Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door jef, 24 apr 2013.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    @Han , graag gedaan en alvast voor jou en iedereen op het forum de beste wensen voor 2015:po_O:confused:

    Ondanks drukke professionele werkzaamheden toch nog kans gezien om alle ribben met dezelfde vorm te snijden/zagen/schuren en met rechte onderkant i.p.v. een lichtjes holle onderzijde .

    F006.JPG

    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  2. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Knap werk Jef! Mijn beste wensen voor jou en alle dieselaars en houtwormen. :)
     
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Toch weer enkele avondjes aan de Falcon kunnen werken , het midden vleugelverbindingsdeel is klaar op de bovenste beplanking na , ik heb hierbij het plan gevolgd maar het lijkt mij wel zeer robuust uitgevoerd t.o.v. de http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-vliegen/220675-1937-cumulus.html van Kees bv.

    Het frezen van de gleuven voor de verbindingstongen , dit scheelt heel wat zaag en vijlwerk , enkel de hoeken uitvijlen en klaar
    F007.JPG

    De twee delen uit en in elkaar
    F008.JPG

    F009.JPG

    De triplex latten voor de nodige V-stelling zijn ook uitgezaagd en eens gepast , nu kan ik aan de vleugels beginnen
    F010.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Van enkele dagen vrijaf tijdens de nieuwjaarsperiode gebruik gemaakt om alvast aan de vleugel van de Falcon verder te doen , na vele uren later van snijden , zagen , passen , aanpassen , nog eens passen en plakken is dit het voorlopig resultaat :)
    F011.JPG


    F022.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  5. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ja Jef, ziet er heel goed uit. Was fijn om je eindelijk te ontmoeten.
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Merci Jo :) en het zal wel niet bij deze ene keer blijven zeker

    Bij het vastlijmen van de onderste beplanking kwamen er een paar foutjes te voorschijn :( , de beplanking sloot niet mooi aan bij de twee laatste ribben en de overgang tussen voorlijst en vleugeltip moest ook nog beetje bijgewerkt worden

    Onderkant
    F023.JPG

    Er zit een spleetje tussen de ribben en de beplanking
    F024.JPG

    Dit moet ik ook nog opvullen zodat het in vorm kan geschuurd worden
    F025.JPG

    Hier heb ik twee plankjes van 1,5 mm tegen de ribben gelijmd
    F026.JPG

    Spleet opgevuld , nu nog schuren , ook ga ik in de tip nog enkele driehoekjes lijmen om de beplanking te ondersteunen , het middelste zit er al op
    F027.JPG

    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Na dat ik de foutjes had bijgewerkt heb ik vandaag de achterlijst en de tip beplankt , laten drogen en morgen de voorlijst en de strips op de ribben lijmen
    F029.JPG

    F030.JPG

    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  8. Jef,

    ben je niet bang voor moeten in het hout door de knijpers? Ik gebruik altijd tape
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Peter , "moeten:confused:" zijn waarschijnlijk af/in-drukken in het hout . Tot nu toe nog geen last van gehad , de wasspelden die ik gebruik hebben niet veel "knijpkracht" en hebben afgeronde bekken.

    Groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  10. --------------------------------------------------------------------------------
    Jef,

    ik schrok al en dacht dat het een woord was uit mijn jeugd, vanuit een zeeuws dialect. Maar inderdaad, je had het al door ;)

    "MOET"
    1) Achtergebleven spoor 2) Afdruk 3) Dwang 4) Dwangmatig indruk 5) Egyptische koningin 6) Godin van het egyptische thebe 7) Huidstreep 8 ) Indruk of merk 9) Instulping 10) Indruksel 11) Indeuk 12) Indruk 13) Kneep 14) Kenteken 15) Kenmerk 16) Litteken 17) Merk of indruk 18 ) Moeten 19) Muziektermen 20) Muziekinstrument 21) Muziekinstrumenten 22) Nage
    Gevonden op Puzzelwoordenboek MOET
     
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Het knip en plakwerk van de rechtervleugel zit erop , toch wel redelijk arbeidsintensief zo'n half oldtimervleugeltje :)

    F032.JPG

    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  12. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Mooi werk!
     
  13. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Voorburg
    Gaaf ziet er heel mooi uit!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Maar dat moet wel een heel voldaan gevoel geven nu :yes:
    Ziet er super uit!

    Groeten, Ralf
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt Erikjan , Didier en Ralf ,

    Het is inderdaad heel plezant om te bouwen vanaf plan en als dan de zelfbouwmotor nog in orde komt en naar tevredenheid loopt is de voldoening helemaal compleet :D

    Groeten Jef
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Weinig tijd gehad om te bouwen de afgelopen week :( , vanavond toch de basis kunnen leggen voor de linker vleugel :D

    F035.JPG

    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dat wordt erg mooi Jef :proost: Vraagje : Veel modellen uit die tijd en ook een aantal Ben Buckle ontwerpen hebben een (ingebouwde) vleugeltip
    verdraai-ing in verband met overtrekken of "stallen". Is dat bij deze Falcon ook, (nog) want ik zie het niet op je foto's.
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt Dunsz :)
    Op het Ben Buckle , en ook niet op het originele Keilkraft plan , wordt er niets vermeld i.v.m. met eventuele tipverdraaiing , ik heb er dan ook geen voorzien.

    Groeten Jef
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Tussendoor ook nog beetje aan de motor bezig geweest , het bronzen big-end lagerbusje gedraaid en ingeperst

    Eerst de binnenkant uitdraaien met een "mini"beiteltje , om een indruk van "grootte:rolleyes:" van de draaibeitel te krijgen , de boring van de bus is 7 mm
    204.JPG

    Volgens mijn passingstabel is een "fijn lopende passing" bij deze diameter een verschil van 0,02 mm tussen kruktap en big-end , deze heb ik nu een honderste groter gedraaid omdat de bus in de drijfstang wordt geperst met een klemming van 0,01 mm en daardoor ook de binnendiameter ietsjes mee krimpt
    205.JPG

    Voor alle zekerheid toch maar eens passen , zodat ik zeker ben dat de wijzer van de meetklok naar de juiste zijde van de nul uitsloeg
    206.JPG

    Ook heb ik nog een persstiftje gemaakt om het busje niet te beschadigen
    207.JPG

    Busje persen en dubbel checken dat alles haaks staat
    208.JPG

    Bij montage kom ik tot de conclusie dat er niet genoeg plaats is om de drijfstang te laten passeren :(:mad: , zal ik nog eens moeten bekijken waar ik materiaal kan weghalen , komt wel in orde :)
    209.JPG

    Groeten Jef en wordt vervolgd :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  20. Ben Buckle motor

    Jef,

    hoeveel materiaal moet eraf?
    Als je het van de drukaswang haalt, moet je toch ook het gat van de drijfstang verplaatsen? Of kun je dan beter een nieuwe kruskaswang maken?

    Materiaal van de binnenkant van 'het carter' (laat ik het zo maar noemen) weghalen, kan dat wel i.v.m. het opbouwen dan druk? Of is dat te verwaarlozen?

    Ben ervan overtuigd dat het goed komt :D maar ben reuze benieuwd hoe en waar je gaat weghalen :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina