Binnen versus buitenlopers.

Hoi

Ik vroeg me af wat het verschil nu is qua binnen en buiten loper motoren? ik weet dat bij buitenlopers het grootste deel van de motor mee draait enz, ben geen nieuweling in de hobby. Maar is er een verschil qua efficientie? Heb daarnet een buitenloper 2200kv motor besteld voor men easystar..wat als ik nou een binnenloper met 2200 kv had..is er dan een verschil of..?

mvg

Ik heb wel eens gelezen dat buitenlopers lichter zijn bij hetzelfde vermogen.
Vermogen =aantal watt, aantal kv is het onbelaste toerental per 1 volt.
Ik heb zelf (helaas) een binnenloper omdat deze in de originele motor mount past.

ik heb de easystar 2 dus outrunners in plaatsen is geen probleem. Weet alleen niet of ik er goed aan gedaan heb met een 2200klv outrunner te nemen? volgens sommige bronnen zijn outrunners alleen voor grotere props enz? ik ga een 6*4 prop gebruiken..ben benieuwd of men easystar daarmee kracht genoeg gaat hebben :)

Sommige buitenlopers zijn voor grote propellers. Door de opbouw leveren buitenlopers een groter koppel en dat is ideaal voor een grote propeller.

Een motor met een hoog toerental is niet altijd aan te raden. In de eerste plaats maakt deze meer lawaai en bepaalde modellen, zoals zwevers vliegen beter met een grote, langzaam draaiende propeller.

Sommige buitenlopers zijn voor grote propellers. Door de opbouw leveren buitenlopers een groter koppel en dat is ideaal voor een grote propeller.

Een motor met een hoog toerental is niet altijd aan te raden. In de eerste plaats maakt deze meer lawaai en bepaalde modellen, zoals zwevers vliegen beter met een grote, langzaam draaiende propeller.

ja dat had ik ook op men easyglideR. echter een easystar is verbonden aan kleinere propellors he..

Een binnenloper heeft naar verhouding een lichtere beweegbare massa (anker), en is "moeilijker" te fabriceren, in de hoge KV's scoren binnenloper over het algemeen beter dan in de lagere KV's (2polig anker) ... het grote voordeel van binnenlopers zit hem vooral in de inbouw ... de binnenlopers van Megamoters (niet goedkoop) met 6 polige ankers presteren over het algemeen zeer goed, ook in de lage KV's, maar zijn niet bijzonder licht in gewicht

Een binnenloper heeft naar verhouding een lichtere beweegbare massa (anker), en is "moeilijker" te fabriceren, in de hoge KV's scoren binnenloper over het algemeen beter dan in de lagere KV's (2polig anker) ... het grote voordeel van binnenlopers zit hem vooral in de inbouw ... de binnenlopers van Megamoters (niet goedkoop) met 6 polige ankers presteren over het algemeen zeer goed, ook in de lage KV's, maar zijn niet bijzonder licht in gewicht

Dus als je een outrunner kunt monteren..maakt het niet zoveel uit?
Dan bedoel ik qua stroomverbruik en rendement?

Verwacht daar geen keihard antwoord op.

Het rendement van een motor is veel meer anhankelijk van het ontwerp en de nauwkeurigheid van de fabricage.

Een dure Kontronik doet het véél beter dan een goedkoop chinees exemplaar.

Verwacht daar geen keihard antwoord op.

Het rendement van een motor is veel meer anhankelijk van het ontwerp en de nauwkeurigheid van de fabricage.

Een dure Kontronik doet het véél beter dan een goedkoop chinees exemplaar.

en de snelheid dan ..? het is een NTS denk ik, goedkoop dus :)

Een motor een bepaalde snelheid (Kv) geven is geen kunst. Staat ook los van binnen- of buitenloper. Minder windingen is geeft een hogere Kv, meer windingen is lagere Kv.
Het enige waar je als gebruiker naar hoeft te kijken is Kv, max.stroom en efficiëntie. Binnenloper<>buitenloper is dan niet belangrijk.
En bij hogere toerentallen kijken of de regelaar het qua rekensnelheid allemaal bij kan benen. Zie deze tabel:
Motor Info - Home-built Brushless Motors and Models
-> ESC Max. RPM Limits

Ik dacht dat, omdat bij buitenlopers de buitenkant draait (duh), de momentkracht groter is waardoor iets sterker bij lagere toeren, terwijl binnenlopers minder draaiende massa heben en beter geschikt zijn voor hogere toerentallen.
(?)

Het eerste klopt, hoger Kt (koppel per Ampère) bij gegeven buitenafmetingen. Toch gewoon naar de getallen kijken die ik eerder gaf, en de motor als black-box beschouwen, doet er niet toe hoe die getallen inwendig door dat doosje 'gemaakt' worden.

Buitenlopers kunnen ook hoge toerentallen draaien, met de reeds eerder gegeven mogelijke beperking in de regelaar.

Voor de easystar wordt vaak een binnenloper gebruikt met Kv2200 van ongeveer 100gram
Een binnenloper is hier lekker makkelijk in te bouwen

Als je de contructie een klein beetje aanpast dan doet een buitenloper van 50 of 60gram met Kv2200 hetzelfde.

Alleen voor hele speciale gevallen zijn binnenlopers nog zinvol (en dan nog vaak met vertraging)). Meestal kan je beter een buitenloper gebruiken.

voor wie regelmatig neerstort is een binnenloper wat steviger kwa gebogen asjes

Dat heeft alleen met de qualiteit van de asjes te maken.

Een verenstaal asje in een buitenloper word niet snel krom.
En een kromme as van een binnenloper kan je niet uitwisselen , dan alleen met de rotor .

Mvg Johan

voor wie regelmatig neerstort is een binnenloper wat steviger kwa gebogen asjes
Staat los van binnen- of buiten-loper.
En bij achter-motor-spant montage is een buitenloper zelfs in het voordeel. Bij een tik op de neus kan de as vrijelijk door de lagers naar achteren glijden, de prop knalt tegen motorspant en vangt de klap op. Mits de as niet bij het voorlager is gefixeerd door een, bij deze montage overbodige, stel ring.

Regelmatig neerstorten is een keuze. Is niet nodig maar tegenwoordig lijkt men zowel bij vliegtuigen als heli's te denken dat het erbij hoort. NOT, hoeft niet acceptabel te zijn.

Meer foto's/tekeningen/doorsnedes
http://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/index_eng.html

tm350-20_1.JPG
LRK350-20_schnitt.jpg

hmmmm ron, de lengte van de asjes (buiten de lagers) lijkt me bepalend

maar buiten dat hebben de buitenlopers mijn hart verovert

En bij achter-motor-spant montage is een buitenloper zelfs in het voordeel. Bij een tik op de neus kan de as vrijelijk door de lagers naar achteren glijden, de prop knalt tegen motorspant en vangt de klap op. Mits de as niet bij het voorlager is gefixeerd door een, bij deze montage overbodige, stel ring.

Als of de propellor een halve meter voor de motor zit. :rolling:

De as hoort vast te zitten .

Mvg Johan

hmmmm ron, de lengte van de asjes (buiten de lagers) lijkt me bepalend
Inderdaad. En dat staat los van binnen- versus buitenloper.

Als of de propellor een halve meter voor de motor zit. :rolling:
Halve meter, halve centimeter, halve millimeter, de klap op motorspant zal even hard zijn. Wel netjes voorwaarts crashen, zonder zijdelingse beweging.

... De as hoort vast te zitten ...
Hoeft niet bij montage achter motorspant, in het tankcompartiment. Zie de plaatjes bij mijn eerdere bericht.

Back