Bestaande Duw-sleepboot nabouwen

  • Topicstarter Topicstarter miky-mouse
  • Startdatum Startdatum
Momenteel is de bovenbouw aan het drogen van de zilverpaint.
Jammer dat ik die niet gelijk in aluminium kan printen ;)
En ja ik weet dat die kleur er wel is als filament...

53d74c3831dfc43fee94dc9689d010c5.jpg
 
Prachtig resultaat met dat 3D printen, zullen wel aardig wat teken uren in hebben gezeten.

Ik zat net je verdere verslag te lezen en over je lijnolie vraag: Mijn vader gooide daar chocoladebruin en een scheutje sicatief bij. De hele den van voor tot achter zat er in.
Bleef overigens wel vettig en afgeven tijdens het boenen. Maar inderdaad, je bleef de ondergrond wel iets zien, hing af van de hoeveelheid bruin.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je de stuurhut laat bewegen. Ik heb ook nog zo'n projectje liggen. Onze oude boot had ook een hefbeweging maar dan echt met spindels aan beide zijden. Was eigenlijk een garage hefbrug.

Ik blijf volgen.

Groet,
Mathieu
 
Inmiddels is de boeiing doorgetrokken naar achter, met steunen geplaatst. Er moeten nog wat steunen bij. De bolderkasten plaatsen en de potdeksel erop. En dan kan die boel ook in de g4.

De duwsteven zit ook vast en is voorzien van steunen naar de romp. Die moet ik in de romp nog verder verstevigen en nog 2 kunstof h-balkjes erboven plaatsen. Vroeger had de boot alles met h-balken op de duwsteven, bij de verbouwing in de jaren 80 is een groot deel vervangen door rond profiel. Vandaar het gebruik van buisjes en h-balken door elkaar op de duwsteven.

De tekening van hoe ik de hefmast wil hebben is klaar. Die wordt gemaakt van 5,5*5,5 mm Messing h-profiel. Als geleide wielen heb ik 4mm kogellagertjes besteld.

Wordt vervolgd...
 
Het eerstvolgende werk is de roerkoningen inkorten en voor te bereiden om die aan te sturen. Dan kunnen daarna de roeren voorlopig veilig opgeborgen worden.
 
Ja marten, jij was een van de laatste die nog bij mij aan boord het origineel gezien heeft. Inmiddels ook al zo'n 5 jaar terug.

"Gelukkig hebben we de foto's nog.. "
 
Modelbouw is soms hard werk, soms lui achteroverhangen.

aa538e248f7e13f5d0e654f8aa0f165b.jpg


7ff9e4a7c46acdb4bfd39d6ed7205def.jpg


92d9c6d3a8dbc606f1ce0acbee5b11ba.jpg


Het onderstel van de autokraan.

405c8dd9e8198893a3bd8168f77f3545.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het origineel heeft 2 roeren, die dwars onder de kont kunnen.
De buitenste draait altijd iets langzamer zodat de binnenste op 90' staat terwijl de buitenste dan op ong. 80' staat.

2015623eb3351515bcd1bfacbc75b44d.jpg


996d9de13f604e92e0542d135b831f2b.jpg


418fcee5c28e860c2559c221642de8e3.jpg


1319e5267723b5545700a7d18de0645f.jpg


Nadat ik de roeren ooit juist had afgesteld liep de boot mooi achteruit met de schroef vooruit en de roeren dwars. Het stuurde daarna fantastisch.


Uiteraard moet het model net zo sturen.

bfa48ae0cd183883dedb435f83eebe6e.jpg


3bb2fb666976e32005d1178a56b359b9.jpg


Alleen heb ik niet de ruimte om alles met hevels te doen. Dat is volgens mij ook niet mogelijk om zo een slag van 170 graden te krijgen.

3f4b285605c165156d6dbe19435d7696.jpg


De hevels kunnen wel helemaal rond, maar ik zit er aan te denken om het maar met tandriemen uit te gaan voeren.

Alleen de fijnafstemming lijkt me heel lastig bij gebruik van 1 servo.
Ik heb geen computerzender maar er zijn van die leuke modules voor rolroeren te koop...

