besturing 130x

Dat is op zich normaal gedrag bij kleine heli's alhoewel ik dat bij de 130X nooit zo heb ervaren. Misschien komt dit omdat de micro's die ik heb dit nog veel erger hebben en ik dit gedrag dus automatisch al compenseer.
Als je goed kijkt hangt de heli met hooveren een beetje scheef naar rechts. Dit komt door de luchtstroom van de heckrotor. Een deel van de luchtstroom van de heckrotor wijst dan naar onder. Als je de heli naar rechts stuurt geeft de heckrotor nog meer luchtstroom waardoor de heli nog meer scheef gaat hangen. Dit geeft nog meer neerwaartse luchtstroom aan de achterkant van de heli waardoor deze vooruitgaat vliegen. Bij sturen naar links gebeurt het omgekeerde. Bij een rechterbocht moet je de rechterstick dus iets naar achteren halen en bij een linkerbocht iets naar voren.

Hoi,
Volgens mij klopt die uitleg niet 100%.
Wat er gebeurt is het volgende:
De heckrotor compenseert het koppel van de hoofdrotor.
Bij een rechtsdraaiende rotor wil de heli heli linksom draaien (neus naar links, staart naar rechts)
De heckrotor duwt de staart dan naar links om te compenseren.
Maar nu staat er dus een kracht naar links op de heli, zonder dat er iets hem tegenhoud. Dus de hele heli wil naar links schuiven.
Dit compenseer je dan weer door de heli iets schuin naar rechts te hangen. Nu is er terug evenwicht.
Maar als je nu een pirouette inzet dan draait de heli om z'n hoofdas, die schuin naar rechts hangt. Gevolg: als de neus naar rechts draait dan gaat die dus ook naar beneden. Dus de heli gaat vooruit. Bovendien hangt hij nu niet meer naar rechts, dus begint hij ook nog eens te schuiven naar links. Daar moet je dus voor compenseren.

dit maakt mij een stuk wijzer en is eigenlijk wel logisch maar dacht eigenlijk dat de heli dit zelf zou compenseren. Nu kan ik daar rekening mee houden.

Back