Big Lift anno 2009

ja laat maar weer ns zien hoe je je weer vermaakt hebt

OK hier speciaal voor Johan wat 'suffe' foto's :mrgreen:

71944b59fbd2e1db3.jpg


Servo's gemonteerd en snoeren verlengd

71944b59fbd3259fa.jpg


Ontvangertje met klitteband op een steuntje
Komt nog een soort afdekplaatje overheen als bescherming tegen de knuffelberen :p
Komen nog 2 rietjes in voor de antenne's ;)

71944b59fbd2a5bd7.jpg


Zijruiten nu beide gelijmd mat canopy glue
Zit reeds erg goed vast, maar voor het leuke misschien toch nog wat kleine schroefjes erbij (nu nog onder druk, eindresultaat is morgen te zien :mrgreen:)
Voorruit blijkt toch wat 'wit' uitgeslagen te zijn bij het bochtenwerk, maar eens kijken wat ik daarmee aan moet...:(

71944b59fbe2f2e18.jpg


Tevens gat rond 8mm geboord in de fin
Hier wil ik een 8mm koolstof staafje inlijmen welke in de romponderzijde verankerd wordt, anders heeft deze te weinig zijwaartse steun en driehoekslijsten aan de zijkant erlangs vond ik net ff te lomp staan
3mm deuveltje komt voorin ook nog

Maiden??:confused: ;)
Eerst maar eens die scharnieren en de roerhoorntjes voor de ailerons inlijmen :onweer:

@plotterwelt: leek me wel leuk het logo van het modelbouwforum (het mannetje) op de fin en de vleugel te hebben
Heb jij deze toevallig al in jouw plotbestand? :confused:
Lettertypen en grootte voor de tekst krijg je snel van me

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog een stukje smoke gespoten cockpit raam gevonden en er zat zelfs nog een nieuw spuitbusje bij.
Met de licht blauwe folie als achtergrond zijn de lichte en donkere stukken goed te zien , maar als de folie er af is zie je er bijna niets van (zoals je waarschijnlijk gezien hebt bij de piper foto's

Dus misschien toch nog een optie voor de Big-lift.
hier een fototje (boven op de spuitbus staat het nummer TS-71)
DSCF3235Medium.jpg


ps heb je er ook drijvers bij ?? Een Biglift is een ideaal watervliegtuig .

grtzzz
 
ps heb je er ook drijvers bij ?? Een Biglift is een ideaal watervliegtuig .
Had ik Ralf ook al een keer aangegeven maar daar moets ie geloof ik nog even over denken :roll: ;-)
 
Had ik Ralf ook al een keer aangegeven maar daar moets ie geloof ik nog even over denken :roll: ;-)

Ben niet zo weg van de combi van vliegtuigen en water :rolling:
De combinatie met ski's in de sneeuw lijkt me wel gaaf! :p

71944b5c5ec03bbd3.jpg


Pas bij het 4e ruitje is het goed gegaan... :banana:

71944b5c5ea840498.jpg


Met de hand buigen levert witte plekken op... :onweer:
Met de verfstripper gaat het goed, vergt wel wat beleid :rolleyes:
Tè lang verhitten vervormt het geheel :( :evil:

71944b5c5ea86b7ca.jpg


Uiteindelijk toch vastschroeven :D
Vrouwtje heeft eerst geholpen het ruitje op spanning te houden zodat ik de gaatjes kon voorboren

71944b5c5ebfd8215.jpg


Zo zit ie nu, ben blij dat dit achter de rug is :rolleyes:
Ze hadden gelukkig toch nog wat getint glas bij mijn modelbouwzaakje...

71944b5c5ec1e4f97.jpg


71944b5c5ea7de3bf.jpg


Alle verbindingen zijn nu gesoldeert, ook het pakketje voor de ontsteking van de bougie, zijn nu 3 cellen geworden ipv 4
NiMh 2000 gebruik ik hiervoor, ook voor de ontvanger (hier wel 4 cellen)

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ook het pakketje voor de ontsteking van de bougie, zijn nu 3 cellen geworden ipv 4. NiMh 2000 gebruik ik hiervoor

Deze 2000Mah geeft je ongeveer 1 uur vliegtijd Ralf. Mijn ervaring is dat dat voor een dag vliegen, zeker als je veel gaat huckepack'n krap is. Ik ben Sanyo 3700Mah gaan gebruiken tot tevredenheid. Uiteraard ook 3 cellen.

Kist gaat er gaaf uit zien :worship:

Gr. Teus
 
Ik vind het echt leuk dat strutter zelf een big lift maakt.
Het vliegtuig is al zo oud, bijna elke Big Lift die je ziet en 2dehands koopt zijn hele oude modellen met al wat schade.
Dit toestel is splinternieuw en toch eigenlijk een originele Big Lift !
Als ik het kon deet ik het ook.
Chapeau !
 
