bespreken constructie thermiekduurvluchtzwever (electrostart

Vragen/eisen/ideen mbt thermiek electrozwever (F3J-“E”)

Omdat ik naast modelpiloot ook modelbouwer ben, verkeer ik in een eeuwig duurende strijd tussen wat te kopen of wat zelf te bouwen.

En met die achtergrond wil ik het “samenstellen” van een goede thermiekzwever bespreken:

De constructie wordt met die gedachte samengesteld dat het mogelijk moet zijn een goede thermiekzwever te maken met de gangbare middelen. Hierbij kan een volkunstof F3J-machine als voorbeeld dienen, zonder dat die kwaliteit gehaald kan worden. Dit met betrekking tot de stevigheid en prestaties. Dat is maar beperkt te betreuren, want de omstandigheden van een WK kampioenschap F3J zijn anders als de omstandigheden van die “Jan met de petthermiekvlieger”. De eerste man wil het beste wat er is, en een prijs van 600,- tot 1200,- wordt met gemak neergelegd voor een kale zwever. De tweede man wil ook een goede zwever maar stelt daar minder zware eisen aan, stel ik mij zo voor. Hij zou best die zwever van de WK meneer willen hebben, maar als hij naar zijn hongerige kindertjes kijkt weet hij dat hij die uitgave niet zo maar kan verantwoorden…….. Bovendien vindt hij het prettig om thuis te knutselen aan een zwever. De uitdaging van een “eigen” constructie is natuurlijk ook aanlokkelijk, zo niet doorslaggevend in de “besluitvorming”.

Wellicht kunnen jullie onderstaande relaas aanvullen en optimaliseren!!!!!!

Opzet:

Spanwijdte 3.3 m

Vleugelprofiel mogelijkheden (ook combinaties): MH32/SD7037/RG15

Profiel V-staart: HQ0-9 – HQ0-7

Vlieggewicht: 2.4 kg

Vleugelvorm laat ik nog even buitenbeschouwing.

Constructie vleugel

afb11645.jpg

Ribben+ capstrips met beplankte schuim D-box

Hoofdligger koolstof buis/staf

Men zegt dat de constructie van een modelvliegtuig op minimaal 5G berekend moet zijn. Dus volgt nu een controle berekening betreffende de buigweerstand van de hoofdligger.

Ik ga uit van een rechthoekige liftverdeling over de vleugels. Ongunstige situatie. Dus het halve vlieggewicht grijpt aan op het midden van een vleugelhelft. Oftewel bij een spanwijdte van 3300/2 is de halve vleugelspanwijdte 1650. De kracht grijpt aan op 1650/2=825mm uit het midden van de romp.

afb11646.jpg

Treksterkte koolstof circa 420 n/mm^2
Vlieggewicht = 2.4 Kg
Lastaanname = 5*9.81*2.5=122.625 N
Buigend moment in het midden van de vleugel (M): 0.825m*(0.5*122.625)=50.582 NM (50285Nmm)

M=Wb * treksspanning

Weerstandsmoment tegen buiging (Wb) staf = 0.1d^3
Voor staf Ø8mm = 51.2 mm^3
Trekspanning = 50285 / 51.2 = 982.1 N/mm^2 Een staaf met een diameter van 8 mm voldoet niet aan de lastaanname van 5G

Voor staf Ø10mm Wb=100 mm^3
Trekspanning = 50285 / 100 = 502.1 N/mm^2. De optredende spanning is nog steeds hoger als de beschikbare 420 N/mm^2. De lastaanname van 5G is ook behoorlijk zwaar! En het aangrijpingspunt van de belasting zal, ivp met elliptische liftverdeling, ook dichter bij de romp liggen dan de aangenome 825mm uit het midden van de romp.

Optredend moment mag zijn:

M=Wb * treksspanning

= 100 * 420 = 42000Nmm

42000/50285 * 5 = 4.1G

Voor buis Ø12/10mm
Wb=pie/32*((D^4 – d^4)/(D))
=0.09817477 * (20736-10000)/(12))
=0.09817477 * (10736/12)
= 87.83mm^3

trekspanning = 50285 / 87.83 = 572.5 N/mm De optredende spanning is duidelijk hoger dan de max. trekspanning van koolstof zoals deze aangenomen is.

Optredend moment mag zijn:

M=Wb * treksspanning

= 87.83 * 420 = 36888.6 Nmm (36.8 NM)

36888.6/50285*5= 3.6G

Conclusie: met een massiefe koolstofhoofdligger Ø10mm kan de zwever een last aan van 4.1G. Dat is natuurlijk zeer betrekkelijk. Want er treed ook nog een torsie belasting op, en er zijn ook meer componenten die krachten opnemen. Maar ter indicatie is het wel belangrijk om te weten.

