Bengs-modellbau "Donatus"

Even een aanvulling op het draaien van het vliegwiel.
Nadat je een kant hebt schoon gedraaid, voor het draaien van de andere kant inspannen op de schoon gedraaide binnenkant van de velg.
Groet Henk.
 
Hoi, het enige dat ik wil toevoegen is dat Henk er met de drieklauw van uit gaat dat het giet deel perfect is maar dat hoeft natuurlijk niet. Door een vlakke plaat opspanning te gebruiken en daarna de vierklauw kan je het beste de gemiddelde pakken.

inderdaad alles in één opspanning proberen te bewerken!

succes!
 
Hallo Crispijn,
Ik heb een aanvulling geschreven, daar ik achteraf bedacht, dat het gietstuk niet perfect rond is.
Wat ik niet geschreven heb, maar verwacht heb, is dat buiten het op maat draaien van de buitenkant van de naaf en de binnenkant van de velg, op diepte van 8mm, ook de zijkant schoon gedraaid wordt.
Buiten dat een gietstuk niet perfect rond is, kan het ook schuin zijn, niet parallel..
Bij omkeren komt de schoon gedraaide kant, opgespannen in de bewerkte binnenkant van de velg.
Nu kan kan het wiel ook hierop bewerkt worden.
Groet. Henk.
 
Vliegwiel

Mijn idee:

Ik zou het binnenwerk ongeroerd laten.
Dat gaat half werk worden,
er zijn delen die je met een draaibeitel niet kunt bewerken.
De twee kopse kanten, de buitenrand en de naaf voor en achter vlakken.



Eerste opspanning:
Vliegwiel inspannen met een afstandhouder tegen de drieklauw aan zodat een kopse kant uit de bekken steekt.
Overtuigen dat er zo min mogelijk slinger is.
Kijken of de naaf in center staat.
Als dit okee is, naaf vlakken en kopse kant vliegwiel glad draaien.

Tweede opspanning:
Vliegwiel omdraaien in de drieklauw
Zelfde verhaal als boven beschreven...
Verder in deze opspanning,
Asgat in de naaf boren, ruimen.

Derde acte:
Opspanstomp maken voor het vleigwiel.
Een rond stuk massief staal passend in de drie bekken van de klauw
en een uitstekend deel waar het vliegwiel opgeschroeft gaat worden.
De stomp heeft de dikte van het vliegwiel inwendig.
Dit om ongelukken te vermijden. Zo vast al mogelijk opsluiten.
Schroefdraad tappen ter dikte van het geboorde asgat in de naaf.
Schroef het vliegwiel vast met een machinebout,
het glad deel zonder schroefdraad komt in de boring van de naaf.
De schroefdraad in de stomp.

Vierde acte:
Span het geheel,
stomp en vliegwiel in de drieklauw.
Overtuig je dat het geheel slingervrij ronddraaid.
Draai de buiten rand van het vliegwiel schoon en glad.

Vijfde acte:
beoordeel het resultaat.

Er is geen stap terug.
Kunt wel opnieuw beginnen.



Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Mijn manier:
Opspannen zoals op je laatste foto en zoeken naar de kleinste slingering , kopse kant van de naaf vlakken , flank van de velg vlakken en buitendiameter afdraaien .
Gat boren van 7.5 mm , nadraaien met binnenbeiteltje naar 7,9 mm en ruimen. Enkel boren en ruimen geeft altijd wat slingering.
Stuk uitspannen en omdraaien . Opspannen op de buitenkant ( zoals op je middelste foto ) en kopse kant van de naaf en zijkant van de velg vlakken . Klaar ! ;)
Dirk
 
Ik was al begonnen met de werkwijze van Henk, maar natuurlijk iedereen bedankt voor het meedenken.

De eerste kant: zijkant, binnenkant en naaf draaien, boren en ruimen.


Andere kant: zijkant, binnenkant en naaf draaien.

Mbv een 6mm asje in de losse kop, opgespannen op de bewerkte binnenkant van de velg: de buitenkant draaien.
 
Je had voorstellen genoeg om te kiezen.
En nu heb je het vliegwiel al klaar.
Da's snel.

Vijfde acte:
beoordeel het resultaat.


Ben je tevreden?

Veel modelbouwplezier,
Will
 
Back
Top