beste lipo afschakel voltage

ik heb een 30C 850 mAh kokam lipo (2S maar doet hier niet toe), die met iets van 11A belast gaat worden (bijna 13C) als ik nou een redelijke marge over wil houden voor de ontvanger, wat is dan een fijne afschakel voltage?

rekening houdend met een geringe "droop" en het over willen houden van een fikse reserve voor BEC? ik dacht zelf aan 3,2V/cel of zelfs 3,4V/cel.

wat denken jullie?

:halfrobot: :D

op het moment dat je 3,0volt per cell afslag insteld en je je voltage komt bij 2s op 6 volt zal de motor stoppen maar kan je wel gewoon je servo bewegingen blijven gebruiken.
het is niet zo als de regelaar je voltage afslag aanzet je servo's het niet meer doen.
maar 3volt per cell is goed

mvg hans

ah cool tx zover, maar ik bedoelde vooral dat ik nog een ruime tijd kan zweven, (zeg maar minstens een uur, liefst 2 o.i.d.) het is maar 850 mAh, en 3 servos. is daar iets over te zeggen van te voren?

als je motor al aangeeft dat je accu bijna op is lijkt het me verstandig om te landen.
je zal best nog een tijd hebben om te zweven.

maar om wat voor vliegtuig motor regelaar prop gaat het?

mvg hans

dat kan ik nog niet zeggen, maar als de motor stopt door afschakeling, zou ik met 3 servo's minstens een uur, liefst 2 willen zweven.

ik kan de regelaar afschakeling instellen van: uit, 2.7 tot 3.4 volt (hacker x-pro)
daarbij wordt de lipo door de motor licht belast, en is kokam, dus zal vrij lang een hoge spanning houden terwijl de capaciteit best ver verbruikt is. vandaar mijn vraag, en eigen plan om maar 3.4 in te stellen.

Laatst bewerkt:
je weet nog niet wat voor vliegtuig het is en wat voor motor?
ik snap niet zo goed wat je nu wilt?

als je 2-3 uur wilt zweven met 1x omhoog gaan met motor zal je een flinke themiekbel moeten vinden om 2 uur in de lucht te blijven.
dat 2,7 t/m 3,4 is gerekend per lipocell en een lipo kan uit meerdere cellen bestaan.

moet je alles nog bouwen?

mvg hans

ik wil voldoende mAh overhouden voor liefst een paar uur besturing (minstens 1).
en niet meteen moeten landen om te bijladen. de rest is bijzaak voor het antwoord op mijn vraag, er is al voldoende informatie voor een antwoord.

stel dat het een electro zwever is met starthaak, of die meegaat naar een helling.

anders gesteld: hoeveel mAh is er over als ik déze accu (die lang spanning houdt ook al is ie bijna leeg) bij 3.4 v/cel de motor af schakel? en hoelang zweefvliegen is dat met 3 servos qua stroom voor besturing?

ik vlieg met een vallenta triangel 2 meter zwever, met een typhoon brushless 15/10 (18amp belast) met 9x6 prop met een 2200mah lipo 3s 25c met 4 servo's.
daar kan ik 6x de zwever heel hoog mee wegzetten voordat de regelaar ingrijpt en kan dan nog zeker een half uur vliegen. dus als je maar 1x de zwever omhoog zet kan je nog uren vliegen mits je veel thermiek hebt of veel helling wind.

mvg hans

Zou het persoonlijk gewoon eens zelf uit testen.
Eerst met een hogere afslag beginnen (3,6/3,7V) en dan bijvoorbeeld een half uurtje zweven, landen en kijken tot hoever je lipo is ingezakt.
Is dat nog ver boven de 3,2/3,3V, dan kun je de volgende keer een uurtje proberen. Nog steeds erboven, dan zou je kunnen overwegen de afslag wat lager te gaan zetten.

Wat je natuurlijk niet wilt is dat je na afslag van de motor, je de lipo onder de 3V gaat trekken met je servo's. Want daarmee heb je de mogelijkheid de lipo te beschadigen.

