bewerken van waterpomp

hallo

het principe bestaat wel maar niet op deze manier
het heeft zelfs een naam
RCABS
de duiktank is in normale toestand vol water om boven te komen drukt men lucht in de luchtzak die in de water tank zit
daar door druk je het water uit de duiktank en kom je naar boven
dit principe wordt gebruikt in hele kleine biitjes waar haast geen ruimte in is
het maakt gebruik van een pompje (micro compressor)en een ventieltje
beide komen uit een bloed druk meter en ze werken op max 3 volt
principe
je legt je boot in het water en hui duikt meteen naar de bodem
door de compressor pomp je lucht in de lucht zak en kom je terug boven maar je zuigt je wtc lucht ledig (onderdruk)
wil je terug duiken maak je het ventiel stroomloos en je lucht ontsnapt terug in je wtc en je boot duikt

nadeeltje
als je accu leeg geraakt opent je ventiel en je boot duikt naar de bodem
dus dit principe is heel kompact en mooi maar het nadeeltje vind ik dus erg nadelig en kan je alleen gebruiken in een zwemdok

de kriek ontlucht ook langs zijn periscoop omdat de overdruk in de wtc anders te groot wordt en als hij vol is dan licht ook het dek juist onder water
de rest gaat op de power van de propellers
dit is niet mijn beste keuze van duiksysteem maar ik had niet meer ruimte in de boot
en van Hein mag ik er niets meer aan veranderen LOL
dus ze blijft zoals ze is
mooi om mee te varen maar gevaarlijk als je het water niet kent
want periscoop down is afzuipen
zaterdag komen er weer filmpjes van het duikweekeinde in Mol

gr raf

en van Hein mag ik er niets meer aan veranderen LOL
dus ze blijft zoals ze is

Raf het hoofdstuk Krick is afgesloten he.
Alleen nog onderhoud en geen verbouwingen meer.
Krijg je ook geen subsidie op.

ps bij mij wat de btr in de Skipjack kapot en niet de accu's

hein

oke, dank jullie jongens, het systeem dat jullie bedoelen, bedoel ik ook.
ik heb een batterijblok en een accu parralel aangesloten, totaal 12v en 4.5 A, dus vrij veel vermogen. je kan ook het pompje af en toe laten draaien als de boot telkens iets te diep licht(en als je een werkende onderzeer hebt blijf je niet een kwartier aan de oppervlakte varen).
en ja, ik had gedacht, gewoon de twee voedingsdraden van de regelaar op de pomp aansluiten, en de schakelaar van de pomp op 'aan' zetten. als je dan wilt pompen, zet je hem gewoon aan via de afstandsbediening op vooruit en de pomp begint te lopen.
dat had ik dus in gedachten.
mag ik trouwens ook nog even weten wat een failsave is, ik heb namelijk praktisch geen ervaring met het bouwen van duikboten maar ik probeer die op te doen door het bouwen er van :)
en welk pompje is er geschikt voor? liefst een gewone pomp die een richting op kan maar die dan wel kan lekken.

mvg,
Ferry

hier een paar foto's van de sub
onthoud wel dat het maar een proefmodel is en dat het nog niet gepefectioneerd is.
mijn zus is aan het verhuizen en daar zijn de meeste gereedschappen dus kan ik deze week niet boren en zagen dus kan ik nog niet wat dingen nog netjes vastzetten. de eerste keer was hij nog niet echt gewerkt.

hier de foto van de eerste proefvaart waar hij nog niet geverfd is.
full

hier nog een paar anderen
boot + ballast totaal 9 kilo, volume van de boot is 10 liter.
full

twee motoren + de ophanging van het roer

full

hier de boot in totaal

full

de toren met een gat waar de antenne doorheen getrokken word.
heel eenvoudig een zadel gekocht bij de bouwmarkt.

full

de dop draait met inhoud en al in de sub
full

het batterijblok + aansluiting voor accu (parralel aangesloten) en het stuursysteem.

full

ik heb de hele bovenkant van de plank om alle andere systemen zoals de duiktank aan te brengen.

full

morgen ga ik misschien nog een keer varen, dan komen wat foto's van het varen zelf omdat ik eerst alleen filmpjes heb gemaakt

mvg,
Ferry

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo ferry,

Dan moet je aam zo'n pomp denken:
b_10359.jpg

Graupner Waterpomp, Wasserpumpe, 6-12V nr. 914

NIET Zelfaanzuigend dus monteren onder de waterlijn.

