Big Lift anno 2009

Ah, hier stond het: (bron Toni Clark)

Mit dem Resodämpfer #2593 ist die 18x8" Super Silence Pro CFK-Luftschraube eine sehr gute Wahl für leises Fliegen und die 18x6" Menz S das absolute Optimum für 3-D Kunstflug

@Alex, Menz doet het erg goed op de ZG's
Ze hebben idd een groter bladopp. dan de APC's maar dit is geen 3D kist dus komt het niet zo nauw lijkt me

Stil vliegen, weinig toeren, grote prop is wat ik zoek voor deze kist, (misschien toch even omwisselen voor een 18x6" Menz S dan maar?, of deze eerst proberen...:rolleyes:)

Groeten, Ralf

Ik zou inderdaad de 18/6 proberen. Menz doet het idd. erg goed op de ZG maar let op de 20cc is wel bedoeld om hogere (>7500) toeren te maken en dan komt een APC prop beter tot zijn recht, zeker in relatie tot het geluid. Bij lagere toeren (500-700rpm) is een menz beter gezien zijn veel grotere bladbreedte.

De bocht zou ik echt inkorten anders verlies en alleen maar vermogen en komt de motor niet in resonantie, dit komt de motorloop niet ten goede. Dan kun je beter een standaard pot erop zetten.

Succes.
Alex
 
Ralf,

De 18/8 die voorgeschreven word is een APC en die hebben tov de menz een veeeel smaller blad. De menz 19/6 heeft veel meer bladoppervlak (lees weerstand) tov een apc.

Gr. Alex

Het is niet voorgeschreven maar het word aangeraden die prop te nemen .

Wir haben damit 9400 U/min an der APC
16x8" gemessen

De BL is geen Reno Racer.:D
Ik vlieg bv. de G-Sonic 18 x 8 er op (breed blad en zwaar)
Op ons hobbelveld is een houten menz te snel een bladpunt kwijt . :mrgreen:

Dus er op doen Ralf en zelf de ervaring maken van de 19 x 6

Op een T.C. tigermoth met 3W60 (lang) vlogen wij ook een 26 x 8 menz
Die was volgens de papieren ook veel te groot maar was op de moth een geweldige prop .
Geen hoge toeren meer bij volgas en power zat .

Mvg Johan
 
Ik zou inderdaad de 18/6 proberen. Menz doet het idd. erg goed op de ZG maar let op de 20cc is wel bedoeld om hogere (>7500) toeren te maken en dan komt een APC prop beter tot zijn recht, zeker in relatie tot het geluid. Bij lagere toeren (500-700rpm) is een menz beter gezien zijn veel grotere bladbreedte.

De bocht zou ik echt inkorten anders verlies en alleen maar vermogen en komt de motor niet in resonantie, dit komt de motorloop niet ten goede. Dan kun je beter een standaard pot erop zetten.

Alex en Johan dank voor jullie reakties
Alex, ik begrijp je bedenkingen t.o.v. de bochtlengte, dit was ook mijn reden de vraag hier te stellen
Afgemeten lengte is van groot belang, de bocht is wel in combi met de reso door Zimmerman goedgekeurd zoals Johan al aangeeft

Meten is weten zeggen we hier op mijn werk, ik ga deze opzet met de 19x6" proberen en zal eens gaan testen met de lengte van de resobocht als het niet goed blijkt te werken

Mocht ik de bocht moeten inkorten of vervangen dan komt de reso ca. 2cm lager te liggen onder de romp omdat hij anders tegen het landingsgestel aankomt
Dat heb ik optisch begrijpenlijk natuurlijk liever niet :p, vandaar dat ik het eerst zo ga proberen :D

I'll keep you posted

Groeten, Ralf
 
De bocht moet ook aangepast worden .

67384ad35282328f5.jpg


Dus maar de proxxon er op .:mrgreen:

67384ad3528262680.jpg


Dan een stuk RVS slang er tussen hardgesoldeerd en het past weer .

