Bestaande Duw-sleepboot nabouwen

• Topicstarter Topicstarter miky-mouse
  • Startdatum Startdatum
onee he...gaat ie die pergo van hem nabouwen....dus als die klaar is komt de gemma of de henmar als vervolg projekt...
ach wel leuk dat je het gaat doen hoor.
veel succes, voor detail foto's heb jij een makkie...je loop naar bouiten ff kijken en weer verder bouwen...

mzzl maurice(de tugspotter zonder batterijen in zijn camera hahaha)

ja, komt er eentje met zn complete tugspotoutfit aan bij mij aan boord, liggen zn accu's thuis...

dit model is 80 cm, dus de gemi zou 3,20 m. worden....

ach heb nog wel een duwbak....

Tja Maurice, beetje rekenwerk.
het schip is 4 keer zo lang als de boot, dus kan je het zelf ook wel uitrekenen.

Ik heb KOF gedaan maar kom toch echt uit op 3,20 enne, jij kwam met het idee van het schip maken aan niet ik.

Mischien heeft Melvin nog wel sleepschipcasco's in die schaal....

Voorlopig ben ik nog met wat uitzoekwerk bezig en moed aan het verzamelen om de zaag in dat mooie rompje te zetten.

ik ken 2 schepen aan elkaar polyestere:p alleen wordt die weer zo smal voor zijn lengte.
met je rompje effe op de juiste hoogte metschilderstape afplakke en dan grof uitzage met je dremel en dan met grof schuurpapier (p80) tot het tape

gr melvin

ja maar ee nsleepschip van die afmeting das tog wel redelijk heftig...zelf heb ik er zo in zo geen plek voor dan...
ach wel een de pergo eens achter een ponton te zien van mij (die van 1.22 :P)
word toch tijd dat we eens samen gaan varen denk ik...

mzzl maus

Allereerst iedereen een fantastisch 2012 gewenst.
Ook ik heb goede voornemens en ben al een tijdje weer hard bezig met mijn modellen.

Helaas nog niet erg fotogeniek, maar ook dat komt nog wel....

Ik ben eindelijk verder gegaan met de duwsleepboot (komt mooi uit met mn huidige werk en kan na de werkdag 3 a 4 avonden per week klooien aan boord.)

Voor de motorisatie heb ik de keuze uit een 12v. Decaperm en een 6v. Hectoperm (van de plank).

De schroef is ongeveer 6,8 cm diameter, 4 blads in straalbuis.
Aangezien de 3000 toeren op de schroef me wel aanspreken wil ik dus de onvertraagde uitgang van de ....perm gebruiken.
Onvertraagd zijn ze beide 3000 toeren, de 6v. (Hecto) heeft een groter anker, de ander is dus 12.v. wat weer beter is voor het verbruik.
Wat is de beste keuze ivm stroomverbruik.

full

full

En ja er moet nog geschuurd en geplamuurd worden.
De roeren word ook aan gewerkt, als het dek (tijdelijk) vast zit kan de roef gepast worden en wordt het de tijd voor foto's.

Laatst bewerkt door een moderator:
Eveneens de beste wensen .
Het is inderdaad wel een langzaam proces .
Je zal waarschijnlijk de hectoperm moeten gebruiken .
Aangezien je zonder vertraging wil werken .
Tenslotte mag de diameter van de schroef niet meer zijn dan de diameter van de motor .
En dan is de decaperm te klein

Mvg Hans

Dat het lang ging duren was al van te voren bekend :P
Ik heb nu weer de kans om verder te gaan, dus mijn avonduurtjes alleen zijn goed besteed.

Bedankt voor je antwoord.

De Hecto komt aardig overeen met de schroef, en ik hield er daarom rekening mee.
Maar deze serie zijn krachtige motoren, geen toerenmakers. Ik wist niet of het hier net zo belangrijk was.
De Hectoperm is een aardig zware motor, maar als je kijkt wat er 1/1 in de machinekamer staat zal een Hectoperm met storklogo niet misstaan...

Ik kan nog het verbruik in ampere's gaan meten met beide motoren, maar dan zit je toch met 6v. tegenover 12v.

En om nou een 12 volt hectoperm te gaan kopen .
Dat gaat een beetje te veel in de papieren lopen .
Of toch de decaperm met vertraging ?
Of kijken op MP ?
Ik heb eventueel wel een motor voor je , het is een motor van een electrische step .
Van 6 tot 24 volt , beresterk , laag in amperage , fluisterstil .
Ik heb er 1 in een sleper gehad , waar hij met snaar-aandrijving in zat en een 12 cm schroef aan dreef .
Vraag me niet naar het toerental , want dat weet ik echt niet .