Ook is het lastig een servo onder het verhoogde dek te plaatsen. 1 gaat nog wel maar 2...

Ws komen dan de servo's onder het vaste dek en zorgt een tussenas voor het hoogteverschil

Overigens, de roerkoningen zijn 4mm.

Nu eerst weer 4 dagen betaald varen...
 
Laatst bewerkt:
Tandriemwielen en tandriemen zijn besteld. Daarmee ga ik de overbrenging maken naar een plek waar ik weer naar beneden kan. Dan onderdeks weer een hevel erop en kan ik de servo's plaatsen waar ik wil.

De tandriemwielen krijgen 20 tanden op de roerkoning, 25 tanden op de aangedreven as.
Dit zorgt ervoor dat ik met een slag van ong. 145 graden een draaiing van 180 kan krijgen op de roeren.

Dit heeft 2 redenen.
1. bij 180 kunnen hevels de verkeerde kant uit slaan. Door de slag te beperken wordt de uiterste stand vermeden.
2. De servo heeft een maximale slag van 180 (2*90) dus geen ruimte voor complete fijnafstelling. Voor een normale servo is het eigenlijk al 2*45 maar anders aangestuurd kan ik het bereik vergroten zonder ombouw. Aangezien ik toch met een arduino ga werken kan ik de servo's en dus de roeren op het laatst nog net even finetunen in toespoor en uiterste stand.
 
Duwsteven en Boeiing rondom zijn klaar. De achterste bolders nog voorzien van bolderpennen en dan achterste helft nog 1x in de g4.
Het voorschip staat al in de grondverf. Ook de roef is al gespoten voor de eerste laag. Raamlijsten nog tekenen en printen dan kunnen de ramen erin en de roef afwerken. De machinekamer wacht nog op het stuurhut mechanisme.

Aan de duwsteven moet nog een trappetje komen vanaf het dek naar het achterschip van een lege bak...

Op het voordek komt ook nog een ankerlier, op de stoomboot is deze op afstand werkend, op de duwboot een dummy omdat het vooranker onder de duwkop hangt.

Binnenkort een achterdek maken dat verwijderbaar is. Daar komen de koppellieren op te staan als dummy en onderdeks de werkende Lieren met een veerspanning en eindschakelaar. Dit hele dek is dan los te schroeven voor toegang.

Wordt vervolgd, eerst weer werken en nog wat kerst vieren....
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd en mocht je hulp nodig hebben betreft het programmeren van de Arduino, dan hoor ik het wel.
Met de standaard servo library kun je al een eind komen.
Al heeft het ook wel een kleine beperking, daar de reken module die ze daarin gebruiken, niet achter de komma werkt.
(Ze maken geen gebruik van een float)

Als jezelf een vergelijkbare reken module opzet, kun je wel met floats werken en zal het nauwkeuriger werken.
De waarde van de ontvanger kun je doormiddel van de Pulsin commando doen en anders middels een hardware interrupt.
Hiervoor moet je de ontvanger wel op digitale pin 0 of 1 aansluiten !

Succes...
 
De bolderkasten zijn opnieuw gemaakt, groter.
Het trappetje voor aan de duwpaal ligt te drogen van de g4, nog wat afwerken en vastlijmen.
Verder staat de hele romp nu in de grondverf. Nu schuren en spuiten en schuren en spuiten.

Verder staat nu dan eindelijk het hefgedeelte op de planning, de kogellagers zijn namelijk binnen. (4mm diameter)

Het geheel begint fotogeniek te lijken, dus binnenkort dan de lang beloofde foto's

Na overleg met Marten heb ik besloten niet alles onder te brengen op 1 arduino maar meerdere micro's die allemaal hun eigen taak hebben. Die zijn in bestelling.
Dus 1 die als roermixer gaat werken (1 servokanaal IN, 2 servo's UIT uitslag per roer programeerbaar)
1 die de hoogte van de stuurhut gaat regelen, 1 of 2 ontvangerkanalen IN, 1 meerslagenservo en 1 stappenmotor UIT.
En 1 voor de koppelieren, of die gewoon vertraagde motoren, servo's zonder stop of stappenmotoren worden ben ik nog niet uit. Wel dat er dus 2 ontvangerkanalen IN en 2 motoren UIT gaan.

