Bijzonder loopgedrag .40

Als ik het zo zie dan zit je hoofdsproeier er als geheel te ver in de carburateur gedraaid, deze mag niet verder dan iets voor het midden in de carburateur ingedraaid worden. Tegen luchtlekken is het handig om de naalden er even uit te draaien en ze dan met een klein stukje brandstofslang ertussen weer terug te zetten. Dit verhinderd tevens het verlopen van de instelling. Deze webra carburateurs zijn naar mijn mening een van makkelijker en betere types.
 
Q gebruikt Carbolin, is synthetisch en agressief, gewoon blijven stoken op Carbolin, dacht dat ze 20% olie mixen.
Die 40L is veuuuul ste groot, een oud OS FP carbeurateurtje zou perfect zijn.
Die 2 pieltjes moeten loepzuiver op elkaar ingesteld zijn, iets scheef en de brandstof zal niet goed genoeg en verdeeld verstuiven, soms zit er een beschadiging op dat dunne piefje door deze wat na te bewerken zit er wel verbetering in de motorloop.
Zo'n motortje kan makkelijk 25 duizend toeren maken, mits die genoeg smering en koeling krijgt, hedendaagse car motortjes halen 50 duizend/minuut, dus over de kop jagen gaat je niet lukken, te zwaar belasten wel met een te grote prop of te weinig smering.
Wanneer ik je tegenkom kijken we er wel even samen naar.
Ger.
 
Dus er zit een logica achter die 2 pieletjes?
Ik ben de dikke nl verder naar binnen gaan draaien, omdat ik niet afdoende stelmogelijkheid had op de hoofdnaald....

Dan kan het geheel naar binnen, en ging het opeens wel..
Zo ben ik hier op uitgekomen iig
En toen ik hem kreeg, zat ie ook ver ingedraait

Ik sloop m een dezer dagen ff van het vliegtuig af, even kijken of overal de nodige pakkingen wel tussen zitten
Deze dingen zit toch ook een pakking tussen blok en achterdeksel?
 
goed, afgelopen avond "ff" de motor van het vliegtuig gesloopt, en ff kritisch nagekeken

die pielen (zou fijn zijn als iemand die eens een originele naam zou geven ;-)) die zichtbaar zijn door de opening in de carb, blijken exact in het midden uit te komen.
Carb opening is 4 mm, de mond van de dikke piel zit exact op 2 mm
dus blijkbaar was ik daar proefondervindelijk al achter gekomen
Wel is me opgevallen dat er ruimte zit op de draad van de hoofdnaald. Dus de draad die in het blok getapt zit, en waar de dikke piel dus mee naar binnen en buiten gesteld kan worden.
hierdoor is het vrij makkelijk om het geheel er scheef in te draaien en scheef vast te zetten.

ik ga een dezer dagen even wat gastape hiertussen draaien, is ook meteen de lekkage daar opgelost.

Volgende puntje: geen pakking tussen blok en backplate. Zat gewoon koud tegen elkaar. Hoeft niet zo'n punt te zijn, ik zag er ook geen sporen van lekkage, maar aangezien hier wel iets tussen hoort te zitten, heb ik er toch maar ff een pakking tussen gemaakt.

volgende, ik heb ook de kop even eraf geschroefd.
nu viel mij op dat de verbrandingskamer aan 1 kant een beetje zwart gevlekt was. kwam er met niet teveel moeite af, maar het is net alsof de druk na de verbranding aan 1 kant weglekte oid.
Of jullie moeten een andere verklaring kunnen geven voor zwarte aanslag aan 1 kant van de kamer?
aan de buitenzijde waren iig geen sporen van lekkage te vinden..

Ik heb het geheel weer schoongemaakt, zover als in mijn vermogen ligt, vlak gemaakt
gezien het enigszins verweerde oppervlak van de kop, en een afwezigheid van mogelijkheden om hier echt serieus iets mee te doen, heb ik ook hier even een pakking achtig iets tussen gefabriceerd.
Ik weet dat dit officieel niet hoort, maar ik wil dit gewoon ff uitsluiten.
kwaad kan het iig niet zo gek veel. Na een tip van iemand heb ik bakpapier ertussen gesneden, dus veel is de kop niet omhoog gekomen. Hoop alleen dat het blijft zitten

eens kijken of het nu beter gaat met de afstelling..
 
als je het probleem blijft houden... draai er een os F plug in.. niet over nadenken, gewoon doen...probleem is zo goed als zeker opgelost.. ik (en met mij de vliegers binnen onze vereniging) gebruiken met uitzondering van de heli's nagenoeg allemaal de os-F plug in alle motoren... scheelt een slok op een borrel.
 
