Blade 500X

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Heli-Uwe, 7 jul 2013.

  1. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Das goed nieuws Uwe! Toch nog een geluk bij een ongeluk dus.

    Hopelijk heb je met de nieuwe ook geen problemen meer.
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    zou ik doen Rene, volgende week ga ik daar heen.
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ja, dat woord dus spannend,
    hoe lang die met al zijn origineel onderdelen mee gaat,
    ik zou hem behandelen zo als elke andere heli ook
    (controle lagers, tandwielen, servo's, speling bla bla bla)
    die vraag is: maandagheli of alu / carboon upgrade is niet goed, plastic is beter
    wij zullen het zien.

    groetjes van Uwe
     
  4. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Goed nieuws! Ik zou hem meteen als nieuw verkopen. Levert het nog wat op :D

    Send from my T8FG in an inverted hurricane with my 6hvU.
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Tja @gevaho:

    ... even kijken, met welke voorwaarden die geleverd woord,
    ik heb geen idee, maar da dacht ik ook aan.

    Groet
    Uwe
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Zo,

    de groetjes zijn ook verstuurt,
    nu alleen nog wachten, tot de heli binnen is,
    mijn idee zou zijn, de heli eens te vliegen,
    hoe Horizon Hobby het adviseert,
    dat betekend ook een flat curve 100 throttle in idle ... wouw

    Groet
    Uwe
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    re - maiden

    De Blade 500X heeft zijn re-maiden goed doorstaan,

    gewoon 6 lipos leeg getrokken,
    geen probleem,
    geen rare geluiden,
    geen gekke dingen.

    Dus die kan eigentlijk de deur uit !
    zie "Verkoop helikopter"

    Groet
    Uwe
     
  8. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
  9. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Heb je je nieuwe al binnen dan?
    Groeten
    Martin
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Nee, Martin,

    die komt uit Duitsland,
    dus dat duurt dan 2 tot 3 dagen,
    ik denk maar dat die dan (maandag niet) dinsdag binnen komt.

    Ik ben wel rustige rondjes gevlogen met "de oude"
    vliegt nog steeds super strak voor een 'kleine' 500er...

    "de nieuwe" zou dan met de origineel instellingen
    iets harder moeten werken (idle flat 100, 13,5 pitch ..., 6s 2900mAh )

    Groet
    Uwe
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    heeft iemand zo iets gehoord of mee gemaakt ?

    "na een pitchpumb blijft de heckrotor in een hoek staan,
    en ik moest met de rudderstik bijna vol uitslag geven
    om de heli tenminste iets stil de krijgen,
    na een moeilijke landing
    (het bleek, dat de gyro überhaupt niet meer werkte,
    de servo wel)
    de heli even uit geschakeld en nieuw aangeschakeld,
    da springt de heckservo in de juiste positie, en probleem is opgelost.

    Daarna nog wat flips gevlogen in idle,
    dat probleem kwam niet meer terug,
    servo gecontroleerd, die is het niet.
    "

    om bij mijn Blade alle risicofactoren uit te schakelen,
    heb ik ook voor de hekservo nog een gear-set bestelt,
    dat ga ik nog verwisselen, ondanks de servo nieuw is.

    Groet
    Uwe
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    het probleem !

    net weer gevlogen, en wat gebeurt bij omschakelen van N naar idle:

    >headspeed gaat omhoog
    >middels de schakelaar idle gaat gain 1 punt omlaag (68>67)
    >het hek zoekt een nieuwe 0-punt,
    en die is soms 0,5 cm weg van normaal
    (correctie met rudder stik is mogelick)
    bij pitch pumbs is het soms 1,0 cm
    (correctie met rudder stik bijna niet meer mogelijk)
    bij sterke pitch pumbs is het meer dan 1,0 cm
    (correctie is niet meer mogelijk,
    zelfs bij vol rudder gaat de heli verder pirouetteren)

    na het landen wijst de heckrotor naar een kant,
    met rudder input is die minimal te bewegen,
    naar lipo weghalen en nieuw aansluiten:
    heckrotor staat weer in zijn 7 tot 9 graden, zo als het moet

    volgende is,:
    bij omschakelen van idle geen verandering van gain!

