Globaal doe je dit door je tailservo te verschuiven waardoor de bladen meer of minder spoed krijgen. (gyro niet in HH mode en trim neutraal!) .....daarna de fijnafstelling door de ballinkjes te verdraaien.
Kijk eens of dat lukt.

Hello,

Dank voor je antwoord, ik heb de servo zover verschoven dat bij maximale tegendruk (stick helemaal naar links) de ring (weet niet hoe je dat noemt) om de rotoras tegen de bladhouder aanschuift... dan met de stick volledig naar links stopt de heli dan met ronddraaien maar zodra ik hem iets terug laat komen naar de center positie gaat iet weer rond als een gek..

Groetjes Indro

Begin eerst met je zender aan te zetten en je servo dan de neutrale stand te laten aannemen.
Ga dan je servo op de tailboom zover schuiven dat de blades een kleine, positieve spoed hebben..... zo zou je een redelijk beginpunt moeten hebben.
(gyro niet in HH en trim neutraal)

Kijk ook even na of de bladeholder goed vast zit en niet over het asje slipt

succes.

Laatst bewerkt:
Misschien een domme gedachte van me.Maar kan het niet zijn dat je Gyro spontaan de geest heeft gegeven?
Dat was een paar jaar geleden bij mijn Logitech 2100 t Gyro het geval.
Teruggestuurd onder garantie en probleem was daarna met een andere Gyro opgelost.
Vr Gr E
Dus misschien even een andere Gyro uitwisselen...............
Sukses

Misschien een domme gedachte van me.Maar kan het niet zijn dat je Gyro spontaan de geest heeft gegeven?
Dat was een paar jaar geleden bij mijn Logitech 2100 t Gyro het geval.
Teruggestuurd onder garantie en probleem was daarna met een andere Gyro opgelost.
Vr Gr E
Dus misschien even een andere Gyro uitwisselen...............
Sukses

Hello,

Volgens mij is er niets mis met de gyro: hij centreerd na een sec. of 12/13 en reageerd op beweging van de staart..

Groetjes Indro

Als je niets heb gedaan gaat er ook niets fout.
Conclusie je hebt je onderdelen verkeert gemonteerd. Pas het boekje er eens bij en kijk alles goed na. Als je zo doorgaat raak je steeds meer in de problemen

Groeten
Martin

Als je niets heb gedaan gaat er ook niets fout.
Conclusie je hebt je onderdelen verkeert gemonteerd. Pas het boekje er eens bij en kijk alles goed na. Als je zo doorgaat raak je steeds meer in de problemen

Groeten
Martin

Hoi Martin, dat ik (hoogstwaarschijnlijk) iets verkeerd zal doen snap ik ook... ik heb als eerste het boekje erbij gepakt en de instructies opgevolgd (of beter: gecontroleerd of alles overeenkwam met de instructies): en dat is zo..

Vervolgens probeer ik na te gaan (oftewel: erachter te komen) wat ik verkeer doe... tot nu toe niets kunnen vinden, maar zal wel goed komen.

Ik zal straks eens wat foto's plaatsen zoals het nu is en wat ik heb geprobeerd, het lijkt mij erop dat de angle van de bladen niet goed is..

Groetjes Indro

Heb je de bladen niet verkerd om op de staart gezet, oftewel dat ze achteruit draaien?

Hoi Inny,
Met de stick neutraal, in middenstand dus, zou het blad een klein beetje hoek moeten hebben met de achterkant van het blad van de tailboom af wijzend.
Als ik het zo zie lijkt dat er absoluut niet op, integendeel, hij lijkt naar de binnenkant te wijzen. Ik zie in geen enkele stickstand een pitch waarin de rotor echt van de tailboom af blaast. (om het even simpel te benoemen)
Maar het kan gezichtsbedrog zijn.....kijk het even na.

Back