Blade 450 - Elev server slaat 1 x uit en doet verder niks

Kan iemand mij een hint geven. De servo voor de elevator slaat 1x volledig uit bij het inschakelen van de spanning en doet vervolgens niks meer. Hij wordt wel erg warm en we schakelen m dan ook vlug uit. Heli Blade 450, zender devo 6. Enig idee?

Lijkt me gewoon een gefrituurde servo. Standaard Blade 450 servo's zijn niet echt geweldig. Plastic tandwieltjes enz... Gewoon setje nieuwe kopen ter upgrade of de huidige elevator servo vervangen door een nieuw exemplaar.

Indien je uiteraard, zoals Ron zegt, eerst getest hebt of het niet aan de zender/ontvanger ligt. Gewoon servo eens op ander kanaal zetten idd... anders doen zoals ik beschreven heb daar ik er van uitging dat alles correct werkte op de zender/ontvanger.

Zit er een stabilisatie op?
Wat voor servo's?
Wat doen de rest van de servo's?
Al gebrobeert even alle linkjes van de servo's los te gooien? Misschien loopt alles gewoon klem, omdat de hevels er verkeerd op zitten.

Mannen, bedankt voor de geweldige response.

Andere servo's reageren gewoon normaal. Als ik alleen de throttle en de elev aansluit op de AR6115e trekt de elev de swachplate helemaal naar beneden. Stick uitlslagen hebben geen enkel effect. De overige functies zien er vooralsnog goed uit. Hoe zet ik de elev op een ander kanaal ?

Het kan natuurlijk ook een compleet verstoorde trim setting zijn. Het spul is allemaal nog nieuw en niet geconfigureerd. Heeft er iemand een voorbeeld setup voor devo6 met Blade 450 icm de ar6115e?

Ruk nou eerst die servohevels eens van de sero's af.
Spul aansluiten

Kijken of er nu enige vorm van beweging in zit als je met de zender rommelt.
Als hij nu echt niets doet, terwijl de lampjes op de ontvanger wel branden, zul je waarschijnlijk een keer moeten binden met de zender

of gewoonweg een fout in de update van de software van de devo6?

Blade heli's (die een Spektrum ontvanger bevatten) kunnen in principe enkel met een Spektrum zender gebonden worden.

Er zijn updates van de software van de devo zenders te downloaden die het mogelijk maken deze zenders te laten communiceren met Spektrum ontvangers op basis van DSM2 protocol. Ik neem aan dat dit hier het geval is (anders zou er helemaal geen communicatie zijn met de andere servo's)

Horizon Hobby geeft bij mijn weten echter geen garantie dat dit ook functioneert. Walkera al evenmin. De combinatie devo zender met een blade heli is dus op eigen risico.

of gewoonweg een fout in de update van de software van de devo6?

Blade heli's (die een Spektrum ontvanger bevatten) kunnen in principe enkel met een Spektrum zender gebonden worden.

Er zijn updates van de software van de devo zenders te downloaden die het mogelijk maken deze zenders te laten communiceren met Spektrum ontvangers op basis van DSM2 protocol. Ik neem aan dat dit hier het geval is (anders zou er helemaal geen communicatie zijn met de andere servo's)

Horizon Hobby geeft bij mijn weten echter geen garantie dat dit ook functioneert. Walkera al evenmin. De combinatie devo zender met een blade heli is dus op eigen risico.

Op helifreak is wel wat terug te vinden. Maar ik heb nog nergens gelezen dat men met de deviation software, die ondertussen blijkbaar ook al DSMX ondersteunt, erin geslaagd is een devo zender met een blade 450 te laten communiceren. Een mCPX en een Nano CPX al wel met een devo10 (maar dan spreek je over micro heli's). Een 450 is toch nog wat anders.

Mijn advies: gewoon bij spektrum zender houden, werkt perfect. Dit gerommel is mij een te groot risico. Wat als zo'n blade 450 omwille van een software fout tijdens het vliegen naar beneden komt?

Op helifreak is wel wat terug te vinden. Maar ik heb nog nergens gelezen dat men met de deviation software, die ondertussen blijkbaar ook al DSMX ondersteunt, erin geslaagd is een devo zender met een blade 450 te laten communiceren. Een mCPX en een Nano CPX al wel met een devo10 (maar dan spreek je over micro heli's). Een 450 is toch nog wat anders.

