Betaalbare, zelfgemaakte CNC maken (geef jullie info aub)

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door MatD, 14 jan 2007.

  1. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Welke driver zou dan wel goed zijn hiervoor? Ik denk dat ik toch snel een 1.3Nm zal nodig hebben, of niet soms?
    Ik had deze ook al gevonden, die is 3Amp per fase en kan microstappen. Deze kan wel enkel motoren met 5, 6 of 8 draden ontvangen (unipolair dus) De stappenmotoren bij stappenmotor.nl hebben 8 draden. Zou deze dan geschikter zijn misschien? Verzendkosten zullen ook wel meevallen hoop ik. Als er dan toch gesoldeerd moet worden wil ik dat gerust proberen, voor alles is een eerste keer, en ik heb wel al kleine electronica componentjes gesoldeerd op PCB's in het eerste en tweede middelbaar. Natuurlijk is dit niet te vergelijken, maar dat was toen ook gelukt. Ik heb wel een goede soldeerbout voor electronica, die ik ook gebruik om mijn vergulde 4mm stekkers op mijn electromotoren te solderen.


    Vandaag zal ik proberen om de x as rollend te krijgen over de buizen. De hoekprofielen zijn al gemaakt en geboord, de lagers zitten er nu ook op? Nu nog baantjes in het hout frezen waar de hoekprofielen dan inpassen.

    grts

    Mat
     
  2. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Zoek eens in de datasheet van de motor hoeveel stroom de motor mag hebben en zoek daar een geschikte driver bij. Driver liefst met volstap, halfstap en microstap en een instelbare chopperregeling.

    Gr.

    Erik
     
  3. erikkate

    erikkate Guest

    Het liefst zou ik motoren in bipolaire modus aansturen.
    Kijk is naar een 3d step kaart van damencnc. Geen microsteps, maar dat kan je later altijd nog
    een printje voor maken. Heb deze kaart ook en bevalt me uitstekend. Simpel en doeltreffend.
    Halve stappen zijn eerst voldoende hoor.
    (L297 en L298 chipset -> 2A /Ph en max. 45 Volt)

    Ga zo door.
     
  4. wstoof

    wstoof Guest

    Hoi

    Bij Heman Buitelaar te Waddixveen (zul je ongetwijfeld al eens van gehoord hebben ) hebben ze een grote tafel staan in de winkel waar diverse reststukken kunststof/aluminium E.D. te koop worden aangeboden.
    Bijna altijd ligt daar wel staafjes-rond Delrin tussen ,voor een euro of 5 a 6 heb je een stuk van 30mm rond met een lengte van ± 120mm

    De SMC stappenmotor driver kaarten die o.a. via Conrad worden aangeboden zijn "brave" kaarten, dat wil zeggen geen krachtpatsers maar lopen wel mooi rustig.
    Echter daar ze geen gebruik maken van step/dir aan stuurring beperk je je zelf behoorlijk in de keuze van de software.
    Meeste aangeboden software ( gratis of zonder licentie beperkt bruikbaar ) gaan uit van stappenmotor drivers die step/dir signalen gebruiken.

    Micro stepping is natuurlijk mooier ,loopt soepeler en de motoren staan minder te trillen ( die MDF klankkast zal zijn werk wel doen ;o) ik heb toch wel een beetje medelijden met je buurman die je help... ;) straks zit hij in de herrie !! :p ) maar een kaart die half-stepondersteund is goed genoeg voor jou toepassing en zijn veel goedkoper.

    De kaart waar erikkate het over heeft is prima dit is de 3d step kaart van www.nc-step.de ( ik heb zelf 5 van deze kaarten in gebruik )
    Stappen motoren trillen/vibreren veel dus denk erom dat je geregeld bevestiging bouten en moeren moet nalopen omdat ze mogelijk lostrillen ( beetje moervast is de oplossing )

    Bij halfstep en een spoed van 1,75 mm (M12) heb je al een resolutie van ruim 228 punten per mm dat is al behoorlijk...

