bespreken constructie thermiekduurvluchtzwever (electrostart

dit is vertekend beeld.
De ligger is een koolstofbuis inwendig rond 14 met een wanddikte van 1 mm. Wat je op de foto ziet is het middenstuk. Om de tip aan het middenstuk te bevestigen gebruik ik een rechthoekige koolstof pen ( met v-stelling) die ik in de koker schuif en dat zie je!!!

Ik lijm de koker aan de koolstofbuis en vervolgens schuif ik er een koolstof kous omheen.

De buis, kokers en de koolstofpennen heb ik "gewoon" gekocht.
Omdat het een f3b model is en dus moet alles superstijf zijn, is de boven en onderkant met koofstofweefsel gemaakt. (ik heb dus ook een d-box)
Dit is in jouw geval veel te zwaar.

Ik zou je aanraden een ligger te maken van koolstof strips (boven en onder met daartussen vertikaal hout). Vervolgens zou ik zo'n kokertje als ik gebruik aan de uiteinde er tussen lijmen en omwikkelen met koolstofstrengen (tegen het uitbreken).

Dit lijkt allemaal hoogstaand maar stelt op zich niet zoveel voor. WEDERON gewoon doen!
 
Het omwikkelen zou ik niet doen met koolstof maar met kevlar. Wat je hier wilt opvangen zijn trekkrachten.
Namenlijk dat de liggers van de kern afkomen. Koolstof is kwa trekkracht vele male minder geschikt dan kevlar..

Voor die ligger zou ik echt eens kijken bij dat adres dat ik postte.
Hij gebruikt een hoge kwaliteit kool en lijm gegarandeerd voor een sterke ligger.
 
OK, de constructie van de ligger an sich is geen probleem. Ik werk met kous en dat is stijf genoeg. Epoxy en kunststoffen op zich geen probleem, werk er veel mee. Eerst met (1:1) bootjes en nu met kleine vliegtuigen. De kern is inderdaad van kops (of staand) balsa. Voor het middendeel overweeg ik nog om prepreg strips toe te passen, maar waarschijnlijk is dat niet nodig. Echter, snelheidsrakken a la F3B hoeven niet per se. Er vliegt in mijn club iemand F3B en als ik zijn oefenvluchtjes zie, dan besef ik dat ik dat nog even niet hoef proberen. Is wel spectaculair.

@Bram: Ik ben ook van plan om de eindwikkelingen van Kevlar te maken. @ @Jeroen. Het wordt meer met Kevlar gedaan en schijnt beter te zijn vanwege de burst load die er aldaar op komt (de kern wil naar buiten barsten). Het Kevlar is ook goed op trek te belasten, maar bezwijkt bovendien niet wanneer het op knik belast wordt. En dat is precies wat gebeurt op dat punt.

PS

Ik besef dat ik iemands draadje +/- aan het kapen ben. Daarnaast heb ik gezien dat dit forum geen plaatjes host. Ik overweeg om even een draadje in RC groups te starten, daar kan het wel. Ik zal hier in ieder geval wat rustiger an doen om eerdergenoemde reden :oops: .
 
@ Peytr je kan je foto's via modelbouwupload.tk naar een server verwant aan het forum laden en dan via een link in je post plaatsen. maximaal 10 foto's per post en er zijn ook nog voorschriften wat de maat betrefd.
 
@jeroens

Kevlar heeft een hogere treksterkte dan koolstof. Bovendien wikkelt het makkelijker omdat de vezel netter bij elkaar blijft zitten
 
Nope de bovenligger vangt de meeste kracht op druk op. De onderligger doet dit wel op trekkracht maar dat is minder dan de bovenligger.
Als een ligger breekt zie je ook meestal dat de bovenligger als eeste gaat en dan de onderligger.
 
@Peytr: Even herhalen van een paar berichtjes terug: een ligger van kops balsa, koolstofkous en nog wat soorten kunststof. Dat is de formule voor een lichte, stijve en sterke ligger. Een volledig “stressed skin” over de vleugel en klaar is het weer. Ergens anders spreek je weer van een balsaligger overtrokken met koolstofkous die wordt opgenomen in een D-box van balsa met glasmat. Wat wordt het nu?

