Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

? FBL systeem heading hold? legsuit?
Een echte flybaar weet toch ook niet waar ie vandaan kwam,
die wil alleen heftige bewegingen tegensturen,
dus lijkt me meer de rate versie dan hh software wenselijk...

Ondertussen heb ik de volgende observatie aan deze heli:

Ik heb een hekel aan de ratel onder de pitchstick, dus hier heb ik een stukje brandstofslang over het veertje gedaan, waardoor de stick "traploos" word, en de lichtgangigheid helemaal naar eigen smaak te veranderen is.

Nu valt mij op, dat de heli in hoover zo nu en dan wat op en neer springt.
Ik hoover, en verander niks aan de pitch, en toch jumpt de heli dan soms een centimeter of 20, 30 omhoog of naar beneden.
Die sprongetjes zijn te groot en te fel om door turbulentie of iets dergelijks veroorzaakt te worden, ook al omdat direkt na zo'n sprongetje hij weer gewoon rustig hangt. Als het turbulentie is blijft de verstoring meestal langer door werken.

Dat is indoor, en dus geen gevolg van wind. Terwijl zulks gebeurt blijft de heli gewoon vlak hangen.

Ik heb de indruk dat hier een soort van glitch op de pitchaansturing zit. Hebben meer mensen dit opgemerkt?

Groet, Bert

? FBL systeem heading hold? legsuit?
Een echte flybaar weet toch ook niet waar ie vandaan kwam,
die wil alleen heftige bewegingen tegensturen,
dus lijkt me meer de rate versie dan hh software wenselijk...

Nee, een E-stab is een vorm van HH, anders werkt het niet. Welliswaar een getemde vorm (tamme-D regelaar).
Want inderdaad weet een flybar ook niet waar hij vandaan komt, alleen een flybar wil gewoon niet van stand veranderen, en daardoor kan de heli eigenlijk geen kant op. En om dat te kunnen benaderen, moet je voor een FBL systeem wel naar een HH grijpen, omdat er anders teveel afwijkingen optreden.

Kijk maar eens naar een moderne barred heli in vlagerige wind: zo'n rotor zie je "schudden" maar niet wezenlijk zijn hellingshoek veranderen. Dat komt omdat een windvlaag wel invloed op de hoofdrotor heeft, maar (nagenoeg) niet op de flybar, en de hoofdrotor dus wel terug MOET keren naar "parallel aan de flybar". En dat lijkt meer op het gedrag van HH dan op het gedrag van een simpele P-regelaar, die puur de beweging dempt (afremt) maar niet volledig compenseert.
In feite is een flybar wel een P regelaar, dus meet-en-regel technisch zou je inderdaad FBL met een paar rate-gyro's moeten kunnen nabootsen, maar in de praktijk werkt dat toch niet zo goed, omdat bij kleine afwijkingen de flybar als vrije gyroscoop en dus HH beschouwd kan worden. Bij grotere afwijkingen veroorzaakt het coriolis effect, dat de flybar zelfstandig weer haaks op de rotoras gaat staan, en gedraagt hij zich weer als pure en duidelijke P-regelaar. Dit maakt het wat lastig om de boel zuiver in te delen

Het beste bewijs dat een FBL systeem met een vorm van HH werkt, is het feit dat je bij alle systemen NIET moet sturen VOOR de heli loskomt.
Dat is een typische eigenschap van een regelaar met I-werking, dat als een afwijking tussen ingesteld en gemeten waarde geconstateerd word en de regelaar is door uitwendige oorzaak niet in staat deze te corrigeren, dat dan de uitslag (sneller of langzamer) uiteindelijk naar maximaal loopt. Verdwijnt die afwijking, dan blijft het uitgangssignaal op die nieuwe waarde constant.
Dus bij sturen terwijl de heli op de grond staat, gaat het FBL systeem dat interpreteren als commando, en stuurt. De heli volgt niet, en de uitslag loopt op. Dan trek je de heli na bijvoorbeeld een paar seconden los, dan kan de heli de stuuruitslag opeens wel volgen en gaat om. En aangezien het systeem denkt dat dat de kant is die je hem een paar seconden geleden nog op wilde hebben, doet het systeem uit zichzelf helemaal niks om dat te voorkomen.

Probeer het maar eens met om het even welk systeem.
Stuur kort voor het opstijgen kort een rol uitslag, en je heli gaat op zijn kant zodra je pitch geeft, ook al heb je de sticks in het midden.
En wel precies zover, als dat hij gerold zou hebben wanneer je diezelfde kortdurende roll uitslag in de lucht gegeven had....
Meestal, als je wat langer wacht, keert de tuimelschijf wel weer terug naar de middenstand. Dat zijn die algoritmes die ervoor zorgen dat het toch nog een beetje natuurlijk aanvoelt.

De oude multiblade gyro van Vario was een poging om het met rate gyro's op te lossen, en daar konden (wat ik uit de verhalen begreep) de meeste mensen niet mee overweg. Dat ding is bij mijn weten dan ook niet meer in de handel.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik stuur tijdens optoeren alleen om de swash recht te zetten, die wil door de trillingen nog wel eens om gaan...