    De stappenmotor van damencnc van 0,4 Nm in nema 17 behuizing is voor jou opstelling te licht, neemt niet weg dat voor z'n behuizing inderdaad het sterke motoren zijn.
    0,4Nm is te weinig omdat je gekozen hebt voor gewone draadeinde als spindels die ondanks keuze van Delrin/nylon wrijving veroorzaken, zelfde geldt voor de lades geleiding....
    0,4Nm zal wel gaan maar verwacht dan geen snelheden...
    Ik denk dat je ongeveer 0,8 Nm sterke motoren nodig hebt, kijk ook eens rond voor gebruikte varianten op b.v. Ebay

    Begin ook alvast na te denken over de voeding.... gelukkig zijn de stappenmotoren niet zo veeleisend een eenvoudige trafo met erachter een gelijkrichtbrug gevolgd door een "vette" condensator is opzich al voldoende stabiel voor deze toepassing.
     
  5. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Bedankt wstoof voor de vele info die je me gaf. Ik denk dat ik dan inderdaad voor de 3D kaar zal gaan. Ik vraag me enkel nog af hoe je hem nu precies aan je pc koppelt, via welke interface kaart (kan je die ook bij Damencnc krijgen?). Ik zou dan in combinatie met die kaart de eerder genoemde motoren van www.stappenmotor.nl gebruiken als dit zou werken.

    http://stappenmotor.nl/Stappenmotor/Stappenmotoren/Stappenmotoren_globaal_overzicht.htm , het gaat dus over de motoren van 1.0Nm tot 1.5Nm.

    Vandaag zal ik proberen om de y as af te maken. Foto's komen ten vroegste morgenavond, want de camera is even mee op reis met mijn ouders.

    Nogmaal bedankt wstoof, de anderen natuurlijk ook :D .

    groeten

    Mat
     
  6. erikkate

    erikkate Guest

    Bij de 3d step kaart zit een lpt kabel, die je rechtstreeks aan de computer plugged.
    Geen galvanische scheiding (minpuntje) maar bij goed en normaal gebruik gaat dit goed.
     
  7. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Ok, dan kan ik hem dus met die kabel rechtstreeks aan de pc koppelen.

    Ik zou hem dus graag gaan gebruiken met de stappenmotoren van stappenmotor.nl, maar op nc-step.de staat dat de aangesloten motoren een minimale inwendige weerstand van 1.6Ohm moeten hebben (Geeignet für uni- und bipolare Motoren mit >=1,6 Ohm Wicklungswiderstand) en dat heb je bij stappenmotor.nl pas vanaf 2.0Nm (kosten al 55euro, wat dus al wat te veel is voor mij).

    Weet iemand toevallig of je er met ietwat minder inwendige weerstand ook geraakt?

    alvast bedankt

    mvg
    Mathias
     
  8. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Ok, dan kan ik hem dus met die kabel rechtstreeks aan de pc koppelen. (kan je hem ook aansturen met gratis software?)

    Ik zou hem dus graag gaan gebruiken met de stappenmotoren van stappenmotor.nl, maar op nc-step.de staat dat de aangesloten motoren een minimale inwendige weerstand van 1.6Ohm moeten hebben (Geeignet für uni- und bipolare Motoren mit >=1,6 Ohm Wicklungswiderstand) en dat heb je bij stappenmotor.nl pas vanaf 2.0Nm (kosten al 55euro, wat dus al wat te veel is voor mij).

    Weet iemand toevallig of je er met ietwat minder inwendige weerstand ook geraakt?

    Vandaag heb ik de Y-as gemaakt. Hij heeft wel nog een kleine speling van 2mm: als ik de brug van de ene kant naar de andere kant beweeg meet ik op het andere einde een verschuifing in de richting van de X as van 2mm. Ik hoop dat ik dit er nog uit kan krijgen. Is dit eventueel op te lossen met software of is dat nogal moeilijk?

    alvast bedankt

    mvg
    Mathias
     
  9. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Hi Matthias,

    Ik gebruik Mach 3. Dit is software welke onder Windows kan draaien. Dit zal direct werken met de 3D-stap kaart, via een paralelle poort. Deze software kent een ongelimiteerde trail tijd. In de software kan je 'speling' opvangen door het aantal stappen op te geven dat je hebt aan speling. 2mm is echter veel te veel!! Dit moet je eerst mechanisch verkleinen tot iest nauwelijks voelbaars.

    groeten,
    Bart
     
  10. erikkate

    erikkate Guest

    ik gebruik de kaart met 1 ohms motoren, en dat werkt perfect. niks aant handje.
     
