Weer een opmerking over ruimen.
Over het algemeen ruim je een lager, zodat de as binnen de vastgelegde, overmaat/speling, tolerantie draait.
Nu mijn opmerkingen:
1 - Waarom zou je een naafdeel Pos. 19, dat geborgd (met borgschroef) moet worden op de as voorzien van een overmaatse naafboring?
Hoe kleiner het maatverschil tussen as en naafboring hoe kleiner de kans, dat de borgschroef de naaf scheefdrukt.
Een lichte pers- of schuifpassing(ofwel stijfpassende boring) zou voor mij beter op zijn plaats.
Ergo voor mij geeft ruimen geen meerwaarde.
2 - Waarom zou je een gat ruimen, dat op een naaf gesoldeerd moet worden?
Voor het soldeer maakt het niets uit, binnen de grenzen van de capillaire mogelijkheid, of de spleet een paar honderdsten groter is.
Voor mij, Pos 18 neerleggen op vuurvaste ondergrond, Pos. 19 plaatsen, soldeerwater en een kleinstukje soldeer op de naad tussen 18 en 19 leggen en met een kleine vlam beide delen warm maken. Het soldeer zal nu mooi de in de opening tussen de naaf en de nok lopen. Denk aan voldoende ruimte aan de onderkant, zodat de naaf in het soldeer kan zakken.
Ook hier, voor mij geeft ruimen geen meerwaarde.
Nu zullen er wel puriteinen opstaan, die mij erop wijzen, dat nu de slag niet 100% correct is, deze kan enkele honderdsten van een mm afwijken en daardoor een fout geven op de juiste opening van de stoompoorten.
Onderstaand een principe tekening van een stoomschuif voor een voldrukmachine.
In de praktijk, zal er toch een overlap zijn, de voet van de stoomschuif is enkele tienden groter, dan de opening van de stoompoort, dit ter compensatie van het verschil in afstand tussen de beide stoompoorten.
Door deze overlap maakt het weinig tot niets uit, of de nokhoogte = schuifverstelling enkele honderdsten mm afwijkt.
Ik zal wel toegeven, dat indien een modelbouwer kans ziet om op micrometer niveau de schuifvoeten a-b en c-d gelijk te krijgen en dan ook nog overeenkomstig de opening en de afstand van de stoompoorten H, dan zal ik mijn mening herzien.
Samengevat: altijd kritisch blijven en je afvragen of de bewerking meerwaarde geeft, zie ook :
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bengs-modellbau-donatus.275983/#post-4134265
Groet, Henk.