Big Lift anno 2009

De biglift is nu ARC . :mrgreen:

67384aec1af3c97a3.jpg


67384aec1af40dbdf.jpg


67384aec1af43dd6f.jpg


Nu de rest van de setup een plaatsje geven en dan kunnen we gaan folien .

Maar eerst vliegen vanmiddag.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ruwbouw van de houtdelen met vleugelbuis is nu 2620 gram

Na mijn schatting moet ik knap onder de 5900 gram komen .
Zou wel minder kunnen met carbon gestel ,maar dit landings gestel met wielen veert geweldig en het oog wil ook wat . :mrgreen:

Mvg Johan
 
Heb nu eerst maar de Huckepack passend gemaakt op mijn biglift .

Werkt perfekt zo.

67384af16740ae721.jpg


De easyglider moest maar even als testmodel er op .:D

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaten komen er niet in , ik heb er zelfs 2 rondhoutjes tussen gelijmd .

Het word anders te slap .

Je kan er wel mee vliegen zo , dat hebben we al gehat zo .

Mvg Johan
 
Mocht je toch twijfels krijgen dan heb ik hier nog twee huckepacks liggen met gaten die wel stevig zijn. Je mag er zo een hebben van me, de andere ga ik op mijn Biglift gebruiken.
 
Ik heb er aan 1 wel genoeg .:mrgreen:

Als ze recht zijn is er niks aan de hand , ze werken dan ook als zijvinnen .
Zo gauw ze krom zijn of je spant de zwever er scheef op kan het een negative invloed hebben .
(Dan zouden gaten er in kunnen helpen)

Mvg Johan
 
als ik me niet vergis heeft deze biglift n nieuw baasje en ik wil langs deze weg de nieuwe eigenaar feliciteren met deze prachtige aankoop :wink:

mvgr johan snijders

Thanks Johan,
Ik zal me even voorstellen, ik ben Ralf en ik ga deze Big Lift vliegend maken
Heb al eens eerder wat toestelletjes in elkaar geplakt dus dat zal hoop ik wel lukken

Ik zie steeds meer 'oldies' op het forum verschijnen en vind dit een prachtige ontwikkeling :D
kisten uit de 70,- en 80-tiger jaren, geweldig gewoon!
Lijkt me erg leuk om hiermee ook vintage zwevers te gaan slepen

Affijn, genoeg ge.... aan de slag,

71944b376278a86c2.jpg


Na de nieuwe aankoop eens even grondig bekeken te hebben,
(hij is zeer netjes gebouwd Johan! :thumbsup:)
de ZG20 inbouw maar eens onder de loep genomen
Was goed doordacht allemaal :D (altijd fijn)

71944b376278ec00c.jpg


Heb nu de gaten gemaakt voor de bougiekabel, de ignition en de benzineslang

71944b37627962732.jpg


Er was reeds een prachtig luikje gemaakt waardoor mooi de componenten geplaatst kunnen worden
De 250cc tank was reeds gepositioneerd, de ignition box krijgt van mij een plaatsje schuin boven de tank
De accu's voor de ontvanger en bougie hebben hier straks ook hun plek

71944b376286cc9c0.jpg


Vind het altijd leuk om even een schetsje te maken met het kleurenschema
Deze is een beetje afgekeken van het origineel maar krijgt witte vleugels

Tot zover maar weer even dan, morgen vast folie halen voor de vleugels :D

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag even wat minder spannende klusjes gedaan
Gas,- en sleepontontkoppellings servo posities bepaald en steunen ingelijmd

71944b390ac8c0e39.jpg


Verder nog enkele balsa balkjes ingelijmd waar versteviging/vlees nodig was (hier nog voor het stabilo)

71944b390ac8eec91.jpg


Vastlijmen van de gasservo steun

71944b390ac926588.jpg


Kwam vandaag voor een gesloten deur van mijn modelbouwzaakje (wilde vast folie halen) dus maar vast het interieur geschilderd ;)
Kijken of ze morgen open zijn :D

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen dagen flink wat voorbereidingswerk gedaan voor het folieen van de kist

71944b44f72f82694.jpg


Gasservo en de servo voor de sleepkoppeling hebben hun plaatsje :D

71944b44f72e69c13.jpg


Het prachtig gemaakte landingsgestel krijgt dichte zijkanten
Gemaakt van zacht balsa
De Huckepack staat ook in de grondverf nu

71944b44f72e3b9ca.jpg


Aanvang gemaakt met de Vivak raampjes
Zijpanelen zijn gereed, tevens zwarte omlijsting gesneden

71944b44f7419daa7.jpg


Romp grondig geschuurd, klaar voor de oracover :D

71944b44f742134df.jpg


De onderzijde is nu gefolied, volgende stap is het uitrichten van stabilo en kielvlak
Als deze geplaatst zijn wordt de rest van de romp voorzien van folie
(werkt wat makkelijker zo :rolleyes:)

