longflight
PH-SAM
Mijn nieuwe zelfontworpen electrozwever was gereed en moest alleen nog worden geprogrammeerd. Om ongewenst starten van de motor met prop te voorkomen had ik 1 van de 3 draden van motor naar regelaar losgetrokken. Maar na het inschakelen begon de motor rookverschijnselen te vertonen. Zo snel mogelijk de voeding losgemaakt. Wat heb ik fout gedaan? Volgende keer zal ik minimaal 2 draden loskoppelen of de propeller verwijderen. Maar wat is de oorzaak van dit probleem. Voor de goede orde: de motor was een Dymond HQ-3638 met regelaar Dymond Smart 40 met BEC.
Daar bij het opnieuw proberen liet de regelaar eerst 2 piepjes horen (van de normale 3 stuks), daarna bleef het piepen. Dus dacht ik dat de motor het had begeven
. Wat ook vreemd was, bij het inschakelen van de zender kreeg ik steeds de vraag "zenden?" In het verleden kreeg ik deze melding alleen bij een zwever met de mixer functie starten met extra kleppenuitslag. Dus maar een nieuwe motor besteld.
Maar ook deze liet de 2 en volgende tonen horen. Regelaar, lipo en ontvanger vervolgens uitgewisseld, geen resultaat. Totdat ik een ander model op mijn Futaba T8FG koos. Eerst de 3 piepjes van de lipo cellen, daarna startte de motor probleemloos. Ook met de "doorgebrande"motor. Ik zag trouwens dat 1 wikkeling verkleurd was. Het stroomverbruik lag net boven de 50A, met de nieuwe motor een eindje onder de 40A .
Alle problemen waren voorbij na het verwijderen van dit model uit het geheugen van de zender, het nieuwe aangemaakte modelgeheugen werkte zonder problemen
.
Dus mijn vragen:
- Waarom kreeg ik sluiting in de motor.
- Waarom deed mijn zender vreemd, voor de sluiting functioneerde het programma normaal.
- Kan de motor nog verder worden gebruikt of is de kans aanwezig dat er verdere problemen ontstaan en eventueel daardoor de regelaar wordt opgeblazen. (natuurlijk zou er nu een zwaardere moeten worden gebruikt).
Daar bij het opnieuw proberen liet de regelaar eerst 2 piepjes horen (van de normale 3 stuks), daarna bleef het piepen. Dus dacht ik dat de motor het had begeven

Maar ook deze liet de 2 en volgende tonen horen. Regelaar, lipo en ontvanger vervolgens uitgewisseld, geen resultaat. Totdat ik een ander model op mijn Futaba T8FG koos. Eerst de 3 piepjes van de lipo cellen, daarna startte de motor probleemloos. Ook met de "doorgebrande"motor. Ik zag trouwens dat 1 wikkeling verkleurd was. Het stroomverbruik lag net boven de 50A, met de nieuwe motor een eindje onder de 40A .
Alle problemen waren voorbij na het verwijderen van dit model uit het geheugen van de zender, het nieuwe aangemaakte modelgeheugen werkte zonder problemen

Dus mijn vragen:
- Waarom kreeg ik sluiting in de motor.
- Waarom deed mijn zender vreemd, voor de sluiting functioneerde het programma normaal.
- Kan de motor nog verder worden gebruikt of is de kans aanwezig dat er verdere problemen ontstaan en eventueel daardoor de regelaar wordt opgeblazen. (natuurlijk zou er nu een zwaardere moeten worden gebruikt).