Blade mcpx v2: Ervaringen. (direct na coaxiaal)

Main shaft gespleten of feathering shaft misschien krom. Wanneer ik de staart vibes zie, is het bijna altijd een van die twee.

Ga ik nakijken.

Maar ik vlieg al super lang zonder crash of stevige landing. Barsten die dingen dan ook "zomaar"? (slijtage)

Ik heb nu een stock mcpx staan met een gespleten main shaft. Ga er zelf solid carbon shafts voor maken. Die mcpx vloog prima, deed er een flip mee. Nog niets aan de hand. Maar toen ik hem opving met iets meer collective bij het terugkomen van inverted begon hij ineens te schudden met de staart. Hij sloeg daarna zelfs tijdens hoveren een kwartslag weg met de staart. Toch de mainshaft van onder tot boven gespleten. Ik vermoed dat hij met een eerdere crash al beschadigd is geraakt en dat nu zijn tijd gekomen was. Loont om te checken en uit te sluiten.

de main-shaft gaat ook aan de jesus-bolt kapot,
die heeft altijd wat speling,
en ergens maar is dat carboon kapot !!

Groet
Uwe

Gisteren mijn honderdste vlucht met de mcpx v2 gedaan!

De teller staat al op 101 maar het trillen wordt steeds erger en ik heb nog steeds niet gevonden waar dit vandaan komt.
Het vreemde is dat de trilling er soms niet is. En gisteren had ik de indruk dat ze erg naar boven komt vlak na een high-speed vlucht.

Misschien is de hoofdmotor wel stuk, 't is nog steeds de originele.
Ik denk dat ik de mcpx eens volledig zal moeten ontmantelen.

Goeie tip, ga ik ook eens nakijken. Het verlengde weekend komt er aan. Ideaal om de heli eens een volledig nazicht / onderhoud te geven.

Bij mij scheelt het erg veel...

Had laatst ook een servo die op sommige punten stond te jutteren.
na de schoonmaakactie is alles weer ok.

Wel ff een goed klein schroefdraaiertje halen.. anders is het haast niet te doen..
zeker die kleintjes in het servo'tje zelf.

@Nevermore:

heb je eens ook gekeken, of de maingear zonder speling
op de mainshaft zit,
als da speling is, krijg je ook zo'n raar vlieggedrag.

In de bouwmarkt krijg je voor 5 € zo' n setje met 5 schroevendraaiers,
dat is genoeg.

Groet
Uwe

Ik heb zo'n setje van die juweliersschroevedraaiertjes, en eigenlijk is bij een standaard gamma/karwei setje de kleinste nog iets aan de grote kant.
Het lukt wel, maar heeft wat extra geduld nodig.

heb ooit bij stom toeval een keer een setje ergens gevonden wat een extreem klein kruiskopje had. en die zit nu netjes in de mcpx koffer ;-)

Had ik in het begin regelmatig voor, dat het maingear wat gezakt was na een crash en je zo de mainshaft enkele mm omhoog kon trekken. Krijg je inderdaad ook zo'n gedrag.
Maar dat is het niet.

Ik ga de heli eens volledig demonteren en alles nakijken. 't is alleen zo'n geprul aan dat kleine ding.

Zo'n setje schroevendraaiers heb ik nog wel ergens liggen denk ik. ;)

Heb ooit een keer een schroevendraaier met een stuk of dertig bitjes speciaal voor reparatie van mobiele telefoons gekocht voor 10 euro. Daar zit echt alles in wat je nodig hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ooit een keer een schroevendraaier met een stuk of dertig bitjes speciaal voor reparatie van mobiele telefoons gekocht voor 10 euro. Daar zit echt alles in wat je nodig hebt.

Zo'n doorzichtige met rode accenten waar de bitjes in het handvat zitten toevallig? Zo een gebruik ik ook. Gekocht bij een electronica winkeltje. Alle kleine maatjes zitten er in.

Mijne heeft een andere kleur maar het idee is hetzelfde. De bekende Chinese webshops hebben ze zelfs ruim onder de 10 euro 45 delig.

Zondag dan eindelijk de tijd gevonden de mcpx te demonteren voor het reinigen van de servo's.
Bij het demonteren van het main gear (om de as te inspecteren op barsten) viel me wel op dat het vlakke gedeelte van de as niet gelijk viel met het vlakke gedeelte in het main gear. Dit kan ook voor trillingen gezorgd hebben denk ik.

Servo's was even prullen maar eens je er één gedaan hebt is de rest een eitje. Ik had gelukkig nog een goede schroevendraaier liggen uit de tijd dat ik met elektronica aan het prullen was. Dus demonteren, reinigen (ze waren toch wel vuil) en weer monteren.

Gisterenavond stond hier echt veel wind dus niet kunnen testen maar vanmorgen wel een lipo kunnen leeg vliegen. Trilling is totaal verdwenen. De heli vliegt terug zo strak als wat!

Enkel wat weinig vermogen. Maar ik gok dat dit een probleem van de lipo is, of de motor die er uiteindelijk toch de brui aan aan het geven is (102 vluchten).

Kan je bij de mcpx v2 trouwens de pinion verder van de main gear zetten? Als je de rotorbladen wil draaien gaat dit toch steeds zo moeilijk.

nope. de enigste ruimte die je hebt, is wat de gaten in het frame je toestaan.

maar ik heb ook wel mensen gezien die de gaten een beetje uitvijlen, om zo toch een beetje stelmogelijkheid te krijgen.
of het nodig is, is wat anders.
die motor loopt gewoon best zwaar. dus draait hij ook lastig..
die motor is tegelijk zo sterk, dat hij het presteert om het tandwieltje over het vlakke dingetje van de as heen te draaien..

Als hij echt zwaar loopt op het tandwiel, kun je er wat mee doen..
als de gearmesh an sich in orde is, lekker laten zitten, en het tandwiel een beetje in de gaten houden.
Ook op mijn BL wil die nog wel eens een haartje zakken op de as..

Het mindere vermogen was puur te wijten aan de lipo.
Gisteren nog 3 lipo's leeg gevlogen met de mcpx en met die bewuste lipo heeft hij vermogen te kort en grijpt de accu bescherming in voor de 4 minuten op m'n timer om zijn. Met de 2 andere lipo's vliegt hij veel beter.

't was leuk om die kleine heli gisterenavond bij redelijke windstoten te vliegen.
Ik durf véél meer te doen met de mcpx dan met m'n T-rex 450. Die kleine heli is dus erg goed voor m'n stick-time en leercurve.

Dus: 105 vluchten en zowel de hoofd- als staartrotor zijn nog in orde.

Back