Hallo luitjes, Ik heb vanavond een nieuw gebouwde Big Lift op de kop getikt (2200mm span) Ze is licht gebouwd (3.5Kg leeg) en ik wil er graag een electro setup opzetten. Nu heb ik een paar vragen die jullie wellicht kunnen helpen beantwoorden, want ik kom er niet helemaal uit: (Zoeken op het forum leverde wat resultaten op, maar niet echt duidelijk voor mij) hoeveel vermogen en welke Motor/ESC/Prop is er ongeveer nodig om te kunnen slepen met 6S (Ik heb nog een 3S 5000Mah namelijk)? - 18x10 op een AXI 5320/18 met 90A ESC op 6 cell wordt aanbevolen... klinkt dit aannemelijk? 2. maakt het erg veel uit welke servo's erin komen? - Ik zat te denken aan standaard size MG servo's (hoogte & richting) DS 9500 3. moet een biglift I nog verstevigd worden voor het slepen? 4. wat verder ter tafel komt... Hierbij een foto: Santa is heel lief geweest dit jaar :xmas: (Gaat mee naar de VGG meetings wanneer klaar) Gevonden info: glow-electric-conversion-howto Groeten, Sander
Sander, er zijn natuurlijk oneindig veel mogelijkheden voor de motorisering. Zelf heb ik voor mijn sleepkist een turnigy c5065-270 aangeschaft. Die draait op 6 cellen een 19x10 prop. Daar moet je dan natuurlijk wel de ruimte voor hebben. Ik weet dat Raymon uit Emmeloord ook een Biglift op 6S heeft gevlogen. Misschien kan hij je aangeven welke setup hij gebruikte. Max
Ik ben gistermiddag even bij Hangar in Kampen binnen gelopen, een flinke Dymond motor kost niet eens zo heel gek veel, dus nog even sparen en dan gaan we eens uitvogelen wat er in moet komen. Ik zit aan minimaal 2kW te denken
Op zich is een BL te vliegen op 6S. De stroom wordt echter nogal hoog voor een redelijk vermogen, omdat de spanning relatief laag is. Ik zou toch eens denken over een 10S aandrijving. Lipo's zijn niet zo duur meer, je kunt zelfs goede gebruikte pakktten voor relatief weinig geld op het forum op de kop tikken. Een aandrijving met een hogere spannning en lagere stroom is efficienter, en bovendien kun je makkelijker een goede vliegtijd halen. De 2kw waar je aan denkt is goed, maar bij 6S zit je dan rond de 100A, dat is pittig. Bij een 10S setup ga je terug naar een 60A, wat gemakkelijker te behappen is met een voordelige regelaar en bij een 10S 5000mAh accu een behoorlijke vliegtijd oplevert. Standaard recept voor een toestel al la Big Lift: Motor met een kv van +-230, rond de 650-700gram Prop rond de 20x10, afhankelijk van de motor 10S 5000mAh Regelaar voor 10S en 100A (beetje extra ruimte zodat hij niet oververhit etc) Groet, Gerben
Kijk daar word ik nou blij van (pasklare oplossing)! Bedank Gerben. Ik was er zelf ook net achter dat meer cellen meer plezier oplevert. Ik zit te denken om 3x 3S 5000mah 25c In serie te zetten. Kom je mooi op 9S uit, die pakketten zijn lekker goedkoop en ik heb er al 1. Verzonden vanaf mijn iPhone.
klopt ik vloog hem op 6S maar die motor moest eigenlijk op 10S kan als je wilt wel een link op zoeken
Ik twijfel tussen deze twee Dymond motoren: AL-6364, 645g, 35-70A, 1600 W, 270KV, 6s LiPo - 18x10-20x12 AL-6374, 790g, 40-80A, 1850 W, 200KV, 8s LiPo - 19x10-20x12 (liever meer motor dan lood) Ik wil er toch een 100A ESC op zetten, dus dat maakt niet veel uit, idee is om eerst met 6S te vliegen en er later een 3e lipo bij te zetten om op 9S uit te komen. (de 10S lipo's komen later wel een keer) Er past niet meer op dan een 18x... omdat ik anders mogelijk de prop beschadig bij een ruwe landing, (snelheid is niet nodig, trekkracht wel... maar het moet ook niet het motorspant eraf rukken natuurlijk) Heeft iemand hier nog ideeën hierover misschien?
