Big Lift I

Het landingsgestel verandert niet veel aan je zwaartepunt denk ik.....(helemaal niks eigenlijk, dat gewicht zit vrijwel op het zwaartepunt zelf)
Ik had daar bij Jaap ook al voor gewaarschuwd.
Ik denk dat je veel meer succes zult hebben als je de motor een stuk naar achter haalt. De originele neus is erg lang omdat er oorspronkelijk een 7,5cc motortje op zat. Die moet met zo'n dikke/zware elektromotor eigenlijk wat korter. Wesley heeft een DLE30 voorop en daarvan is de neus ook ingekort.
Jouw motor zit volgens mij sowieso heel erg ver naar voren.

Laatst bewerkt:
Ja Arjan heeft (uiteraard) gelijk. Ik heb toen ervoor gekozen om de accutray verder naar achter door te bouwen om de originele neus in stand te kunnen houden. Maar zo te zien kan jouw motor nog een eind naar achter! En anders gewicht in de staart :)

Ik begrijp wat jullie zeggen, echter toen ik het landingsgestel er nog niet onder had hing hij wel aardig ok op het cg.

Dus ik baal hier wel van.

Groet'n,
Sander

Niet al te hard van balen. Een Big Lift is absoluut niet kritisch op het zwaartepunt. Het verschil tussen met- en zonder landingsgestel kan niet zoveel uitmaken dat je er tijdens het vliegen iets van gaat merken.
Die van mij had de benzinetank (750cc) eerst voorin, net achter het motorschot. Daar vloog hij best mee. Ik heb hem naar achter gehaald (op het zwaartepunt) en nu vliegt hij uhm....ook goed :-)

Ik zou als ik jou was wel proberen de accu's zo ver mogelijk naar achter onder te brengen (het mooist is denk ik ergens onder de vleugel, of onder je voorruit) en kijken hoe dat gaat. En als je de mogelijkheid nog hebt, je motor zo ver mogelijk naar achter halen. Dat scheelt wel veel.

wat een toestand allemaal...

Arjan en Jaap,

Normaal zou ik je gelijk geven maar nu helaas niet. Ik heb het landingsgestel er onderuit gehaald en dan hangt de BL weer recht op het CG, uiteraard met een accu erin klopt het niet meer. Landingsgestel even op de weegschaal gelegd en het geheel weegt 1185gram! Ik zal er wel iets in moeten maken om mijn 10S accu te kunnen plaatsen (2x 5S was handiger geweest maar ja...)

Ik heb nog wat foto's genomen zodat jullie kunnen zien hoe e.e.a in elkaar zit, ik begin de hoop een beetje te verliezen.

Setup:
full

van voor naar achter:
full

van achter naar voor:
full

Motor ophanging:
full

Landingsgestel (en mijn kat)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ha,
Ik snap niet zo goed waarom je de moed begint te verliezen eigenlijk. Zo te zien kunnen je accu's hartstikke mooi in de cabine toch?
En over je landingsgestel....dat zit een heel klein stukje voor het zwaartepunt, als dat drie kilo zou wegen zou dat voor het vliegen nog niks uitmaken.
Wat ik je al zei, mijn brandstoftank weegt vol bijna een kilo en die zat veel verder naar voren. Vol of leeg maakte wel wat uit natuurlijk maar hij vloog best hoor.

Als je zin hebt om dinsdag je spullen even in de auto te gooien en even naar Deventer te komen kijken we er anders samen even naar? Gaan we daarna nog even de wei in met wat zwevers :-)

Okee, een gear van een kilo+ lijkt me wel erg lomp inderdaad! Niet de moed verliezen, komt vast helemaal voor de bakker!!

Sander,

Past de accu rechtop in het bakje? De motor 2 cm naar achteren scheelt, dat is eenvoudig te doen. En idd het landings gestel kan wat lichter. en het zwaartepunt wat naar voren, daar gaat de sleper niet zo heel veel slechter van vliegen hoor...

Nou Sander kan weer verder. Zwaartepunt komt helemaal goed, de grote lijnen hebben we uitgezet en ook nog een klein plankje gemaakt. Helaas begonnen mijn thermiek-hormonen vroeg in de middag op te spelen dus we móesten naar de wei. Ik kan echt niet bouwen als het zulk prachtig rustig en thermisch weer is :-)
Het was bijzonder gezellig en de Brillant-E vliegt nu als een droom.

