Bidule 58, bouwen, vliegen

... Ik post zelden een eigen draadje hier, en ik denk dat dit ook het laatste is.
Gewoon wel doen Pé, dan zie je dat er regelmatig wat off-topic gebeurt. Je kunt ook dit draadje laten verplaatsen (klikken op waarschuwingsbordje naast openingsbericht) naar het Bouwverslagen - Vliegen subforum, daar kan de topicstarter zijn Eigen verslagen modereren. Ik doe dat bijvoorbeeld op RCG met (Re)winding and building motors en e-flight calculators (compilation). Ik laat vragen en korte discussies daar doorkeutelen, wel telkens met vermelding dat ze eens in de de zoveel tijd verwijderd worden. Mensen krijgen EN hun antwoord(en) EN het houdt die FAQs lean and mean. Win-win :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij Pe , na wat speurwerk heb ik deze (discussie) terug gevonden ,Ik vond het fijn om mijn ervaring met mijn bidule te delen , maar ga toch voorzichtiger zijn met dingen die ik hier nog plaats .
Niet dat ik hier iemand iets kwalijk neem maar dit had ik allemaal wel niet verwacht.
Maak een super sleper zou ik zeggen en ik blijf je draadje volgen hoor .

Pe ziet er mooi uit. Ik zie dat ik binnenkort maar weer eens op de koffie moet komen om die mooie lijnmotor eens te bekijken :).

Mvg,
Ruben

Ik heb FF niet verder kunnen werken, omdat de Jumbo brokken/schade had. Wordt echter weer vervolgd.
Ruben, je bent altijd welkom.

Ik had een gezellige ochtend met Jan Koops & zoon, die met een Bidule 116 sleept. (verticaal bij voorkeur) Halfgas is een optie Jan!
Hieruit kwam een tip om de neuspoot iets voorwaartse hoek te geven zodat het wiel dichterbij de propeller komt. Omdat ik sowieso een langere motor gebruik (5cm langer dan de MVVS58 ) heb ik de voorpoot ophanging iets aangepast.

bidule6.jpg

bidule7.jpg

De grondplaat is reeds onbewerkt zichtbaar, maar de montageplaat moet nog. Ik had wat brokken aluminium liggen die hier goed van pas komen.
Startgewicht 280 gram, eindgewicht 85 gram.
De voorpoot veer is iets extra voorgespannen om de hoek van de voorpoot te compenseren. In de praktijk gebeurt dit sowieso, dus dat zal tijdens harde landingen nu wel stabiel blijven. Ik moest er tenminste behoorlijk aan gaan hangen om de extra buiging van 15° voor elkaar te krijgen.

De aansturing aan de zijde van de neuspoot behoeft enige aanpassing. De bijgeleverde servo saver is een rubberbuffer met M4 draad. Die heb ik weggevijld naar 2.7mm diameter zodat e.e.a in een M3 gaffelhuls past.
De aanstuurhefboom moest iets verbogen worden om weer in lijn te komen met de naarvoren gehoekte (rake) neuspoot. Het voorwiel heeft nu een duidelijke naloop, terwijl het zich tegen de richting van insturen verplaatst. Grond controle wordt hierdoor verbeterd.

bidule11.jpg

bidule12.jpg

bidule13.jpg

bidule14.jpg

bidule15.jpg

Pe , die "gaffelhuls" die had ik er eerst ook op zitten maar daar heb ik mss 5 landingen mee gedaan de eerste keren en dat was dikke sh*t , dat haakje in je gaffelhuls da rukt zich gewoon eruit door de krachten die op je voorste wiel komen bij te landen en taxien . ik heb dat vervangen door (ik weet niet of ik dit mag posten maar ga t toch proberen omdat ik de benaming niet ken) Modellbau Lindinger Onlineshop en dit werkt perfect . en een goeie sterke servo voor da neuswiel .