Gewicht van zo’n ligger (www.bacuplast.de) 115*1.3M = 150gram
Gewicht van Ø12mm = 220 gram (wat ik al te zwaar vindt worden)

Vraag: waar kan je koolstofstaf kopen van minimaal 1.3mtr lang?

De ribben worden gemaakt van 2mm balsa, voorzien van 2mm capstrip. Uiteindelijk word de vleugel in zijn definieve vorm geschuurd door zorgvuldig gemaakte aluminium eindribben (die fungeren als mal)

Van de neusligger tot de hoofligger komt een schuimkern. Hier denk ik dat blauwe schuurbare schuim voor gebruiken. Verlijmen wil ik het met de HEMA schuimlijm. Dat spul bevalt me namelijk goed.

Vraag: waar is dat te koop? En, hoe heet dat schuim?

In doorsnede ziet dat er, een beetje schematisch, zo uit.
afb11647.jpg

En Peytr, wellicht wil jij ons op de hoogte houden van je bevindingen met je F3B achtige zwever?

Constructie romp

Met een lange slanke romp heb ik al goede ervaringen. De eerste is nog van eenvoudige opzet. Zie doorsnede tekening. (Voor een pure zwever versie kan de doosnede van de romp best teruggebracht worden)

afb11648.jpg

(Een eventuele nieuwe romp wil ik iets vloeiender gemaakt hebben.)

De beplanking bestaat uit 3mm dik zacht balsa, verstevigd met 5mm grenen liggers, over de hele lengte van de romp. De beplanking is met HEMA schuimlijm verlijmd. Natuurlijk zit er her en der een spant in de romp.
Zie het aanzicht van de romp. De rode lijnen geven de ligging van de 5*5mm grenen lat aan.

Ik heb mijn camera uitgeleend, dus ik kan geen plaatje van de vleugel bevestiging laten zien.

Het gewicht van de romp bedraagt ongeveer 250gram, all in. De robustheid overtreft mijn verwachtingen. Maar daar hebben jullie natuurlijk geen gevoel bij………

afb11649.jpg

Constructie staart

Ook hier heb ik goede ervaringen met een bepaalde methode voor V-staarten. Een 4mm koolstofligger en 2mm balsaribjes. Deze zijn met dunne secondenlijm verlijmd aan de koolstofligger. De koolstofligger wordt tpv de romp in een soort blik geklemd.

Gewicht gefolied en al: 75 gram. (ik heb hem vanmorgen maar ff losgeschroefd Peytr)

Er staan enkele foto’s met betrekking tot de romp en staart op het volgende draadje:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10713

Wat betreft de stevigheid. Een tollende landing in hoog gras heeft het al overleeft en met “aanduiken” blijftie ook zitten.

Constructie ailerons en flaps

Over hoe de flaps en ailerons te maken ben ik het nog eens met mezelf. Ribbenstructuur of uit “massief” zijn een beetje de mogelijkheden die ik zie. Iemand ideeën?

Er staan, als je ff zoekt goede beschrijvingen op internet over hoe je netjes de scharniering van flaps en ailerons kan maken. De meeste methoden vindt ik erg bewerkelijk.

Alleen van de “Hohlkehlen” methode, toegepast bij de “Hybrid” van Schmierer, begrijp ik niet hoe dat zit. Iemand een idee?

Tot nu toe denk ik maar tape/foliescharnieren toe te passen en de roerspleet met het tape van Graupner af te dekken. Lekker makkelijk.

Vragen:

I. Hoe belangrijk is de torsiestijfheid van de vleugel voor de hoogtestart F3J/F3B
II. Hoe belangrijk is de torsiestijfheid van de vleugel voor het normale thermiekvliegen. De vleugel hoeft niet kunstvluchtbestendig te zijn. Wel veilig sterk voor het normale thermiekvliegen.
III. Hoe kan, in vergelijking met de antwoorden op voorgaande vragen, de belasting van de vleugel vast worden gesteld? Uitgedrukt in veelvouden van het vlieggewicht (G).

Na, dit is een heel verhaal. Ben benieuwd wat jullie er van vinden, en wat er aan optimalistatie uit voor komt. Ik denk dat er nog een gebied “blank” licht mbt tot het gericht toepassen van glasmatjes. Maar daar heb ik geen ervaring in.

