Hi Smaragd, Ben begonnen aan de Dragen 582, en wil haar RC maken. Heb jij ervaring / informatie over het inbouwen vd servetjes?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hi Smaragd, Ben begonnen aan de Dragen 582, en wil haar RC maken. Heb jij ervaring / informatie over het inbouwen vd servetjes?
Het mooie boek "de zeilsport" van J Loeff heeft een klein lijnenplan van een Draak.
Toch nog even wat over het bouwen van een echt jacht op schaal. Naast problemen als het niet 100% verschalen van het gewicht (met lengte tot de 3de macht!) heb je een probleem met de windsnelheid. Die zou met de wortel uit de schaal naar beneden moeten om een wind op schaal te maken. Tja, dat doet de natuur dus niet. Gevolg is dat je mag verwachten dat je boot teveel zeil heeft. Nou gaat dat niet 100% op omdat modelzeilers vaak met wat minder wind varen en omdat de wind zo laag bij de grond wat lager is dan voor een hoger punt zoals de echte boot dat ziet. Overigens zie ik zelf dat laatste effect niet zo als ik het probeer te meten.
Dat onze modelzeil boten schijnbaar in meer wind varen dat de grote broers kon je recentelijk bij het kampioenschap Marblehead zien. De M's hadden een laag tuig (zeg storm tuig) terwijl de grote broer gewoon met hun grote tuig voeren.
Bovendien heeft een modelboot zolas een Valk, Pampus of Draak geen bemanning die aan de hoge kant voor een effectief oprichtend moment zorgt.
Dit is een beetje kort door de bocht, maar het geeft wel aan waarom een schaalmodel van een echt jacht.niet zo lekker vaart.
Het geeft ook aan waarom je het ballast gewicht lager moet leggen om toch een redlijk zeilende boot te verkrijgen.
Smaragd
Hopelijk heb je niet alleen oude maar ook meer recente topics gelezen over Draakmodellen met name de draakrenovatie van Bert-V en de topic draakmodel met vinkiel en spaderoer.
Met name in de laatste laat forumlid Peral zien dat de waterverplaatsing van een Biiling Boat model vanwege de schaal 1:12 slechts 1 kg bedraagt .
In RC uitvoering zit je daar, zelfs zonder ballast zo op.Je houdt , mede door de geringe breedte en diepgang een instabiel bootje over waarmee nauwelijks, zelfs met een vergrote kiel niet te zeilen is.Kortom, gedoemd om ook op de vensterbank geparkeerd te worden.
Smaragd
Hopelijk heb je niet alleen oude maar ook meer recente topics gelezen over Draakmodellen met name de draakrenovatie van Bert-V en de topic draakmodel met vinkiel en spaderoer.
Met name in de laatste laat forumlid Peral zien dat de waterverplaatsing van een Biiling Boat model vanwege de schaal 1:12 slechts 1 kg bedraagt .
In RC uitvoering zit je daar, zelfs zonder ballast zo op.Je houdt , mede door de geringe breedte en diepgang een instabiel bootje over waarmee nauwelijks, zelfs met een vergrote kiel niet te zeilen is.Kortom, gedoemd om ook op de vensterbank geparkeerd te worden.
Mocht iemand info willen over de rc installatie dan mag je me zeker contacteren. Ikzelf heb me suf gezocht op het net naar info….Ik heb net de bouw van de Draak afgerond. Als je een beetje oplet tijdens de bouw kan je hem rond de 1000gr houden. Ik was aangenaam verrast over haar gedrag op het water!
Klein, maar ze zeilt wel degelijk!
Inderdaad, ik ben een beetje gaan sprokkelen in mijn voorraad hout. Het is abachi als ik me niet vergis met aan de buitenkant mahonie.Erg mooi model Filip! Wat heb je precies met het dek gedaan? Het lijkt niet de voorgetekende latten meer te hebben. Ik heb nog een Draak liggen maar bij die bouwdoos zit geen loden kiel meer zoals bij de eerdere versie. Er zitten balsa blokjes bij in dezelfde vorm :-(.