Water pump 10V
Order number 914
Technische Daten
Operating voltage 10 V 6-12V
Pump capacity approx. 2200 ml/min
Dimensions approx. Ø 60 x 30 mm
Poids, env. Weight approx. 85 g

Deze pompt één kant op met een hoge opbrengst, en bij stilstand stroomt het water er vlot door. Een tandwielpomp gaat het in jou setup niet doen. Die lekt wel, maar met een hoogteverschil van slechts enkele centimeters tussen waterniveau buiten en in de boot loopt er zo goed als niets. Dan duurt het heeeeeel lang voordat je de tank vol hebt. maar die kun je dan weer wel de andere kant op laten pompen .. ;)

Ferry, sommige dingen kunnen beter duur zijn dan niet te koop.
En als je serieus verder wilt en materiaal wilt kopen, twijfel niet (denk er wel over) en koop gewoon kwaliteit, ook al is het duurder.
Het klinkt lullig, maar dat ervaar je vast nog wel een keer.
De heren duikboters kunnen je vast nog wel andere merken geven want ik heb er geen verstand van.
Ik kom regelmatig sites tegen waarvan ik denk "hé dat is handig", die sla ik dan gewoon op.
Komt altijd wel weer eens van pas, is het niet voor mezelf dan wellicht voor een ander.

Verwijzingen naar conrad werken niet echt.(zeker niet als het om jouw winkelwagen gaat) :p
Als je ons een onderdeel wilt laten zien, zeg dan dat het van de firma C is en zet dan het bestelnummer erbij.

Laatst bewerkt:
hallo

koop gewoon bij conrad een kavan pomp die naar beide kanten kan pompen dan speel je en zeker met je boot en je gaat er meer plezier aan beleven
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=224413
224413_BB_00_FB.EPS.jpg

dit printje er bij
SMD 2 KANAAL SCHAKELAAR MODULE - Elektr. schakelmodules - Conrad Electronic
225126_BB_00_FB.EPS.jpg

en twee relais 1 maal om en je bent klaar
ergens hier op het forum staat hoe je ze moet aansluiten
ik wil ze wel tekenen maar paint doet een beetje moeilijk
met de pomp en het printje ben je 40 euro kwijt maar dan heb je wel goed materiaal
wil je nog beter en minder werk koop dan bij norbert bruggen
Bts2_479.jpg

daar staan de relais meteen klaar op maar kost wel 45 euro en je hebt een fail safe meteen er bij en een accu controle

gr raf

Laatst bewerkt:
hallo,

die pomp bedoelde ik ja, als het totaal 40 euro is dan is het wel goed omdat de kosten gedeeld worden en dat je er inderdaad langer plezier van kan hebben.
ik zie dat het pompje twee aansluitingen heeft voor de stroom, kan ik die gewoon aansluiten op mijn eigen stuursysteem?
ik heb beschikking over een soldeerbout en tin voor elektronica dus dat gaat wel lukken. alleen worden die relais erbij geleverd of niet? en is bij norbert bruggen het
hele setje compleet, dus pomp, module en relais?
mvg,
Ferry

Laatst bewerkt:
Ferry,

Ik neem aan dat je die pomp wilt gebruiken met vol en leegpomp aansturing maar zonder afslag of failsafe? Hou er dan rekening mee dat die pomp rond de twee bar druk levert. Als hij door blijft pompen als de tank vol is en hij kan z'n druk niet kwijt (te krappe ontluchting) is er grote kans dat je je tank opblaast, letterlijk. Ook met leegpompen, als hij doorloopt als de tank al leeg is draait hij droog = erg korte levenduur. Natuurlijk lukt het wel goed, maar het is gewoon erg oppassen met dan handmatig op tijd stoppen.

Ferry,

Ik neem aan dat je die pomp wilt gebruiken met vol en leegpomp aansturing maar zonder afslag of failsafe? Hou er dan rekening mee dat die pomp rond de twee bar druk levert. Als hij door blijft pompen als de tank vol is en hij kan z'n druk niet kwijt (te krappe ontluchting) is er grote kans dat je je tank opblaast, letterlijk. Ook met leegpompen, als hij doorloopt als de tank al leeg is draait hij droog = erg korte levenduur. Natuurlijk lukt het wel goed, maar het is gewoon erg oppassen met dan handmatig op tijd stoppen.

ik wil de duiktank verbinden met een snorkel zodat het overige water er via de snorkel weer uitkomt of de overige lucht aan de onderkant.

de foto´s heb ik als goed geplaatst, zijn ze niet zichtbaar voor jullie?
mvg,
Ferry

Nee, misschien moet je je fotoalbum nog even op 'openbaar' instellen?

Ok, zoals gezegt, het lukt prima zo, maar er zit een risico aan.

ik heb nu mijn fotoalbum openbaar gesteld, als het goed is, zijn de foto´s nu te zien
ik kan morgens trouwens niet varen, op zijn vroegst volgende week donderdag. in de tussentijd maar aan het duiksysteem werken.

mvg,
Ferry

Laatst bewerkt:
Back