Berry,

Ik vind dat je het goed aanpakt. Je moet wel 2 dingen goed uitelkaar houden. F3J is puur thermiek vliegen. Bij f3b komt hier o.a de snelheidstaak bij. Dit heeft tot gevolg dat het model gewoon super stijf moet zijn en dit is bij f3j een overkill (en dus extra gewicht en dat wil je niet)

Wat jij wilt is een model met een lage vleugelbelasting voor o.a de kleine belletjes (ook hierweer Bertus ;-) )

Bij een f3j model komt tijdens de start wel iets meer dan 5 G op vleugels te staan om over sommige landing nog maar te spreken (blijft een wedstrijd element).

Bij het f3b vliegen wordt rekening gehouden met 40 G !!! tijdens snelheidstaak.
(ook tijdens sommige de landingen wordt het model getart. De vraag is dan of je nog wel van een landing kunt spreken of dat het gecontroleerd neerstorten is)

Ik denk dat je opbouw van de vleugels met die koolstofbuis veel te zwaar wordt. Je houdt als liftverdeling een rechthoek aan en dit is eigenlijk elliptisch. je wilt eigenlijkeen konische buis hebben en ik geloof niet dat die bestaat.
Ik zou persoonlijk gebruik maken van koolstofstrips. Deze kun je boven en onder gebruiken, zodat je maximale sterkt hebt bij een lager gewicht.

Ook het gebruik van jou blauwe schuim lijkt me te zwaar. Piepschuim met een koolstof mat lijkt me beter. (kosten !!!)

Ook profiel keuze is ook een persoonlijke keuze. Ik heb met alle 3 gevlogen. Ik zou persoonlijk voor MH32 gaan. Dit is een iets sneller profiel dan het SD ( mijn idee is dat SD beter is bij superlichte vliegtuigen)

Hier onder een foto zoals ik mijn schanier en roerspleet maakt.
Het schanier is gemaakt van Abriss Gewebe wat tijdens de bouw wordt meegelamineerd. Het afdekken vd luchtspleet gebeurt met een mengsel van hars en katoenvlokken (sterkte). De wordt tijdelijk op een tape gesmeerd wat na het uitharden wordt verwijderd (pas altijd)

afb11651.jpg

PS
wil een lichte en sterke (elektro)zwever bouwen ontkom je er niet aan om aan de kunststoffen te gaan. Het verwerken ervan is op zich niet zo moeilijk alleen moet je het gewoon een keer DOEN!!
kijk ook es bij EMV-Vega.de. Deze hebben alles wat jij aan materialen nodig hebt.

Realiseer je wel dat het lage gewicht dat je wilt een kostenplaatje met zich meebrengt dat dan richting de f3j prijzen gaat.

Jeroen, bedankt voor het antwoord. Daar kan ik weer verder op filosoferen. Voor mezelf ligt, wat betreft deze constructie, het zwaartepunt op de samen te stellen vleugel.

F3B is inderdaad niet interessant om naar te kijken als je wilt thermieken.

De twee wedstrijd elementen en in het bijzonder de bijbehorende modelbelastingen tot over de 5G kunnen we dus buitenbeschouwing laten als het om een zwever voor “Jan met de Pet” gaat. In mijn geval moet de electroaandrijving voor de nodige uitgangshoogte zorgen.

Nemen we dit gegeven samen met de elliptische liftverdeling t.o.v. de eerder aangenomen rechthoekige liftverdeling, kunnen we wellicht een uitspraak gaan doen over de hoofligger van de vleugel. Ik wil de vleugel overigens in drie delen samenstellen, middendeel en twee buiten delen. Lekker makkelijk met transport.

Eerder is een controleberekening uitgevoerd aan twee type liggers nl. Ø8mm massief (70gr/m, = 51.2 mm^3) en buis Ø12/10mm (42gr/m, Wb=87.83mm^3).

De buis blijkt verreweg het gunstigst uit te vallen geschikt voor, bij rechthoekeliftverdeling, 3.6G.

Je gaf aan zelf gebruik te willen maken van koolstof strip. Omdat je deze dan zo dicht mogelijk onder het oppervlak van de vleugelhuid legt. Daar kan ik in mee komen. Uiterste vezelafstand altijd zo groot mogelijk houden. Maar in dit geval wil ik de hoofdligger, behoudens het opvangen van de buigspanningen, nog een functie meegeven. Nl. opvangen van torsiebelasting. Combineer je deze belastingen dan kom je uit op bij een buis. (of koker)

Het middendeel wil ik dan voorals nog te voorzien van een koolstofbuis Ø12/10. Zo’n 100 gram voor een hoofdligger lijkt me niet te veel!

