Blade mcpx v2: Ervaringen. (direct na coaxiaal)

De 2 voorbije weekends toch nog telkens 3 vluchten kunnen maken.
Het lukt me al vrij aardig dat dingetje in een hoover te brengen en te houden. Zowel neus vooruit (van me weg dus) als neus links.

Met neus rechts heb ik meer moeite. Oefenen, oefenen, oefenen dus.
(ondertussen 21 "vluchten" van 4minuten achter de rug)

Maar als dat ding eens weg is, pfieuw dat gaat hard voor zo'n klein licht helitje! Wel erg crash-bestendig. Het aantal crashes blijft beperkt (ongeveer 1 op 6 vluchten) maar als ik dan eens met redelijk wat headspeed het gras induik is er meestal niks aan de heli. (1x was er wel vanalles los gesprongen ;-) ) Toch nog geen stukken gemaakt tot op heden.

dat is het voordeel van die lichte dingen

ik heb 't ook met de Super CP. Flipjes en loopings oefenen.... boven een stukkie gras kun je crashen wat je wil... niks aan de hand.
nu wil ik het nog doorzetten met de Master cp, maar nog niet gedaan... is toch een heel stuk zwaarder..

standaard Expo bij de mCPX V2 is 30,
bij de BL is het 40,

let op, dat ongecontroleerd en jojo-effect heeft te maken met veel Expo,
dus houd de Expo laag, en doe ipv. iets D/R zo b.v. 90 %.

Mooi @Nevermore:

verder zo, je bent op de juiste weg!

Groet
Uwe

boven een stukkie gras kun je crashen wat je wil... niks aan de hand.
Klopt. Enig nadeel daarbij is dat bij hardere crashes de bovenste linkjes wel eens durven los schieten, en in lang gras vind je die niet zo eenvoudig (sic). Daarom maak ik met een klein draadje de twee linkjes met elkaar vast (met een lus losjes over de kop). Een linkje dat losschiet blijft zo aan de heli vast. Werkt prima! Sindsdien geen linkjes meer verloren. :p

P.S. Dat ze alletwee tesamen losschieten is mij nog niet gelukt! :cool:

mij wel ;-)

het heeft een reden dat die linkjes bijna overal constant uitverkocht zijn...
iig, toen ik er regelmatig mee vloog wel..

Kan iemand me zeggen wat de reden is dat de heli bij het optoeren soms tot bijna 45° naar links gaat hangen (tov. de langsas, dus de heli staat dan op zijn linker skid)?

Hoe ga ik te werk:
- zender (Dx6i) aan en op juiste model
- throttle hold aan, throttle volledig uit
- batterij van de mCPx aankoppelen en dadelijk neerzetten op de grond (ik zit dan gehurkt, dus is een kwestie van 1 of 2 seconden)
- throttle hold uit
- ik bedien ENKEL de throttle (dus linkse stick op mijn zender)
- soms gaat de heli dan sterk naar links even hellen en stabiliseert zichzelf dan dadelijk. 't is wel een akelig zicht...
- verder zijn er dan geen problemen bij vliegen, hoover, landing, terug opstijgen,...

Ik vermoed dat het probleem zich vooral stelt wanneer ik iets te snel gas geef. Maar ben er nog niet uit.

waarom start je op met throttle hold aan?
Ik kan dat niet eens bij m'n Devo10, dan wil de zender niet opstarten.

maar vermoed niet dat dit 't probleem is.
als er tijdens het vliegen niks aan de hand is, denk ik ook niet dat er heel veel mis is hoor.

Wat ik wel weet van bijv. de 130x van m'n collega is.. dat je eigenlijk door moet starten en niet te lang op de grond moet blijven plakken. Dan gaat de 130x namelijk ook kantelen en draaien.

..en dat is opstarten en vliegen van een heli,
niet alleen met ogen dicht throttle en pitch omhoog,
doe dat maar met een grote schaalheli b. v.

groetjes en suc6,
Heli-Uwe

De oorzaak is het gyro-systeem dat de rotor aanstuurt. Die onthoud de laatste stand van de rotor totdat deze is gecorrigeerd door het helietje zelf. En als hij op de grond staat kan hij dat niet. Dus gaat de gyro steeds meer uitsturen totdat hij het luchtruim kiest.

De oorzaak is het gyro-systeem dat de rotor aanstuurt. Die onthoud de laatste stand van de rotor totdat deze is gecorrigeerd door het helietje zelf. En als hij op de grond staat kan hij dat niet. Dus gaat de gyro steeds meer uitsturen totdat hij het luchtruim kiest.

+1 : dat is war

groetjes, Uwe

waarom start je op met throttle hold aan?
Ik kan dat niet eens bij m'n Devo10, dan wil de zender niet opstarten.
Zender kan ik niet opstarten met throttle hold aan. Maar voor ik de heli aan zet, maak ik me de gewoonte de throttle hold op de zender aan te schakelen. Kwestie van niet plots met een draaiende (hoofd)rotor te zitten. Veiligheid dus. Misschien overbodig, maar als het niet slecht is dan zou ik het toch graag zo blijven doen. Niet omdat de mCPx zo gevaarlijk is, wel als ik volgend jaar naar een 450 of 500-size wil gaan.

