bijna doorgebrande buitenloper

longflight

PH-SAM
Mijn nieuwe zelfontworpen electrozwever was gereed en moest alleen nog worden geprogrammeerd. Om ongewenst starten van de motor met prop te voorkomen had ik 1 van de 3 draden van motor naar regelaar losgetrokken. Maar na het inschakelen begon de motor rookverschijnselen te vertonen. Zo snel mogelijk de voeding losgemaakt. Wat heb ik fout gedaan? Volgende keer zal ik minimaal 2 draden loskoppelen of de propeller verwijderen. Maar wat is de oorzaak van dit probleem. Voor de goede orde: de motor was een Dymond HQ-3638 met regelaar Dymond Smart 40 met BEC.
Daar bij het opnieuw proberen liet de regelaar eerst 2 piepjes horen (van de normale 3 stuks), daarna bleef het piepen. Dus dacht ik dat de motor het had begeven :mad:. Wat ook vreemd was, bij het inschakelen van de zender kreeg ik steeds de vraag "zenden?" In het verleden kreeg ik deze melding alleen bij een zwever met de mixer functie starten met extra kleppenuitslag. Dus maar een nieuwe motor besteld.
Maar ook deze liet de 2 en volgende tonen horen. Regelaar, lipo en ontvanger vervolgens uitgewisseld, geen resultaat. Totdat ik een ander model op mijn Futaba T8FG koos. Eerst de 3 piepjes van de lipo cellen, daarna startte de motor probleemloos. Ook met de "doorgebrande"motor. Ik zag trouwens dat 1 wikkeling verkleurd was. Het stroomverbruik lag net boven de 50A, met de nieuwe motor een eindje onder de 40A .
Alle problemen waren voorbij na het verwijderen van dit model uit het geheugen van de zender, het nieuwe aangemaakte modelgeheugen werkte zonder problemen :D.

Dus mijn vragen:
- Waarom kreeg ik sluiting in de motor.
- Waarom deed mijn zender vreemd, voor de sluiting functioneerde het programma normaal.
- Kan de motor nog verder worden gebruikt of is de kans aanwezig dat er verdere problemen ontstaan en eventueel daardoor de regelaar wordt opgeblazen. (natuurlijk zou er nu een zwaardere moeten worden gebruikt).
 
Sluiting in de motor was niet de oorzaak, maar ga er maar van uit dat je binnenkort met die verkleurde wikkeling wel een fikse sluiting in de motor hebt, kan je dan ook nog eens je regelaar/model kosten. Beter/veiliger om motor opnieuw te wikkelen. Zie
Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

De fout was inderdaad 1 draad loskoppelen: regelaar probeert motor toch te laten lopen door grote stroom door de andere twee draden te jassen. Zelfde effect als bij slechte connectoren/soldeerverbindingen, ook dan nooit met gas spelen.

Het probleem met je motor kan geen invloed hebben op je zender.


Forumgebruikstipje, e.e.a. in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
 
Dus mijn vragen:
- Waarom kreeg ik sluiting in de motor.
- Waarom deed mijn zender vreemd, voor de sluiting functioneerde het programma normaal.
- Kan de motor nog verder worden gebruikt of is de kans aanwezig dat er verdere problemen ontstaan en eventueel daardoor de regelaar wordt opgeblazen. (natuurlijk zou er nu een zwaardere moeten worden gebruikt).
Je kreeg geen sluiting in de motor maar omdat een draad was los gekoppelt kon de motor niet starten en dat is het zelfde als de compleet aangesloten motor blokkeren en volgas geven.
Waarschijnlijk is de niet losgekoppelde spoel beschadigt en gedeeltelijk kortgesloten waardoor hij nog wel draait maar veel meer stroom verbruikt.
Dat de zender vreemd deed heeft mogelijk te maken met de manier waar op dat betreffende zender geheugen geprogrammeerd was.
Als je twee gelijke motoren hebt waar van er een meer stroom verbruikt als de andere dan is daar iets mis en in dit geval lijkt een wikkeling gedeeltelijk verbrandt.
Het kiezen van een zwaardere regelaar is een schijn oplossing dus beslist niet doen.
De regelaar moet wel de nodige reserve hebben maar ik denk eerder dat met een zwaardere regelaar alsnog die slechte motor in rook op gaat.
De slechte motor zal vermoedelijk warmer worden dan de goede onder gelijke omstandigheden.
Een brushless motor hoort trouwens niet te starten bij het aansluiten van de accu en de knuppel in volgas of gas dicht.
Daar moet je niet op vertrouwen natuurlijk maar zonder prop eens uit proberen.;)
 