De liggers van de buitenste twee vleugeldelen moeten natuurlijk lichter uitgevoerd worden. Zou een buis Ø8/6 mm (40gr/m) voldoende zijn? Zo krijg je een soort “konische” ligger. Dit komt de massatraagheid zeer ten goede. Om die reden wil ik de buitenste twee servo’s, voor de ailerons, ook dichter naar de romp plaatsen. Scheelt ook weer. Een laag massatraagheidsmoment komt de thermiekgevoeligheid ten goede. De wendbaarheid verbetert ook. Zo kan je sneller van draairichting veranderen om bijvoorbeeld een kleine bel te kunnen blijven volgen.

Dat het blauwe schuim te zwaar is. Kan zijn. Ik ken het soortelijk gewicht niet van het spul en kan dus geen vergelijk maken met piepschuim. Maar dat ik beter piepschuim toe kan passen, daar wil ik wel aan. Dan moet ik toch eens serieus gaan kijken naar een “schuimsnijder” . Het is wel de bedoeling dat alleen van de neusligger tot de hoofligger een schuim kern komt!!

Dan de indekking. Natuurlijk is koolstof het mooist, sterkst, stijft etc. Maar dat ik balsa toe wil passen heeft weer twee kanten. Als eerste: ik wil geen F3J prijzen. Dan kan ik veel beter zo’n ding kant en klaar kopen. Wat me geen voldoening schenkt.
Ten tweede, de ribben maak ik met 0.2mm overmaat. Daardoor komt de indekking en capstrips iets boven het “maaiveld” uit te steken. Zo weet ik zeker dat, als de aluminium profielmalletjes tegen de zijkanten van de vleugeldelen geplaatst worden, er met in vorm schuren genoeg vlees aanwezig is om het profiel zo perfect mogelijk te krijgen.

Het enige wat me een beetje zorgen baart is de verzwakking van de ribben tpv de hoofdligger. Elk ribbetje krijgt, bij torsie belasting van de vleugel, een deelmomentje te verduren. Dat deelmomentje moet naar de koolstof hoofdligger en schuim D-box, gebracht worden. De doorsnede van het ribbetje tpv de hoofligger is erg klein. Alleen daarom zijn capstrips al nodig. Wellicht moet per ribbetje tpv de hoofligger een 0.5mm triplex plaatje als versteviging aan beide zijden van het ribbetje aangebracht worden.

afb11682.jpg

Dan de scharniering/afdichting ailerons. Zoals jij dat uitgevoerd hebt is erg mooi. Maar als je een ribbenconstructie met volschuimDbox toe denkt te passen, dan kan deze methode maar lastig uitgevoerd worden. Lijkt me. Ik heb even een schets gemaakt waarop te zien is hoe ik denk dat het er uit kan zien. Dit is een eenvoudige oplossing. Tapescharnier en afdektape van Graupner toepassen en klaar is het.

afb11683.jpg

De site van EMV-Vega.de kan ik zo snel niet vinden?!?!?

Vroeger heb ik wel met polysterhars en glasvezel gewerkt. Maar dat was meer het zwaardere spul waar ik scheepsrompen van maakte. Je hebt wel gelijk. Je moet het werken met kunststoffen gewoon eens doen. Persoonlijk ben ik er niet erg dol op.

Dag Berrie,

Mooi werk. Ik schreef al dat ik met zoiets ook al een poosje doende ben (en voorlopig nog wel zijn zal). Petje af voor je gereken. Ik gebruik meer TLAR methoden, mijn werktuigbouwkunde is dan ook niet je van het (ET :oops:).

Heb nog niet al jullie geschrijf gelezen maar ga dat zeker nog even doen. Er vielen me een paar dingen op, waarop ik nu reageer, de rest komt later. Wat betreft op de hoogte houden van mijn vorderingen: Ik wil eigenlijk het hele zaakje op mijn homepage zetten en daar de vorderingen bijhouden. Zal niettemin in dit draadje wel meedoen.

Conclusie: met een massieve koolstofhoofdligger Ø10mm kan de zwever een last aan van 4.1G. Dat is natuurlijk zeer betrekkelijk. Want er treed ook nog een torsie belasting op, en er zijn ook meer componenten die krachten opnemen. Maar ter indicatie is het wel belangrijk om te weten.

