Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

-Boven de waterlijn omdat het 2,4 GHz is, en dat kan niet zo goed tegen "onder water".

Valt mee, hoor.
In mijn Titanic lag de ontvanger in de postkamer (onder het voorste kuildek, ongeveer 3cm onder de waterspiegel.
Antennes horizontaal. Waarom? Ondanks dat het een enorm grote lerp was (1,90m lang) was die plek het meest logisch.
Nooit bereik-crisis gehad. (En dat kon ik op mijn Graupner MX-16 prima aflezen)

Lex 'Speedo' Verkuijl heeft ook 2,4 gHz in zijn speedboten.
En die dingen gaan hárd... 70km/uur is zijn kruissnelheid.
Dus een spray van een meter of twee hoog achter de boot.

In het begin van 2,4gHz riep iedereen (inclusief ikke) dat hij daar problemen mee zou krijgen.
Nada. Nema. Rien. Niente. Nothing. Nichts. Die racedingen lopen als op rails.

Dus... Don't worry voor je ontvangst. Maar wellicht dat 2,4gHz en brandstofmotoren een minder geslaagde combi zijn... Maar dat zou jij als heli-vlieger beter moeten weten dan ik...

Maar wellicht dat 2,4gHz en brandstofmotoren een minder geslaagde combi zijn... Maar dat zou jij als heli-vlieger beter moeten weten dan ik...
Gek genoeg kunnen ze dáár erg goed tegen, zolang je geen open vonken hebt. Dat was met de 35 MHz, zelfs met PCM, duidelijk een groter probleem.

Dat gezegd hebbende, heb ik geen flauw idee hoe goed de bijgeleverde ontsteking is. In de badkamer werkt het...

Schijn bedriegt Bert! De oude MPX Cockpit MM zender was ooit op 40 Mhz, maar heb 2 van die dingen omgeturnd met een FrSky module naar 2,4 Ghz. De ontvangers hebben 2 sprieten en die liggen horizontaal in 2 bochten naar buiten gebogen. Het enige jacht dat nog op 40 Mhz vaart is Smit Finland en daar ligt de antenne onderdeks tegen de romp. Mijn coastertje vaart met een MPX SmartFlexx. die ontvanger met één sprietje ligt 5 cm boven de waterlijn en maakt ook zonder mankeren het rondje om de fonteinen. Maar het zou kunnen dat spray op korte afstand van de ontvanger een ander effect heeft dan de "regen" die een fontein veroorzaakt. De tijd zal het allemaal leren. Gr. Klaas.

Intussen zijn de oranje ruiten rondom vervangen voor helder...
IMG-20250219-WA0011.jpeg

Het schuifluik op de achterroef vernieuwd (was een lullig, lelijk en slecht passend stukje plastic):
IMG-20250219-WA0013.jpeg

Verder is de ontstekingsschakelaar gemaakt, geplaatst en in de zender ingesteld op een driestandenschakelaar, waarbij
1=ontsteking uit, gas reageert nergens op.
2=ontsteking aan, gas op handmatig middels draaiknop
3=ontsteking aan, gas is gekoppeld aan de pitch

Die laatste stand moet uiteindelijk middels governor gaan lopen in plaats van een gewone gascurve a-la helicopter. Maar het ingeregeld krijgen van zo'n governor is nogal een klusje.

Laatst bewerkt:
Nou... een kinderhand is gauw gevuld blijkbaar, want hier word ik blijer van dan ik verwacht had...
IMG-20250219-WA0020.jpeg

Precies passende RVS imbusboutjes en zelfborgende moertjes, uiteraard óók RVS...

De keuze voor RVS mag duidelijk zijn, zelfborgende moertjes ook, maar de imbus variant is gekozen omdat je met een platte schroevendraaier, als je met één hand moet werken (de andere heb je nodig om het moertjes tegen te houden), gegarandeerd uitschiet, en dan beschadig ik de lak van het houten roer. Die krassen boeien niet, maar dat het hout dan gaat verzadigen met water, en rotten of uit elkaar vallen, dat zou ik behoorlijk vervelend vinden, want zo'n roer in deze uitvoering is best wel een pietepeuterig precisiewerkje, een nieuwe maken die precies past is lastig als je alleen het roer moet repliceren...
Het huidige roer en gaffel zijn in één bewerking pas gemaakt, en dan is het vrij makkelijk want wat bij het ene deel een tiende naar links of rechts gaat, gaat bij het andere deel automatisch precies evenveel mee. Een los roer bij een bestaande gaffel maken is een stuk lastiger.