    Groet
    Uwe

    .............moet eens luisteren, dat het erg moeilijk is de heli veilig te landen>
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ok. Dit lijkt wat anders te zijn dan ik eerst dacht.

    ten eerste, een gyro of servo zoekt NOOIT een nieuw 0 punt. alleen als de accu wordt aangesloten, verder niet.
    Servo zoekt zowieso geen 0 punt, die staat vast. tenzij je zo'n instelbaar ding hebt, maar daar doen wij helivliegers meestal niet aan ;-)

    Dat jouw staart 1 cm wegslaat bij een stevige pitch pump is normaal gedrag voor een gain die te laag staat. OF de staart houdt het niet bij.
    Als de staart na de pitch pump wel weer een beetje richting de uitgangspositie schuift, moet je het daar zoeken.

    Heb dit ook gehad op een 450. alleen door de stress van "shit, waar gaat die staart heen" zit je vaak zoveel te knuppelen dat de heli zowieso de staart er niet meer achter zet :D

    wat eigenlijk nog belangrijker is.. als de staart die 1 cm om gaat. en je houdt de pitch pump vast, blijft de staart dan die 1 cm scheef staan, of draait hij door?
    draait hij door, kan hoogstwaarschijnlijk de staart het niet bijbenen.
    is dat het geval, zal een hoger toerental, lagere pitch of grotere staartbladen het oplossen.


    Voor wat betreft de 0 stand in normal vliegmodus, en idle up.
    je hebt toch wel in alle vliegmodussen heading hold ingesteld?
    Endpoints voor de gain en roer hetzelfde? trim en subtrims op 0 voor kanaal 4 en 5?

    verandering van 0 kan te maken hebben met een wisseling van normal gyromodus en de heading hold..
    of de zender stuurt gewoon een ander 0 punt naar de gyro, wat je zou moeten kunnen zien in het servo monitor menu van de zender.
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hallo Student,

    de eendpunten staan op 0 ,
    headspeed is zeker voldoende,
    gain niet te laag,

    nog eens:
    tijdens de pitch pumb gaat de staart niet meer dan 1 cm,
    dat gaat goed, maar als je dat 2 of 3 keer doet,
    lijkt het, dat de staart los laat en gyro gain op 50 staat,
    staart reageert wel op input, maar zelf stabiliseert hij niet meer,
    erger nog, hij probeert naar een kant te kruipen,
    soms zo sterk, dat de heli niet te stoppen is met draaien.

    Ik hope, dat ik snel mogelijk de andere Blade krijg,
    en met de originelen instellingen hetzelfde probeer.

    Groet
    Uwe
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ZEKER is altijd eng als je een uitdaging hebt ;-)
    dat vertroebeld het beeld, laat je naar andere dingen kijken, terwijl het misschien toch iets simpels is, waarvan je zeker denkt te weten dat het goed is..
    Heb het zelf te vaak gehad :D weken aan het klooien, en dan er achter komen dat het iets is waarvan je continu hebt gezegd dat het zeker te weten in orde was

    als hij 1 cm uitslaat, en daar blijft, houdt hij in ieder geval wel.
    Doe je dat een paar keer een beetje agressief (dus vol pitch omhoog, vlot laten vallen en meteen weer pitch omhoog) schiet die servo natuurlijk de hoek in.
    Dat is op zich niet vreemd. normaal zelfs. Die cm dat hij opzij gaat kan evt nog opgelost worden met gain, of wat gepiel met ball link afstanden etc, het is iig niet zo ernstig.

    Maar blijkbaar zit er op dat eindpunt iets, wat de servo/gyro van slag brengt.
    zeker omdat het alleen DAN optreed...
    het lijkt een belastingsdingetje..
    opgetoert, staart vol pitch en je hebt een probleem.

