Bladetracking

Hallo, weet er iemand raad met het volgende: Heb mijn hk500 perfect afgesteld in een sporthal, dus zonder wind. Niks bladspoor, alles mooi op 1 lijn. Maar als ik hem buiten in het veld de lucht injaag dan heb ik opnieuw 1.5cm bladspoor??? Kan dit veroorzaakt worden door hem in de koffer op te bergen of iets dergelijks? Heb de hele kop nagekeken en er zit nergens teveel speling op... Kan toch niet zijn dat ik bij elke sessie eerst de bladen opnieuw moet tracken?

Niet lulig bedoeld, maar de enige HK die ik tot nog toe heb zien vliegen, heeft alleen de eerste maand een enigszins fatsoenlijk bladspoor (het correcte nederlandse woor ervoor) vertoond. Daarna was het niks en werd het niks.

Mogelijk met een betere (alu) kop of zo, dat het probleem dan uit de wereld is.

Bij een goede rotorkop, is een bladspoor wat steeds verloopt, meestal een teken van kromme bladhouder-as, OF (als dat mogelijk is bij jouw heli) van ongelijke (ofwel verbogen) bladhouder-armen.
Zo niet, dan is het een kwestie van speling. Dat je niet direct speling merkt, zegt niet veel: het kan ook bijvoorbeeld een demperrubber zijn wat niet zuiver rond is en tijdens het vliegen iets verdraait, of andere onderdelen die niet helemaal zuiver geproduceerd zijn.

Een beetje bladspoor is nu ook weer niet zo'n ramp hoor, het kost wat meer vermogen en het stuurt iets minder precies (en het verschil is niet eens heel groot), maar zolang het bladspoor niet zo groot is dat de staart er zichtbaar van gaat trillen, zou ik me er ook niet al teveel zorgen over maken. Tuurlijk is nul bladspoor beter als zichtbaar bladspoor, maar ik heb een Robbe Ornith 50 er twee jaar probleemloos mee zien vliegen (die was ook niet goed te krijgen, wat we ook probeerden).

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Tsja.....

Wat kan ik er verder van zeggen? het is en blijft HK....
Het is niet het aluminium wat een rotor kop goed maakt, maar de fabrikant....
Ik weet het, daar heb je weinig aan.

Groet, Bert

Het is en blijft een kloon van een ander merk...

Het heeft een reden dat dat andere merk duurder is

En zoals brutus al zei, het feit dat het alu is, wil niet perse zeggen dat het goed is
Ook kunststof kan, mits goed gemaakt, net zo goed vliegen

Kan toch niet zijn dat ik bij elke sessie eerst de bladen opnieuw moet tracken?

Dat lijkt me niet, tenminste met een 450 heli geen last van als alles mechanisch in orde is. Onstaat er opeens bladspoor dan klopt er dus iets niet. Door iets teveel bladspoor wordt mijn heli ook erg 'springerig' op de pitch, juist door dat soort afstel fouten in het begin wel gecrasht, en zijn er meer vibraties waardoor de kans dat er iets los trilt wellicht groter is :confused: Zo afgesteld dat het bladspoor op het oog gewoon goed is vliegt aanmerkelijk beter.

Ik heb wel verlopend bladspoor gehad door:
-beschadigde lagers na een crash, in eerste instantie niet gemerkt maar toen alles (axiale en radiale lagers) in de kop maar vervangen
-een ietwat losgelopen kogellink, gelukkig op tijd gezien (ik borg alles wel).
Na dat soort ervaringen zou ik de hele kop nog eens nakijken of alles nog degelijk in elkaar zit en eventueel eens andere bladen proberen.
Misschien je hier iets aan.. Succes met trouble-shooten in ieder geval.

Tsja.....

Wat kan ik er verder van zeggen? het is en blijft HK....
Het is niet het aluminium wat een rotor kop goed maakt, maar de fabrikant....
Ik weet het, daar heb je weinig aan.

Groet, Bert

Heb ik inderdaad niks aan... Iemand nog een andere ingeving behalve dan afgeven op de kwaliteit van HK?

@chris : heb de hele kop nagelopen en alles zit muurvast. Kan misschien de lagers inderdaad eens gaan vervangen en zien wat dat zegt, heb deze toch op voorraad liggen... Bedankt. Ballinkjes gaan ook vervangen worden door align, die zitten toch net wt strakker.

kan goed zijn dat de feathring haft lichtjes krom is, die dingen bij HK zijn van pudding gemaakt.

sorry dat ik wederom de kwaliteit naar boven haal maar die feathering shafts van HK trekken al krom als je ernaar kijkt, laat staan als er X-aantal kg druk en trekkrachten op komen.
(ik heb al HK450 feathring shafts met mijn blote handen(vingers eigenlijk) gebogen dus ik weet het wel !!!).

ik zou rekening houden met wat hierboven is gezegd, lagers, feathering shaft, overdreven speling enz. maar als bij iedere vlucht het blaspoor veranderd is het 9/10 en licht gebogen feathering shaft weet ik uit ervaring.

tip voor de HK eigenaars : vervang meteen al de assen door die van Align, op die manier heb je nog een beetje plezier aan je relatief goedkope heli.