Laatst bewerkt:
Arjan,

in een woord: Bedankt!

Ik heb het vandaag reuze naar mijn zin gehad, vanochtend lekker aan de big lift geknutseld, dat gaat helemaal lukken zo met het zwaartepunt, ik kan de komende dagen weer vooruit.

En vanmiddag lekker vliegen, tjonge jonge wat ging dat hard omhoog. Op een goed moment had ik 3,5m/sec in mijn display staan en heb ik 'm met een paar vrille naar beneden gehaald, dat was wel even spannend.

(zeg maar gerust een natte droom)

Dit gaan we binnenkort zeker nog een keer over doen!

Groetjes,
Sander

lekker (onhandig) bezig

Vandaag de accu plank erin gelijmd, de servo's geplaatst, stuurkabels ingekort, de bussen opnieuw gesoldeerd.
De servo's zijn met hulp van Arjan een centimer of 7 naar achter gegaan waardoor ik nu zat ruimte heb om de accu onder de vleugel te plaatsen, hiermee komt ook het CG goed uit en het probleem lag dus helemaal niet aan het langdingsgestel maar de bouwer ;)

Ik had vandaag vooral last van mezelf, ik bleef maar prutsen en stomme fouten maken enz.
dus ben ik er op een goed moment mee gestopt, ik heb nu Cub gele folie besteld bij RCTechn, eens kijken of het wat is.

Morgen wordt het vliegweer dus in de ochtend nog even aan de BL beunen en dan vliegen.

waar zet ik mijn regelaar het beste, achter de motor of maak ik voorin een luchthapper en doe ik die netjes binnen met een geforceerde lucht stroom erover? (het gras wil in NL nog wel eens nat zijn)

Foto komt morgen

Beetje beunen

Zo vandaag weer lekker aan het beunen geweest, het ging niet altijd helemaal vlekkeloos maar het zit erin.

Met setup is het CG nu helemaal goed !
full

Let niet op de zooi, alles ligt nog los.

Vanavond even doorwerken aan de vleugels, nieuwe bespanning aanbrengen.

Vandaag gedaan: Servo draadje door de vleugels, balkjes erin gemaakt en kleppie voor de servo.

Het was eigenlijk de bedoeling om ze in de vleugel te maken, maar het wilde niet.
Dus heb ik ze op de Hendrik manier dóór het plankie gemaakt.

Ik zat natuurlijk weer eens niet op zitten letten met als gevolg dat ze nu 90 graden verdraaid zitten (in de breedte dus)
Ik ga morgen ochtend dus nieuwe plankies maken en het goed doen (toch maar erin)

Plaatje: let niet op de fles whiskey die was allang leeg ;)
full

Opzich wel, net met oracover aan het klieren geweest. Wat een vervelend spul is dat, doe mij de chinese fokie maar.
Het plakte telkens aan elkaar. Ik stop er maar mee ander gebeuren en straks nog ongelukken.

Morgenochtend vleugeltjes foliën, dan komt het wel goed.

Met een beetje mazzel zondag maiden met Arjan en Hendrik :D

Groeten,
Sander

Laatst bewerkt:
Ik heb er 2 ervaren piloten bij dus ik moet wel even doorpakken, dan komt het zeker goed.
Vandaag even de vleugels afmaken.

Ps. de Cub geel van RCtechn, is zo oranje als maar wezen kan, die gaat dus helaas retour.

Laatst bewerkt:
vleugels klaar

Traa la laa, en de vleugels zijn klaar hoor!

full

Alleen nog scharnieren erin, ik maak geen foliescharnier want het is geel en zwart (weet niet hoe je dat netjes doet)

Even kijken hoe ik het scharnier het beste maak, ik zit te denken aan gewone tape scharnieren :mrgreen:
Maar een CA scharnier kan ook of van die plastic scharnieren maar daar zit ik altijd mee te klooien ;)

Nu alleen nog zo'n rete coole Multiplex of Big Lift sticker erop ;)

Back