Beste Keuze SebArt freestyle/F3A ? 30 en 50 class

Beste mensen, mensen met ervaring in SebArt 30 en 50 elektrokisten!

Ik wil een SebArt 30 of 50, Katana of Sukhoi 29 kist aan gaan schaffen.
Deze kist wil ik vooral gebruiken voor freestyle doeleinden.
Naast freestyle moet de kist strak genoeg vliegen voor enig F3A-werk.

- Wie kan mij, vanuit ervaring met beide, de verschillen in vliegen vertellen tussen de 30 en de 50class Katana.

- En wie kan mij meer duidelijkheid geven over wat ik het beste kan kiezen: 'Katana of Sukhoi'

(Mijn eigen keuze is de Katana, omdat ik 'denk' dat deze kist meer geschikt is voor freestyle.)

Alvast bedankt!

Als je echt F3A figuren wilt vliegen zou je beter de Angel kunnen kopen.
De Sukhoi is echt 3D/Freestyle.

Bij ons op de club vliegt een Sukhoi 29 50 en die is erg nerveus.

Op RC-Network kan je zeer veel info vinden over deze modellen, ik zou daar eens gaan lezen.

GJ

Hoi Harmen,

De Sebart su29 is enorm veel beter in zowel 3D als F3A dan de Katana versies van dezelfde afmetingen.

Dat komt omdat de romp veel hoger is, vooral aan de voorkant, waardoor het rudder veel effectiever is.

Vooral bij de rolling harrier zie je duidelijk verschil, bij de su29 blijft de spinner precies op z'n plaats, terwijl bij de Katana's de neus toch duidelijk wat zakt in de knife edge positie, ondanks vol rudder.

Hoi Harm,

Ik heb de sukhoi en de angel in de 50 klasse en kan je de angel wel aanraden.
Met de angel mits je er lange hevels aan de servos doet kun je enigsinds wat 3d-en (doordat het een lichte kist is) maar het blijft eigenlijk een F3A trainer en dat doet ie ook het beste.

De sukhoi is een echte gooi en smijtkist en dat doet ie ook goed, ik vlieg nu met een 5s set-up in deze kist maar eerst zat er een 6s set-up(zit nu in de angel) in die ik ook wel aanraad voor deze kist.

Met een 5s set-up gaat ook wel, alleen heb je wel iets minder puf in de kist en moet je dan ook een beetje netjes hoveren/torken en de vliegtijd is drastisch korter, met 6s 3700mAh iets van 10min a 12min vliegtijd en met 5s 4000mAh iets van 7,5 a 8 min vliegtijd.

Met wat mixers instellen vliegt de sukhoi enigsinds strak maar je moet ook de uitslagen toch kleiner houden, doe je die niet kan en zal de sukhoi je toch een keer verrassen:( maar das goed voor je hart;)

Wat betreft de katana heb ik alleen de 30 versie ervan zien vliegen en volgensmij zat dat kistje kwa vliegstyle ertussen in maar dan heb je eigenlijk net niet 3d of net niet strak vliegen dussss.

Misschien dat iemand anders iets over de Katana 50 kan vertellen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt:)

Grtz,
Heino

Nando,
Vooral 3D werk(freestyle), maar dus ook, maar minder belangrijk kunstvlucht (beetje F3A).

Beste Bert,
Bedankt voor je duidelijke advies.
Hebben jullie al ervaringen opgedaan met de su29 van Sebastiano?

En, is de Katana niet iets beter in het krappe bochtenwerk en zo?

Jeetje, goede tijden herleven met jullie hier ;-)

Heino of Bert,
als ik dit alvast zo lees is de Sukhoi dus een stuk beter/neutraler/preciezer dan de Katana.
Kunnen jullie ook iets zetten over eventuele verschillen tussen de 30 en de 50 serie?
Behalve dan dat de 50 wat groter vliegt.

Ja, Derk vliegt nu behoorlijk vaak met een Sukhoi 29 van Sebart (De 140 versie).
Deze vliegt toch wel enorm veel beter dan de funtana 140.

Hoewel de Su 29 ongeveer 700 gram zwaarder is kun je er toch al krapper mee draaien dan met de Funtana. Er zijn wat kleinere Flightpower accu's onderweg om onder de 5Kg limiet te komen voor deel name aan World Air Games wedstrijden=4 minuten freestyle op muziek.

Op dit moment traint hij gewoon met de F3A pakketten van zijn Integral en het toestel voelt toch al erg licht aan. Het zal nooit een F3A toestel worden maar doet dit werk toch wel veel beter dan de Funtana.

De 50 vliegt beter dan de 30 size. de 140 vliegt nog beter (vooral met wind).

Dit is eigenlijk altijd zo, hoe groter hoe beter.

Bert,
Klinkt goed! En vooral dat Derk aan het trainen is voor de WAG! Toppie!