  11. wstoof

    wstoof Guest

    Hoi Mathias

    In de handleiding die te downloaden is bij nc-step over de 3d step staat dat de weerstand ieder geval NIET lager mag zijn dan 0,8 Ohm.
    Daarnaast is het zo dat de stappenmotoren aangeboden op stappenmotor.nl zogenaamde hybride motoren zijn.
    Dat wil zeggen dat de 2 spoelen "dubbel" gewikkeld zijn, vandaar inplaats van 4 draden (bipolair) ze er 8 hebben.
    Door nu de bij elkaar behorende wikkelingen van elke spoel in serie te schakelen verdubbel je dus de totale weerstand.
    Zet je ze parallel dan halveert de weerstand ( en komt dus nog lager).
    Dus in serie geschakeld voldoen ze zeker...
    Daarnaast zijn er nog wel meer methoden mogelijk de weerstand te verhogen, maar dat terzijde...

    Mach 3 is inderdaad ook mijn favoriet, echter mensen die net beginnen in deze tak van "sport" schrikken nogal eens van de omvang ( lees mogelijkheden ) van het pakket.
    Het is net zoals Bart zegt een ongelimiteerd trail tijd pakket, dat heet, alles werkt maar het verwerkt maar een maximaal aantal regels G-code per job ... ( ik geloof 1000 ) .
    Maar is echt een aanrader !!! , ik heb velen verschillende software pakketen geprobeerd en op dit moment is het naar mijn mening de beste.
    Daarnaast zijn de 2 programmeurs (Art en zijn rechter hand ) extreem actief en komen er geregeld nieuwe opties uit .
    Je zult ook je tekeningen proces klaar moeten maken hiervoor is dan het software pakket Lazycam dat bij mach 3 zit geschikt.

    Je backslash van 2 mm is wel ERG veel , je kunt het inderdaad software matig opvangen maar dit is een beetje te veel van het verkeerde !!!, echt wat aan doen dus.

    Galvanische scheiding ( met optocopler kaart) is denk ik in jou geval (lowbudget) niet echt nodig, maar zoals erikkate al laat doorschemeren moet je het nou ook weer niet zien als een "luxe" waar je totaal zonder mee kunt.
    Mocht je bevangen raken van de cnc-koorts dan wil je er van zelf wel een hebben....
    Ik kan ieder geval haast niet zonder... maar tja ik snij met Plasma...

    wouter
     
  12. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    De 3d step kaart is besteld bij damencnc, samen met 3 microswitches.

    Ik heb zonet ook vlug wat foto's gemaakt van hoe ver het nu staat. De draadstang zit er al in, maar de nylon moeren moeten er normaal vanavond nog opkomen.
    Het bruine draadje dat je ziet is om de machine uit te lijnen, ik heb nu ook de fout van 2mm bijna helemaal opgehoffen (voor zover ik kan meten dus).
    [​IMG]
    [​IMG]

    misschien vanavond nog foto's als het de moeite is

    grts
    Mat
     
  13. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Ziet er goed uit Mat!! Binnenkort de eerste testen voel ik aan. Zelf heb ik de spullen ook bij damencnc gekocht. Kevin is er behulpzaam om te helpen met kennis.

    Groeten,
    Bart
     
  14. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Bedankt Bart.

    Kevin is inderdaad zeer behulpzaam, ik heb hem al 2 maal gemaild over de omvang van de levering en de verzendkosten, en telkens een mooi, duidelijk, snel en vriendelijk antwoord terug gekregen.

