Blade 450 3d

Ik heb de instellingen van de throttle en pitch curves van mijn Blade 450 3d volgens de handleiding op:

0 57 73 73 73 (throttle)
45 51 60 74 91 (pitch)

Ik vind hem met deze curves alleen niet echt fijn vliegen. Hebben jullie een betere suggestie voor deze instellingen? Mijn Trex 250 DFC heb ik als volgt ingesteld:

throttle: 0 40 75 90 100
pitch: 0 25 50 75 100

Zijn die curves aan te raden voor de Blade 450 3D?

grt
Mark

Als jij die curves fijn vind vliegen zou ik ze gewoon overnemen en vanuit daar kijken wat er evt nog aangepast moet worden.

Dag Mark,
Ik weet niet hoe je Engels is, maar ik raad je www.rchelicopterfun.com aan.
John Salt heeft enkele prima ebooks voor weinig euri uitgegeven waar ik iig veel aan heb. Die vertellen je veel over instellingen van je tx en afstellingen van de 450 3D.
Grz. Paul

Throttle curve gewoon vlak zetten, dus op 90-90-90-90-90, wel opletten, je helicopter zal dus altijd optoeren, dus je moet landen met throttlehold, wat ook weer een goede eigenschap is.

Pitch kan je zetten zoals je zelf wil, misschien van -6 tot 12 ofzo.

Ik vind het een slechte suggestie om de throttle zomaar vlak te zetten zoals SandorV zegt. Als je je throttle hold dan uit zet, krijg je (bijna) vol vermogen op je tandwielen. Die zullen erg hard slijten. En als er iets anders niet goed staat, valt je heli om met alle gevolgen van dien.

Altijd landen met throttle hold vind ik helemaaaaaaaal geen goed idee, je hebt dan niet volledige controle. Zeker niet als je nog in het hoover stadium bent. Throttle hold is naar mijn idee voor de veiligheid als je je lipo aansluit en vervolgens je heli goed neerzet op het veld, en voor noodgevallen.
(ik zie het al voor me, landen met een lekker windje, dan word de heli naar me toe geblazen, ik wil 'm van me af sturen maar omdat hij op throttle hold staat valt hij schuin naar voren. Kost je een paar bladen op z'n minst. En tijd om te wachten tot je throttle hold eraf is en de heli weer volledig is opgetoerd heb je al helemaal niet)

Daarnaast lijkt me de instelling die Flyinglawyer noemt, een instelling zoals die in je normal mode staat; op die manier optoeren, hooveren, dan overschakelen naar idle-up

Als je die 0 57 73 73 73 wilt veranderen, zou ik gewoon gaan experimenteren met wat jij wel lekker vind vliegen. Mijn 450 heeft op die manier ook best wel een vreemde throttle curve, maar vliegt (voor mij) daar wel lekker mee !

Persoonlijk zou ik kiezen voor altijd een lineaire pitchcurve, (0 25 50 75 100) zowel in normal als idle up; dan kun je bij overschakelen naar idle-up nooit gekke bokkensprongen krijgen. Zoals omhoog of (erger nog) hard omlaag schieten als je je idle up schakelaar overhaald.

Ik vind het een slechte suggestie om de throttle zomaar vlak te zetten zoals SandorV zegt. Als je je throttle hold dan uit zet, krijg je (bijna) vol vermogen op je tandwielen. Die zullen erg hard slijten. En als er iets anders niet goed staat, valt je heli om met alle gevolgen van dien.

Altijd landen met throttle hold vind ik helemaaaaaaaal geen goed idee, je hebt dan niet volledige controle. Zeker niet als je nog in het hoover stadium bent. Throttle hold is naar mijn idee voor de veiligheid als je je lipo aansluit en vervolgens je heli goed neerzet op het veld, en voor noodgevallen.
(ik zie het al voor me, landen met een lekker windje, dan word de heli naar me toe geblazen, ik wil 'm van me af sturen maar omdat hij op throttle hold staat valt hij schuin naar voren. Kost je een paar bladen op z'n minst. En tijd om te wachten tot je throttle hold eraf is en de heli weer volledig is opgetoerd heb je al helemaal niet)

Daarnaast lijkt me de instelling die Flyinglawyer noemt, een instelling zoals die in je normal mode staat; op die manier optoeren, hooveren, dan overschakelen naar idle-up

Als je die 0 57 73 73 73 wilt veranderen, zou ik gewoon gaan experimenteren met wat jij wel lekker vind vliegen. Mijn 450 heeft op die manier ook best wel een vreemde throttle curve, maar vliegt (voor mij) daar wel lekker mee !