EDIT : O ja, dat alu van HK is ook van pudding gemaakt, dat kan je ook al zonder tang buigen... dat of ik ben énorm sterk... lol...

De featheringshaft, mainshaft, maingear, tailgear, flybar zijn van align, die heb ik direct vervangen bij aankoop...
Ga de lagers vanavond vervangen en zien wat dat zegt.
Alhoewel ik het vreemd vind dat wanneer ik binnen vlieg er geen bladetracking is en buiten in de wind wel... Mocht er iets niet goed zitten dan zou hij binnen toch ook bladspoor moeten hebben. Ksmijt hem binnen ook hevig in het rond en dan blijft hij mooi op 1 spoor draaien...

Dat is eigenlijk niet mogelijk...

Kijk even naar het werkelijke verschil tussen binnen en buiten: puur en alleen (vlagen) wind
Dan zou je zeggen dat het ergens met de wisselende belasting te maken moet hebben, oftewel met speling bij wat hogere of ongelijke belasting

Misschien dat je binnen, doordat je constant op de muren moet letten, minder op de kleine afwijkingen in de heli let
Ik merk bij mezelf tenminste dat ik buiten, omdat ik minder op mn omgeving hoef te letten, de heli ongemerkt veel harder op zn donder geef dan binnen

Is een bepaalde handeling buiten waarbij het zich openbaart? (bv knallende climbouts oid)
kan het zijn dat dit binnen ook voorkomt?

Sorry voor het anti hk antwoord, maar redelijk wat vragen hier komen ergens voort uit een kwaliteitsprobleempjes

Ik zal er eens op letten, maar het viel me gisteren gelijk op toen ik gisteren in de velden ging vliegen. Gelijk bij het optoeren merkte ik dat ik met bladspoor zat terwijl ik hem zaterdag binnen gevlogen heb en toen superstrak vloog... Dacht dat het door het transport kwam, al ben ik er steeds voorzichtig mee en ligt hij in de koffer tijdens het transporteren...

En ik weet ook wel dat ge voor de prijs van HK geen align kwaliteit mag verwachten, maar als je alle belangrijke stukken dadelijk vervangt heb je een degelijke heli voor de helft van een Trex. Ben totnogtoe zéér tevreden over de spullen die ik van HK heb... Misschien de dag dat ik nonstop 3d ga vliegen de tekortkomingen ga merken, maar voorlipog doet de heli alles wat ik ervan verlang.

Mwja, mijn HK250-GT vloog ook pas knap nadat het grootste deel vervangen was door Align onderdelen. Alle lagertjes waren hopeloos, centreren van lagerblokken was ronduit slecht, schroefjes en boutjes kwalitatief gewoon gevaarlijk slecht. En ik vlieg geen 3D maar een beetje braaf hoveren en anderhalf rondje. :oops:

Controleer de damper rubbers en lagers van de bladhouders en de lagers van de hoofdas. Kans is groot dat de lagers al niet meer soepel lopen na 3x gebruiken. Kun je snel voelen, zodra ze niet meer soepel lopen dan kun je ze beter allemaal weggooien en goede kopen.

Controleer ook de busjes in je bladen eens.
Bij sommige bladen wil het nogal eens gebeuren dat de busjes los in de bladen komen te zitten.
Daar kan je niet tegen af stellen, en het is ONVEILIG.

Ik snap trouwens dat je aan sommige opmerkingen in dit draadje niet veel hebt, en dat dat storend kan werken.
Maar je krijgt wel antwoord van mensen met enorm veel RC heli ervaring.
Neem de (onderliggende) tips ter harte, goedkoop is meestal duurkoop binnen deze hobby.
En af en toe zijn er uitzonderingen.
De uitzonderingen zullen als eerste worden aangeraden door deze mensen ;).
Dit draadje is namelijk ook belangrijk voor de mensen die meelezen en geintresseerd zijn in de hobby.

M.vr.gr.
Eric

Vanavond gaan we weer in de sporthal vliegen, heb niks aan de bladen gedaan en zal nog eens goed kijken of ze bij indoor-vliegen wel mooi uitgelijnd blijven.Als het aan de lagers of de rubbers zou liggen, zouden deze dan niet voor een constant wisselend bladspoor zorgen? Wat ik gemerkt heb is dat bij het buitenvliegen dat bladspoor hetzelfde blijft (zo'n 1,5cm) bij elke vlucht. En indoor dus niks komma nul... Misschien was het wat te koud en krimpen er wat onderdelen bij buitenvliegen ;-) lol

@gehavo : het zijn Carbon Fiber 425D bladen van Align

@ericw : Zoals ik al zei verwacht ik van HK niet dezelfde kwaliteit als van Align, maar heb nu een HK (welliswaar met veel Align-onderdelen) en zoek een oplossing voor mijn probleem. Als ik genoeg geld op tafel leg dan lost het zich vanzelf op :-), maar ik heb er persoonlijk meer voldoening van om deze heli met een "budget" set-up strak te laten vliegen, en dus enkel de stukken te vervangen die kwalitatief niet goed genoeg zijn.

Back