Betaalbare, zelfgemaakte CNC maken (geef jullie info aub)

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door MatD, 14 jan 2007.

  1. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Op de vorige pagina van dit draadje had Rover dezelfde vraag ook al gesteld. De tafel kan er nog tussen, maar heef niet zo veel over, ik denk iets van 5cm hoger, maar dat is voorlopig nog geen probleem aangezien ik niet direct 3D wil gaan frezen. kijk maar eens op het vorige draadje, daar staat de uitleg die ik aan rover gaf.

    grts
     
  2. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    ah sory
    de fotos gaven me een verkeerd beeld
     
  3. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Even melden dat de cnc af is en zo te zien goed werkt. Ik moet wel nog alles juist afstellen (alles perfect uitlijnen), maar dat is voor later. Nu tekent hij al cirkels (diameter 5cm) en rechte lijnen (slechts over korte afstand getest). Nu nog even kijken waar ik een oude computerkast vindt om de voeding en de driver in te installeren, en dan is alles af en kan het frezen beginnen. De komende weken zal ik er minder aan werken, omdat het hoog tijd is om eens deftig te beginnen leren (examens 8O ).

    Ik wil ook de mensen van www.cnczone.nl bedanken omdat zij mij zeer goed geholpen hebben om de voeding te maken. Bedankt dus.

    Groeten

    Mathias
     
  4. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    voor de mensen die benieuwd zijn, hier nog een testje. De balpen is gewoon met warme lijm aan de Z-as bevestigd.

    [​IMG]

    [/media]

    Mathias
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. dirkske

    dirkske

    Lid geworden:
    18 feb 2006
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Aarschot
    Dikke proficiat !!! Echt tof.
     
  6. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    veel geluk er mee.
    en wat zijn nu de totale kosten
     
  7. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    prijs, even ruw geschat, alles inclusief verzending:

    stappenkaart:116euro
    stappenmotoren: 104euro
    voeding met condensatoren, bruggelijkricht,weerstand en trafo 50euro
    inox buizen voor geleiding: 46euro
    kogellagers:20euro
    MDF: 50euro
    spindels:15euro???
    dremel:50euro
    vijzen, bouten, hoekprofielen, nylon en dergelijke: 40

    alles bij elkaar kom ik uit op 491, een ruwe schatting= maximaal 500euro, wat dus behoorlijk buiten mijn vooropgesteld budget ligt, dit komt vooral omdat ik niet had verwacht dat ik een sterkere voeding ging moeten maken en ook de dremel had ik niet meegerekend, dus eigenlijk 500-50 voor de dremel=450.
    Je verschiet ook van de prijs van vijsjes, bouten en boortjes.
    Uiteindelijk heb ik wel iets zeer bruikbaars, en als ik ooit een andere machine wil maken heb ik toch de electronica al, die me alles bij elkaar 270euro heeft gekost.

    groeten

    Mathias
     
  8. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    How to make a printer the hard way 8)

    Gefeliciteerd hoor :thumbsup:

    Stefan
     
  9. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
    Gefeliciteerd Mathias,

    Moet vast een goed gevoel zijn om dit zelfgemaakte technische wondertje aan het werk te zien.




    Groeten, André.
     
  10. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Het is inderdaad een goed gevoel. Zeker na de tegenslagen die je iedere keer tegenkomt. Uiteindelijk ben ik blij dat alles goed werkt.

    bedankt voor de goede commentaren

    grts

    Mat
     
  11. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    nog eens een vraagje
    hoe beb je de moeren splelingsvrij gekregen??
     
  12. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Dat heb ik niet gedaan. Ik heb de moeren van nylon gemaakt en ze waren volgens mee heel spelingsvrij. Ik heb er 6 gemaakt, omdat ik dacht dat ze inderdaad speling zouden hebben en dan kon ik met 2moeren de boel spelingsvrij opspannen, maar uiteindelijk voelde ik geen speling en heb ik het dus maar met 1 moer gedaan, waardoor de spindels minder krachte moeten leveren.
     
  13. René 77

    René 77 Guest

    Wat een mooi project! Complimenten!

    Ik vroeg mij af hoeveel werk het nu is om alle gegevens in te voeren zodat je machine kan gaan frezen. Hoe doe je dat uberhaupt... Kun je bijvoorbeeld een tekening van een spant inscannen en dan converteren naar jouw software? Zo ja.. is dat geen enorm karwei?
     
  14. vladn;

    vladn; Guest

    Hallo MatD,
    uitstekend resultaat!
    Zijn de plans van cnczone.com en gebruiker jgro?
    Het ziet uit bijna hetzelfde, aleen tekening van hem is met inches. Heb je misschien tekening in mm?

    grtz
    Vlad
     
  15. Snitz

    Snitz

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    164
    ook die zou ik graag willen hebben vind het een super ontwerp. dus aub heeft iemand die tekeningen in mm
     

Deel Deze Pagina