En dááróm ben ik dus best wel blij... :p

Laatst bewerkt:
En er is ook (hoe kan het ook anders...:p) telemetrie, in de vorm van koewatertemperatuur aan de uitlaat.
20250220_145152.jpg

De voeler gaat ook de nog te fabrieken regelklep aansturen en dan is deze plek minder idea maar hij zit met reden zo dicht bij de motor, omdat hij ook als alarm moet kunnen dienen.
De voeler in de tank zou een veel geleidelijker verloop laten zien, en DUS een stabielere regeling, maar mocht de drijfriem van de pomp het opgeven, dan geeft een voeler in de expansietank geen waarschuwing, maar op deze plek komt er dan stoom voorbij, en dat is te zien op de uitlezing.

Bedenk me net, dat ik 2 temperatuurkanalen ter beschikking heb, ik kan dus ook nog een sensor zodanig plaatsen dat die de temperatuur van de tank meet op de zuigleiding van de tank. Maar éérst maar eens kijken wáár de temperaturen met een ongeregeld systeem ongeveer gaan eindigen.

Laatst bewerkt:
Bert, heb het hele verslag "even" doorgelezen :D Maar knap hoor en indrukwekkend wat je laat zien. 1000 dollar voor de motor? Ik schrok er wel van maar ben behoorlijk onder de indruk van dit stukje techniek. En ook hoe je elk probleem wat ontstaat weer goed weet op te lossen.
Ik hoop dat je de schroef weer goed terug krijgt en ben heel benieuwd naar video's straks waar dit bootje in het water ligt! Good luck!

PS Governer? Dat is een soort koppelomvormer toch tussen motor en schroefas?

Net even kort met Hanco van Raboesch gebabbeld, gisteren is hij er aan begonnen, maar vandaag is zijn "vonker" er niet, met wat geluk wordt Maandag de nieuwe as gevonkt en kan ik de schroef in de loop van de week ophalen...

JOEPIE!

En omdat dan de planning toch wat verandert, vandaag maar effe bezig aan die ouwe Duc van me... Bedrading aanpassen voor een LED lamp voorin (moet via relais geschakeld worden in plaats van rechtsstreeks, want waar een gewone lamp bij spanningsdaling hooguit iets minder fel brand, gaat een LED gewoon "uit", en dat leid tot een wat knipperend lichtbeeld). Maar OEI... daar komt een ongelofelijke puist licht uit...

Mooi dat er beweging in komt Bert! Hoop dat in de eerste week van Juni het puntpijpertje een rondje door het Bovenste Verlaat kan maken. Gr. Klaas.

Ik zal, als ik in Friesland kom, dan 's nachts m'n zonnebril opzetten.:cool:
Ik heb (geen gein) de koplamp voor de veiligheid wat lager gezet, want licht zat, en ik wil anderen ook niet hinderen.
Het geheel was toch wel een uurtje of twee werk, al met al, maar absoluut de moeite waard.

Mooi dat er beweging in komt Bert! Hoop dat in de eerste week van Juni het puntpijpertje een rondje door het Bovenste Verlaat kan maken. Gr. Klaas.
Ik hoop van wel, ja...

Humpfh! Blijkbaar is de griepgolf heftig genoeg om mijn voortgang nog even te vertragen, de schroef is nog niet weer klaar...

Als het maar geen vogelgriep is of wordt Bert! Heb je inmiddels alweer zeebenen? Er zat toch een buitenklusje aan te komen? Gr. Klaas.

Als het maar geen vogelgriep is of wordt Bert! Heb je inmiddels alweer zeebenen? Er zat toch een buitenklusje aan te komen? Gr. Klaas.
Dat klusje is reeds gedaan, een nieuwe aanwinst voor de vloot van Duitsland buitenom naar NL gevaren, en daarna ook nog afgelopen Maandag HMS Ginger teruggevaren van het dok naar de 2e maasvlakte.
Maar project zeebenen is gelukkig heel erg goed gegaan, zat ik best wel even over in, i.vm. die klapper met het evenwicht vorig jaar...

Ik ben een uurtje of 8 redelijk "er af geweest", daarna was ik er eigenlijk wel doorheen en de rest van de reis (totaal ongeveer 30 uur onderweg geweest) was prima.

Mooi dat het zo goed is verlopen Bert! Geeft weer vertrouwen in je evenwichtsorgaan. Gr. Klaas.

Back