Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Bij het monteren van krukaslager en krukas kwam ik tot de conclusie dat het redelijk stroef draaide , nochtans had ik alles in dezelfde opstelling gedraaid. Waarschijnlijk zal de bronzen lagerbus en de kogellager dan toch niet 100% in lijn liggen , daarom heb ik juist achter de passing van de kogellager de krukas over een afstand van 15 mm een tiende afgedraaid en toen ging het al veel soepeler , minder contactoppervlak. Vooraan blijft er nog altijd 15 mm lagering in de bronzen bus over , dat moet zeker genoeg zijn.

Afdraaien krukas met gebruik van een spantang i.p.v. in de drieklauw , is nauwkeuriger
181.JPG


Schuine kant gefreesd in het carter/bus zodat er door de lager ook olie in de bus kan komen
182.JPG


Carter opwarmen op de Aladin
183.JPG


En dan valt het lager er vanzelf in
184.JPG


Daarna ben ik aan de propmeenemer begonnen , voor de afronding heb ik van een toolbit een radiusbeiteltje geslepen
185.JPG


Conisch uitgedraaid , beitel aangepast , vooraan slanker geslepen
186.JPG


Eens passen en goed bevonden
187.JPG


Omdraaien , vlakken , kamertje 0,5 mm diep draaien
188.JPG


Kartelen
189.JPG


Ben tevreden :)
190.JPG


Volgende is de proprondel en propmoer , Groeten Jef :cool:
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu 10% kon wat hier gebeurd was ik al heeeeeek blij.
Heel mooi Jef.

Gr Han.

Inderdaad Han, dat gevoel heb ik ook! Maar mijn bewondering overtreft toch mijn jaloezie... :p

Jef, we gaan deze motor toch niet draaien met een kunststof prop???? ;) Kom maar eens een paar mooie klassieke houten props uitkiezen. :p
 
Bedankt djjr , Han en classicracer :D:D:D

Jo , merci voor het aanbod , ik was wel niet van plan om deze prop te gebruiken , was maar om eens te passen , de houten schroeven die ik liggen heb zijn te klein of te groot , moet iets zijn van 14 à 15"
 
Bedankt:)Freek
En bedankt Bert om mee te denken , dit had ik eigenlijk in gedachten , zie tek.
full

Ik zou in de lengte richting van de krukas een groefje frezen om de olie te verdelen over bijna de lengte van de lagerbus en aangezien er in het krukascarter bij de neergaande slag een overdruk gecreëerd wordt voor dat de spoelkanalen openen dacht ik dat de brandstof(met de olie) er wel doorgeduwd zou worden.

Groeten Jef

Sorry, had al even niet meer hier gekeken...

Negeer a.u.b. mijn opmerkingen over een oliegroef in de stuwkraag want ik wist toen niet dat je achterin een kogellager ging gebruiken.

Het kanaal door de krukas is naar mijn mening echt zinloos, aangezien de olie domweg niet voor dat gat terecht komt. Als het al invloed heeft, ben ik bang dat het eerder olie weg zal trekken uit het glijlager, dan dat het extra olie in het lager krijgt.
in principe moet de olie die achter de krukwang langs de wand druipt (die draait niet, en slingert de olie dus ook niet weg) en door de carterdruk het lager in geduwd wordt, voldoende zijn.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Productie

Tja. De activiteiten van Jef volg ik al wat langer in de Vrije Vlucht rubriek - en nu zie ik dit. De productiviteit (er wordt continu gebouwd aan een verscheidenheid van modellen) is al verbazingwekkend maar het niveau van dit werkstuk slaat alles. En dan is er ook nog het geduld en de toewijding om het vast te leggen en te delen...
Wanneer ik weer eens een motortje van €25 op de kop tik zal ik mij meer bewust zijn van de complexiteit van het productieproces - en dus nog gelukkiger zijn met de aanwinst (-:
Dankjewel Jef - ik abonneer mij bij deze op dit wonderlijke verhaal.
Groet,
JW
 
Wanneer ik weer eens een motortje van €25 op de kop tik zal ik mij meer bewust zijn van de complexiteit van het productieproces - en dus nog gelukkiger zijn met de aanwinst (-:

Dat mag inderdaad best wel eens gezegd worden....