... Waarschijnlijk is de niet losgekoppelde spoel beschadigt en gedeeltelijk kortgesloten waardoor hij nog wel draait maar veel meer stroom verbruikt. ...
Inderdaad. Hoe meer wikkelingen van spoel kortgesloten, hoe hoger de Kv constante van de motor. En motorstroom wil oplopen met derde macht van Kv, stroom loopt heel snel op.
 
Klinkt alsof je vergeten bent het throttlekanaal (3) te inverteren, waardoor je met volgas de accu aangesloten hebt. De regelaar gaat dan in de programmeermodus waardoor je andere geluidssignalen krijgt dan gebruikelijk
 
Bedankt voor de reacties. De problemen met de motor door het lostrekken van 1 draad naar de motor begrijp ik. Maar wat de zender deed nog niet. Bij het inschakelen van de ontvanger kreeg ik de 3 pieptonen van het herkennen van de lipo en de bevestigingstoon erna. Toen dus de rookontwikkeling. Maar waarom later de kuren van de zender. Met hetzelfde zendergeheugen. Dus geen herkenning meer. Je zou zeggen dat wat er in je model gebeurt normaal geen invloed heeft op de zender. Hier dus wel.
 
Tenzij je een 2 weg systeem hebt kan je model je zender niet aanpassen.
Hier dus ook niet. Het is eerder toevallig dat er met de zender tegelijkertijd wat is veranderd.
Andere piepjes van de regelaar zou er op kunnen duiden dat deze ook de geest gegeven heeft of dat de zender de regelaar in programmeer stand zet.

Zelf heb ik overigens ook een buitenloper doorgebrand door een slecht contact. Had er wel een vermoeden van, maar dit draadje bevestigde dat. Mijn dank hiervoor.
 
Tenzij je een 2 weg systeem hebt kan je model je zender niet aanpassen.
Hier dus ook niet.

De gebruikte ontvanger heeft inderdaad dit systeem met de 2 antennes en mogelijkheid voor telemetrie
 
De gebruikte ontvanger heeft inderdaad dit systeem met de 2 antennes en mogelijkheid voor telemetrie

Dan zou het theoretisch kunnen, lijkt me nog steeds erg sterk. Edit de t8fg is telemetrie voorbereid, maar is het standaard niet.

Je was je model aan het In programmeren, logischer is dat je daar wat mee hebt veranderd.

Welke zender heb je? (Ik vermoed Futaba Edit zie net de t8fg)
Futaba geeft deze melding bij vol gas als een motor model gekozen is.

Bij Futaba kan je de gever omdraaien om met getrokken gas te vliegen, dit lukt op servo reverse. Het resultaat is bijna gelijk behalve dat de programma's omdraaien en bij geen gas of knuppel naar je toe de zender en vol gas waarschuwing geeft.
 
De futaba t8fg werkt standaard met getrokken gas en moet je altijd het gaskanaal omdraaien. Alleen in de laatste software versie kun je dit standaard omdraaien. Dat kan wel tot deze verwarring leiden
 
Bedankt voor jullie aanwijzingen. Ik heb de ontvanger eens ingeschakeld met vol gas op de zender. En wat denk je: de bewuste 2 piepjes met de bijbehorende riedels achteraf. Dus de beschreven kuren. Hier is alleen uit te komen door eerst de ontvanger spanningsvrij te maken en de gas stick op uit te zetten. Probleem verklaard en opgelost. Overigens is de zender Futaba T8FG ook zonder nieuwe updates probleemloos naar je wens te programmeren. Het eindpunt gas heb ik trouwens verschoven, zodat er eerst een stukje gas moet worden gegeven voordat de motor gaat lopen. En ongewenst inschakelen van de propellor is dus uitgesloten!
 
