Na heel wat gepieker en gepuzzel ben ik eindelijk verder geraakt in de herstelling van de vleugel.
Het gepuzzel kwam voort uit het feit dat de gebroken rib er maar op 1 manier terug in geraakte met de dubbele triplex steunplaat op zijn plaats. Ik heb hier en daar kleine stukjes moeten wegsnijden, maar dan viel alles netjes op zijn plaats. Ik heb de rib wel wat versterkt, omdat die uiteraard op zijn zwakste plaats gebroken is, en daar zit een groot gat, dat ik gedeeltelijk opvulde voor wat extra sterkte
Er zit nergens een recht stuk, en dus was het moeilijk om te zien wanneer de rib exact juist zat. Gelukkig had ik de kapotte beplanking nog op zijn plaats gelaten, dat hielp allemaal als referentie.
Eens deze moeilijke horde genomen, ging het relatief snel vooruit.
Eerst moest de retract nog goed uitgelijnd worden, zodat het wiel op de juiste plek, en symmetrisch met de andere vleugel, in de wielkast kwam. De 4 gaten boren maakte dat definitief.
De blinde moeren konden nu, dankzij de ontbrekende beplanking, makkelijker gemonteerd en vastegezet (epoxy) worden
Hier en daar heb ik nog extra stukjes hout of triplex ingelijmd, om de krachten wat beter over te brengen
En toen kon eindelijk de beplanking aangepakt worden. Het stuk nabij de vleugelwortel heb ik grotendeels vervangen door nieuw hout
Het andere stuk viel er perfect terug in te lijmen, dat ging nog sneller:
Nu is het alleen nog een kwestie om de bespanning terug in een degelijke staat te krijgen.
Vandaag kan ik de Spit eens terug op zijn wielen zetten, om alles finaal uit te lijnen.
Terug vliegen is lastiger momenteel, omdat zowat alle wegen naar ons terrein zijn opgebroken, met grote files tot gevolg. En dat net in deze mooie nazomer, is wel balen.