Let er op dat je koolstofstaf niet even stijf is als je D-box dat is. Gevolg lijkt te zijn -dat je D-box alle belasting opneemt, voordat je koolstofstaf aan opname van een belangrijk deel toekomt. Ik ga zelf voor een hoge rechthoekige ligger (kops balsa) met CF braid en rovings boven en onder. Om het 'naar buiten barsten' van het kopse balsa tegen te gaan komt er een Kevlar wikkeling omheen, allemaal in epoxy gesopt. Ik heb twee proeven gemaakt en test ze nu op max buigbelasting, buig- en torsiestijfheid. De constructie is afgekeken van de ligger van de Bubble dancer en wordt opgenomen in een D-box van balsa/glas sandwich.

Algemeen wordt aangegeven dat een dergelijke vleugel niet op buigsterkte, maar vooral op buigstijfheid en torsiestijfheid moet worden geconstrueerd. Als je er vervolgens voor zorgt dat alle delen netjes belast worden heb je buigsterkte zat (althans voor F3J taken). Derhalve ga ik voor de geschetste ligger en volledige stressed skin. Ik heb al wat ervaring met wat kleinere kisten (tot een kleine 2 mtr) waarbij ik heel sterkte vleugels heb kunnen maken, bij minimaal gewicht.

Gewicht van zo’n ligger (www.bacuplast.de) 115*1.3M = 150gram
Gewicht van Ø12mm = 220 gram (wat ik al te zwaar vindt worden)

De ligger die ik nu test wordt 125 gram, misschien 150 met nog wat freubels eran. Gewicht is inderdaad een issue, ik wil bij de 2 kg blijven bij genoemde 3.25 meter.

Vraag: waar kan je koolstofstaf kopen van minimaal 1.3mtr lang?

Zou het niet weten. Zelf maken van rovings lijkt me nog gemakkelijker dan een snelle leverancier te vinden. Rond is ook geen voordeel en in het midden zit zwaar CF wat op afschuif belast wordt, zonde van het gewicht. Ga voor een lichte, drukvaste kern en een CF huid. Ook rechthoekig is beter dan rond, al was het maar uit oogpunt van torsiestijfheid. Ook heb je dan een groter opperlvlak waarin de trek en drukbelasting gespreid wordt. Bekijk beslist de constructie van de Bubble dancer ligger eens en zie de belastingen waarvoor dat ding getekend is. Ook de steekverbindingen zijn goed doordacht.

Ook profiel keuze is ook een persoonlijke keuze. Ik heb met alle 3 gevlogen. Ik zou persoonlijk voor MH32 gaan. Dit is een iets sneller profiel dan het SD ( mijn idee is dat SD beter is bij superlichte vliegtuigen)

Mee eens. Hoewel SD 7037 ook een geweldig profiel is voor dergelijke kisten. MH32 is inderdaad sneller dan SD 7037, maar het is marginaal. MH32 doet het (naar mijn gevoel) flapped beter dan SD 7037. RG 15 is een nono voor echte thermiekkisten. De Clmax is lager en het profiel presteert met name goed bij iets hogere Re getallen en CL0 tot CL 0.5. Het zal met allemaal gaan, maar naar mijn idee zeker voor MH32 gaan. Niet zo'n wonder trouwens als je een lijstje met gebruikte profielen in F3J kisten bekijkt :lol:.

Zelf gebruik ik een ander profiel, maar het zit heel dicht bij MH32 in de buurt.

Ik kannie stoppen :oops: , dit draadje gaat mij uren slaap kosten!

I. Hoe belangrijk is de torsiestijfheid van de vleugel voor de hoogtestart F3J/F3B
II. Hoe belangrijk is de torsiestijfheid van de vleugel voor het normale thermiekvliegen. De vleugel hoeft niet kunstvluchtbestendig te zijn. Wel veilig sterk voor het normale thermiekvliegen.

Torsiestijfheid, of liever het gebrek eraan, is precies de oorzaak van het 'afvliegen' van vleugels op snelheidsrakken. Je ziet dat nogal eens bij sterke thermiek en houtbouwkistjes onverwacht op 300 meter. Bij aanhoudend aanduiken wordt de vleugel rond Cl0, alsmaar sneller aangestroomd. De buigkrachten op de vleugel zijn dan bijna niks, maar de Cm (momentcoefficient) neemt astronomische waarden aan. De vleugeleinde draaien naar beneden en als de vleugel niet afbreekt treedt een undertuck op (ik weet echt geen nederlands woord). Je komt niet meer uit de duik omdat de uiteinden van de vleugel naar beneden gedraaid worden (zeg maar extreme en ongewilde wash out). Ergens onderweg treedt dan alsnog een hoop gefladder op, de hele vleugel fluttert dan, en wordt de grond ongepland hard aangedaan.