Mvg Hans

Bedankt voor het aanbod, maar ik ga dan maar gewoon op 6 volt varen.
Ik heb de fundatie van de Hectoperm afgehaald.
Met 2 kleine steunen ligt hij net op de juiste hoogte om hem recht uit te lijnen.
Ik gebruik een raboesch koppeling en watergesmeerde schroefas.

Er mag wel een beetje geweld in de machinekamer staan.

Het is lastig werken in een werkplaats van 2 x 2 wat ook nog je keukentje is, maar het origineel is wel lekker dichtbij om wat op te meten.

Vandaag een blokje voorbereid wat ik morgen op het werk kan boren als mal voor de roerkoningen.
Binnenkort eerst spullen voor de dremel halen.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar heb ik met de Hectoperm en Decaperm een misrekening gedaan en blijken ze vertraagd juist allebei 3000 toeren te draaien.

De Decaperm, 12 V. draait 8250 omw. vertraging 1:2.75 bij 20 W. (weegt 250 gram)
De Hectoperm 6 V. draait 6000 omw. vertraging 1:2 bij 30 W. (weegt 550 gram)

dat breekt de discusie welke motor toch weer open voor mij.

Met de grote schroef (spoed zal ik nog meten maar uiteindelijk moet er een echte afgetopte schroef in komen.) zal er weinig vol gas gevaren worden maar het gaat mij meer om kracht met wat zwaars dan snelheid, net als bij het origineel.

Momenteel deze schroef :Rechtsdraaiend, 65mm, draad M5, R147-23A | Type A, Serie 147 | ModelbouwShopFlevoland (spoed is 66,6)

Uiteindelijk moet er zoiets onder komen: Rechtsdraaiend, 70mm, draad M5. (R149-13) | Type A, Serie 149 | ModelbouwShopFlevoland (spoed is 71,7)
En dan nog verder afgetopt op maat.

Laatst bewerkt:
Uiteraard ben ik nog aan het bedenken hoe ik de stuurhut hefbaar krijg.
Als ik alles op schaal doe, kom ik op 2x3 H profiel van 3x6 mm als basis voor het hefmechanisme.
De metaalwinkel heef die wel van messing, maar wat worden de geleiders dan?
In het echt ziten er vele wieletjes, die gelagerd zijn.
In het model kom je dan op wieletjes van 3 a 4 mm. Dus glijstripjes zijn simpeler neem ik aan.

Dan mijn cilinder, dat is een dubbelwerkende drietraps cilinder, maar op de en of andere oplossing ga ik het wel werkbaar krijgen, als ik maar het frame bewegend heb.
Ik twijffel nog tussen een draadliertje of een spindel.
Een spindel is beter met ook weer naar beneden trekken want gewicht zal er niet in de stuurhut zitten (stabiliteit)

Ik heb gister heel even proefgedraaid met de decaperm.
Het is een watergesmeerde schroefas dus moest hij ook te water anders draai je de afdichtingen aan gort.
De romp moest flink naar beneden gedrukt worden om geen lucht aan de tunnel te zuigen maar volgens mij is ook de kracht op schaal.
Wat een berg schroefwater.
Het is diep water op de zaan en ik wil mn schroef niet kwijt, dus nog rustig gedaan.
Als de roeren klaar zijn zal ik eens ampere gaan meten, maar ik denk dat het bij de 12v. Decaperm blijft.

Voor de stoombootversie van deze boot ben ik op zoek naar de juiste kleur.

De roef en koelkast blijken vroeger in de lijnolie met een klein beetje bruin gestaan te hebben.
Wie van de (oud)schippers kan me helpen de juiste kleur te krijgen.

Voor de schippers die de kleur niet kennen:
Als je kaal ijzer in de lijnolie zet, kleurt het wat bruinig maar kijk je door de lak heen.
Een beetje hetzelfde als bij het lakken van hout.
Door een kleurtje toe te voegen aan de lijnolie krijg je dus een soort beits, waardoor je nog het kale ijzer ziet, met een kleurlaagje.

Het was vroeger een van de beste oplossingen om de boot in de lijnolie te zetten.
Goedkoop, simpel, makkelijk bij te plekken en heel goed voor het ijzer.

Mijn probleem nu is dus om de juiste kleur na te bootsen terwijl ik met een houten opbouw begin.

Gewone bruine verf geeft niet de juiste kleur.

Wie geeft me de gouden tip?

Back