Binnenvaartschip: Spits, schaal 1:20 (scratch build)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door KlaasKamstra, 14 okt 2010.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat ruim is mooi geworden, goed bezig.
     
  2. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    De vloer is gelakt en droog... En dit is hoe het er nu bij ligt:

    [​IMG]
    Nieuwe vloer.

    Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik nog één vakje moet leggen.
    Maar dan is het ruim ook helemaal klaar...
    Dan kan ik me verder focussen op de machinekamer waar ik orde ging scheppen.

    Tot zo ver voor nu...
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ziet er strak uit.
    Zou je niet liever losse planken nemen?
    De vlammen in het hout lopen nu door in de volledige breedte van 1 vak,
    dat is in het echt nooit te realiseren en ziet er nu hoe netjes het ook is, niet realistisch uit.
     
  4. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    @Baggeraar: Ik heb dat gezien... maar persoonlijk stoor ik me er niet zo aan...
    Wel is het zo dat de vernis de vlammen benadrukt...
    Ik heb het zo gedaan omdat ik alles met de hand zaag, dat krijg je nooit zuiver recht.
    Om dat elke kier verschrikkelijk opvalt heb ik alles op zaagsnede gehouden, dan lopen de vlammen wel door, maar de kieren ben je meteen helemaal kwijt...
    Ik zie liever wat vlammen sierlijk over de vloer lopen dan dat ik me erger aan kieren of weken op een vloer zit te schuren.
    Ik vertrouw op slijtage...;)
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Daar heb je wel een punt.
    De bekleding van de stortbak was wat dat betreft ook een hele kwelling voor de vingertoppen.
     
  6. ger1967

    ger1967

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    98
    Locatie:
    torrevieja ( spain )
    dit is een mooi draadje heb het net van vooren af aan zitten te bekijken en gelezen ..heel veel zeer mooije details heb ik voor bij zien komen.
    ik zie dat je ook een draadje met een stoom sleper heb ik heb ook zo iets hier op stapel staan en dan de Furie 1.2 lang met bij behorende stoom maschine .dus dat draadje van je ga ik ook maar fff bekijken.
    verders zou ik zeggen ga vooral zo door met bouwen ik blijf het volgen

    Gr Ger
     
  7. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    @ger1967: Ik denk dat de stoomsleper van de hand van Baggeraar is.
    Ik bouw aan deze spits (Janet) dit draadje, aan een duw/ploegbootje (Støde) het ponton dat daar bij hoort (Bære)
    Dat zijn mijn nu lopende projecten.

    Verder teken aan een Friese maatkast (Linquenda) en aan een kruiplijn coaster (Lianne).
    De links er naar toe vind je in mijn handtekening.

    Ik heb in totaal vier draadjes en vijf projecten, een mooie stoomsleper laat ik aan de gene over die er echt goed in is.
    Ik ben meer van de vrachtschepen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  8. Adriaan

    Adriaan

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Nijkerk (Gld)
    Hallo Klaas,

    Inmiddels heb ik de boegstuwinstallatie klaar. Hij zit uiteraard in de Asterix (de geduwde bak zonder eigen voortstuwing). De Obelix (de duwer) heeft geen boegstuurinstallatie, maar dat lijkt me ook niet echt nodig. Hij stuurt goed en bij aanmeren gebruiken we gewoon een springetje (net zoals vroeger in het echt) en dat gaat prima.

    De boegstuwinstallatie in de Asterix is weliswaar vrij omvangrijk, maar dat is niet erg. Eerst werkte het niet omdat de motor (1:1 op de schroefas) te langzaam liep als hij water verplaatste. Daarna grotere motor (5000 RPM) er op gezet en ongelijke tandwielen, dus schroef iets langzamer dan de motor en dus meer kracht, maar dat was het ook nog niet. Die motoren leveren belast een stuk minder toeren dan onbelast. Tandwielen omgedraaid en dus schroef sneller dan de motor en toen kwam er beweging in het water. In mijn vijver kan ik helaas op de rand liggend net de boeg in het water krijgen, dus wat het effect is op de boeg in vrij water, dat weet ik helaas nog niet. Het hoeft niet snel te gaan als ie maar gaat. Ik hou niet van werkschepen die door het water vliegen als een raceboot. Ook de snelheid hoort op schaal te zijn.

    Daarna alle andere ontstane gebreken aan de pousseur combinatie nagekeken, zoals o.a. het blauwe bord dat niet meer werkte. Ook de hele bedrading van beide schepen moest worden aangepast, maar inmiddels werkt alles weer zoals het de bedoeling is. Nu eerst vakantie anders wordt de vrouw boos !

    Ook de HECTOR behoeft nog enige aandacht want diverse functies daarop (ankerlier en davit met bijboot) werken niet betrouwbaar met o.a. als gevolg dat b.v. de gehele ankerlier uit het dek wordt getrokken omdat de lier niet wil stoppen als IK dat wil en dat ding is zo sterk dat dan het hele dekpaneel met lier en al eruit wordt getrokken omdat het anker niet verder kan dan het kluisgat. Dus nog werk zat.