Bij starten en normaal vliegen is de torsie veel minder, maar een stijve vleugel is altijd beter. Met name bij de lange lappen die je nu bouwt krijg je bij een beetje torsiekracht (en die treedt bij de gangbare profielen altijd op) al verdraaiing van de vleugel.

Je kunt natuurlijk zeggen dat je geen snelheidsrakken vliegt en dan kun je met veel minder torsiestijfheid toe. Maar dat is zonde, omdat je met de middelen waarmee je de vleugel torsiestijf maakt, ook belangrijk kunt bijdragen aan de buigsterkte. Da's nou precies de manier waarop de zulke onwaarschijnlijk sterke en toch lichte kisten gebouwd kunnen worden. Buis en stafliggers leiden hun eigen leventje in de vleugel, maar dragen aan buig- en torsiestijfheid niet veel bij.

Een clublid had bij ons een Bird of time gebouwd en em elektrisch gemaakt. Dus was de kist nogal wat zwaarder dan de gewone BOT en zijn deze vleugels niet erg torsie- en buigstijf. Om toch veilig uit de thermiek te komen waren spoilers in de kist gebouwd. Ondanks dat vloog ie zijn vleugels af (met spoilers uit).

Kortom: Vezels en hars naar buiten (het zij in de ligger en/of in de huid) en er tussenin drukvast materiaal en afschuifsterkte.

Ik zal de komende twee weken wat details op mijn homepage zetten van de vleugel die ik aan het bouwen ben. Op tekening is ie nl. klaar. Op mijn werkbank liggen alleen nog maar 126 stukjes balsa en de liggers, waar ik eerder over schreef. En dat is alleen nog maar voor de buitenvleugels :|

Tja, klapperende vleugels in sterke thermiek........ daar weet ik over mee te praten!

afb11722.jpg

Wat de keuze van het vleugelprofiel betreft: MH32 dat is nu duidelijk.
Dan kan ik het volgende item in de groep gooien. Vleugelvorm. Ik denk gebruik te willen maken van de vleugelvorm van de starlight 2000.

Een voordeel vindt ik dat het middenstuk geen v-stelling heeft. Dat is duidelijk makkelijker bouwen.

afb11723.jpg

Die zwever heeft ook een MH32 profiel.

Peytr, wellicht wil je het adres van je website aan je profiel toevoegen. Dan kunnen we over je schouder mee kijken! Ik ben persoonlijk erg benieuwd hoe zo'n samengestelde ligger er uit ziet. Wellicht heb je ook foto's van de bouwvolgorde?

Berrie,

Ik heb zo'n model ook gevlogen.
Dit vloog prima. Elk klein belletje was goed zichtbaar tijdens het vliegen (mede door het lage vlieggewicht). Als er wind was moest je er weer ballast bij doen.
Dit vleugel is in mallen gemaaktl. Als ik het me goed herinner is het boven en onder koolstof strengen (NF24) met daar tussen kopbalsa ( vertikale nerf met daarop koofstof mat onder 45 graden gelamineerd.

Wat vooral fijn was aan het model waren de kleine opstaande tippen. Hierdoor blijft het model netje zijn bochten vliegen zonder dat je veel bij hoeft te sturen.

Vleugelvorm......

Ik heb +/- de vleugel van de Twister gepikt en daar een dubbeltrapezium van gemaakt. Die vleugel heeft ook een vlak middendeel en oren met een beetje V-stelling en vervolgens hele kleine oortjes die wat verder omhoog gaan. Ongeveer zoals de getoonde starlight. Koordematen zijn 228 wortel, 215 eerste knik en 160 bij de tweede knik, tot slot een korte 'pseudowinglet' verjongt tot 100 mm.

Het vlakke middendeel is in principe ook een concessie, maar is wel een stuk gemakkelijker sterk te bouwen.

Buiten het feit dat ik de eliptische vorm naar een meervoudig trapezium heb omgezet, heb ik de koorde aan het einde van het oor wat vergroot om bij laag gewicht nog een fatsoenlijk Re getal over te houden.

Profiel dikte 9% voor het vlakke middendeel (kost een beetje snelheid) en de oren verjongt tot 8%, de pseudowinglets tot 7,25%. Het gebruikte profiel is een mod. op MH32, waarbij de onderkant vlak is. Eerlijk gezegd heb ik dat laatste alleen gedaan om de bouw te vergemakkelijken. MH32 zou het net iets beter moeten doen dan mijn profiel.