En wij maar zeuren dat een nagelnieuwe ASP in de modelbouwzaak 75 euro kost en bij Hobbyking maar 55....:rolleyes:

Groet, Bert
 
Iedereen nogmaals bedankt voor de complimenten , geeft je elke keer nog meer goesting om achter het draai en freesbankje te kruipen :)
Vandaag de proprondel en propmoer gemaakt.

De rondel heb ik eerst gevlakt en op de breedte een groef gestoken tot er nog een diameter overbleef van iets onder de 8 mm
193.JPG


Daarna doorboord met 8 en zo valt de rondel er vanzelf af en hoef je het stuk niet meer te draaien om te vlakken , bij deze smalle stukjes is het niet makkelijk om ze recht in te spannen alhoewel ik in de volgende foto's van de propmoer een manier laat zien hoe het wel zou kunnen
194.JPG


Zeskant slw.19 mm gefreesd
195.JPG


Gevlakt en M7 getapt
196.JPG


Om nu de voorzijde van de moer af te werken ga ik als volgt te werk , eerst steek ik in de spantang een aan de voorkant gevlakte as iets kleiner dan het op te spannen stuk
197.JPG


Dan draai ik de drieklauw er terug op en steek de hulpas zover in de klauw dat de afstand iets minder is dan het op te spannen stuk , zo zit , in dit geval de moer altijd recht en haaks , deze methode is ook toe te passen voor rondellen of afstandbusjes , eenmaal de juiste maat afgesteld kan men zo meerdere stukken maken die allemaal dezelfde lengte moeten hebben zonder telkens te moeten meten.
198.JPG


Zo ziet het er ingespannen uit
199.JPG


Hier heb ik de schuine kant en uit de losse hand de bol gedraaid (met een beetje hulp van schuurlinnen en staalwol)
200.JPG


Voila :)
201.JPG


Wordt vervolgd , Groeten Jef

PS. Dit heb ik onlangs tussendoor ook nog gemaakt , een dieselkop voor een OS 46 SF
006.JPG

Met filmke , starten en filmen gaat wel niet zo goed samen :rolleyes:
[URL='
diesel - YouTube[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De rondel heb ik eerst gevlakt en op de breedte een groef gestoken tot er nog een diameter overbleef van iets onder de 8 mm
Daarna doorboord met 8 en zo valt de rondel er vanzelf af en hoef je het stuk niet meer te draaien om te vlakken , bij deze smalle stukjes is het niet makkelijk om ze recht in te spannen

Grappig, ik doe dat altijd andersom: Als je boor niet helemaal zuiver is, loop je het risico dat bij het "losboren" het rondelletje scheef om de boor slaat en dan is de boring beschadigd.
Ik boor eerst, en steek daarna.
Zonder ondersteuning kan dat ook goed fout gaan, en daarom zet ik een stuk rond met dezelfde diameter in de boorkop en steek die in het gat vóór ik begin met afsteken. Als ik geen passend rond heb, keer ik de boor om (maar liever niet, want het is niet goed voor de boor).
Beetje olie om het stilstaand rond en het werkstuk niet op elkaar te laten vreten, en vooral het laatste stukje rustig steken en de delen komen volkomen onbeschadigd van elkaar los.

Heb op die manier al eens veertig rondelletjes van 6 x 3 x 0.5 uit POM staan steken, in één opspanning....

Groet, Bert
 
Jef,
Hier mijn Davis Diesel Conversion, geluid aanzetten dan hoor je het verschil!;)
[URL="
before and after Davis Diesel Conversion - YouTube[/URL]
Dit is een OS46LA, kleinere carb doorsnede, want je hebt zelf wel gemerkt dat het max toerental al bij half (OS46SF) tot 3/4(OS46LA) gehaald wordt:rolleyes:
Er zit een 13x6 prop op, kan nog naar 14!
Gr
Kees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Bert , i.v.m. het afsteken van stukken dat doe ik soms ook "andersom" , hangt af van de stukken en de goesting :)

@johannes , bedankt :)

@kees , heb je de volledige motor besteld bij Davis Diesel of enkel de kop ? En is de venturi van fabriek af kleiner bij een LA dan bij een SF of is dit aangepast ?