Het mooiste zou natuurlijk een zender met telemetrie zijn. Dan kun je netjes bijhouden op je zender tot hoever je lipo inzakt.

ah tx voor de antwoorden. ja zal gewoon moeten testen dan, telemetrie heb ik (nog) niet. (net te oud 2.4 Ghz spul, van ACT, waar overigens al wel rudimentaire ondersteuning in zit). de regelaar kan niet bij meer dan 3.4V/cel uitschakelen, maar kom daarmee al een heel eind qua resterende besturingtijd wsl. zo te zien aan jullie replies.
maar zal het testen :) eerst kistje afbouwen.

maar zal het testen :) eerst kistje afbouwen.

welke set-up heb je voor je zwever? en welke zwever. welke prop
als je al de gegevens nu eens deelt met ons kunnen we misschien nog meer tips geven.
en misschien zo vertellen hoe vaak je naar boven kan met je zwever en hoe lang je dan nog kan vliegen uit piloten der ervaringen.

mvg hans

dat doe ik later pas als die af is :P in de electro aandrijf thread.
maar het gaat er niet om hoe lang de kist nog zweeft, het gaat erom dat ik zweef door kan vliegen voordat ik moet laden, ivm. vakantie en geen laadmogelijkheid (zeg maar).

wat ik in iedergeval níet zou willen, is de kist nog net 1 keer hoog krijgen per motor, dan toch een vette bel vinden,
en weten dat ik snel alweer móet landen ivm. BEC :P

Laatst bewerkt:
Als je écht zekerheid wil, dan plaats je een aparte ontvangeraccu. Alle capaciteit van die accu is dan beschikbaar voor de besturing.

ja het beste wsl., maar moet kijken of dat wel gaat passen, ook qua zwaartepunt (mss. ronde cellen in de staartboom o.i.d. als het zwaartepunt balanceren het toelaat)

Reken op een 120mAh per uur vliegen, uitgaande van lichtlopende aansturingen etc.
Ik zou niet uitgaan van een afslagspanning, maar een timer op het gas zetten.
De timer op het gaskanaal op 3 minuten zetten, na de eerste vlucht je motortijd vergelijken met de ingeladen capaciteit. Zou je ongeveer 290mAh overhouden, met 50mAh reserve heb je dan genoeg voor 2uur vliegen
Bij 3 minuten motorloop zou je ongeveer op 560mAh moeten zitten, plus de vliegtijd in minuten / 60 x 0.120. Finetuning van de timer op het gas afhankelijk van de ingeladen capaciteit.

Groet,
Gerben

Als je nominale spanning onder de 3,7V per cel komt, gaat het snel bergafwaarts met de spanning van de accu. Voor het behoud van whatever je ermee gaat doen zou ik het niet zo met de afslagspanning van de regelaar doen. Aparte voeding voor motor en besturing is dan de beste keuze.

Een willekeurige ontlaadcurve van een LiPo:
AMPD14_DischargeCurve.jpg

owkee grafiekje is duidelijk en eng..
dat van die gastimer, is dat puur voor mezelf dat ik er een bepaalde motortijd op heb zitten, of schakelt ie dan de motor uit? en kan dat laatste met mijn mc22? (een akoestische timer kan ik wel)

bedankt allen zover :)

Gewoon een acoustiche timer, zelf uitschakelen.
Alarm in de MC22 op 10seconden voor einde van de 3 minuten, je hoort hem aftellen en dan moet de motor dicht.

Dat grafiekje is leuk en aardig, maar de accuspanning onder belasting hangt sterk af van het type lipo, merk, leeftijd van de accu en temperatuur. Beetje link om daar een afslag op in te stellen.
Groet,
Gerben

Reken op een 120mAh per uur vliegen, uitgaande van lichtlopende aansturingen etc.
Ik zou niet uitgaan van een afslagspanning, maar een timer op het gas zetten.
De timer op het gaskanaal op 3 minuten zetten, na de eerste vlucht je motortijd vergelijken met de ingeladen capaciteit. Zou je ongeveer 290mAh overhouden, met 50mAh reserve heb je dan genoeg voor 2uur vliegen
Bij 3 minuten motorloop zou je ongeveer op 560mAh moeten zitten, plus de vliegtijd in minuten / 60 x 0.120. Finetuning van de timer op het gas afhankelijk van de ingeladen capaciteit.

Groet,
Gerben

hoi

als je een kist hebt met 4 servo's die digitaal zijn haal je het niet met 120mah per uur, en als het nog eens van die slechte merk servo's zijn al helemaal niet.
dus ik vind 120mah een beetje uit de lucht gegrepen.

mvg Hans

In mijn hotliners zitten 5 digitale servo's.
In een vlucht van 13:20, waarin tijdens de speedtaak behoorlijke belastingen optreden en stevig gestuurd wordt, verbruik ik +-45mAh.
Deel dat door 5 servo's , vermenigvuldig met 3 servo's in LecraM's toestel en doe het x4 voor een vol uur. Zit je op 108mAh.
Met goedkope rommel ga je het inderdaad niet redden, goedkope servo's trekken veel meer stroom.
Eenvoudig testje: lipo vol laden,zet het model op "servotest" en laat het een uurtje aanstaan, en laad de lipo weer op., heb je een redelijk idee van het maximale stroomverbruik.

Groet,
Gerben

Back