Blade mCPX Brushless (origineel eflite)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door startrex, 17 jan 2013.

  1. Dickts

    Dickts

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    17
    Locatie:
    garderen
    Hallo collega vliegers,
    ik volg dit draadje 200srx al een jaar met veel plezier en heb veel geleerd.
    nu heb ik zelf een fors probleem, vloog tot nu met Spektrum DX6i, ging prima maar wilde me verbeteren, met het ook op de toekomst, met de nieuwe DX8G2, nu kan ik zelfs na urenlang zoeken niets vinden over de juiste instellingen, (wel voor de oude 8, 7 en 9) mijn digitale ervaring is onvoldoende om de zender te begrijpen, (bv. acro model kiezen terwijl je heli vliegt) daarom heb ik echt een voorbeeld nodig waar ik stap voor stap, in de juiste volgorde, net als met het menu van de DX6i , naar een juiste afstelling werk.
    als iemand mij kan helpen.....alvast reuze bedankt.
    mvg Dick
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    doe dat nou niet.

    gewoon lekker in de basis beginnen.
    het is zo makkelijk...
    iedereen past de instellingen aan aan zijn eigen voorkeuren, dus het klopt wel dat niemand de cijfertjes online zet.
    heeft gewoon geen nut.
    ga je een stap verder dan de basisinstelling wordt het lastiger.
    zeker als er op de heli ook nog losse gyro's of overige instelbare electronica in zit..
    maar de basis is doorgaans vlot te doen, al zal de eerste keer best een avondje in beslag nemen.

    en nogmaals: als je weet wat je doet, is het zo makkelijk.
    En bij jou is het zelfs heel erg makkelijk, omdat de de dx6 er nog naast hebt liggen.

    Stap 1: welke swash modus? H1 of H3
    dit kun je in de oude zender zien aan het servo menu (o, wacht, spectrum = monitor menu), daarin zie je de uitslagen die de zender naar de ontvanger stuurt.
    beweeg aileron en elevator (bij zender mode 2 is dat de rechter knuppel) en je ziet 2 kanalen bewegen, of 3.
    3 tegelijk = H3, zender mixt dan de servo's voor je.
    2 tegelijk, aileron is een los kanaal en elevator ook = H1, mixen gebeurt in de heli. veel blade heli's zijn H1 gestuurt.

    Stap 2: uitslagen instellen.
    bij H3 moet dit in het swash menu.
    H1 kan dit met endpoints.
    De waarde (hoeveel graden) kun je van de oude zender afmeten.
    zender aan, heli aan, en meten. wel even motor los.
    werkt de functie verkeerd om, even het reverse menu in duiken.
    zorg dat de graden voor aileron en elevator hetzelfde zijn. vaak houdt dit in dat de getallen hetzelfde zijn.
    pitch waarde wijkt af. vaak staat het bij grote heli's op 8 graden elevator en aileron, 10 a 12 graden pitch.

    Stap 3: staart. geen idee wat daar aan in te stelling is. endpoints, gain (gevoeligheid)
    Stap 4: gas curve. in de basis gewoon even overnemen van je oude zender, maar de kans is groot dat de echte toerentallen wat anders zijn.
    dan bijstellen.

    enzovoorts.

    motor losgooien, en gewoon proberen. kom je ver mee.
    ook de knop en schakelaar instelling in de gaten houden, eerst proberen alles buiten werking te zetten, daarna de nodige functies toewijzen.
    je zal de eerste niet zijn die per ongeluk een schakelaar overzet, waardoor de heli (of vliegtuig) heel bijzondere dingen gaat doen.
    ook hier, monitor menu is een erg goed hulpmiddel hiervoor.
     
  3. Dickts

    Dickts

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    17
    Locatie:
    garderen
    dank Student voor je zeer uitvoerige reactie,
    ik ga dit zeker bewaren voor future reference!
    maar als beginner vlieg ik juist met Blade 200 en binnenkort 230s omdat zij een instelling
    beginner, intermediate en expert hebben, plus nog een panicbutton.
    die stappen heb ik allemaal doorlopen en in de (oude) manual van de 200 staat de instelling voor vele Spektrums maar niet voor de nieuwste typen.
    het is niet voor niets dat er veel filmpjes en geschreven tekst op internet staat bv voor de DX6i. jouw aanwijzingen hoop ik binnenkort beter te begrijpen en uit te voeren.
    ik zal even moeten doorbijten maar dat was het leren vliegen vanaf FP tot CP ook!!!!
    mvg Dick
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    een zender is maar een zender...
    je bent bij hetzelfde merk gebleven, dus de namen van de menu's zijn dan doorgaans hetzelfde.

    die instelling beginner/intermediate en expert is gewoon een expo instelling,gekoppeld aan een knop om het actief te maken.
    op diezelfde knop zit ook de gascurve gekoppeld, zodat bij een enthousiastere stand, ook de motor enthousiaster wordt.

    kijk ook hier even:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/

    lang verhaal, maar er zit veel spul in wat jij al kent.
    maar ook afstellen is behandeld, in de basis.
     
  5. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik vraag me dan wel weer af wat voor meerwaarde deze heeft tov de oude mcpx...
    maat zal +/- hetzelfde zijn, accu is ongeveer hetzelfde..
    voornaamste probleem met de mcpx was de staart, vraag me af of ze dat hebben opgelost in deze versie.
     
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Heb er hogere verwachtingen van.
    Vlieg al een tijdje rond met de Blade Nano CP.
    Maar de bail out functie van die nieuwe mCP S spreekt me wel aan.
    Midden augustus is ze leverbaar en wil haar wel proberen.
    Zender en Lipo accu's genoeg dus de moeite waard om te zien of ze lekker vliegt.
    Vr Gr
     

Deel Deze Pagina