Mijn advies: gewoon bij spektrum zender houden, werkt perfect. Dit gerommel is mij een te groot risico. Wat als zo'n blade 450 omwille van een software fout tijdens het vliegen naar beneden komt?

Een protocol is maar een protocol. Er zou niet veel mis moeten kunnen gaan.

kijk gewoon even naar hoe iemand anders het gedaan heeft.

Die hebben hem op DSM2 gezet en niet DSMX. Daarna de servos op de juiste kanalen in de devo instellen, hij heeft een devo10 maar die instellingen moeten ook in jouw 6 te vinden zijn. suc6

I made it DSM2 and moved the 450 3d throttle servo from #3 to #1 and vice verso with the elevator servo. Then I set it up with 120 degree cyclic... The gyro was setup on channel 5 so I had to make sure I set that as the Walkera was on Ch7.

Ch1 -Throttle Complex (Four modes, FMOD0, 1, 2 and RUDDER D/R is THR HOLD)Done like the Blade manual suggests with 3 modes.

CH2 -Aileron Cyclic2
CH3 -Elevator Cyclic1
CH4 -Rudder Simple (Reversed)
CH5 -Gyro About 40 or so
CH6 -Collective Cyclic3 (Reversed)
CH7 - NONE

Then down below are the 3 cyclics...

CYC - AIL - EXPO and DR Using DR Hi/Lo is 100/65
CYC - ELE - EXPO and DR Using DR and 100/55
CYC - COL - Complex with 3 setting FMOD 0, 1, 2 ... as the Blade manual using 7 or 5 point graphs.

I had to reverse the Rudder and play with the Cyclic channels (reversing some) to get all to "act" properly.
I setup the throttle and Collective Pitch curves as suggested in the manual and made sure I had ZERO blade angle at Midstick. I am a bit low on the collective range... at about 8 degrees, but it's fine as I'm still new. BTW, this is with the DEVO 10. I'm running the Gyro at about 40 or so and it seems OK.

I figure they called for 72 on the gyro I think it was, so 72% or 200 is 144 or so... and that's about 44 on our system? I hope this is right, it flies OK. I did try from 20 to 80 on the gyro in 10 degree increments and 70 and 80 seemed twitch, 40 about right and 20 is "bad" for me,

Natuurlijk is de Blade geen beginnersspul maar met wat extra geduld en 30 jaar ervaring in software plus deze positieve input moet het toch lukken?
Kijk, als iemand voor mij de maiden flight wil doen, dan pak ik dat met twee handen aan natuurlijk, die heeft dan in ieder geval onze zelfgebakken appeltaart te pakken.

De servo was inderdaad niet kapot. Ik had een nieuwe besteld en die doet exact hetzelfde. Dus verdachen we de ontvanger van defect en hebben daarom gisteravond de Spektrum AR6115e die bij de Blade zit eens omgeruild voor de RX601 die bij de zender zit. Die bind wel op een andere manier met een CLEAR button en werkt op het DEVO protocol maar deze geeft op alle servo's beweging. Alleen de hoofdmotor wilde niet gaan draaien dus maar snel de stekkers er weer uit en terug naar af.

Het belangrijkste staat in bovenstaande, hoe we de kanalen moeten configureren. Echter, zodra de spanning van de zender er af gaat, zijn de instellingen weer weg. Als iemand mij kan helpen op zoek naar de 'Save config' button.... En een goed advies over de te gebruiken ontvanger is ook van harte welkom.

Je denkt te moeilijk, en de verkeerde kant op.

Een ontvanger heeft geen fluit met software te maken. Dat is gewoon een dom ding, wat de signalen ontvangt en doorstuurt.
Alleen moet de ontvanger wel kunnen praten met de zender, dit is doorgaans makkelijk.
Doet hij dat niet, heb je de verkeerde of staat de zender niet goed ingesteld.
Verder moet je gewoon een 6 kanaals ontvanger hebben.

Over die motor, je hebt geluk dat hij niet draait..
Die moet doorgaans van het tandwiel weg gezet worden, zodat de hoofdas nooit aangedreven kan worden
Wat denk je wat er gebeurt, als die motor opeens volgas aan de gang gaat?
Beetje pech, en de staart slaat weg, of hij gaat het plafond in.

Lees verder even de "algemene kennis" sticky door, veel afstelinfo en dingen waar je dus op moet letten.

Yoho, alles reageert, met de spektrum ontvanger op dmx2. Nou configureren. Hee Student, je hebt zeker wel eens een klap gehad...van zon rotor ;-)

Laatst bewerkt:
Back