Als ik zo ver ben dan open ik een aparte topic voor het programeren. Denk dat vooral het roer gedeelte wel leerzaam voor anderen kan zijn.
 
Hier alvast een begin van de nodige code:
Code:
// Servo aansturing voor een dubbel roersysteem
// Voorbeeld code geschreven door Marten de Groot

#include <Servo.h>
Servo BBroer;  // aanmaken van een servo uitgang
Servo SBroer;  // aanmaken van een servo uitgang
int RX_in = 0;  // ingangs poortnummer voor de ontvanger
int RX_var;  // variable die vanuit de ontvanger komt
int RXmax  = 1800;
int Midden = 1500;
int RXmin  = 1200;
int BBpos;  // uiteindelijke BakBoord servo positie
int SBpos;  // uiteindelijke StuurBoord servo positie
void setup()
{
  BBroer.attach (9);  // De servo van RoerBB zit op poort 9 aangesloten
  SBroer.attach(10);  // De servo van RoerSB zit op poort 10 aangesloten
  Serial.begin(9600);
}
void loop()
{
  RX_var = pulseIn(RX_in, HIGH) ;  // Leest de waarde uit de Receiver
 
  if(RX_var > Midden)
  {
  BBpos = map(RX_var, Midden, RXmax, 90, 175);  // scale it to use it with the servo (value between 0 and 180)
  SBpos = map(RX_var, Midden, RXmax, 90, 165);  // scale it to use it with the servo (value between 0 and 180)
  }   
  else if (RX_var < Midden)
  {
  BBpos = map(RX_var, Midden, RXmin, 90, 14);  // scale it to use it with the servo (value between 0 and 180)
  SBpos = map(RX_var, Midden, RXmin, 90,  4);  // scale it to use it with the servo (value between 0 and 180)
  }
 
  BBroer.write(BBpos);  // Aansturing van de servo
  SBroer.write(SBpos);  // Aansturing van de servo
 
  Serial.print("RX_in = ");   
  Serial.println(RX_var);
}

De RX max / Midden en min waardes zijn even een gok, zo ook de eindposities voor de servo's.
Verder is er nog geen servo slow functie inbegrepen.

De ontvanger dien je op poort 0 aan te sluiten en de servo's op poorten 9 en 10.

Deze code is nog niet getest :hammer:
Ben benieuwd of het werkt zoals je het hebt gewild.

Edit: zojuist de code aangepast, zodat je ook middels de seriële monitor (CTRL + SHIFT + M) de ontvanger kunt uitlezen.
 
Laatst bewerkt:
Niet tevreden over de raamlijsten.
Dus weer los gemaakt.

75198d839fff5cfb4b835d262fb86c76.jpg


42e5936645e9adbe1d59db013e0f4085.jpg


Opnieuw getekend en geprint.

b7ec4b556f9e6d16ccd85081c86d3e31.jpg


De deur zit er nog niet op, de ramen zitten er al in.
Na het spuiten worden de raamlijsten aluminium geverfd, en kunnen de ramen simpel aan de binnenkant worden geplakt.

f6fad823bc349dee4eb2ab60543e02fd.jpg


dbdc9840443619cee9ccef69c73fb524.jpg


Als de lijm droog is mooi glad schuren, dat is makkelijk dan los. Het lijkt nog erg grof, komt goed verwacht ik.
 
Hoi, ben je er al over uit hoe je je ontvanger gaat uitlezen? Welke functionaliteit ga je nog meer gebruiken voor je Arduino? Ik ben me de laatste tijd ook in het verdiepen in Arduino in combinatie van een RC ontvanger en er zit nogal wat verschil in alle mogelijkheden. Met name in de prestatie en de efficiëntie. Interrupt op het liefst een PPM signaal is het allerprettigste heb ik begrepen, een nadeel is dat de standaard servo library dan niet te gebruiken is...
 
Back
Top