benzine

Ben geen helivlieger, maar bij ons op de club wordt veel heli gevlogen, zowel met nitro (vnl. raptors, maar ook een verdwaalde 3D NT, een trekx, protech, etc) als met benzine (vnl. Vario benzinetrainers).

Als iemand die er (dus) naast staat, kan ik zeggen dat het geluid van een benzineheli domweg prettiger is. Minder snerpend en vaak ook domweg minder. Daarnaast komt er niet zo'n enorme rookpluim uit een benzineheli.

Qua vliegeigenschappen kan ik alleen vertellen wat mij verteld is, en dat is dat met een benzineheli alles kan wat met een nitroheli kan en vice versa. Verschil is wel dat een benzineheli doorgaans groter en zwaarder is en dus 'trager' vliegt.

Een enorm groot voordeel van benzine tov. nitro, wat zowel bij heli's als vliegtuigen geldt, is de kostprijs van de brandstof. In heli's gaat doorgaans minimaal 20% nitro, bij ons wordt het meest met 30% coolpower gevlogen, en dat kost je toch al snel zo'n 25~30 euro per 3,78 liter.

Wat je zou kunnen doen om eens echt te ervaren wat het verschil is, en gelijk een goed begin te maken mbt. deze hobby, is eens contact op nemen met een vliegschool, bijvoorbeeld flycam. Daar kun je les krijgen met naar keuze een benzine of nitroheli, je zou daar met beide heli's een keer een les kunnen nemen en dan weet je gelijk wat jouw voorkeur heeft..

hey Eric,

Je link doet het niet...
Ik woon zelf in den haag maar vindt het zeker leuk om zo een heli in het echt zien. Het is nu geen vlieg weer, dus als je ooit weer ga vliegen wil ik graag komen kijken.

p.s: Ik heet sam.

Mogge Sam,
Je bent altijd welkom, al is het om deze heli's bij me te komen bekijken.
De moet toch zijn:
http://video.google.com/videoplay?d...552192126289646 maar ik zie dat het probleem "blijft"
Ik kan je de link via een pb'tje sturen, wat waarschijnlijk ook niet gaat werken.
Of je kopieerd de link en zet hem in je adresbalk, werkt ook niet, ben ik inmiddels achter.
Laat het me maar weten. Het is een erg lange en duidelijke uitleg waar je veel aan kunt hebben.
Sam, geef me je emailadres anders via een (P)rive (B)erichtje ok?

Grt,
Eric.

He vliegeniers,
Misschien een beetje laat om te reageren nadat ik heb gezien dat het laatste bericht van 5 november is.
Maar toch wil ik wat kwijt.
Zelf heb ik een raptor 90se en de 50se mooie dingen.
vliegen alletwee best goed de 90se wel mooier maar hij is ook groter.
OP dit moment ben ik zelf ook aan het denken wat doe ik.
Een benzine is gewoon prachtig minder brandstof kosten geen gesmeer meer.
Na een midagje vliegen is het landingsgestel en de staart een vette bende.
Een predator met motor kost nu bij rchelistore 1395 euro is toch een nette prijs.
En dat ding is behoorlijk 3d waardig.
Maar als de motor inzakt dan duurt het te lang eer hij weer op toeren komt.
Maar dat zal bij mij wel meevallen ik kan aardig vliegen maar nog niet een echte 3d vliegen.
Ik ben ook serieus aan het denken wat ik doe.
De 90se zuipt gewoon verschrikkelijk veel brandstof/
En natuurlijk hobby kost geld maar als je toch een keer wat anders wilt waarom dan
geen brandstof ding.

Back