Beurtman 4

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door RcRemco, 13 jul 2016.

  1. Orion Flyer

    Orion Flyer

    Lid geworden:
    11 sep 2015
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Duitsland
    Remco, de beurtschepen uit de periode van de Beurtman werden als stoomschip gebouwd, er werden geen zeilen meer gebruikt. De laadmast en laadbomen dienden uitsluitend voor het laden en lossen.
     
  2. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Ik zal me eens in dat archief gaan verdiepen, Nijmegen is niet ver..
    Ik heb momenteel geen scanner, maar ik zal het met een 12MP camera kunnen proberen..
     
  3. Orion Flyer

    Orion Flyer

    Lid geworden:
    11 sep 2015
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Duitsland
    Interessant Remco, ik hoop dat je succes hebt als je het archief eens bezoekt.
    Er is nog veel te lezen over de beurtvaart uit die periode, lees bijvoorbeeld maar eens diverse stukken vanuit deze webpagina. In dit geval de beurtvaart rond de Zuiderzee.
    Er zijn ook veel foto's aanwezig en het valt op dat de decoratie zoals te zien is vóór en achter de naam 'Beurtman III' ook bij andere schepen voor kwam. Kijk maar op de derde foto vanaf de laatste teruggerekend.

    http://www.spanvis.nl/Stoomschepen rond de Zuiderzee/index.html#vastgelegd.

    Oók de slanke lijn van de romp was algemeen toegepast.

    Als je terug gaat naar het hoofdmenu, boven aan deze pagina dan vind je ook een hoofdstukje 'Wie zoek wie', misschien kun je dáár ook een berichtje plaatsen.
     
  4. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Bedankt maar weer Orion..
    Mooie plaatjes, je kan die tijd bijna ruiken ;)
     
  5. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Leuk, die info ook over die naam, Bakker of Backer loopt soms door elkaar, op Texel is de naam Backer terug te vinden tot ongeveer 1595, in de loop van de 17de eeuw is een deel (het waren voornamelijk vissers) boer geworden en met dubbel k gaan schrijven.
    Daar mijn meisjesnaam Backer is, vond ik het leuk dat ik mijn naam tegen kwam... :)
     
  6. Orion Flyer

    Orion Flyer

    Lid geworden:
    11 sep 2015
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Duitsland
    Zo haalt het één het ander uit, interessant.

    Ik ben zelf ook met een studie bezig van een tweetal Nederlandse boten om deze van de geschiedkundige ondergang te redden. Maatschetsen en bouwtekeningen voor vervaardiging van een model zijn in een vergevorderd stadium. Voor mij zijn dit meer-jaren projecten die veel voldoening geven.

    --… …-- .--. . .---- .-. . .- -.. . .--. -.. --… -.-. .--
     
  7. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Hmmm, niet uitgegeven roepletters?
     
  8. Orion Flyer

    Orion Flyer

    Lid geworden:
    11 sep 2015
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Duitsland
    Heb je bij al Agentschap Telecom gekeken Jinny? Om feiten na te trekken moet je de juiste bronnen aanboren, eigenlijk een beetje het onderwerp van dit draadje.
     

Deel Deze Pagina