@Rick.
Paar postings terug heb ik hem de Enya 3 plug al geadviseerd, OS-F is nog beter, als tie even bij me langskomt kunnen we er saampies effe naar kijken, zo'n Enya verslijt je niet zo makkelijk.
Groet Ger.
 
Ik hoop dit weekend "ff" te kunnen testen...

Eerst even met mijn eigen pluggen, de os 8 en 10
6 zal ik ook ff meenemen, maar 8 zou goed moeten zijn (en heeft ie al op gelopen)

Daarna ga ik pas met pluggen wat doen..
Ik wil wel weten of het nu de aanpassingen waren, of de plug die het verschil geeft ;-)

Ik houdt jullie op de hoogte
 
je hebt het tegen een heli georienteerd persoon :mrgreen:
Ik heb voornamelijk os 8 en 10 liggen, 6 heb ik ergens ook nog

Ik zal s ff kijken, ik moet toch nog wat "warme" pluggen bestellen
 
trouwens..

Heb net ff een vergelijktabelletje opgezocht tussen de merken en types pluggen
nu heb ik een paar keer de enya 3 als oplossing gehoord, een best warme plug.
Op zich ook logisch gezien de maat van de motor

Maar ik hoor ook de OS F, wat een steenkoude plug schijnt te zijn. Logischerwijs lijkt dit me bijzonder, aangezien een koude plug een rottige stationairloop kan geven, en mijn probleem ligt in de lage toeren

De rossi R5 is weer wat kouder dan een OS 10, en op een OS 10 loopt ie op zich best goed.
Dus misschien dat deze motor toch graag koude pluggen wil..
 
voor 2 takt motoren zijn de rossi pluggen het beste
voor 4 takt de enya
zo is het mij in iedergeval geleerd in het verleden
 
trouwens..

Heb net ff een vergelijktabelletje opgezocht tussen de merken en types pluggen
nu heb ik een paar keer de enya 3 als oplossing gehoord, een best warme plug.
Op zich ook logisch gezien de maat van de motor

Maar ik hoor ook de OS F, wat een steenkoude plug schijnt te zijn. Logischerwijs lijkt dit me bijzonder, aangezien een koude plug een rottige stationairloop kan geven, en mijn probleem ligt in de lage toeren

De rossi R5 is weer wat kouder dan een OS 10, en op een OS 10 loopt ie op zich best goed.
Dus misschien dat deze motor toch graag koude pluggen wil..

Os f is eigenlijk een fourstroke plug en aan gezien die motoren heter worden klopt het wel dat dit een steen koudeplug is
 
Als een ENYA 3 niet heet genoeg was, dan kon je altijd nog een OS-F proberen...

Omdat een Viertakt motor maar 1 verbranding per 2 omwentelingen heeft, moet de plug dus veel langer warm blijven.
Kortom, het is een super hete plug......

Maar over de kern van het probleem, ik denk dat de verkeerde olie voor een groot deel de bron van alle ellende is.
20% ricinus, 5% nitro en dan maar eens proberen.

En die bruine aanslag stelt niks voor (gewoon af en toe goed schoonmaken) als je er een betrouwbaar lopende motor voor terugkrijgt.
 
Dan nog iets.
Om vast te stellen hoe de mengselinstelling is bij de gasstand waar de motor onstabiel wordt, doe je hetzelfde als normaal bij volgas.
Kist achterover houden en dan het toerental in de gaten houden.
Loopt het toerental op, dan was het mengsel dus te rijk.
Zakt het terug en neigt de motor tot afslaan, dan was het te arm.
Dat kun je corrigeren met de stationairnaald, al moet je oppassen dat je zo de laagste stationairinstelling niet ontregelt. Vaak kun je zo wel tot een werkbaar compromis komen.

Wat ik ooit eens ontdekte bij een model van een leerling:
Door de uitlaatdruk werd de -plastic- tank opgepompt en stond echt een beetje bol. Als het gas langzaam werd gesloten, liep de tankdruk maar langzaam terug en liep de motor veel te rijk of sloeg zelfs af.
We hebben het opgelost door de drukleiding los te halen en de hoofdnaald zoveel verder open te zetten als nodig om volgas weer de goede afstelling te hebben.
 