Persoonlijk zou ik kiezen voor altijd een lineaire pitchcurve, (0 25 50 75 100) zowel in normal als idle up; dan kun je bij overschakelen naar idle-up nooit gekke bokkensprongen krijgen. Zoals omhoog of (erger nog) hard omlaag schieten als je je idle up schakelaar overhaald.

OK bedankt allemaal! Ik vlieg nu circuits met bochten naar me toe en van me af en dat gaat best aardig.
grt
Mark

Ik denk dat het niet duidelijk geschreven staat, als je een vlakke curve hebt land je dus met vol vermogen omdat je enkel op pitch vliegt en niet op geregelde toeren.
zodra je geland bent throttle hold aan en de helie toert af.
je behoud dus altijd volledige controle over de helie.

met opstarten vol vermogen op de tandwielen: dan heb je wel een cheap ass regelaar of eentje uit de middeleeuwen. een moderne heeft een soft start waardoor de helie rustig zal optoeren ware het alsof je zelf rustig gas geeft.

Een tussenvorm is lineair opstarten en over op idle up met een vlakke curve.

@droopy0025; daar heb je gelijk in. Een goed punt.
Het kwam alleen niet in mij op omdat ik altijd mijn instellingen zo heb dat ik met mijn gasstick rustig optoer. En mezelf (waarom weet ik ook niet maar het is nou eenmaal zo) aangeleerd heb op een meter of 10 hoogte over te schakelen van normal naar idle up.

Dus ondanks dat ik geen cheapass regelaar gebruik, heb ik nooit de moeite genomen om 'm op softstart te zetten.......mss moet ik dat toch maar 's overwegen.

Zo zie je maar, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ! ;)

Ik denk dat het niet duidelijk geschreven staat, als je een vlakke curve hebt land je dus met vol vermogen omdat je enkel op pitch vliegt en niet op geregelde toeren.
zodra je geland bent throttle hold aan en de helie toert af.
je behoud dus altijd volledige controle over de helie.

met opstarten vol vermogen op de tandwielen: dan heb je wel een cheap ass regelaar of eentje uit de middeleeuwen. een moderne heeft een soft start waardoor de helie rustig zal optoeren ware het alsof je zelf rustig gas geeft.

Een tussenvorm is lineair opstarten en over op idle up met een vlakke curve.

Ok, en wat zijn dan je curves? Throttle 90 vlak en pitch lineair? En hoe weet ik of mijn esc op softstart staat bij mijn Trex 250 pro dfc (bijgeleverde align esc)?

Even proberen als je gas geeft vanuit 0 en hij wil gelijk voluit staat de softstart uit. Percentage is afhankelijk van je vliegstijl begin op 75 tot 80 % en probeer wat jij fijn vind vliegen.

@ Huey als we maar lol hebben. Schakel wel op de grond over naar idle up zo voorkom je rare sprongen

RC shop eigenaar waar ik al mijn spullen koop en die ook zelf rc heli vliegt heeft in mijn zender een tweede model voor mijn 450 3D aangemaakt omdat hij de opgegeven throttle en pitch curves niet goed vind, hij heeft deze zo gezet:

Normal:

Throttle: 0 - 30 - 60 - 75 - 100

Pitch : 30 - 40 - 50 - 75 - 100

Stunt:

Throttle vlak op 72.5%

Pitch: lineair 0 - 25 - 50 - 75 - 100

Ik vind niet echt veel verschil in het vliegen ermee maar misschien zijn deze instellingen voor jou misschien net dat beetje verschil dat jij zoekt?

RC shop eigenaar waar ik al mijn spullen koop en die ook zelf rc heli vliegt heeft in mijn zender een tweede model voor mijn 450 3D aangemaakt omdat hij de opgegeven throttle en pitch curves niet goed vind, hij heeft deze zo gezet:

Normal:

Throttle: 0 - 30 - 60 - 75 - 100

Pitch : 30 - 40 - 50 - 75 - 100

Stunt:

Throttle vlak op 72.5%

Pitch: lineair 0 - 25 - 50 - 75 - 100

Ik vind niet echt veel verschil in het vliegen ermee maar misschien zijn deze instellingen voor jou misschien net dat beetje verschil dat jij zoekt?

Thnx Frocky!

Waarom zitten we in vredesnaam zo op die curves te hameren?
Die zijn helemaal niet belangrijk...