    ZEKER weten dat de druklagers in de staart goed zitten?
    Zeker dat hij op het eindpunt van de slag niet aanloopt? Stel desnoods de limits eens een mm terug aan beide zijden.. puur ff als test..
    je weet niet wat er met die staart gebeurt, als alles eenmaal is opgetoert..

    Mn gevoel, zo zonder iets te zien, gaat een beetje richting servo..
    heb je er al eens een ander op geprobeert?
    desnoods een swashservo, als hij maar digitaal is..
    Heb op de swash wel eens heeeeeel raar gedrag gehad, meestal na een tik belasting, bleek ook een servo te zijn.
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik heb nu volgende dingen gedaan:

    alles wat over was aan Expo en D/R uitgehaald voor de kop en de rudder,
    alleen voor landen 85 % D/R via een schakelaar voor de kop,
    verder loopt de throttle curve in N op 0 - 35 - 70 - 70 - 70
    in idle 85 flat,
    de gain is iets verlaagt (2 punten, omdat het heck oscilleert met het metalen heck)

    de Blade 500X origineel is binnen (komt straks),
    en die vliegt met de origineel gains en 100 % flat in idle, heck houd het zonder oscilleren, maar je voelde, dat dat het limit is .. dus nu den unboxing !!!!!
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    je weet dat dual rate op de staart heeeeeeel vage dingen geeft he?

    maar, 1 ding tegelijk ;-)
    heb je die andere servo nog geprobeert?
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    unboxing

    Vandaag kwam die post met een kleine vrachtwagen voor huis 34 B te staan:

    ...en dat was het dan, 3kg licht maar heel groot:

    [​IMG]

    boven op staat de heli, die eigentlijk ook in de box moet zijn,
    maar da kwam nog wat ...

    [​IMG]

    ..en dan was die dan eindelijk, geparkeerd naast de tweede Blade 500X

    [​IMG]

    goed te zien ook de verschillen met plastik en carboon en alu,
    en ook die kleuren zijn heel verschillend.

    [​IMG]

    Alle instellingen, die Blade adviseert, ingestellt:

    dus ook flat 100% throttle in idle, geen Expo, alleen 100/85% D/R geschakeld,

    en dan maiden: alles goed gegaan, straks als het droog blijft,
    nog eens met alle 2 naar buiten met veranderingen van de Oude,
    de Nieuwe blijft in de instellingen van Blade.

    Nog eens dank aan Horizon Hobby Duitsland voor de Cullanz - actie,
    en aan Dagobert met zijn team voor de inzet.

    Groet
    Uwe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik heb die dual van de rudder weg gehaald !!,
    zou toch te gek zijn, dat dat het probleem zou zijn,
    iig passen ook nu de eindpunten nog goed,
    dat betekend, dat hij bij input en ook bij gyro correctie
    rond een millimeter van de kant weg blijft (was dat duidelijk, hoe ik dat schrijf ?)

    De servo zou o.k. zijn, die was nog niet bij een crash betrokken,
    en nieuwe gears heb ik nog niet,
    de servo werkt ja ook, alleen bij dit soort incident
    doet de gyro niks meer, loopt alleen maar in een hoek, zonder dat de heli beweegt.

    Groet
    Uwe
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Een servo slijt, en als een potmeter kapot is of als de borstelmotor een beetje raar doet, hou een een hele vreemde servo over

    Ik heb dus al 2 keer heel vage dingen gehad, omdat de swashservo's gewoon versleten waren. borstelmotortjes gewoon weg..
    dat is natuurlijk niet in 1 keer.. gaat langzaamaan..

    in jouw geval, wie weet is net de servo een beetje rot, en gaat hij onder zware belasting rare dingen doen

    Als je het aandurft, kun je even proberen te vliegen nu de eindpunten wat verder van de kant staan.
    Doet hij het dan nog, eigenlijk even een andere servo proberen.
    Kun je in ieder geval wat dingen uitsluiten..
     

Deel Deze Pagina