Blade Nano CP X

Zo, de hele handel weer bij elkaar gemonteerd.
Die Kabel doorverbinding salade weggepropt agter t boardje bevalt me niet.

full

Draait goed, ipv het motortje, worden nu de fets iets onder de krimpkaus behoorlijk warm.

Knip, knip, weg kabelsalade. Knip weg krimpkaus. Motor fetjes bloot, goed voor de koeling.
Orginele powerkabel, knip, ingekort gesoldeerd aan t blote BL boardje.

full

De weggeknipte onderdelen schelen al bijna weer 1 gram.

Totaal gewicht:

full

Orgineel vlieggewicht was 29 a 30 gr.

Nieuwe as en schone servoos heeft de middenstand goed ontregeld,
Effe op de zender ingesteld: Hold = 50% = midden
afstellen rotorbladen netjes naast elkaar op dezelfde hoogte boven de staartboom,
swashplate weer recht, wat een gedoe die stangentjes los, vast, los..

Vanavond invliegen.

Nog geen commentaar van Uwe? :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi afgewerkt , vooral met bloot gemaakte esc en draadjes direct erop gesoldeerd , zal beter resultaat geven ook . Weet ik nog van toen ik een mcp x zelf BL heb gemaakt (nog voor de versie er van was )
Zoals je merkt , we volgen je op de voet LOL .

zo, vanavond veel mee gevlogen.
Meer power, en geen zwaar inkakken van t toerental meer bij pitch.

Bij pitchpumpen gaat de staart iets na zwiepen.
Op rc-grpoups hebben ze t over t gebruiken van de Mcpx staart of staatmotor. Later.

Zoals verwacht konden mn bejaarde accuus t niet helemaal bijbenen.
Eerder leeg, en worden best wel warm.

Hmm, effe nadenken, we hebben 20% meer power as advertized;
Op zender alle pitch curves met 10% verlaagd.

Hoppa, zowat de oude vliegduur terug, en meer constant toerental / meer regelruimte voor de regelaar.

Wel jammer is t aftoeren, trottle hold motor uit, rotor vast, de heli zwiept 3 rondjes na.
In FP mode heel voorzichtig aftoeren om t ding gewoon te laten staan.

Krijg nou wat, net lipo'tjes van 200mAh 35C batterijtjes binnen gekregen die ik had besteld voor de Nano QX van mijn zoontje van 6 ( sinds meneertje lid is van de vliegclub kan ik het batterij laden amper bijhouden :p ).
Even eentje in de Nano CPX gestopt en man..... wat vloog die zalig, voldoende power, stabiel, strak, geen wiebelend staartje....
Na 4 minuten (rustig) vliegen aan de grond gezet en gemeten, nog 3.8V in het batterijtje.... misschien (hopelijk) hebben al mijn problemen met de nano aan dubieuze kwaliteit van de batterijtjes gelegen...
Ga er in elk geval de volgende dagen wat meer mee vliegen en opvolgen hoe het verder gaat, want zoals ie nu vliegt is het echt een zalig heli'tje

zo, vanavond veel mee gevlogen.
Meer power, en geen zwaar inkakken van t toerental meer bij pitch.

Bij pitchpumpen gaat de staart iets na zwiepen.
Op rc-grpoups hebben ze t over t gebruiken van de Mcpx staart of staatmotor. Later.

Zoals verwacht konden mn bejaarde accuus t niet helemaal bijbenen.
Eerder leeg, en worden best wel warm.

Hmm, effe nadenken, we hebben 20% meer power as advertized;
Op zender alle pitch curves met 10% verlaagd.

Hoppa, zowat de oude vliegduur terug, en meer constant toerental / meer regelruimte voor de regelaar.

Wel jammer is t aftoeren, trottle hold motor uit, rotor vast, de heli zwiept 3 rondjes na.
In FP mode heel voorzichtig aftoeren om t ding gewoon te laten staan.
Het zag er zeer overtuigend uit en eerlijk is eerlijk, ik heb eigenlijk niet hoeven wegduiken. :proost:
Sterker, zelfs ik kon het ding in de lucht houden (al mag 'ie van mij nog een heel stuk tammer, voornamelijk op pitch).
Dank voor deze kans om even met CP kennis te maken.:thumbsup:

schudden

Hoi,

ben inmiddels al een tijdje de blije eigenaar van een nano-cpx, ben er lekker mee aan het leren en dat gaat steeds beter. Maar een tijdje geleden is m'n motor kapot gegaan, die heb ik dus moeten vervangen. Kort daarna ook nog een keer de swah-plate moeten vervangen, sinds dien hangt de heli minder stabiel in rust. Als ik hem laat hooveren begint hij soms heel hard te schudden, alsof ik heel hard de airelon heen en weer laat gaan. Heb al geprobeerd of er wat speling in zit, maar dat kan ik niet vinden. Iemand anders nog ideeën waar dit in kan zitten?