Ondertussen heb ik nieuwe drijfstang gemaakt voor de Alko Special , van de eerste uitvoering was ik niet helemaal tevreden , ik had de indruk dat ik ze nogal "licht" uitviel daarom versie nummer twee met iets meer "body"
203.JPG


Groeten Jef :cool: , wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Venturie 4D versus 40D

Jef,
De OS46LA carb 40D, venturie doorlaat is 6mm, gasschuif is zelfs maar 5,5mm!
Voor de OS46SF is het een 4D, en de venturie maat heb ik niet kunnen vinden, zul je zelf ff moeten meten, maar schat dat die 7, naar de 7,5mm zal gaan.
De LA heeft ook geen kogel lagers!
Ik heb inderdaad de complete set bij Davis DC gekocht, de OS origineel met een losse DDC cilinderkop. Ze adviseren de motor op nitro te laten inlopen en dan de sproeier zo laten staan, niet meer aankomen, want dat wordt dan de setting rijk met diesel fuel. Dan cilinderkop omgezet en andere brandstof slangetjes, contra schroef 1,5 slag uit en beginnen met aanslaan, elke keer 1/8 slagje in en na een halve slag weer in draaien was het lopen! Dan het mengsel armer draaien en kun je de compressie ook iets terug draaien, totdat je de beste combinatie/relatie hebt en de gas respons is gewoon hetzelfde al ben ik geen agressieve gas gever :rolleyes:
De rest is history, zie m'n draadje 1937 Cumulus motor!
Succes, hoe gaat ie met de Falcon
Gr
Kees
 
Hallo , ik heb een vraagje voor de ervaren bouwers/vliegers i.v.m. de vleugel , de ribben zijn volgens tekening iets under-cambered , zie het zwarte lijntje op de foto , zou dit veel verschil in de vliegeigenschappen geven moest ik de onderzijde recht laten ? Graag jullie advies/mening hierover .

F005.JPG


Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je met die "iets under-cambered" de licht holle onderzijde van het profiel nabij de eindlijst. Maar het is lastig te zien op de foto omdat die niet haaks op het profiel is genomen, en het hout ook wat krom is.

Als je de details wilt lezen raad ik je aan eerst een weekje in het aerodynamica-draadje te gaan lezen ... :rolleyes:

Een kort-door-de-bocht antwoord is:
- het levert je meer lift op (langzamer te vliegen)
- bij (zeer) hoge snelheden levert dit je extra weerstand op. Erg hard zal dus moeilijk/onmogelijk worden. Maar gezien de vrij grote dikte zal 'erg hard' wel niet de bedoeling zijn.
 
Ik neem aan dat je met die "iets under-cambered" de licht holle onderzijde van het profiel nabij de eindlijst. Maar het is lastig te zien op de foto omdat die niet haaks op het profiel is genomen, en het hout ook wat krom is.

Een kort-door-de-bocht antwoord is:
- het levert je meer lift op (langzamer te vliegen)
- bij (zeer) hoge snelheden levert dit je extra weerstand op. Erg hard zal dus moeilijk/onmogelijk worden. Maar gezien de vrij grote dikte zal 'erg hard' wel niet de bedoeling zijn.

Dirk , de rib is wel degelijk recht en ligt vlak , de "schaduw" die je ziet is zwarte stift en moet de licht holle onderzijde voorstellen , de rib heb ik nu aan de onderzijde recht gelaten (zoals een clark-y profiel) om het verschil aan te duiden . Snel vliegen is niet de bedoeling , eerder het tegenovergestelde , ik vroeg me gewoon af of het veel verschil maakt , rechte onderzijde of iets holle onderzijde , bouwtechnisch is het makkelijker om de onderzijde recht te laten .

Groeten Jef
 
Gewoon recht laten Jef. De vleugel van mijn power house heeft een holle onderkant maar of hij daardoor langzamer vliegt als met een rechte onderkant? Ik weet het niet. Het is in elk geval moeilijker om te bespannen en ik heb gemerkt dat ik hier en daar de bespanning terug tot tegen de ribben moet gaan lijmen.
 
Hoi Jef.

Gisteren een hele grote envelop ontvangen.
Met een prachtige inhoud.
Dank daar voor. Een lichtpuntje in deze donkere dagen hier.
Ga ik met de kerst eens even voor zitten.

Groeten Han.
 
Back
Top