@Peytr: Even herhalen van een paar berichtjes terug: een ligger van kops balsa, koolstofkous en nog wat soorten kunststof. Dat is de formule voor een lichte, stijve en sterke ligger. Een volledig “stressed skin” over de vleugel en klaar is het weer. Ergens anders spreek je weer van een balsaligger overtrokken met koolstofkous die wordt opgenomen in een D-box van balsa met glasmat. Wat wordt het nu?
Ik bouw eerst de liggers van de oren en die worden definitief alleen kops balsa met kous, om het gewicht laag te houden. Ik maakte al een proef en die is goed. Kernen zijn klaar. Nabij de steekverbinding (verhaal apart) zit 8 cm mahonieplex ipv kops balsa. De ligger wordt in de D-box opgenomen, zodat de stijfheid van de stressed skin combineert met de stijfheid van de ligger. De ligger van het middendeel krijgt misschien ook prepreg strips, dat zijn latjes van CF in allerlei diktes te verkrijgen. Bram schreef er ook al over. Die komen dan onder de kous. De kous doet in dat geval niet veel meer dan de boel bij elkaar houden en voorkomen dat het balsa naar buiten barst.
Draadje Bubble dancer in Yahoo groups Allegrolite. Je kunt daar ook alle tekeningen vinden onder 'Files". Wel even registreren, anders kom je der niet in.
Hoe maak je nu een ligger van “kops” balsa goed recht?
Is inderdaad een beetje lastig, maar in een V-vormig gootje van aluminium krijg je ze netjes aan elkaar. Voor het opzetten van de kous eerst een beetje rechtbuigen waar dat moet. De rest komt bij het inlamineren. De kous onder voorspanning erop zetten (ophangen en gewicht aan het einde. Ik hing mijn bankschroef eraan 8) ) en een dagje laten uitharden. De boel wordt dan kaarsrecht.
Als je de koolstofslang met andere “addativen” om de balsa kern met epoxy insopt, hoe doe je dat op een maatvaste manier? Ik kan me voostellen dat de koolstofslang op de hoeken van de ligger los gaat staan.
Dat gebeurt niet. Door de slag onder trek te zetten sluit ie zich netjes. Op een enkele plek zie je een gaatje, je zou er glas onder kunnen zetten om de druk te verdelen, maar mijn ligger is sterk genoeg.
De Dbox sheeting. Balsa en glas. Hoe is deze laag opgebouwd?
Oef! gevoelig puntje. Hier zit mijn eigen twijfel. Er komt balsa 1,5 mm op de liggers en op de ribben. Daaroverheen komt glas/epoxy. Ik begin met 25 gr/m2 en kijk of er nog een laag op kan vwb gewicht. Een laag diagonaal, een laag recht. Ik heb met 25 gr veel gewerkt en het prettige is dat het , hoewel kwetsbaar, zich heel netjes laat aanbrengen.
Zwaktepunt is dus de verbinding tussen de dragende elementen en de stressed skin, die verloopt via het balsa van de huid. Verlijming weet ik ook nog niet zeker. Twijfel over epoxy met een heleboel micro balloons of gewoon een normale balsa lijm. Zal wel laatste worden, denk ik. De ligger wordt zoiezo met epoxy/micro balloons aan de huid gezet. Er komen trouwens 2 liggers in elk vleugeldeel, de zware en een hele lichte een stuk naar achteren, om inzakken van de balsa indekking te voorkomen. Ribafstand 37,5 mm. Doelgewicht voor de vleugel 1 kg :roll:.
Tot slot de steekverbindingen. Ik kan niet over de vierkante jetsers beschikken waar de F3J en F3B gemeente zich van bedient, dus wil ik uitwijken naar CF rondstaf. Terplaatse van de steekverbindingen wordt de hoofdligger verbreed zodat ie 3 x CF 6 op kan nemen. 'T is waarschijnlijk een beetje aan de krappe kant maar ik wil het toch zo proberen om de boel licht te houden. Die verbreding van de ligger wordt gevormd door 2 korte 'nevenliggers' beide met kous omtrokken. Het hele zaakje wordt met Kevlar omwikkelt.
De CF 6 staf kan in messing gestoken worden, maar dat kan volgens mij mooier. Heb vandaag (ligt nu nog uit te harden) een buisje gewikkelt van CF/Kevlar om in de liggerkoppen te lijmen, waardoor de vleugel steekbaar moet worden. Morgen verder zien.
Ik heb wel een paar schetsjes om mijn eigen gedachten op orde te houden en zal even zien of ik ze ergens neer kan zetten.