Nog een kleine vraag voor Frocky (of iemand anders die het weet): wat zijn ongeveer de verzendkosten bij helizone.de? Moet ook wat batterijen vervangen, en gezien jullie goede ervaringen lijkt me het wel een idee om die Turnegy te bestellen.

Het heen en weer schudden had ik met mijn mcpxen. Ze deden dat vooral rond zero pitch tijdens de vlucht, als de heli langzaam zakt. Als je de bladen van de heli overdwars zet en je pakt dan de heli bij de blade grips op, dan kun je misschien de heli heen en weer bewegen tov de bladen. Bij mij was dit het geval. Ik heb de feathering shaft iets korter gemaakt en de dempers in de kop vervangen voor stijve oringen. Probleem is bij alle heli's over.

Welke oring je voor de ncpx moet hebben durf ik niet te zeggen.

Als mijn kleine heli's (MCP-X en Nano CP-X) het koud hebben en bibberen is meestal de feathering shaft krom.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips! Ga vanavond zeker even kijken of de feathering shaft het probleem is, ik laat nog wel even weten of hij weer als vanouds strak vliegt.

Ok, even het één en ander geprobeerd vanavond ... Begonnen met het controleren of de feathering shaft krom was, maar die bleek toch netjes recht te zijn. Dus alles maar weer eens uit elkaar gehaald, en bij het weer monteren extra goed gecontroleerd op speling. Even een snelle test, tot m'n verbazing lijkt het weg te zijn ... Dus probleem opgelost, maar weer wat bij geleerd. Bedankt voor de tips!

wat heb je nu geleerd dan? dat je niks gevonden hebt en bij het in elkaar zetten dat alles weer goed was? ik bedoel weet je nu waar het probleem vandaan kwam?

Heb vooral geleerd hoe je kan controleren of de feathering shaft krom is, dat had ik nog niet eerder gelezen. Denk persoonlijk dat het toch ergens teveel speling was, wat door het opnieuw in elkaar zetten opgelost is....

Bij de nano is het aanspannen van de feathering shaft nogal gevoelig . Het is immers een zeer fijn staafje . Te veel aangespannen :( te weinig :( .
kan schudden tot gevolg hebben . :cool:

Kop moet iets losjes zitten, tik-tak heen en weer gevoel.
Anders wordt t een kreng.

Tot grote terveredenheid al weer een paar maanden met de BL upgrade aan t vliegen.
Voor de vluchtduur het motortoerental 10% terug gehaald, vrijwel zelfde toerental als de geborstelde versie.

Ik heb meer lol buiten met deze 28gr mug, loopings, rollen, "crash"es.. :p
Af en toe een landingsgestel, af en toe een canapy stuk.

Vertrouw de Ncpx nu veeel meer dan mn TR450 waar ik
momenteel in een soort onderhoudsmaraton mee zit.
Staart onderdelen raken los, aansturing bladhouder los,
spindelas gaat los, servo gaat stuk enz enz.
Per 1 a 2 vluchten alweer sleutelen. Bah.

Leve de ncpx!

Sinds een paar dagen heb ik ook een nano. Binnen was geen echt succes. Het ding is wel een stuk crash bestendiger als de msr-x die deze week twee sets bladegrips , een swashplate en een canopysteun heeft versleten.
De nano zijn canopy is niet echt sterk. De mijne hangt nu met tape aan elkaar. Hij scheurde al bij het in elkaar zetten.
Ik vind op helifreaks een omstreden setting waar je dmv de TA de nano tempt. Dat heb ik geprobeerd en daar ben ik blij mee. Hij vliegt nu super. Nog steeds pittig maar een stuk beheersbaarder.
Ik heb vandaag weer een paar keer buiten gevolgen. Het was best winderig maar het ding gaat als de brandweer, alsof er geen wind is. De 200SRx had meer moeite met de wind. Dat ding is geweldig om buiten te oefenen. Het ging dondert op het gras of vliegt de heg in maar komt er steeds ongeschonden uit. Ik vlieg er zelfs al rondjes en achtjes mee. Echt een super ding.

Back