67384ad35282c5ba3.jpg

Hallo Johan, dit zou ook een mooie oplossing zijn met deze bocht zo :D
Heb je de lengte afgemeten aan de BL krummer?

Heb heer Reinsch van Toni Clark een mail gestuurd met de vraag, hopenlijk krijg ik antwoord :D
Als iemand me het kan zeggen is hij het wel :yes:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OK, kreeg volgende mail van heer Reinsch terug :D:

die 7 cm mehr sind nicht wirklich gut, aber der Motor läuft damit ok.
Wenn Sie tatsächlich die 19x6 Menz verwenden, kann es sogar erforderlich
sein die Abstimmlänge so lang zu machen, damit der Motor überhaupt
halbwegs mit der niedrigen Drehzahl klar kommt.
Der Teflonschlauch wird aber möglicherweise nicht lange halten, wenn er
auf einer so langen Stecke den Abgasen ausgesetzt ist.

Ein 17x8N APC Propeller ist leiser als jeder Menz Propeller und sehr
viel effizienter als die 19x6 Menz.


Danke schon! :D

Propje omruilen dus :rolleyes:
En proberen met lange slang, evt. stukje pijp 20mm erin proppen ;)

Groeten, Ralf
 
Je kan de uitlaat bocht zo omruilen Ralf .

En de 19 x 6 mag je ook ruilen tegen een andere menz .
Tussen 16 x 8 en 18 x 8 heb ik de maten hier.

Neem ik de 19" wel op mijn kleine Tigermoth . :mrgreen:
Hoef ik er geen voor te kopen.

Mvg Johan
 
Dank voor het aanbod Johan :D
Ik laat het even bezinken over wat ik nu precies wil,
misschien toch maar even testen zo...:rolleyes:

Laat het nog wel even horen :p

Groeten, Ralf
 
Afgelopen dagen de vleugels geschuurd en een beetje geplamuurd
Vandaag 1 vleugelhelft kunnen folieen :D

71944b5326ac5ff57.jpg


Ailerons zitten ook al in de folie, scharnieren inlijmen dient nog te gebeuren

@Johan, waar ligt het zwaartepunt precies volgens jouw tekening?
Grofweg berekend van de schets kom ik uit op 10,8cm vanaf de voorlijst
(hoop dat ik goed weg kom met nog 2 servo's in de staart :confused:)

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens de orginale tekening 10,3 cm.

Dank je wel Johan, zat ik er toch niet ver naast :mrgreen:

71944b54c7981d1bb.jpg


Vleugels zijn nu bespannen

71944b54c7988eb48.jpg


Neusje wordt nog zwart gespoten en de raampjes komen er ook nog in

Zal eens op zoek gaan naar een mooi lettertype voor de 'Big Lift' stickers ;)


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Getinte ramen lijkt mij ook erg mooi :yes:
Was eigenlijk op zoek naar een spuitbus 'smoke', deze geeft een transparante tint aan je heldere ramen

Weet iemand toevallig waar je deze kan halen?

Groeten, Ralf
 
Getinte ramen lijkt mij ook erg mooi :yes:
Was eigenlijk op zoek naar een spuitbus 'smoke', deze geeft een transparante tint aan je heldere ramen

Weet iemand toevallig waar je deze kan halen?

Groeten, Ralf


Ik heb destijds een paar spuitbusjes gekocht bij wouters modelbouw ik dacht van Tamiya normaal voor kappen van RC-auto's , Zelf vond ik het moeilijk om het egaal dezelfde tint te geven. (heb dit gedaan voor de ramen van de TC piper zie evt http://s298.photobucket.com/albums/mm274/jetpropdlx/sneeuw%20vliegen/ )

grtjs
Eric
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Je kan backlight spray proberen van Motip.
Is voor auto's om de lampen donkerder te maken.
Te krijgen in een paar kleuren maar ook smoke.