Zit nu lekker de vaart in :p
Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Word een mooie kist zo

Dank, maar dat is dan grotendeels aan jezelf te danken :mrgreen:

vanavond het rudder geschuurd en in de folie gezet

71944b464877699ba.jpg


Staartsectie staat er nog even los op de romp hier... :rolleyes:

Scharnieren met epoxy vastgelijmd, evenals het pinnetje voor het meestuurbare staarwiel

(Het Oracover oranje is wel fel van kleur, viel in de winkel niet zo op, maar is een leuke combi met zwart en wit)

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooie big lift
Strak gebouwd. en een mooi landingsgestel (lijkt wel erg veel op die voor een TC piper ;))

Ralf , ik weet niet of je veel wilt gaan slepen, maar voor fijn te slepen staat de sleep haak wel erg hoog en ver naar voren.
Als je nu gaat slepen wordt de big lift achterover getrokken (omdat de koppeling boven het zwaartepunt staat krijg je een hefboom , met het CG als "schanierpunt" en de sleepkoppeling als kracht doordat de zwever eraan trekt)
ik heb dezelfde fout gemaakt met een TC piper (sleephaak recht boven CG) , nu hij verder naar achter staat gaat het veel beter (ik denk dat hij het beste tussen de vleugelbuis en de achterrand van de vleugel staat (of zelfs net achter de vleugel)

Succes met de afwerking
Hij/zij wordt mooi ;);)
 
Hallo Ralf,

Je hebt een mooi resultaat behaald. Ik ben erg benieuwd hoe je die raampjes straks gaat inlijmen. Ik heb altijd een hekel aan die vervloekte raampjes. Ze gaan altijd los zitten, of er komt lijm op, ik wil het graag bij je afkijken. Ik heb nog een piper 1/3 op de plank liggen en waarbij ik ook nog eens als glazenier aan de slag moet.

Succes verder,

mrlavo
 
(lijkt wel erg veel op die voor een TC piper ;))

maar voor fijn te slepen staat de sleep haak wel erg hoog en ver naar voren.

Het landings gestell is ook een aangepaste van de TC-Piper .
Je kan deze kitjes bij Toni Clark krijgen en bij het hardsolderen kan je ze op de romp breedte aanpassen.

Voor het slepen van lichte modellen zit de sleephaak niet verkeerd .
Dit is bij alle BL hetzelfde , een plaatsing van 5 cm naar achtern zou een hele ombouw van de kist met zich meebrengen .
En achter de vleugel is ook niks beter .

Zo is het orginal naar tekening en je kan zo ook de huckepack gebruiken.
Ik zat vroeger met een Pilatus B4 (3,75) achter de BL in dat was ook nog (net) te doen .

Bij een Piper zit de konstruktie ist anders , de haak zit ook veel hoger van het CG , ik bouw er zelf net een.

Mvg Johan
 
Dag Ralf,

Deze oude bekende reageert ook graag een op het mooie werk, ik ben ook niet anders van je gewend :D:D. Ben ook benieuwd hoe je dat met die raampjs gaat doen. Zal het draadje verder volgen.
Als `ie klaar is meldt ik mij graag aan om mijn ASH-26 eens omhoog te slepen!

Groeten, Maarten Werner
 
Hee Maarten! :D

Oude reus!, dat is lang geleden! :p
(we hebben zo'n 30 jaar geleden samen onze eerste schreden gezet in de zwevers)
Hoe kom jij hier verzeild?
Gaaf dat je blijkbaar toch weer aan het bouwen geslagen bent gezien je ASH-26 (spanwijdte?)
Slepen zal ik eerst even moeten oefenen hoor :mrgreen:, maar als ik het onder de knie heb ben je welkom
Zal je een PB sturen, kunnen we even bijkleppen :D

Eric, thanks voor de nuttige info betreffende de haakpositie! :thumbsup:
Voorlopig doe ik het hiermee, misschien pas ik het later aan indien nodig ;)

Raampjes zijn wat oversized gesneden en middels een stickervel voorzien van een zwarte rand
(niet de mooiste maar wel de makkelijkste manier, dat geklieder met lijm geeft altijd gelazer ;))
Ze worden aan de buitenzijde van de romp gelijmd met canopy glue en waarschijnlijk ook nog met enkele schroefjes
Zal er tzt foto's van maken

@Johan, ik vertrouwde er al op dat je de haak op de juiste positie geplaatst had dus daar wijzig ik niets aan
Ga het voorlopig eerst zo proberen

Mocht blijken dat Eric's suggestie juist is dan zal ik een 2e steun maken en deze verder naar achteren plaatsen :D

Dank voor uw reakties mannen, geeft weer meer zin in het afbouwen :yes:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Back
Top