Niet lulig bedoeld, maar de enige HK die ik tot nog toe heb zien vliegen, heeft alleen de eerste maand een enigszins fatsoenlijk bladspoor (het correcte nederlandse woor ervoor) vertoond. Daarna was het niks en werd het niks.
Mogelijk met een betere (alu) kop of zo, dat het probleem dan uit de wereld is.
Bij een goede rotorkop, is een bladspoor wat steeds verloopt, meestal een teken van kromme bladhouder-as, OF (als dat mogelijk is bij jouw heli) van ongelijke (ofwel verbogen) bladhouder-armen.
Zo niet, dan is het een kwestie van speling. Dat je niet direct speling merkt, zegt niet veel: het kan ook bijvoorbeeld een demperrubber zijn wat niet zuiver rond is en tijdens het vliegen iets verdraait, of andere onderdelen die niet helemaal zuiver geproduceerd zijn.
Een beetje bladspoor is nu ook weer niet zo'n ramp hoor, het kost wat meer vermogen en het stuurt iets minder precies (en het verschil is niet eens heel groot), maar zolang het bladspoor niet zo groot is dat de staart er zichtbaar van gaat trillen, zou ik me er ook niet al teveel zorgen over maken. Tuurlijk is nul bladspoor beter als zichtbaar bladspoor, maar ik heb een Robbe Ornith 50 er twee jaar probleemloos mee zien vliegen (die was ook niet goed te krijgen, wat we ook probeerden).
Groet, Bert