Kan je het draadje geven waar de constructie van de Bubbledancer omschreven staat? Ik heb wel wat gegoogled maar kwam niet verder dan de Alegrolight (het kleine broertje vn de bubble dancer?)

Hoe maak je nu een ligger van “kops” balsa goed recht? Het lijkt me nogal lastig om stukjes van 10cm breed netjes strak aan elkaar te koppelen tot een lengte van zo’n 1.3mtr.

Als je de koolstofslang met andere “addativen” om de balsa kern met epoxy insopt, hoe doe je dat op een maatvaste manier? Ik kan me voostellen dat de koolstofslang op de hoeken van de ligger los gaat staan.

Hoe lijm je de ribben aan deze ligger?

Hoe maak je je flaps en alerons? Uit massief balsa of vn ribben met her en der koolstofstrips?

Hoe maak jij je aileron en flap scharnieren? Ik neem aan dat je wel flaps in bouwt. Al was het alleen maar om het landen makkelijker te maken.

De Dbox sheeting. Balsa en glas. Hoe is deze laag opgebouwd? Balsa op de ribben, dan glasmat? (hoe zwaar is deze glasmat?) Kan dan niet beter koolstof zijn. (@jeroens, ik heb de site van emc-vega bekeken. Er is veel te koop aan kunststoffen, maar ik moet eerst nog eens bepalen wat ik tzt nodig heb. Er is zoveel nieuw voor me!)

Ik kan mij voostellen dat je eerst een balsaplankje van 1mm over de ribben lijmt. Vervolgens de koolstof/glas aanbrengt en als de hars nog nat is een 1mm plankje balsa over de nog natte vezelversterkte kunststof legt. Dat plankje kan je dan gebruiken om het vleugelprofiel exact in profiel te schuren.

@Jeroens: het gecrashte model is een electroPink van Graupner. Deze heb ik nagebouwt van een tekening van de bouwdoos. De vleugeltips heb ik er zelf aan verzonnen. De hoofdligger was boven en onder van 2*5mm grenen. Deze waren verlijmd in een dooscnstructie met 1.5mm zacht balsa…….. De draad van het hout in de lengte richting. (dat zoiets vragen om problemen is weet ik nu dus ook. Wijsheid komt met de jaren wordt toch gezegd?) Het was wel een geweldig fijn thermiekkistje!!!!!!!

@Arthur: Bedankt voor je tips mbt de boekjes. Ik heb ze op mijn verlanglijstje gezet. Het is overigens niet de bedoeling om een filigraan licht gewicht te gaan maken. Want ik heb in die 7 jaar dat ik thermiek vlieg wel gemerkt dat het lichtste vliegtuig, in dagelijks gebruik, echt niet altijd even lekker vliegt. Uit een downwind gebied komen duurt dan een eeuwigheid en je bent al je opgebouwde hoogte weer kwijt. Ook uit het lijgebied, met wat meer wind, terug drijven om weer een bel te zoeken kost dan veel hoogte. Nu weegt mijn electrothermiekzwever 2.6 kg bij een spanwijdte van 3.3mtr. Geen echt licht gewicht. Er mag best een paar 100 gram af. Maar aan de andere kant, het is de enige kist waarmee ik (in de zwever met T-staart versie) op een voorjaarsavond boven het weiland thermiek heb kunnen pakken. Dat leverde geen stijgen op maar wel veel langer boven blijven. Ook heb ik met wind kracht 4 eens een kwartiertje gehangen. Starthoogte was toen 150 meter (gemeten met m’n vario) Dat kon alleen maar omdat ik zover met de wind mee kon vliegen, en de thermiek soort op zijn plek bleef staan. Enig gewicht heeft dus voordelen.


Maar goed, uit jouw relaas blijkt ook maar weer dat kant en klare koolstofbuis niet geschikt is. Helaas.