Pak gewoon een pitchmeter, en zorg dat hij midstick 0 graden is.
Dan + 12 bij stick bovenin, en - 6 in normal bij stick onderin.
waardes in de curve gewoon lineair aanpassen.
je krijgt nl hele gekke sprongen en gedragingen, en als beginner moet je dat niet hebben

Daarnaast ga je het jezelf dubbel moeilijk maken...
voor een beginner is het al niet makkelijk om te bepalen of een curve goed staat, laat staan of allebei de curves goed staan.
Pitch gewoon lekker lineair houden, dus recht.
-6 naar 0 graden, dan van 0 naar +12. (curve heeft hier dus 1 knik)

in idle up maak je hem gewoon helemaal recht, en verder laat je het lekker staan.

Moet hij rustiger reageren? Je kunt evt ipv 12 graden 10 graden instellen. nog steeds alles lineair.

throttlecurve ook lekker simpel.
Soft start op de regelaar instellen, en ff testen of hij het doet.
dat doe je dus door op te toeren, en even de gasstick stevig omhoog drukken voor een tel. Toert de heli agressief op, staat hij niet aan.
Bij een soft start toert hij rustig op, ongeacht wat je met je gasknuppel doet.

in de normal curve eerste punt op 0, de rest op 75 of hoger.
idle curve alles 75 of hoger.

Simpeler kan het niet, denk ik..
Als de heli dan nog raar doet, eerst even een vlucht of 10 lekker hiermee doorvliegen.
Je zal op een gegeven moment toch moeten wennen aan hoe een heli vliegt, en dat is iets wat je niet in de zender in kunt stellen..

ik vind een curve dus wel belangrijk dit is je basis!!!
pitch curve idd linair van 0 na 100
dan de heli mechanisch afstellen zodat je op mid stick 0grd hebt
stick onder in -10 tot -12 stick boven in +10 tot + 12

en dan kun je je curve aan passen zodat je -6 stick onder , 0 op mid stick , +10 tot +12 stick boven in.

waarom vind ik de curve wel belangrijk:
als je zegt dat die curve niet belangrijk is , gaan mensen mischien de heli mechanisch afstellen , terwijl de curve niet linair is( bij het mechanisch afstellen)

dan krijg je nooit een goed vliegende heli
dus bij het mechanisch afstellen curve altijd linair en naderhand kun je de curve zo aanpassen wat je zelf het fijnst vind vliegen

maar das mijn mening :cool:

Nick

ho, curve is zeer zeker belangrijk.
Maar er wordt gewoon zo moeilijk gedaan met al die getalletjes en curves.

Ik vind het een beetje kolder om een beginner de meest geavanceerde curvekennis door te spelen, en om de haverklap nieuwe curves te geven.
Curve is bij mij gewoon altijd standaard. dus pitchcurve is gewoon altijd lineair, zonder gekke fratsen of rare waardes of iets.

throttle is bij mn electro's in het begin gewoon plat.

dus al die andere dingen is allemaal nog ver van het bed, dus niet belangrijk...
kun je alleen maar mee de fout in gaan, en het wordt er onnodig ingewikkeld van.
Daarnaast is probleemoplossen een ramp als die curves zo bijzonder staan. dan kan een "springerige" heli werkelijk uit iedere instelling in de zender komen.
Is de curve gewoon recht, zonder poespas, is dat iig een zekerheid dat het daar niet zit.

Komt een beginner verder, ga je er vanzelf een beetje aan prutsen.
maar zoals ik hier beschrijf, zijn de rechte curves eigenlijk nooit echt fout.
ik vlieg er zelf al jaren mee, werkt geweldig.

gewoon simpel afstellen met een pitchmeter.
vaak werken getallen van de ene heli niet lekker op een andere heli.
Moet je echt zelf even uitknobbelen, en een beginner heeft de vliegervaring nog niet om dit te doen.
Daarom: pas de KISS methode toe..

Daarom hebben goede ESC's ook een soft-start ;)
Blade 450 3D zijn soft start is natuurlijk niet wat het moet zijn :-)

Als "newbie" vraag je jezelf dan toch af waarom Blade dan zo'n rare curves opgeeft Student.

die geven geen rare TC op das een startende lineare curve die overgaat naar een vlakke.