    Ik ga zo meteen de nylon bouten installeren, ik vraag me nu alleen af hoe ik het benodigde koppel op de spindels kan meten. Was het niet zo dat als je een staaf van 1m met de spindel verbind (dwars erop) en op het einde 1kg hangt dat je zo een koppel creert van 1Nm?

    nuja, morgen misschien weer verder, nu eerst nog de nylon bouten.

    groeten

    Mathias
     
  15. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Volgens mij creeer je zo een koppel van 9.8 Nm (1 kg = 9.8 N)

    Mvg
    Arthur
     
  16. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Nee, dat is niet het geval... Op deze manier creeer je een koppel van 9,81 Nm, als ik tenminste goed heb opgelet bij natuurkunde :oops: 100 gram is dus ongeveer die ene newton... Vergeet ook niet de massa van je stang mee te rekenen....

    Stefan
     
  17. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Klopt bijna! 1Nm is 1N aan een arm van 1 meter. 1N is echter ongeveer 100gram. Makkelijker is een arm van 10cm te nemen met een gewicht van 10N (1kg). De praktijk leert dat als je de as met je vingers makkelijk kan ronddraaien dat alles soepel genoeg is. Het toverwoord is hier smeren!! (Ik heb kogellager vet gebruikt, maar als je een troep wilt maken kan je ook WD40 gebruiken)

    Groeten,
    Bart
     
  18. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Even vlug getest: plankje genomen op 12 cm gezaagd en 2 gaten die center tot center 10cm van elkaar af liggen. Als ik de spindel door het ene gat steek en een M12 moersleuteltje aan een touwtje hang dat door het ander gat loopt beweegt de spindel al. Ik moet ook niet veel moeite doen om de spindel met mijn vingers te bewegen. Is dit normaal, of doe ik iets mis. Als ik zo op mijn resultaten afga moet ik maar stappenmotoren hebben van 0.5Nm.

    Waarschijnlijk is dit niet het geval dacht ik. Ik had gedacht om 2 1.5Nm motoren te kopen voor de X en Y as, en 1NM motor voor de Z-as, zodat ik als ik later een steviger machine bouw (eventueel groter) de stappenmotoren ook kan gebruiken.

    Is het zo dat als ik meer koppel heb dat de machine sneller zal werken?

    Verder nog even een vraag over de 3D step kaart. Ik heb een 5V voeding nodig voor de logica. Koop ik dan beter een aparte computervoeding of iets dergelijks, of kan ik die 5V makkelijk en veilig uit de PC krijgen via USB ofzo? Ik gebruik een gewone computer, geen laptop dus.("oude" computer met window 98).

    bedankt voor de informatie en commentaren

    Mat
     
  19. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Koop liever iets sterkere motoren. Motoren blijken toch iets te zwak, freessnelheid vind je toch te laag, over een tijdje wil je sneller kunnen frezen, na weer een tijdje wil je een andere machine bouwen etc.

    Usb zal niet genoeg stroom kunnen leveren. Hoe ik het heb gedaan; scharrel ergens een oude pc-kast op en sloop alles eruit behalve moederbord en voeding. Een oude pc kun je wel ergens vinden bij familie kennissen. Bouw er de drivers in en de 50V voeding. Gebruik de pc voeding voor de verzorging van 5V voor je drivers.

    Gr.

    Erik
     
  20. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Staar je niet te veel blind op het koppel welke je nodig hebt om de assen te laten draaien. Dit moeten gewoon heel soepel. De motoren moeten naast het gewoon laten draaien ook je machine laten accellereren. Daarnaast geven stappen motoren een veel lager koppel bij hoge toeren (dus als je machine op snelheid is) dan met lage toeren.

    Zelf draai ik met 0.9Nm koppel motoren. Ik haal 400mm/min 'transport' snelheid. Tijdens freesen is de snelheid welke ik gebruik echter maar 200mm/min. 300mm/min zou ik net redden met balsa hout, maar dan krijg ik al last van het feit dat mijn machine te slap is, waardoor er onnauwkeurig freeswerk komt (Dat heb ik bij 200mm/min ook al met triplex).

    Bij mij is de kracht van de motoren dus niet de beperkende factor, maar de stijfheid van de machine.

    Groeten,
    Bart
     

Deel Deze Pagina