Per ongeluk tegen de gasknuppel stoten kan nog wel gebeuren.
Een borstelloze motor heeft echter niet zo veel kracht van uit stilstand.
Een geblokkeerde prop kan echter wel een motor doen verbranden.;)
 
En ongewenst inschakelen van de propellor is dus uitgesloten!

Nog als afsluiter een kleine, wellicht belerende, tip over het testen.
Denk gewoon altijd veiligheid als eerste prioriteit.
Een paar voorbeelden van mijn lompigheid door teveel routine;
Zelf meegemaakt dat ik per ongeluk met mijn vleugeltip de throttle stick raakte, of de riem van mijn pult die achter de stick bleef haken. Geeft spannende momenten bij, in deze gevallen, een hotliner.
Een clubgenoot vloog bijna zijn hond dood in zijn eigen keuken toen zijn hotliner bij het testen van de keukentafel vloog. Model sloeg een put in de muur 40 cm boven waar zijn hond lag te pitten.

Nu zal je jezelf vast wellicht afvragen wat dit met tips te maken heeft?
Aangezien ik al een paar keer de kracht van zo'n motor op verkeerde momenten heb meegemaakt haal ik gewoon iedere keer de prop er even af bij het testen.
Kleine moeite, groot plezier.

Je moet er geen schrik van hebben, want dan gaat het ook fout, maar wel ieder moment bewust mee omgaan.
Het zijn heden ten dage simpelweg niet meer de 7,2V Graupner speed motoren ;)
 
Per ongeluk tegen de gasknuppel stoten kan nog wel gebeuren.
Een borstelloze motor heeft echter niet zo veel kracht van uit stilstand.
Een geblokkeerde prop kan echter wel een motor doen verbranden.;)

De kracht (het koppel) van een borstelloze motor is vanuit stilstand minstens net zo groot en meestal zelfs groter groter als van een borstelmotor. Vergis je daar niet in!
Een geblokkeerde prop kan inderdaad de motor en/of de regelaar mollen. Om die reden hebben veruit de meeste regelaars een beveiliging die de regelaar uitschakelt als de motor geblokkeerd wordt. Als je model dus op de grond ligt en je geeft, al dan niet per ongeluk, vol gas dan zal de regelaar de motor proberen op te starten. De regelaar krijgt echter geen goede "informatie" terug van de motor dus de regelaar stopt ermee. Daarnaast wordt er in veel regelaars die echt grote stromen kunnen leveren de stroom gemeten. Als er te veel stroom gaat lopen wordt de motor ook uitgeschakeld. Als dat gebeurd moet je eerst het gas weer helemaal naar 0 terug zetten voordat je het nog een keer kunt proberen.
Dit is ook de reden dat het lijkt alsof de motor bij stilstand weinig koppel heeft maar dat is dus niet zo, de regelaar zorgt ervoor dat alles heel blijft.
 
Blijft het feit dat ik een stilstaande prop gemakkelijk tegen kan houden maar een draaiende tot stilstand brengen geeft veel meer risicos.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik met minder dan 150W werk.;)
 
Dat is een volledig juiste conclusie en hoe dat komt heb ik uitgelegd. Jou conclusie dat het dus betekent dat een borstelloze motor een lager koppel heeft bij het aanlopen klopt niet. Ik heb ook uitgelegd waarom dat niet klopt. Het is de regelaar die al heel snel opmerkt dat de motor niet wil gaan draaien en stopt met de pogingen dat toch te doen. Beveiliging van zowel de motor, de regelaar, de accu en niet in het minst van lijf en leden. ;)
 
Back
Top