Dank voor de link.
Het neuswiel heeft door de wijziging "naloop" gekregen waardoor het goed rechtuit loopt, dus ik hoop dat de constructie met M3 gaffel sterk genoeg is, eventueel met een clip over de gaffel. In mijn huidige 58cc sleper werkt het nog steeds goed na ongeveer 60 sleepvluchten en evenzovele oefenvluchten.
Voor alle servos gebruik ik Hitec HS645-MG die 5Nm zijn. Die zijn redelijk sterk. Voor de flaps worden het HS5645-MG. Dat zijn digitale servos 10Nm sterk.

Een gewaarschuwd man telt voor twee, dus ik zal goed oppassen.

Tijd om de ontsteking in te bouwen. De twee modules vinden een plaats onder de tankbodem.

bidule16.jpg

Eerst FF inpassen
bidule17.jpg

Kabels verleggen, bougie kabels afwikkelen, scherpe randen beschermen en definitief de tankbodem erin schroeven.
bidule18.jpg

De tank heeft een drie lijn systeem met viltklunk. Omdat de carburateur een primer pompje heeft, gaat de retour via een T-stuk op de vul leiding.
De romp voorzijde is nu gereed. Voorlopig maak ik nog geen nieuwe motorkap.

bidule19.jpg

de maiden komt stilaan dichterbij Pé ,
ik zou zeggen t weekend van de 21 en 22 ste is het bij ons sleeptreffen in Lommel, ;) maar da zal wel ver weg zijn ....

in het weekend van 21 en 22 juli telkens vanaf 10 uur gaan we van start !
plein is gelegen op de Balendijk in Lommel zie : www.lmconline.be
zwevers en slepers zijn altijd welkom.
mijn bidules zullen er alvast alle 2 zijn .
Lommel grenst aan Bergeijk en Luyksgestel

Inmiddels is de Bidule afgebouwd. Op de fotos is te zien hoe de inbouw van de richtingservo's plaatsvond. De kabelbomen zijn gemaakt, een akkubakje, speciale bouten om op het veld zonder gereedschap te kunnen opbouwen en afbreken.
Een sjabloontje gemaakt om de roeren exact links en rechts af te stellen. Alle uitslagen volgens het boekje, behalve de flaps. Ik kon de vermeldde maat voor tweede stage flap niet bereiken!
bidule20.jpg

bidule21.jpg

bidule22.jpg

bidule23.jpg

bidule24.jpg

bidule25.jpg

bidule26.jpg

bidule27.jpg

Optanken, en de motor even proefdraaien met een 23x8 Xoar propeller.

[URL="
- YouTube[/URL]

's middags op het veld liep de motor in twee tikken!
Door de harde wind een ideale gelegenheid om taxi proeven te doen. De Bidule loopt op rails, en ik moest me beheersen om gas te geven en op te stijgen. Tenslotte is landen nog steeds verplicht.

Morgen (Vrijdag) is vliegweer

Laatst bewerkt door een moderator:
Alles netjes opgeladen. De rand van de cockpit gestoten, en er ligt een splinter af! Nog niet gevlogen en reeds brokken. Naja, dat wordt een glasmatje aan de binnenkant.

Opbouwen op het veld binnen vijf minuten! Even choken door de prop te schommelen. De duim is nat. Ontsteking aan, en de motor loopt in twee tikken.
Met trillende benen wat rondrijden to de motor warm is. FF diep ademhalen, en langzaam gas geven. Tikkie up, en de Bidule gaat als op rails ervandoor.
Trimmen is niet nodig, en ik vlieg cirkels, cubaanse achten, doorstarts, loopings en enkele rollen. Met de flaps uit steekt hij de neus omlaag, dus ik land zonder flaps, en met flaps half uit.
Volle flapuitslag bij het landen nog niet gedaan. Eerst moet de hoogteroer mix bijgesteld worden.
Het motortje begint een beetje los te komen, en de 23x8 Xoar prop laat van zich horen. Bijna tijd voor de 23x10, maar eerst nog een beetje inlopen.

De motorkoeling bij in lijn motoren vraagt de nodige aandacht ivm de achterste cilinder. Met een golfplaat denk ik koele lucht ter plekke te krijgen. Nu nog een manier bedenken om e.e.a. vast te zetten.

bidule28.jpg

Back