@Bertus: een beetje vleugelbelasting mag dus heus wel hoor……..Niet geheel onbelangrijk is: hoeveel hoogte verliest je zwever als je hem strak en vlak rondjes laat vliegen met een niet te kinderachtige snelheid. Dit moet dan relaxed stuurbaar zijn. Dan kan er een heel andere daalsnelheid uitkomen dan dat je bijvoorbeeld hebt als je rechtuit vliegt. Maar goed, hier gaat de diskussie niet over……… Oja, als je een zwaardere kist hebt zijn liftverhogende middelen als, ik kan even niet op de juiste omschrijving/naam komen, flaps over de hele spanwijdte erg goed. Aileron en flaps een enkele mm naar beneden en je liftcoefficient neemt toe, wat een beetje het zelfde is als een zwever met lage vleugelbelasting zonder flaps. Kost wel een beetje weerstand. Maar dit soort dingen zul je waarschijnlijk beter weten dan dat ik dat doe.
Nog een voorbeeldje over lage vleugelbelasting. Op de BIGGS meeting deze zomer in Oss, had ik zo’n raar fladderelectrogeval bij me. Dat dingetje steeg, met de aandrijving die er toen in zat, electrisch maar een meter per seconde. Het duurt eeuwig voor je boven bent. Maar je kan er GEWELDIG kleine belletjes mee vliegen. Goed, als je dan weer uit een bel bent kun je niet “steken” Dan kom je onder een hoek van 30 graden weer naar beneden. Steekt de wind op, wat toen in Oss wel het geval was, dan ben je verloren. Nu heb ik er een zwaardere aandrijving in zitten en ben met 3 meter per seconde boven. Het kistje is zo’n 250 gram zwaarder geworden wat je erg goed merkt met steken en winderig weer. Vliegt veel beter. Opmerkelijk is dat de daalsnelheid niet merkbaar minder geworden is. Ook met behulp van min variometer met “blikken truus” kan ik geen verschil merken.

@Btje: Koolstof torsie doos, dat lijkt me wel wat. Bovenin dit berichtje, Dboxsheeting, kwam ik daar al op terug nav je antwoord.
Ik zal tzt zeker eens kijken bij “jouw” kooladres!


@ Peytr: je kaapt mijn draadje niet. Eerlijk gezegt heb ik geprobeerd je uit de kast te lokken, en dat is gelukt. Blijf wat mij betreft dan ook uit de kast!!!!!!!!
Ik hoop dat je een schets van je constructie wil posten. Desnoods een handgeschets en dan gescand plaatje.
 
@Peytr: Even herhalen van een paar berichtjes terug: een ligger van kops balsa, koolstofkous en nog wat soorten kunststof. Dat is de formule voor een lichte, stijve en sterke ligger. Een volledig “stressed skin” over de vleugel en klaar is het weer. Ergens anders spreek je weer van een balsaligger overtrokken met koolstofkous die wordt opgenomen in een D-box van balsa met glasmat. Wat wordt het nu?

Ik bouw eerst de liggers van de oren en die worden definitief alleen kops balsa met kous, om het gewicht laag te houden. Ik maakte al een proef en die is goed. Kernen zijn klaar. Nabij de steekverbinding (verhaal apart) zit 8 cm mahonieplex ipv kops balsa. De ligger wordt in de D-box opgenomen, zodat de stijfheid van de stressed skin combineert met de stijfheid van de ligger. De ligger van het middendeel krijgt misschien ook prepreg strips, dat zijn latjes van CF in allerlei diktes te verkrijgen. Bram schreef er ook al over. Die komen dan onder de kous. De kous doet in dat geval niet veel meer dan de boel bij elkaar houden en voorkomen dat het balsa naar buiten barst.

Draadje Bubble dancer in Yahoo groups Allegrolite. Je kunt daar ook alle tekeningen vinden onder 'Files". Wel even registreren, anders kom je der niet in.


Hoe maak je nu een ligger van “kops” balsa goed recht?