    By the way: Ik zou toch best eens benieuwd zijn naar hoeveel mensen nu bouwen in 1 op 20 en hoe groot dus die 1 op 20 vloot eigenlijk is.
     
  9. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Ik heb bij de kopschroef een Speed 500E van Graupner staan, die is 50% vertraagd met tandwielen.
    Er zit een kunststof drieblads schroef onder van een Zwarte Zee. (ø 30 of 35 mm)
    Dit werkt bij mij opzich prima, verder.

    Ik moet het blauwe bord er bij mijn spits nog terug op bouwen, en dan nog aan de gang zien te krijgen.
    Gelukkig zijn er hele kleine servo'tjes in de handel die er heel geschikt voor zijn, zo eentje heb ik ook al als radarmotortje.

    Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar wie er nog meer in 1:20 bouwt.
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb een aantal schepen in 1:20, maar dat zijn geen binnenvaartschepen.
     
  11. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Nou Adriaan, 1:20 botenbouwer nummer drie hebben we al: Indoorvlieger (Henk was het toch?)
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Klopt, Henk is de naam. De Paul Denker, Hertha Jeep en ik dacht de Dolly, zijn allemaal 1:20. De Vegesack is officieel 1:22,5, maar met een beetje smokkelen telt dat nog wel mee, toch?
     
  13. Adriaan

    Adriaan

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Nijkerk (Gld)
    Beste Klaas,

    Zo komen we langzaam achter de 1 op 20 bouwers (Enne Henk het hoeven niet persé binnenvaarders te zijn. Mijn HECTOR is een zeesleper van voormalig Bureau Wijsmuller, dus als het maar 1 op 20 is.

    Klaas ik heb geen verstand van Graupner e.d. Ik gebruik alles wat me voor de voeten komt, maar meestal KOOP IK NIKS. Als ik oude apparatuur in handen krijg, dan sloop ik die en haal alles eruit wat bruikbaar is. Oude videorecorder, scanners etc.etc. Je wilt niet weten waar overal bruikbare onderdelen in zitten.
    Ik houd van recyclen en dus koop ik in principe niets dat ik ook op een andere manier te pakken krijg. Onlangs kreeg ik een kindermotorfiets (elektrisch). Na de boel gesloopt te hebben kwam ik een 6v sterke motor tegen met daaraan een tandwielbak met kunststof tandwielen waar je "U" tegen zegt. Zo´n zelfde motor maar dan 12V heb ik nu in mijn boegstuwer gezet. Ik denk uit een videorecorder o.i.d. Helaas heb ik altijd ruzie met de manier om foto´s te plaatsen, dus kan ik het je niet laten zien. Komt misschien nog wel eens.
     
  14. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    hallo, ik ben paul mjin vader heeft ook een schip. het is een lct geweest.SCHEEPVAART FORUM • Zoeken .hij is verbouwd tot beunschip. maar dat doet er niet toe. ik wilde u vragen of u nog sits heeft voor modelbouw spullen (ankers, touwen wrijfhouten)
     
  15. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Paul, het halve topic te quoten om een vraag te stellen leest niet echt makkelijk en plezierig.

    Stel je vraag en omschrijf het.
    Hoe heeft u de kopschroef waterdicht gemaakt oid.

    Wrijfhouten maak jezelf, beetje huisvlijt.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2012
  16. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Een topic volsmeren is ook een vak, als je een vraag hebt kun je die gewoon stellen.
    Ik weet nog wel hoe mijn kopschroef eruit ziet dus je kunt er zo over vragen.

    Het is een aluminium buisje met een messing as en er tussen zit goed vet. En het is dicht.
    Wrijfhouten maak je, zoals gezegd, zelf...
     
  17. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    hallo, ik zoek nog een spits. of beunschip. het hoeft niet helemaal af te zijn.
    als het maar ietsje meer is dan een romp!
    wie heeft nog wat staan?
    mvg Paul
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2012
  18. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Niet vetgedrukt leest overigens iets vriendelijker dan de tekst vetgedrukt...
    Ziet er een beetje schreeuwerig uit...
    Dat was de kritiek weer voor vandaag...

    De veelgestelde vragen aan mij over mijn spits zal ik je vast voorleggen:

    Q: Heeft u tekeningen?
    A: Nee, ik bouwde deze uit mijn hoofd.

    Q: Hoe groot is een spits in het echt?
    A: 38 m, 47m, of 49,5m. Altijd tussen 5,00 m en 5,15 breed en een holte van ongeveer 2,50 m á 2,60 m

    Q: Hoe groot is uw model?
    A: Deel 38 meter door 20 (mijn schaal) en je weet het.
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2012
  19. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    hoe komt u aan die ankers,
    ik kan ze namelijk nergens vinden via internet?

    groetjes Paul
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Paul, een tip, je kan ook in een topic zoeken, klik dan op "zoek in deze discussie". Als je dat bij dit topic had gedaan, had je zo gevonden dat Klaas ze zelf van hout heeft gemaakt. ;)
     

Deel Deze Pagina