Wat betreft foto's: Ik ben waarschijnlijk de laatste Nederlander zonder fatsoenlijke digi camera. Er komt er wel een maar 't heeft even geen prioriteit. Ik zal proberen hier een schetsje te posten van liggers zoals ik die omschreef c.q. de ligger van de Bubble dancer.

Peytr schreef
Ik heb +/- de vleugel van de Twister gepikt en daar een dubbeltrapezium van gemaakt.

Zijn hier toch einige wedstrijd aspiraties in het spel ? Als ik het goed heb is de Twister een Nederlands ontwerp dat Europeesch kampioen F3J is geweest (Alex Hoekstra) ;-)

Hoi Berrie,

Heb net de thread doorgelezen. Ik denk dat je voor je romp en stabilo een prima lichtbouwvariant hebt gevonden en gekozen. Maar voor de vleugel kies je voor een veel zwaardere uitvoering?

Ik denk dat gezien je inzetgebied (electro f3j) je veel lichter kunt bouwen. Er hoeft geen lier aan te pas te komen om hem omhoog te sleuren. Je hoeft geen extreme kunstvlucht te doen. Waarom dan niet lekker licht houden?

Een conventionele ribbenvleugel met evt wat CFK capstrips - kijk eens naar de modellen van Mark Drela bijvoorbeeld.

Ook kan ik je de volgende FMT boekjes aanraden:

'Rippenfluegel aus Faserverbundwerkstoffen / Leichtbau mit rohtholmen in Theorie und Praxis' van Stefamn Dolch

(Het slotstuk in het boekje is een 2.20 meter 'kunstfluggeeignete' vleugel voor een elektrozwever van... 85 (vijfentachtig) gram.

'RC Leichtwindsegler' van Heinz Eder

(F3j zwever in conventionele bouw, 2780 spanwijdte, 1550 gram zonder/1850 gram met ballast)

Enkele dingen die je hierin tegenkomt:

Maak de 'holm' zo dik als de vleugel toelaat. Gebruik CFK capstrips aan de buitenkant van de 'holm' van 'dwars' balsa.

Gebruik geen koolstof buizen liggers van vliegers etc. Deze zijn longitudinaal en niet op torsie belastbaar. Wikkel je eigen lichte koolstof buizen. Of trek een koolstofkous om een balsa ligger.

Als je wilt spit ik nog eens dieper in de boekejs voor eventueel interessante materie.

Mvg
Arthur

Hoi,

Als bouw methode kun je de technieken uit de vrijevluchtg wereld gebruiken.

Je bent dan al op de goede weg. Alleen zou ik de buisligger vervangen door inderdaad staafjes. je kunt bij Maarten van Dijk (een vrijevluchter, http://www.dpp-pultrusion.com) gepultrudeerde staafjes kopen deze zijn van high modulis kool gemaakt en een stuk sterker dan gewone kool. Ik maakte ze eerst ook zelf en koop ze nu bij hem. het zijn smalle strips die je tegen elkaar kunt plakken om ze de gewenste breedte te krijgen.

Voor wat betreft de torsie doos. Als je voor goedkoop gaat kun je 160 grams kool nemen bij emc vega. Als je meer sterkte nodig hebt kun je de 88 nemen en 2 lagen op elkaar leggen.

Ik gebruik voor mijn midddendelen weer een andere techniek.
Hier is de vleugel opgebouwd uit schuim met een dikke ligger erin (kernmateriaal ligger is balsa) daarna is de vleugel volledig ingedekt met koolsof (88 grams).

Dit is misschien iets zwaarder dan ribben ( de tippen is wel ribbenbouw)maar wel een stuk stijver.
Het minimale gewicht van een F1A model is 410 gr en dat redden we wel, Met een vleugel oppervlak van 32 vierkante decimeter.

Groeten Bram

Zijn hier toch einige wedstrijd aspiraties in het spel ? Als ik het goed heb is de Twister een Nederlands ontwerp dat Europeesch kampioen F3J is geweest (Alex Hoekstra) Wink

Nee, beslist geen wedstrijdaspiraties. Je zou mijn vliegstijl moeten zien en je zou het geloven. :oops:

Maar de Twister is inderdaad van Alex Hoekstra (in verschillende spanwijdtes trouwens) en wordt als inspiratiebron voor de opzet van de vleugel gebruikt. De vleugel heeft, met name in de 3250 span uitvoering een behoorlijke koorde, wat ik wel aantrekkelijk vind voor mijn kist. Ik wil nl. wel proberen zo licht mogelijk te bouwen, en dat levert lagere Re getallen door de lagere vliegsnelheid. Een grotere koorde kan dat compenseren, waardoor je een rustige thermiekkist krijgt. De verslechterde slankheid moet worden opgevangen door de 'pseudowinglets'.
Voor de rest van de geometrie kijk ik liever naar de Supra van Marc Drela, waarbij ik mezelf de beperking die Drela zichzelf oplegde (geen vinoppervlak onder de tailboom) niet hoef te respecteren, juist omdat ik geen wedstrijden vlieg. De TVR wil ik eigenlijk zo hoog mogelijk zien te krijgen, zonder dat er slapte optreedt. Ook lekker, want op 300 meter wordt het moeilijk om een kist lekker vlak te houden. Met een hoge TVR gaat dat in ieder geval veel ontspannener.

Terug naar de ligger. De proef voor de ligger voor de oren (kops balsa met CF kous 18 gr/m, lekker simpel) is wat mij betreft afgerond: Ik heb niks gemeten maar krijg em met de hand niet gebroken 8O . De stijfheid kan beter maar is voor de oren ruim voldoende, want wordt nog aangevuld met de stressed skin. Voor de ligger in het middendeel wordt (als de oren klaar zijn) een ligger gebouwd van kops balsa met prepreg strips en kevlar/glaswikkeling voor de burst load (vrij naar Marc Drela's ontwerp voor de Bubble dancer ligger, zoals ook Arthur al noemde). Naar aanleiding van de proef met de ligger voor de oren durf ik die eigenlijk wel in een keer af te maken. TLAR methoden, zoals gezegd. :D

Heb net voor het eerst gekeken hoe ik een plaatje kan posten, maar dit forum host geen plaatjes ?!? :(

@Bram tav torsie uit ligger of uit doos:

Inderdaad, helemaal mee eens;

@Jeroen tav torsiestijfheid uit een buis:

Wanneer je doelt op een holle, ronde CF buis bijvoorbeeld, dan krijg je erg weinig torsiestijfheid. Vierkante liggers met drukvaste kern zijn veel torsiestijver. Zelfs een holle vierkante buis is torsiestijver dan een ronde. Een D-box of volledige stressed skin (daar komen we weer bij bram) is erg stijf.

Net een vergelijking gedaan voor wat betreft de deling van de vleugels. Ik wil het detail gebruiken dat Marc Drela tekende voor de deling van de Bubble dancer ligger, maar dan over twee pennen gedeeld. Ik kan de 9,5 mm die hij gebruikte niet kwijt in mijn ligger (10mm breed) maar kan er wel twee gebruiken in de twee liggers die mijn vleugel in het middendeel heeft. Bovendien zit mijn deling op 50% van de spanwijdte, bij de BD zit ie op 33%, wat tot een meer dan 2x zo hoog buigmoment leidt. Cutting short: Met 2x6 CF moet ik het buigmoment op 50% van de span kunnen hebben voor wat betreft doorbuiging. Hoe ver (of over! :cry: ) het breekpunt van het CF ik dan zit zal ooit bij lierstarten moeten blijken. Voordeel van twee pennen in plaats van een dikke en een richtpen is dat de torsiebelasting gelijkmatiger afgeleid wordt.

Je hebt gelijk dat niet ALLE torsie stijfheid met de buis op te vangen is en dat het dan ook nog licht moet blijven. In mijn Fletcher gebruik ik een C-Buis ook om een stukje torsie op te vangen. Ik gebruik hem ook nog als ballast kamer ( max 1100 gr lood als toevoeging) . Hieronder de bovenzijde vd mal voordat deze dichtgelijmd wordt

afb11863.jpg

Dag Jeroen,

Maar ik meen toch te zien dat je buisligger een rechthoekig ding is....Die levert behoorlijk wat torsiestijfheid, daar hebben we geen meningsverschil over, zeker als ie netjes tegen de huis aanligt. Overigens erg mooi werk, wat je daar doet. Mijn geplak steekt daar schril tegen af :D .

Nog een vraag nav de foto: Je ligger lijkt me dus rechthoekig en ik neem aan dat je de vleugel verder koppelt met behulp van rechthoekige stiften. Wil je es aangeven hoe je zoiets maakt? Als het niet al te ingewikkeld is wil ik dat ook wel proberen, die rondstaf die ik wil gebruiken zijn maar net an. Liever had ik een paar lijvige strips.......Nu kan ik nog wat veranderen :roll: .

Back