Bidule 58, bouwen, vliegen

Inmiddels is een een WYK12 Walbro carburateur gemonteerd. Dit is een roterende drum carburateur met regelnaald in de drum, zoals in gloeimotoren gebruikelijk. Doorlaat is 10,5mm, maar het vermogen is slechter dan met een Walbro van 9,5mm doorlaat. Het grote voordeel is echter, dat de motor nu lineair op elke klik van het gas reageert en bij alle toerentallen mooi rond loopt. De afgelopen 30 sleepvluchten zijn zo gemaakt, met licht ingekorte 24x10 houten props (Menz en Xoar). Toerental hiermee was 5850 tpm, en slepen tot 13.5 kilo geen echt probleem.
Om het verloren vermogen terug te winnen zijn nu twee MVVS 3268 resopijpen (voor 35cc), een voor elke cilinder, gemonteerd, met bochtlengte 22 cm. Nu is het toerental 6450tpm/6,35 pk, hetgeen 27% meer vermogen oplevert dan voorheen. Reactie op het gas is nog steeds uitstekend voor alle toerentallen.
Met een WYK33 die 13.5mm doorlaat heeft zou het vermogen nog verder omhoog kunnen, maar voorlopig eerst vliegen.

De pomp is net zoals bij alle Walbro carbs, het regelmembraan eveneens. Er zit tevens een zogenaamde "purge pump" op (item 41), die de carburateur vol met brandstof zuigt. Ook zit er een choke knop op (item 40). Als de purge pump bediend wordt met ingedrukte choke, wordt brandstof in de carburateur ingespoten.
FF een paar slagen op de prop. Daarna wel voorzichtig zijn. De motor start dan op de eerste tik met ontsteking aan.
http://wem.walbro.com/distributors/servicemanuals/WYKseries.pdf

PS,
De wyk33 is groter. Als ik geld over heb probeer ik die nog uit.

Vandaag nog even de temperaturen gemeten onder de bougie (met thermokoppel). Het mengsel was nog redelijk arm afgesteld. Desalniettemin toch nog lage temperaturen. De Moki heeft meer dan voldoende koelcapaciteit. Mijn MVVS geeft pieken hoger dan 220°C

moki-temp-statictest.jpg

Logboek 6 April 2013
De winterstop was voor de Bidule vandaag afgelopen.
Ik had de compressieverhouding met een extra kop dichting verlaagd, maar met de 24x10 Mejzlik kon ik geen lager toerental vaststellen dan voorheen (6600 rpm met Mejzlik 24x10, 6450 met Xoar 23.5x10).
Nu bewijst de WYK met chokepomp zijn diensten. FF flink doorpompen, dan een slag pompen met choke-knop. Drie tikken tegen de prop om de benzine in de motor te krijgen, ontsteking aan, en lopen op de eerste tik!
12 sleepvluchten, waarvan een geklokt. In 55 seconden op 567 meter hoogte met een 3.5 meter zwever erachter, Een enkel compleet cirquit vlieg tot aan uitklinken. Ruim 10 m/sec gemiddelde stijgsnelheid. Piek stijgen bij 12 m/sec.
Met de Mejzlik is het stijgen beter dan voorheen met de Xoar.
Helaas brak later mijn uitlaatsteun af, zodat de middag ten einde was, net toen de wind wat af begon te zwakken.:mad:

Laatst bewerkt:
Back