Op zich leek het mij wel fijn om een compacte kist te hebben, vandaar dat ik kijk naar de 30 serie. Maar idd, op het gebied van windgevoeligheid in ons kikkerlandje, keek ik ook naar de 50 serie. Je verhaal is erg duidelijk. Volgens mij moet ik maar eens even flink geld gaan verdienen komen tijd :-)

Bedankt alvast voor je advies.

Jeetje, goede tijden herleven met jullie hier ;-)

Heino of Bert,
als ik dit alvast zo lees is de Sukhoi dus een stuk beter/neutraler/preciezer dan de Katana.
Kunnen jullie ook iets zetten over eventuele verschillen tussen de 30 en de 50 serie?
Behalve dan dat de 50 wat groter vliegt.

Hoi Harm,

Ik kan daar alleen op zeggen dat hoe groter de kist des te meer rust/ controle je in de kist kunt houden.

Ik vlieg met de sukhoi 50 (over gekocht kistje van Emile) en Emile vliegt de 140 versie, en met de 140 versie zit daar toch meer stabilieteit in bij hoveren/ torken/knife edge noem maar op.

En bij een andere vliegcollega met de katana 30 zie je bij extreme uitslagen een toch veel zenuwachtiger kistje, de grens van vliegen en het stoppen met vliegen liggen in een korter gebied dus moet je dan al gauw met meer gevoel vliegen.

Maar ik denk dat je dat wel weet, jij vliegt nu toch ook al wat jaartjes;)

Grtz,
Heino

Heren bedankt voor jullie advies!

Ik zit nu te bouwen met een Sukhoi29 30e.
Het is dus de kleinere Sukhoi geworden.
Dit omdat ik nog meerdere projecten heb liggen die af moeten.

Maar ik denk dat ik veel plezier ga beleven aan dit mooie compacte kistje!
(Als hij net zo goed vliegt als dat alles eruit ziet!!!)

Groet,
Harmen.

hoezo bouwen? je doet de doos open, gooit er een tube secondenlijm bij, doos weer dicht, paar keer schudden, viola, toestel. Die kistjes zijn in minder dan 2 uur te bouwen.. :P (ook netjes)

snel bouwen?

Koop dan geen Fliton Element 30, ik was al een uur of 2 kwijt om de motordome op te bouwen (lijkt wel puzzelen met 1.5 mm. berkentriplex), moet de hoogteroer verbinding nog aanpassen (slap rondhoutje als verbinder van de 2 roerhelften ga ik zeker niet gebruiken) en de cockpitkap moet nog op het frame gemonteerd worden.! Toch zeker een uur of 5 werk in mijn "bouw"tempo ;-).
Hij was wel veel goedkoper dan de angel 30 trouwens, waar er bij de DLC al 2 van rondvlogen (ook een reden om er niet nog 1 te kopen). Dus misschien ook het overwegen waard, hij moet met voldoende vermogen in ieder geval redelijk kunnen torquen zag ik op youtube.

Bij de weg, mijn gemini was reparabel na de crash op Oss (4 slagen tolvlucht tot 20 cm. onder de begane grond, hoezo plankenkoorts). Met CA en versneller was ie in 4 minuten weer vliegklaar, leve EPP :-)

Allemaal luxe problemen toch?

hoezo bouwen? je doet de doos open, gooit er een tube secondenlijm bij, doos weer dicht, paar keer schudden, viola, toestel. Die kistjes zijn in minder dan 2 uur te bouwen.. :P (ook netjes)

Laatst bewerkt:
Tuurlijk was die Gemini te repareren, dat zijn bijkans tanks :)

Tip: gemini is niet het meest geschikte toestel voor F3A, al was het alleen al vanwege de vrij forse rudder/roll coupling.. je kunt 'm al beter laten vliegen door daar een mix op te zetten.

Hans,

ik maak eerst de Element 30 af, mis de 2e wedstrijd helaas, maar vlieg wedstrijd 3 met de Element 30A. Daarna komt er zoals ik het nu zie een Angel 50. Ik vond het ondanks de flater toch wel erg leuk om te doen, dat doelbewuste figuren vliegen.
Mocht er nog iemand een tip hebben voor een geschikte F3a-C kist anders dan er 1 uit de Sebart lijn, en geschikt voor vier en 5 cellen lipo pakketten dan houd ik me aanbevolen.

Als je toch nog een keer in de verleiding komt, het is een fantastisch F3A trainertje als je de uitslagen klein maakt.

SebArt Angel S50, Kyosho Oxalys ep en OSMOSE 70EP zijn denk ik de beste opties.
Angel is duurder, maar groter voor gelijk gewicht en met beter folie.
Alle zullen gewoon strak vliegen.

Een X-tra 40 zou nog kunnen, alhoewel ik ook denk dat de Oxalys en Osmose beide beter vliegen.

Back