Is inderdaad een beetje lastig, maar in een V-vormig gootje van aluminium krijg je ze netjes aan elkaar. Voor het opzetten van de kous eerst een beetje rechtbuigen waar dat moet. De rest komt bij het inlamineren. De kous onder voorspanning erop zetten (ophangen en gewicht aan het einde. Ik hing mijn bankschroef eraan 8) ) en een dagje laten uitharden. De boel wordt dan kaarsrecht.

Als je de koolstofslang met andere “addativen” om de balsa kern met epoxy insopt, hoe doe je dat op een maatvaste manier? Ik kan me voostellen dat de koolstofslang op de hoeken van de ligger los gaat staan.
Dat gebeurt niet. Door de slag onder trek te zetten sluit ie zich netjes. Op een enkele plek zie je een gaatje, je zou er glas onder kunnen zetten om de druk te verdelen, maar mijn ligger is sterk genoeg.

De Dbox sheeting. Balsa en glas. Hoe is deze laag opgebouwd?
Oef! gevoelig puntje. Hier zit mijn eigen twijfel. Er komt balsa 1,5 mm op de liggers en op de ribben. Daaroverheen komt glas/epoxy. Ik begin met 25 gr/m2 en kijk of er nog een laag op kan vwb gewicht. Een laag diagonaal, een laag recht. Ik heb met 25 gr veel gewerkt en het prettige is dat het , hoewel kwetsbaar, zich heel netjes laat aanbrengen.
Zwaktepunt is dus de verbinding tussen de dragende elementen en de stressed skin, die verloopt via het balsa van de huid. Verlijming weet ik ook nog niet zeker. Twijfel over epoxy met een heleboel micro balloons of gewoon een normale balsa lijm. Zal wel laatste worden, denk ik. De ligger wordt zoiezo met epoxy/micro balloons aan de huid gezet. Er komen trouwens 2 liggers in elk vleugeldeel, de zware en een hele lichte een stuk naar achteren, om inzakken van de balsa indekking te voorkomen. Ribafstand 37,5 mm. Doelgewicht voor de vleugel 1 kg :roll:.

Tot slot de steekverbindingen. Ik kan niet over de vierkante jetsers beschikken waar de F3J en F3B gemeente zich van bedient, dus wil ik uitwijken naar CF rondstaf. Terplaatse van de steekverbindingen wordt de hoofdligger verbreed zodat ie 3 x CF 6 op kan nemen. 'T is waarschijnlijk een beetje aan de krappe kant maar ik wil het toch zo proberen om de boel licht te houden. Die verbreding van de ligger wordt gevormd door 2 korte 'nevenliggers' beide met kous omtrokken. Het hele zaakje wordt met Kevlar omwikkelt.
De CF 6 staf kan in messing gestoken worden, maar dat kan volgens mij mooier. Heb vandaag (ligt nu nog uit te harden) een buisje gewikkelt van CF/Kevlar om in de liggerkoppen te lijmen, waardoor de vleugel steekbaar moet worden. Morgen verder zien.

Ik heb wel een paar schetsjes om mijn eigen gedachten op orde te houden en zal even zien of ik ze ergens neer kan zetten.
 
een paar overdenkingen:

1) luchtspleet afdekken met tape is in mijn ogen niet de mooiste oplossing en aerodynamisch de beste oplossing.

Ik doe het voor de ail en flap zo en ik denk dat dat in jouw konstruktie perfect kan. ( ff goed uitzetten op cad)
Je kunt de micro balloons vervangen door een licht balsa latje.

afb12109.jpg


2) 3* cf6 staven gebruiken ipv 1 lijkt zwaarder (bij gelijkblijvende sterkte)
de konstructie wordt eenvoudiger, de koolstof v-staven zijn gewoon te koop in diverse afmetingen. (3 koolstofstaven precies uitrichten lijkt me zeer moeilijk, kan wel....)

3) NOOIT koolstof staaf in een messingbuis stoppen. Er treedt kerfwerking op en die kost op den duur je vliegtuig (altans mij ;-) )

4) Ik zou geen hardhouten lat gebruiken bij de achterlijst. Je kunt beter het balsa doorlaten lopen met een stuk 100 g/m glas ertussen en dan op nul uitschuren ( achterlijst is dan veel sterker).

