beoordelen van tekeningen

jan brilman

Forum veteraan
Dit schrijft 'ScaleAero' (Ed Clayman, oa. beklend van Flite Metal) op de RC-Scalebuilder site over het al dan niet starten van de bouw van een model van tekening.

"Plan building vs Scratch building requires a huge leap of faith when it comes to a plan designed by someone who's not a modeler. How were you to know . . . unless an inquiry is made asking whom has built an "X" from "whomever's" planset?

Its a good idea to ask before starting. This forum serves as an excellent place to do so.

It would probably be good for us to review our plans for a list of things before ever starting a build from plans.

1. Lookout for butt joints anywhere on the plan.
2. Lookout for a lack of any grade of ply in the retract area.
3. Lookout for fuselages divided into sections joined with nylon bolts.
4. Lookout for a lack of sheer webbing forming a "D" leading edge spar on any
built up wing.
5. Look for interlaced or interlocked tail feathers to the fuselage.
6. Lookout for plug in wings without alignment dowels.
7. Measure plans and compare when drawings span multiple sheets."

For what it's worth . . . :?

jan.

ik snap het niet zo goed wat hij nu precies wil zeggen...
...when it comes to a plan designed by someone who's not a modeler
ik denk dat een niet-modelbouwer zomaar tekeningen gaat maken...
en de rest, controleren of het past moet je toch altijd??

Leg eens wat meer uit Jan want ik begrijp het niet zo goed allemaal wat zijn bedoeling is

Kurt!

Ja, je hebt wel een beetje gelijk, het komt hier wat plomp-verloren uit de lucht vallen. :oops:

Deze meneer Clayman kwam hiermee naar aanleiding van vragen
over een (de) tekening(en) van :sniper: Dan Palmer. :wink:

Da's een architect, en hier wordt gesuggereerd dat hij helemaal geen modelbouwer is. 8O

Dat lijkt me stug, maar toch . . . :?

De algemene regels lijken me wel hout te snijden. :yes:

De algemene strekking is: als je van een tekening gaat bouwen, leg je 'je lot' in handen
van iemand anders. 8O

Probeer daarom eerst te beoordelen hoe goed die tekening is.

Als aan een of meer van de hierboven gegeven voorschriften niet is voldaan, mag je serieus
achter de oren gaan krabben. :hammer:

Of de tekening volgens GMP (Good Modelbuilding Practices :teacher: ) aanpassen.

Tenminste, zo heb ik het geinterpreteerd . . .

jan.

Waarschijnlijk is de heer Peter Chris ook zo'n geval. (Helaas is hij vorig jaar overleden...) Als je zijn tekeningen nader bestudeerd denk je in eerste instantie dat over alles is nagedacht, zelfs als je een en ander na gaat meten. Maar........ als je bezig gaat met het exact overnemen van de spanten uit de romp op het daarvoorbestemde hout volgens tekening, kan je duidelijk bij het inelkaar zetten van de romp zien dat de romp "golft". Dit kan je dus eigenlijk niet voorkomen door de spanten na te meten. De tekening klopt dus eigenlijk niet. Het beste is uithuilen en zelf een grotere (of kleinere) maken.

Ik vermoed ook dat Dhr. Chris liever tekende dan vloog. Sla het boek van de modelbouwtekeningen maar open. Je komt verscheidene tekeningen tegen van zijn hand. Ik denk dat hij gewoon uit liefhebberij tekende en de modellen zelfs niet of bijna nooit bouwde. Ik ben in het bezit van twee tekeningen van hem, (Cessna skymaster en DH88 comet) en in beide tekeningen kom je tijdens het bouwen onnauwkeurigheden tegen. Hoe deze modellen vliegen dat weet ik nog niet, we zijn nog druk aan het bouwen.

Gr. Bert.

bert berger zei:
Waarschijnlijk is de heer Peter Chris ook zo'n geval.
Ik heb een tekening van een GeeBee R1 getekend door Kriz, ik hoop niet dat je een typefout gemaakt hebt, want ik wil binnenkort deze 1:4 schaal GeeBee gaan bouwen. De tekening komt van VTH
Heeft iemand misschien deze al eens gebouwd en gevlogen!
Ik zit alleen te denken om hem nog iets op te schalen want gewicht is een vijand van een GeeBee

Bedankt Jan, nu is het een beetje duidelijk.

Als men commercieel tekeningen aanbiedt, zou je toch op zijn minst verwachten dat er een prototype van gebouwd en gevlogen is, en daarna eventuele correcties aangebracht. Als dit niet het geval is, dan toch vermelden dat het nog niet aan de praktijk getoetst is. Dan weet je als bouwer tenminste waaraan je je kan verwachten.

Dus Palmer is een architect, dan mag je nog van geluk spreken dat je je C-130 niet moet metsen :rolling:

Aan het gewicht te zien zou je haast gaan denken dat ie dat juist wel moet doen...;)

Maar ik deel de mening dat als je commercieel (en dan helemaal voor die prijs!!) tekeningen aanbied, dat het in ieder geval een getest ontwerp moet zijn. :roll:

Back