Bijzonder loopgedrag .40

Maar als hij al gelopen heeft op syntheet.. is de motor al schoongespoeld. En zal het niet veel mef uit maken om nu nog weer op wonder te gaan draaien.

Persoonlijk besteed ik weinig tot geen aandacht meer aan dit soort motoren. Vaak weegt het werkniet op tefen het resultaat.

Ik heb al zeker 10 tot 15 van dergelijke motoren in de kliko geklopt.

Als je ziet dat een nieuwe OS 40 al verkrijgbaar is onder de €100 steek ik daar liever mijn geld in.

Bespaart je een boel gemartel..

Een andere is ook al onderweg...
Ik moet mn brevet nog halen, en moet dus vlieguren gaan maken
Aan het begin van een dag een uur of langer gaan etteren met je motor, om hem dan alsnog af te horen slaan met landen is dan niet prettig

Maar ik ben altijd benieuwd wat nu precies het probleem is
Er valt altijd wel iets uit te halen, om mee te nemen naar andere toestellen en motoren

Zomaar weggooien kan altijd, maar dan wil ik wel voor de volle 100% zeker weten dat het over en uit is met hem..

En hij heeft al bijna 5 liter weg van de "moderne" brandstof. Alleen dat rare gedrag en om de haverklap uitvallen vond ik raar, en wilde ik vanaf. Vandaar deze zoeksessie waar ik jullie bij geroepen heb ;-)

ALS hij op een gegeven moment weer aan de gang gaat, heb ik nog wel een plekje voor hem..

Ik heb het in dit draadje min of meer al eerder voorbij hoor komen maar matched deze carburateur wel op deze motor.
Je kan niet zo maar een carburateur op een motor zetten. In sommige gevallen werkt dit maar in sommige gevallen niet.
Ik had zelf een OS Max FP 35 waarvan het luchtschroefje afgebroken was. Dit type carburateur heeft dus geen echte stationair naald maar een lucht gaatje aan de voorzijde die je wat kan open of dicht draaien waardoor je het mengsel iets kan beinvloeden maar veel minder dan bij een 2 naalds carburateur.
Ik had nog een 2 naalds carburateur van een OS Max 25 FSR die er exact op paste dus ik denk dat is de oplossing.
Het is me echter nooit gelukt om de de motor goed te laten lopen met deze carburateur. Uiteindelijk weer de oude carburateur met gebroken schroefje er op gezet en er nog jaren plezier van gehad.
Ook heb ik een keer een OS 21 FSR gehad voor een bootje en deze op een vliegtuig gebruik. Deze had ook een 2 naalds carburateur maar was in het middengebied niet goed te krijgen. Veel te rijk mengsel. Blijkbaar een verschil in carburateur setting tussen vliegtuig en boot motor. Met een carburateur van een 40 FSR werkte het toevalligerwijs wel heel goed.
Misschien is het handig om een originele carburateur op te zoeken.
Is dit wel de moeite?
Dat kan je alleen zelf bepalen.
Iets nieuws kopen wat goed werkt kan in principe iederen. Iets ouds weer goed laten werken is een kunst.
Ik haal daar in elk geval altijd veel plezier uit.

Jan

de motor in kwestie is een krijgertje.. degene voor mij had hem weer ergens in een internetdeal meegekregen.
Oftewel, herkomst en geschiedenis zijn mij onbekend.

Carb had ik ook al naar gekeken, is ook nog een grote verdachte.
maar je gaat er van uit dat "men" vroegah ook niet gek was, en dat deze carb er dus niet voor jan met een korte achternaam op is gegaan
Maar heb natuurlijk geen waardige vervanger op stapel liggen.
alles wat ik heb liggen (goede kennis had nog wat op zolder..) is allemaal .25 of kleiner. Of meteen weer een stuk groter, ik heb nl ook nog een enya .60 liggen, en een webra 60 (nieuw!!), maar dat gaat allemaal niet passen..
vast wel passend te maken, maar vind ik zonde van de originele carbs

Iets nieuws kopen wat goed werkt kan in principe iedereen. Iets ouds weer goed laten werken is een kunst.
Ik haal daar in elk geval altijd veel plezier uit.
Dat is ook mijn idee.. ik vind het gewoon grappig om te doen
maar met het mooie weer wordt de vliegkriebel ernstiger dan de sleutelkriebel
vliegtuig moet vliegen..
motor gaat lopen, maar daar is nu wat minder haast mee

mocht je het willen proberen, ik heb nog een 4BK carb van os liggen..doe ik niks mee. als hij past, en ik doe je er een plezier mee...aansluiting is 13 mm

Maar als hij al gelopen heeft op syntheet.. is de motor al schoongespoeld. En zal het niet veel mef uit maken om nu nog weer op wonder te gaan draaien.
In mijn ervaring valt dat erg mee. Ik stond er versteld van hoe snel motoren zich weer gingen gedragen.
Een relatief vet mengsel (25% ricinus) en dan vrij krap (=voluit) afstellen.
Je wilt niet weten hoe snel zo'n motor dan weer vergomd.
En als het ding dan weer makkelijk start en af te stellen is, dan naar 20% ricinus. En ja... geregeld blijven schoonmaken (de BUITENKANT), dat wel....:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Back