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor een curve of heeft een andere nodig een lineaire, een lineair begin daarna vlak, een vlakke v curve (afhankelijk wat je kont doet:D), een compleet vlakke. ook afhankelijk wat voor motor er in zit en met welke bladen je vliegt, vind het altijd geweldig te lezen dat er getallen genoemd worden zonder te weten wat voor electronica en bladen erop zitten(max RPM);)

De ene heli houdt van een hoge HS en de andere niet, of de vlieger wil niet een te hoge HS dus wat is dan de betekenis van 90-90-90-90-90

Een heli laat je toch sowieso rustig optoeren in normal mode met een toenemende throttle en pitch curve? Nadien switch je (eventueel) over op idle up met vlakke throttle curve. En bij het landen andersom... of heb ik dat nu verkeerd? Daar dienen die flight modes toch voor?

Waarom zou je meteen idle up willen starten? Waar ga je je throttle stick dan houden bij uitschakelen van throttle hold? Zowat halverwege en gokken dat ie niet meteen opspringt?

Ik ben ooit ns - ongewild - gestart in idle up met m'n Blade 450 3D met de throttle stick in low position (intermediate settings). Je wil niet weten wat een kracht er op dat kunststoffen landingsgestelletje komt te staan in dat geval... volgens mij zat het frame zowat tegen de grond.

Een Blade 450 3D is nu eenmaal een low-budget 3D machine. Dat z'n ESC niet de meest geavanceerde is zal dan wel (het prijsverschil zal dan oa daar zitten), maar het is met de fabrieksinstellingen - zelfs met intermediate settings - een vrij aggressief ding.

De mijne is nu in herstelling na een crash van een paar weken geleden, de eerste crash na een jaar rond hoveren. Het lukt naar mijn gevoel best met de intermediate settings, maar heli vliegen is uiterst kleine stuurbewegingen maken en rustig aan opbouwen.

De blade is in mijn ogen een beetje een uitzondering
Normaal is een regelaar alleen geschikt voor heli's, als er een soft start in zit.
In mijn ogen ook de enigste manier om een goed met een heli om te gaan.
dan maakt het nl geen fluit uit waar die stick uithangt of in welke modus hij staat, de motor toert dan gewoon altijd netjes en normaal op.

Blade heeft die oplopende curve idd vanwege het optoeren.
uit mn hoofd loopt het via 1 tussenpunt van 0 naar de vliegwaarde toe..
En dat is de normal vliegmode.

Normaal heb ik een beetje een hekel aan deze curve.

punt is, dat wanneer je een beetje rond gaat vliegen met een beetje wind, je ook rond dat midden van je stick gaat komen.
kom je daaronder kom je dus ook in die lagere throttlewaardes, en gaat de heli pitch minderen, maar ook motortoeren.
Dus zakt de heli opeens dubbel zo hard omlaag...

Nu zal je bij de blade misschien niet anders kunnen, dan zij het zo. Maar dit is een beetje een uitzondering, omdat een "echte" heliregelaar gewoon een soft start heeft.

En even voor de andere vragen over idle up en hoe er mee om te gaan..
zoals mijn 450 werkt (en de meeste cp electro heli's..)

Ik loop naar het veld, met de hold erop.
zet hem neer, en neem mijn positie in.
dan maakt het eigenlijk geen fluit uit of ik in normal start of in idle up wanneer de hold eraf gaat, dankzij de soft start toert de heli gewoon langzaam en netjes op tot de ingestelde waarde.
Normaal kies ik op de grond al in welke modus ik ga vliegen, en wijzig dit niet tijdens de vlucht (anders klopt je timer niet, in de ene vliegmodus verbruikt de heli meer als in de andere)

Landen is een kwestie van gewoon neerzetten, en de hold erop gooien.

Normaal vlieg ik ook altijd in idle up. normal gebruik ik alleen om op te toeren, maar dit is dus eigenlijk gewoon onnodig.

hier komt ook meteen de tweede reden om de hoek kijken om niet teveel te rommelen met je pitch curves:
als je in normal en idle een andere pitch curve hebt staan, kun je vliegenderweg niet schakelen zonder de heli een grote sprong te laten maken.
Bij de throtte curve is dat wat minder van belang, dit gaat een stuk rustiger en daarmee heb je ook gewoon de tijd om dit op te vangen.

Maar een beginner zal hem altijd liever in de normal houden staan, vanwege "oeps"gevallen en het gas dichtgooien..
maakt ook niet uit, maar weet iig de beperking van die oplopende curve in normal. En ga naar idle als je er klaar voor bent.
Of kijk s of er ergens een regelaar met softstart te vinden is :mrgreen:

Back