Nou... vanuit het niets, vandaag opeens het bericht dat tussen nu en half één de gearbox bezorgd gaat worden, en dat bericht komt van PostNL.
En alsof de duivel er mee speelt: terwijl ik dit intik (ben om 11 uur aan deze post begonnen), stopt de bezorger voor de deur...
Dus....
En oef, dat gaat nog niet echt heel erg eenvoudig worden...
Het tandwiel heeft een 5 mm asgat, maar.... HOE je dat ding vast moet zetten is me een raadsel, want what you see is what you get, het is alleen maar een tandwiel, er zit geen gat in voor een bevestigingsschroef o.i.d.
Er LIJKT een dunne bus in te zitten, wellicht is het een soort van perspassing of zo, maar zo ja, dan ken ik de techniek er achter niet.
Tweede probleem is dat de uitgaande as geen 5 mm is, maar vermoedelijk 8 (heb mijn schuifmaat zo snel effe niet bij de hand).
Maar er borrelen al wat ideetjes op in mijn hoofd.
Met wat geluk is de verbinding tussen motor en rondsel gewoon met een industriële Epoxy te verlijmen: Zo zit het pomptandwiel van de koelwaterpomp ook vast, en dat draait al weer de nodige uurtjes.
De uitgaande as van de gearbox kan met wat geluk afgedraaid worden, OF de koppeling uitgeboord...
We gaan kijken wat er kan, ben gematigd optimistisch. Met wat geluk wordt het niet heel erg moeilijk...
Met wat pech wordt het een drama, maar ik zou ik niet zijn als ik niet onmiddelijk de hulp inroep van mijn draaibaenkwondo Sensei, die in zijn spaandojo hele mooie spulletje en bulten kennis heeft.
Dus met een beetje mazzel is vanavond is het eerste probleem, het plaatsen van de koppeling op de uitgaande as al gefixt:
Dan moet ook nog het tweede probleem, de perspassing van het rondsel op de astap van de adapterflens opgelost worden, EN die adapterflens moet nog wat meer afgedraaid worden om het rondsel diep genoeg in de gearbox te laten reiken
uiteindelijk is het de bedoeling om achter de motor een "bulkhead" met slopgaten te plaatsen, waar de gearbox kops tegenaanschroeft.
Die bevestiging kan op zich vrij licht en flexibel gehouden worden, omdat het mooie van een planeetvertraging is, dat het ding geen dwarskrachten op de ingaande en uitgaande as kent: in principe is het hele tandwielstel "zelfcentrerend".
Voor de smering ga ik gewoon kogellagervet gebruiken, dat mag geen probleem zijn.
IK ben optimistisch...