Ik vind het echt leuk dat strutter zelf een big lift maakt.
Het vliegtuig is al zo oud, bijna elke Big Lift die je ziet en 2dehands koopt zijn hele oude modellen met al wat schade.
Dit toestel is splinternieuw en toch eigenlijk een originele Big Lift !

Thanks Jonasz :D,
Alle credits gaan hier naar Plotterwelt, deze heeft hem gebouwd
Ik werk hem alleen af :rolleyes:

Maarre, dat is ook de reden waarom ik hem overgenomen heb, stukje historie met nieuwe techniek
Vind het leuk dat de 'oude' toestellen weer een beetje 'in' komen (vintage)
Was toch wel een hele mooie modelbouwperiode in de 70-en 80-iger jaren :yes:

Teus, dat is nuttige info, Thanks! :thumbsup:
Zal eens kijken of ik er een 2e packje bijhaal of gelijk ga 'opwaarderen' ;)

Kleine update: Staartvin zit nu gelijmd en een deel van de aileronscharnieren ook :D

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Scharnieren zijn gelijmd :banana:
Servo's in de staart gemonteerd
Gewogen 5,8 kg :D
Benodigde ballast voor het zwaartepunt: 600 gram! :(

Totaalgewicht incl. ballast 6,4 kg

Ik zou de 2 achterste servo's naar voren kunnen halen, dit scheelt 300 gram ballast (de vraag is: zou ik dit wel doen, servo's zitten er mooi in en de aansturing is mooi kort naar de roeren :rolleyes:)
Mwah, maar even een nachtje over slapen

(Had nog 1 foto van de staartsectie met servo's voor jullie maar op de 1 of andere manier is de foto-upload balk weg :confused:)

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
De stickers zijn gisteravond ook op de post gegaan.
De stickers hoorden nog bij de deal.:mrgreen:

Kan hij dan het puntje op de i nog krijgen.

Mvg Johan
 
Gaaf Johan! :D
Ben heel benieuwd hoe het er straks uit gaat zien

Hier nog wat beloofde foto's van het inlijmen van de staart

full


Folie terplekke weggesneden en deuveltje gelijmd
Koolstof staafje neemt de zijwaartse krachten op

full


Uitlijnen van de vin

full


Luikjes waren reeds gemaakt door Johan, magneetjes moesten nog gelijmd worden
Dat werkt super zeg!
(je moet ze natuurlijk wel op de juiste manier inlijmen anders stoten ze af :mrgreen: :rolleyes:)



full


Servo's gemonteerd in de staart
Goed nieuws: door het zo ver mogelijk naar voren plaatsen van het lood bespaar ik zo'n 150 gram!

450 gram zit er nu in, dat maakt het vlieggewicht ca. 6,3kg :D

Momenteel zit alles erin op de accupakketten met bevestiging na (en de stickers :mrgreen:)

Dus binnenkort met beter weer de 1e vlucht

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stickers vandaag ontvangen Johan, Thanks! :thumbsup:
Strak werk!

Nog wat plaatjes van het spuiten van de motorkap
Lekker voorverwarmen binnen, even naar buiten, spuiten en weer snel naar binnen :mrgreen:

full


full


Na drogen 2e laag aangebracht, ziet er redelijk uit

full


Hier hoe ik het lood heb aangebracht, 2 gordijnrailsteunen en helemaal naar voren plaatsen

full


Dempertje zit er ook onder nu :D

GRoeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En wat plaatjes nu met de stickers erop :D

full


Het aanbrengen van de letters, zat een handig 'back folie' op die de letters bijeen hield

full


full


full


Van mij mag het knap vliegweer worden, hij is er klaar voor :mrgreen:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Biglift is terug in de fabriek . :D

full


Voor de nieuwe bezitter word hij omgebouwd door mij om op water te kunnen starten en landen.

In Zeumeren zal hij voor het eerst van water opstijgen.

Tussen door zal ik wel een fototje plaatsen .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De ophanging is klaar.

full


De drijvers kunnen nu dicht en afgewerkt worden.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De drijvers zijn klaar en 2x met G4 behandelt .

full


Zo zijn ze al watervast .

Morgen beginnen met het folien.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Biglift heeft ondertussen al gevlogen op het water bij de Meeting in Zeumeren (april 2011).

full


Het bleek dat de drijvers iets meer volume mogen hebben.

Dit word nu opgelost . :D

Worden nu nieuwe drijvers voor gemaakt met 20% meer volume.
Word een special edition.:mrgreen:

Benieuwd naar het resultaat ? kom naar Zeumeren in September .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top