Dat hh verhaal is nog simpeler te zien..
Van de week met windkracht 5 a 6 buiten gevlogen met de 600
heli dwars op de wind hooveren, en gewoon sticks los kunnen laten (tot de vlaag voorbij was dan)

Hij houdt gewoon de hoek vast die je ingeeft, doe je niets, verandert de hoek van de heli niet

Heb zojuist een narigheidje ontdekt bij het apparaat:
Als je de zender heel dicht bij de heli houd en aanzet (voordat de heli dus aanstaat uiteraard) dan is blijkbaar de veldsterkte zodanig sterk dat de heli weer naar default setting (computer zender) gaat.
Dan werkt de pitch niet meer, en er verandert ook iets aan de FBL initialisatie.
Breng je dan de heli op toeren dan flikkert hij gewoon om.
Had het van het weekend op het veld, zojuist weer, en nu gekeken of ik dit kon reproduceren.
Ja dus.
je herkent het door even (met stilstaande rotor) op de trainerknop te drukken. Als dan de pitch van vol negatief naar vol positief en terug schiet, moet je de boel opnieuw binden.

Groet, Bert

Enkele beginnersvragen

Ik heb de mcp-x RTF gehaald bij Aerobertics.
Er zit zowel een manual van de zender(dx4e) als van de heli bij.
Maar er is mij iets niet duidelijk. Voor de dx4e staan de throttle/pitch curves niet vermeld.

Mag ik er vanuit gaan dat deze curves dezelfde zijn als voor de dx4e?

Uit de handleiding:

Thro Curve
NORM 0% 40% 60% 80% 100%
Pitc Curve
NORM 30% 40% 50% 75% 100%

De 60% throttle en 50% pitch slaan dus op de middenpositie van de stick?

En 50% pitch is neutraal. De heli stijgt pas als pitch >50% en dan is de throttle >60%. Juist?

Gelieve mijn pas verworven inzichten te beamen of te corrigeren.
Met dank.

je herkent het door even (met stilstaande rotor) op de trainerknop te drukken. Als dan de pitch van vol negatief naar vol positief en terug schiet, moet je de boel opnieuw binden.

Groet, Bert

Beste

Dient het "binden" niet enkel om een GUID uit te wisselen tussen zender en ontvanger? Of worden hier ook bepaalde instellingen bij geset/reset?

Op basis van de handleiding leek het mij een eenmalig proces.

Welke zender heb je?

Bij 'niet-.... curve' zenders neemt t boardje zelf gedefinieerde curves.

Groet, Bert

Klopt. Hier ook. Dat was dus ook mijn grote verwarring en heeft uiteindelijk geleid tot een ritje naar Niek. Maar de zender moet dan inderdaad wel bijna bovenop de heli liggen. Metertje ervan af en ik kan het dan niet meer reproduceren. Opnieuw binden lost het op..

Welke zender heb je?

Bij 'niet-.... curve' zenders neemt t boardje zelf gedefinieerde curves.

Ha interessant, dus de zender is linear, ik dacht verkeerdelijk dat deze met vaste curves voorgeprogrammeerd was. Dan is deze zender nog voor iets anders te gebruiken ook.:cool:

Het is trouwens de Spectrum dx4e dat bij het RTF setje zit.

Klopt. Hier ook. Dat was dus ook mijn grote verwarring en heeft uiteindelijk geleid tot een ritje naar Niek. Maar de zender moet dan inderdaad wel bijna bovenop de heli liggen. Metertje ervan af en ik kan het dan niet meer reproduceren. Opnieuw binden lost het op..

Klopt.... maar als je de bewaardoos open doet en alvast je zender aanzet (je moet immers 5 sec wachten voordat je ook de heli aan mag zetten) ben je al de sigaar.
En aangezien de tuimelschijf en motor wel gewoon lijken te reageren bij het optoeren, merk je het pas als bij een bepaald toerental de heli plots omkukelt.....

Dus voor dit heli-tje in combinatie met de Dx4e zender geldt: In plaats van tuimelschijf uitslagen controleren voordat je gas geeft, even de throttle hold (trainerknop) aan en uit zetten en als je pitch dan geen gekke dingen doet kun je los....

Groet, Bert

Ik zie dat niet zo als een groot probleem. Maar je moet het wel even weten. Overigens moet je sowieso 3 keer drukken om de motor aan te zetten dus dan zie je gelijk of het niet goed is..

Ik zie dat niet zo als een groot probleem. Maar je moet het wel even weten. Overigens moet je sowieso 3 keer drukken om de motor aan te zetten dus dan zie je gelijk of het niet goed is..

Oh? vreemd, bij de mijne niet. Zowel in gewone binding, als wanneer de binding zoals beschreven verstoord is, gaat de boel lopen zodra ik de stick naar voren zet. De eerste keer kostte het me bijna de heli, omdat je vanwege die (door mij zo verfoeide) FBL stabilisatie juist zonder sturen resoluut je heli omhoog moet sturen.
Dus gas erop en..... OEPS!!!!!

Groet, Bert

Nee hij onthoud wat je het laatst hebt gedaan. Dus als je na een vlucht throttle hold doet dan staat ie ook zo als je hem weer aanzet.. En moet je dus eerst 3 keer drukken..

Gewoon een carbonnen buisje kopen met dezelfde diameter (2mm dacht ik)
en op lengte zagen ;)

En de bedrading.... laat je die gewoon langs de buitenkant lopen of priegel je die er weer doorheen?
Mijn staartbuis is nl gespleten en die heb ik wat ingekort (plm 1 cm).
Voor gewoon wat omklooien vliegt dat wel, maar het zal de stabiliteit niet ten goede komen, en sowieso als de hekrotor het lichter krijgt, scheelt dat ook weer (heel) iets in de vliegtijd....:yes:

Groet, Bert

Back