5) ik zou het 1e balsa latje weglaten bij de voorlijst en de rest doorlatenlopen tot het hardhoutenlat. Weer iets lichter.

6) ik zou het achterste C-centreerpennetje verder naar achterleggen. Hierdoor wordt je instelhoek nauwkeuriger.


ps dit zijn MIJN ideeen en er zijn vele wegen die naar een goede thermiek bel leiden
 
Berrie schreef
Hoe maak je nu een ligger van “kops” balsa goed recht? Het lijkt me nogal lastig om stukjes van 10cm breed netjes strak aan elkaar te koppelen tot een lengte van zo’n 1.3mtr.

Je zaagt een plank van bv 8 dik balsa diverse keer door en lijmt deze op de andere zijde aan elkaar ( dat zijn de orginele rechte zijden) en zet er diaginaal bv 100 g^2 glas op ( lieft met vacuum) . Dit heeft 2 voordelen. Als je tegen de ligger aan tikt breekt deze niet meteen en het geeft extra sterkte,

vervolgens kun je dan de ligger op hoogte afsnijden.


Nog mooier en beter is om de ligger taps toe laten lopen, dus bv de eerste 30 cm 8 balsa mm, volgende 30 cm 6 mm balsa etc...
 
@ Jeroen

Bedankt voor je vele tips! Ik denk dat ik de meeste ga gebruiken. De steekverbindingen blijven zoals getekend, ik zal zeker laten weten hoe dat afloopt (no matter hoe lang dat moge duren). De belangrijkste reden daarvoor is de beperkte ruimte die ik in de ligger heb om de steek schuin weg te laten lopen (voor zowel de buitenste V-stelling als de pijlstelling).

Die luchtspleetdetaillering die je aangeeft ken ik en is inderdaad heel fraai. Nooit gemaakt zoiets dus een beetje koudwatervrees.

Ook die kerfwerking is wel bekend. Marc Drela gebruikt het toch en 'trompt' de uiteinden van de buisjes om dat te voorkomen. Zo heeft ie toch de taaiheid van messing. Maar ik vind het te zwaar, vandaar de gewikkelde hulsjes.

De achterlijst ga ik proberen. Je hebt gelijk dat mijn detail geen mooie achterlijst oplevert, die ervaring heb ik al :oops:

Centreerpennentje: Ook duidelijk en een goeie tip, komt verder naar achteren.

Nieuwsgierig tot slot: Wat heb je voor vleugel doorgezaagd om het plaatje bij je post te schieten? Is volgens mij toch op hout gebouwd?
 
Die vleugel is van mijn eerste Fletcher model (f3b)
Deze ging met de snelheidstaak (+/- 120 km/u ) de grond in.

De vleugel bestaat uit buitenzijde C90 diagonaal, 1.5 mm balsa ( max 15 gr per plaat) en binnenzijde G(las) 49. Ligger is bestaat uit koolstof strengen, kopsbalsa en hiertegen aan diagonaal G (las) 105.


Laat die koudwatervrees weg. Stel dat het jou niet lukt met het balsa latje kun je altijd nog plakband gebruiken, maar ik denk dat je daar spijt van krijgt....

Ik had de messingbuisjes ook netjes rondgemaakt aan de binnenkant ( en dan praat ik over een koolstofbuis van rond 14!!!!!!!. Deze ging wel door de kerfwerking in 2-en......
 
Dag Jeroen,

Dat die 14 mm in een net gemaakt buisje zou breken had ik niet gedacht. 'T is inderdaad ook zo dat Drela zijn kistjes weliswaar bouwt voor een zoom start, maar hij komt met de zeer lage vleugelbelastingen niet aan het vliegen van snelheidstaken, zoals jullie dat doen. (Zijn Bubble dancer weegt ongeballast 900 gram bij 3 mter spanwijdte. Heel anders dan een normale F3J kist. De profielen zijn daar ook speciaal voor ontwikkeld)

Het is nu wel duidelijk dat mijn kistje geen F3B aspiraties kan hebben met die 3 x CF6 :roll:. Moet ik toch mijn targetgewicht nog wat omlaag bijstellen.