270 kV op 6s geeft denk ik nog steeds een te laag toerental....6000rpm onbelast. volgens mij moet je belast toch wel rond de 7000 uitkomen? Anders heb je wel enorm veel spoed nodig.
Hè Arjan, Ik kwam ergens een formule tegen voor het maximale rpm, voor een 20x10 kwam ik op 7250 uit (inmiddels ga ik voor 2 inch minder). Helaas zit de biglift niet in motorcalc, en mis ik gegevens om tot een sluitend geheel te komen. Maar ik denk wel dat je gelijk zou kunnen hebben. Hoe ga ik dit fatsoenlijk kunnen oplossen? Verzonden vanaf mijn iPhone.
nou...of een motor met een iets hoger kV nemen als je op 6s gaat vliegen (rond de 360 denk ik) of gewoon op 9s.
3x 3S 5000Mah in serie is een optie, zo blijven de accu's ook inzetbaar voor mijn andere modellen en de prijs is acceptabel. Hoewel 2x 4S 5600Mah ook tot de mogelijkheden behoort, beetje afhankelijk van het gewicht allemaal. Hoeveel C zouden die pakketen dan eigenlijk moeten zijn (heb er dus al 1 van 25C)? Moet je dan bijvoorbeel 5000Mah / 70A ofzo (meer kan deze motor niet hebben) (ik heb discalculie, vandaar deze vraag) In de spec's van de AL-6364, staat alleen 6 en 7 cellen, gaat dat werken op 9S? (kan verder eigenlijk niets vinden)
6S, 8S, 9S, sorry, maar voor je een motor kiest, zul je toch eens moeten beslissen wat je wilt. Als je een beetje op verschillende gedachten blijft hinkelen, kom je ook op een aandrijving die van alles een beetje is maar meer ook niet. Accu's: 25C is zat, voor wat betreft de aandrijving op zich. Probleem is dat 25C accu's vaak maar te laden zijn met 1 a 2C, wat bij de hogere C waarden vaak richting laden met 5C uitkomt. Liever dus een 30 of 40C accu, geven ook een hogere spanning onder belasting, dus meer vermogen. Een 270kv motor kan prima op 10S draaien, als je d juiste propmaat gebruikt. Groet, Gerben
Hoi Gerben, Op dit moment staat de accu keuze nog open, vandaar.. dat lijk misschien op hinkelen, maar dat is niet zo natuurlijk 6S is uitgesloten, stromen worden te hoog. De setup keuze is gemaakt een Dymond AL-6364T & Expert (of Smart) 100 HV ESC met 18x10 prop. Ik vermoed dat 2x 5000Mah 5S 35C (afgaande op jouw verhaal) de beste keuze is. EDIT: 2x 5S is nodig voor 18x10 met deze motor, dus dat gaan we dan t.z.t. bestellen.
Sander, Kijk bij de keuze voor de accu's ook naar de capaciteit van je lader. Voor het laden met 2C van een 5000mah 5S pakket heb je al gauw meer dan 200 Watt nodig. Ik weet niet of je huidige lader dat kan leveren. Op zich kun je natuurlijk een lichtere lader gebruiken maar wees je er dan wel van bewust dat ff laden op het veld niet meer gaat lukken! Max
Max, Daar had ik inderdaad aan gedacht. Ik heb een Ultramat 14 plus (50W) die ik normaal als veldlader gebruik. Daarbij heb ik ook de Ultramat 18 (90W met ingebouwde voeding), maar deze kan met een losse voeding 300W verstoken. Veldladen gaat de auto aanduwen worden vrees ik Edit: Ik ga 2x 5000Mah 5S 35C NanoTech's bestellen wanner ik het geld ervoor heb (kan 8C laden, maar zal de lader niet trekken)
Gewoon met draaiende motor laden: heerlijk milieuvriendelijk elektro vliegen . Of anders gewoon je auto laten aanslepen..............