Of nieuwe raampjes trekken met smoke folie.

Eventueel blinderen met autoramen folie zou je ook kunnen doen.

Brezan of dergelijke automaterialen zaken hebben dit wel liggen.

Backlight - Motip
of het echt egaal te spuiten is, das ten tweede.

http://www.tuningdiscount.nl/interieur-styling-raamfolie-c-9_379.html

Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Eric en Dennis, dank voor de response :thumbsup:
(Eric gave Piper heb je trouwens!)
Zal eens even gaan zoeken naar dat spul

Enne @Johan (S), Plotterwelt bouwt idd. superstrak, heb nog nooit eerder zo'n fijne ARC gekocht :p

Alles is goed doordacht (tot de luikjes aan toe) en past prachtig
Bij deze kist hoefde ik niets meer zelf te bedenken, alles was al gedaan
En het belangrijkste: op de manier zoals ik het zelf ook gedaan zou hebben, dus gewoon goed doordacht, geen terugval achteraf :mrgreen:

Groeten, Ralf
 
Sorry mannen,
kon het niet laten liggen voor dat geld :rolleyes:

71944b5753355dbc4.jpg


Onder het mom van 'hebben onze 2 meiden ook een vliegtuigje' is deze binnengesmokkeld :p

Spirit ARF van Greatplanes, erg leuk kistje
Moeten nog wel wat kleine dingetjes mee gebeuren voor hij vliegt

(en de 2 dwarssteuntjes in de Huckepack moeten eigenlijk voor het mooie ook 2 cm omlaag, geeft wat lucht voor de zweverromp :mrgreen:)

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi zwevertje die kan je mooi hoog wegzetten met je biglift:yes: zeg komen er ook nog struts onder net als bij de orgionele biglift???? je hebt natuurlijk wel n pijpverbinding dus hij heeft ze niet nodig voor de ondersteuning.,vind het n beetje n raar idee n biglift zonder struts het is net of je ze vergeten bent :confused: het oog wil ook wel wat strutter :mrgreen:

mvgr johan snijders


mvgr johan snijders
 
Hij had ook neer kunnen zetten:
"het oog wil ook wel wat Ralf" (= de echte naam van strutter ;-) ).
 
zeg komen er ook nog struts onder net als bij de orgionele biglift???? je hebt natuurlijk wel n pijpverbinding dus hij heeft ze niet nodig voor de ondersteuning.,vind het n beetje n raar idee n biglift zonder struts het is net of je ze vergeten bent :confused: het oog wil ook wel wat strutter :mrgreen:

Mwah, struts komen er niet onder hoor ;)
(Struts zijn stangen gebruikt om vleugeldelen te ondersteunen/vasthouden)
Enne, hierdoor is mijn forumnaam ontstaan:, zodoende :rolleyes:

mick-reeves-sopwith-1-1-2-strutter

Deze Sopwith werd anderhalf strutter genoemd omdat hij van die aparte extra struts aan de romp had, de meeste dubbeldekkers uit die tijd hadden 2 sets tussenvleugelstruts ipv. 1 (en nog een halve) :p

Goed gevonden Eric! :D
Had hem al eens in het echt mogen zien

Deze avond de servokabels gesoldeerd en de plaats van de ontvanger gelokaliseerd (zo ver mogelijk naar achteren met het oog op de ontstekingskast ;))

Voorts vast 1 zijraam gelijmd (helaas geen getint glas dus...:rolleyes:) en het voorste cockpitruitje geknipt en gevormd.
(Dit vormen gaat het beste met de hand heb ik gemerkt, met de verfstripper is het bijzonder moeilijk te doseren :onweer: :mrgreen:
(omslagpunt is er inèèns, en dan ben je nèt te laat :mrgreen:, slappe was is dan het gevolg)

Eerdaags weer wat foto's, camera moest opgeladen worden :p
Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top