Ik moet er nu wel even voor settelen, want de liggers zijn klaar. Het plaathout selecteer ik ook op gewicht op ongeveer 17 a 18 gr/plaat. Wat vaster, maar ik gebruik constructief ook meer het hout dan jouw kist. Stevige lagen glas (edit: en CF) heb je daar gebruikt, zeg! Moet maar eens zien wat er komt van mijn geflodder met 25 gr/m2.

We'll see. Mijn kistje wordt zodoende ook meer een houtbouwkistje met wat composiet gedoe erbij. Als ie klaar is zal we wel weer een nieuw plan ontstaan. Misschien dan wat meer F3B-fahig :D .
 
Hoi,

Nog even over de ligger. het balsa wat ik tussen mijn liggers plaats is opgebouwf uit de helft balsa dan een laagje 160 gr kool en weer een laag balsa.
Zo creeer je als het ware een I ligger. Het kool is geplaatst onder een hoek van 45 graden.

Dit helpt onderandere afschuiving van het balsa tegen te gaan.

De ligger gewoon met cyano op de kern lijmen dit is lichter dan epoxy en net zo sterk.
 
Dag Bram,

Da's inderdaad helemaal top. Een collega bouwer-clublid gebruikt voor de kern onder 30 graden kruislings verlijmd balsa. Zo pakt ie zowel compressie als afschuif. Ik heb de kist in aanbouw gezien (ik geloof iets van 4 mtr spanwijdte) maar niet vliegend.

Ik houd de kern alleen kops balsa. De proefjes die ik gedaan heb leken me sterk genoeg. Komt wel bij de volgende kist, wanneer ik ook met sterkere steekverbindingen aan de slag ga. Ik heb nu die 3x6 en meer zit er even niet in.
 
peytr bedankt voor je schetsen! Er is me een hoop duidelijk geworden

Wat betreft het gewicht van je zwever. Ik zou me niet druk maken om de laatste 100 gram. Daar merk je erg weinig van op die spanwijdte. Waar je het wel op merkt is op de, ik noem het maar "de practische stevigheid" van het model. Een net iets te iel gebouwde constructie is vaak wat kwetsbaarder tijdens transport, een ruwe landing of uit sterke thermiek naar benedenk willen komen etc. Een lichte zwever is gevoelig voor wind en het steekt wat lastiger van de ene naar de andere bel. ik zou niet onder de 2 kilo willen komen met een 3 meter zwever. Of je moet echt alleen met heel weinig wind willen vliegen. Nu, je zal dit ook op de club wel gezien hebben. Als je twijfelt, mag je mijn 2.6kilo 3.3mtr zwever wel eens een keertje sturen. (als je hoogteroer op de linkerknuppel zit)

Ondanks dat ben ik toch erg benieuwd naar het eindgewicht van je vleugel.


Jeroen, Btje: bedankt voor de uitleg over het maken van zo'n ligger. Ik kan me er nu goed iets bij voorstellen.

Jeroen: die spleetafdichting is, zo als jij hem maakt, erg prachtig.
Peytr: welke tape zou jij gebruiken? (even voorop gesteld dat je toch niet de oplossing van jeroen zou toepassen) Ik kan je de speciale tape van graupner goed aanbevelen. Het is dun, toch een beetje stug, en het volgt de uitslagen van de roeren volledig! Goed, het kost 5 euro per meter, maar het is dan ook weer erg eenvoudig aan te brengen.

Ik kan me geen aerodynamischa nadelen van de graupner tape voorstellen. Jeroen een idee daarover?
 
Berrie,

waar denk je precies dit plakband aan te brengen?

Ik ben zelf nooit voorstander van tape als het ook anders kan. Door de UV en soms de warmte laat de tape los en kan weer problemen geven.
Ook blijf je weer met de lijmresten zitten, die je weg moet halen.

Ik proef een beetje dat je er tegen opziet om met hars te werken, maar ik denk dat je daar niet onder uitkomt......


PS Die tape lijkt wel van goud gemaakt gezien de prijs.
 
Back
Top