Voordat je optoert even de swash rechtsturen, dan moet het goed gaan.
Dan moet ik bijsturen met de cyclic (rechter stick voor mij)?
Mij is gezegd dat je dit absoluut niet mag doen met een FBL-heli... Foute info dan?

..en dat is opstarten en vliegen van een heli,
niet alleen met ogen dicht throttle en pitch omhoog,
doe dat maar met een grote schaalheli b. v.
Wat bedoel je daar mee? Dat ik toch dadelijk moet bijsturen als dit fenomeen voordoet of dat het normaal is?

Kan ik begrijpen.
Maar ik hoef helemaal het luchtruim niet te kiezen.
Heli begint op te toeren, gaat plots 30 tot 45° naar links rollen en corrigeert zich dadelijk zelf (kwestie van een seconde of nog niet) en staat weer perfect vlak met rotor op snelheid.

Ik wil vooral weten wat ik eventueel fout doe en hoe het wel moet.
't is even zweten als die kleine mCPx dat doet, ik wil dat niet zien gebeuren met een 450-size...

@Nevermore:, jij doet helemaal niks fout

de heli doet gewoon bij het opstarten een rare beweging,
dus hij gaat niet precies loodrecht naar boven,
hij start op, zo als je eigenlijk al schreef:

met een neiging naar links en zodra die van de grond los is,
pendelt die uit en hangt recht in de lucht,

bij een grote heli doet die wel een stukje weg naar links,
om dan weer naar rechts te gaan

kijk maar na dat filmpje,
de heli gaat in dit geval naar rechts,
omdat het een linksdraaiende heli is,
vlak voor het opstijgen zie je deze beweging,
ondanks dat ik tegen stuur,
stuur ik niet tegen, loopt die een heel eind weg,
verder is dat filmpje alleen een test voor dat wiebelende hek geweest.

groetjes van Heli-Uwe

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de uitleg Heli-Uwe. Maar van dat naar links driften ben ik me bewust.

Het is een heel ander fenomeen wat ik beschrijf.
De heli staat vlak op de grond op zijn skids. De hoofdrotor begint te draaien en plots gaat de heli 45° schuin staan op de linkerskid. 45° tov. de langsas.
De tips van de rotorbladen raken daardoor links van de heli bijna de grond.

Na max. een seconde gaat de heli terug recht staan op beide skids en dan pas stijg ik op. (Vanaf dat moment gaat de heli ook wat naar links wegens het grondeffect en de heli hangt ook wat schuin onder de prop maar ook dat is normaal)

Trouwens, ik vind dat grondeffect ENORM meevallen bij de kleine mCPx...

Grondeffect wordt wel eens overdreven. Als je goed kunt hooveren, de heli in de vingers hebt, heb je er geen last van..
Daarnaast moet je met een mcpx op 2 cm boven de grond zitten om het te merken :mrgreen:

Waar jij last van hebt, is wat mijn voorganger (Rheli) al beschreef.
door de trilling van het optoeren (of de trilling door het frame als hij eenmaal opgetoert is) denkt de computer dat de heli een ongewenste, niet gestuurde beweging maakt.
dus die corrigeert hij.

maar hij staat op de grond, dus de correctie heeft 0 effect. dus corrigeert hij gewoon wat meer. wat ook niet werkt, hij staat nog op de grond.
tot de rotor een beetje gang krijgt, dan krijgen al die correcties opeens wel invloed.

Er zijn er genoeg die hierdoor gewoon op de zij vallen.
met een mcpx niet zo erg, vanaf een iets groter maatje dus wel.

Wat je dus doet, is die correcties alvast corrigeren.
zelf
dus als je de swash scheef ziet staan, gewoon zelf met de cyclic de swash recht sturen.
eenmaal los, is dat niet meer nodig.

het naar links vliegen met opstijgen heeft trouwens weinig met grondeffect te maken.
dat is gewoon je staartrotor, die de heli opzij duwt. en de heli moet nog even schuin genoeg onder de rotor gaan hangen.

het grondeffect is eigenlijk het effect wat ontstaat als de omlaag gaande lucht van de rotor niet meer vrij weg kan stromen.
het kaatst terug vanaf de grond.
Wat je hier als piloot van merkt, is dat de heli vlak bij de grond de neiging heeft wat gevoeliger te worden.
En hij zal wat minder vlot zakken dan wat je gewend bent als hij op hoogte is.
Maar zoals eerder vermeld, als je hem een beetje in de vingers hebt, heb je hier niet zo gek veel last van.

Ik had dat probleem met mijn Logo 500 die stond echt te wrikken tijdens het optoeren. Even de swash rechtzetten verhielp dat probleem.

ik heb het met mn 450 gehad.
daar moest ik de swash echt realtime corrigeren tijdens het optoeren, anders ging hij meteen om.
eenmaal gevlogen, had hij nergens last meer van.

mn 600 heeft het ook een tijdje gehad.

sindsdien let ik onbewust scherp op de swash en de rotordisc met optoeren..

En ik die dacht dat je de cyclic absoluut niet mocht aanraken bij een FBL heli zo lang deze niet in de lucht hing. Zal ik dan in de toekomst toch anders gaan doen (hopelijk is het morgen wat vliegweer).

Ja hoor dat mag wel, anders is t lastig corrigeren he. Alleen bij de opstart moet je de zender even met rust laten.

Back