Vandaag ff de motor laten lopen.

luchtlekkages was dus niet het probleem.
OF hij loopt volgas goed, maar stopt er onder half gas mee. Is het niet meteen, dan is het wel langzaam. Ook bijna niet meer reagerend op het gas, pakt gewoon niet op op dat punt
temps zijn ok, niets geks. zelfs netjes.

loopt ie onder halfgas goed, loopt ie boven halfgas meteen bloedheet, om dan af te slaan.

mengselschroef zou goed moeten zijn. maar is het dus niet.
ik probeer het nog eens met de echt hete pluggen, had er vandaag een os 7 in zitten.

Ik heb zelfs het idee dat het slechter was als eerst. gezien mijn "pakking" tussen de kop, waardoor dus iets compressieverlies te verwachten is, begin ik dit toch steeds meer als boosdoener te zien...
naalden waren er wispelturig, niet netjes lineair te krijgen.
 
ik las net dat je motor altijd op wonderolie heeft gelopen, en je nu syntheet stookt....

dan kan je er voor 99% van uit gaan dat je de motor niet meer goed krijgt,

de wonderolie laat een soort verglazing achter op de cilinder en de zuiger, als je vervolgens met synt olie aan de gang gaat, verdwijnt die zogenaamde "huid"

in principe verkracht je de motor door met synth olie te gaan stoken, hij word er ruimer van in zijn passing, en zal niet meer goed lopen,
het zelfde krijg je als je een oldtimer koopt en daar eens fijn moderne full synthetische olie in gooit, gegarandeerd binnen 14 dagen loopt je motor stuk, das geen fabel, das een feit.

(ik heb de nodige ervaring met oldtimers)

mocht je een dergelijke motor toch op synth olie willen stoken, dan is het zuiger en cilinder wisselen evenals de lagers, want ook die zullen binnen niet al te lange tijd gaan gieren.
 
Ben al een beetje aan het zoeken geweest, maar onderdelen vinden is nog een uitdaging...
Lagers is probleem 1, en dan voornamelijk welke
Maar die heb ik al gevonden

Dan daarna kijken wat er origineel op hoort, en waar het te krijgen is...
Men was toen blijkbaar net ff wat minder happig om alle typenummers uit elkaar te houden, en ergens in het engels te melden wat er nu op zit

Maar, lagerwissel, bus en zuiger incl veer, waarschijnlijk duurder dan een verse tuf
Ik heb in de schuur nog een oldtimer trainer staan (puma, zaten zelfs nog ouderwetse aansluitingen servo's in), misschien dat ik hem daar nog eens op zet als ik de onderdelen eens tegenkom
 
Ik snap niet helemaal wat je ervan weerhoudt om er even wat 75/25 met wonderolie in te stoken.
Als dat de hoofdoorzaak was zou het ding zich na een kwartier weer moeten gaan gedragen.

Maar hoe verliepen de testen zoals ik die had voorgesteld?
Want dat zegt iets over het mengsel bij de diverse gasstanden.
En hoe loopt 'ie zonder uitlaatdruk?
Dan isoleer je het probleem en ben je minder in het wilde weg maar wat aan het proberen.
 
wat me weerhoudt? ik heb het niet in huis. dit is mn enigste "oude" motor, de rest is redelijk recent
en "ff" langs de winkel lukt me wel eens een stevige tijd achter elkaar niet, mijn schema is vaak op zn zachtst gezegd wat rommelig...

En de testen met achterover houden etc ben ik nog niet aan toe gekomen.
ik had zaterdag ff tijd, maar niet erg lang waardoor een erg uitgebreide zoeksessie achterwege moest blijven.
ik heb puur even gekeken of mn sleutelsessie en toevoegen van de pakkingen effect hebben gehad. Niet dus.
Luchtlekkage heb ik iig als oorzaak uit mn lijstje geschrapt.
ook geen lucht in de aanvoerleidingen

Blijft over van het lijstje oorzaken:
- Plug (komt binnenkort een lichting binnen)
- tankdruk instabiel
- brandstof
- lagers, zijn wat aangeslagen. niets extreems, aandachtspuntje, ze lopen naar mijn maatstaven niet geheel lekker. komt ook ergens deze dagen binnen (hoop ik)

Tankdruk had ik idd wel ff kunnen testen
zonde..

maar het resultaat van de volgende sessie zet ik hier ook weer neer ( en hopelijk heb ik dan wat meer tijd..)
 
Back
Top