bladspoor keert terug.

hallo,

ik heb een probleempje met de kop van mijn R30
als ik dus opstijg heb ik bladspoor... geen probleem linkarmpjes aanpassen.
opstijgen, check! that's it... :idea:

mooi niet, op het moment dat ik hevig met de pitch ga spelen loopt het mis want dan krijg ik opnieuw
bladspoor. (tracking)

ik heb nu de wachout set besteld omdat die speling heeft als ik de wieken lichtjes in tegenovergestelde richting tors.
de as waar de wieken opzitten is nog recht. zijn er nog onderdelen die daar een rol kunnen in spelen?

nu moet ik wel zeggen dat diegene die mij destijds gezegd heeft hoe bladen te balanceren er zelf niet veel van wist.
ik heb nu eens Mr. google gevraagd... en je mag enkel tapen op het zwaartepunt van de wiek.
Er was mij verteld, doe tape op de lichste wiek en tape de andere evenveel meer naar het center.
dus ik denk dat ik enkele lieters met een heli gevlogen heb die niet echt in balans was...

ik heb het nooit opgemerkt er schudde niets.. maar nu had ik de standaard uitlaat eens vervangen en die nieuwe
was goed aan het bibberen... toen brak de bocht van de uitlaat... en ik dacht... jah... dát was nog es een uitleg.

nu ik heb nu de wieken gebalanseerd volgens de regels en ga straks eens het resultaat gaan bekijken, als het stopt met regenen :evil:

greets

Het kan zijn dat de spindle krom is, dat is de as die naar je bladhouders loopt.
Bij een crash is die bijna altijd krom en krijg je dus steeds opnieuw bladspoor door het verdraaien van die as.

we hadden die op de draaibank uitgemeten en gecorrigeerd er zit nu 2 honderdste speling op. als dit nu beter is
ga ik die vervangen. maar ik zou eerst uitsluitsel willen. ik ga niet veel kosten meer doen aan een R30 V1 :D

van een crash was het zeker niet, maar door de onbalans van de heli zou dit wel kunnen imo

deathmeat zei:
we hadden die op de draaibank uitgemeten en gecorrigeerd er zit nu 2 honderdste speling op. als dit nu beter is
ga ik die vervangen. maar ik zou eerst uitsluitsel willen. ik ga niet veel kosten meer doen aan een R30 V1 :D

van een crash was het zeker niet, maar door de onbalans van de heli zou dit wel kunnen imo

Voor 3euro60 ga je toch geen risico nemen of moeilijk doen?

het gaat em daar niet om.
als ik direct kan weten wat het is. weet ik wat te bestellen.
als ik nu dit volgende week dat... dan ben ik over een maand nog bezig.
ik moet een week wacht op de stukken.

Dus als ik straks of morgen weet welke stukken er allemaal kunnen voor zorgen bestel ik die allemaal ineens.
met veel kosten bedoel ik 100€+

De spindle klinkt wel het meest waarschijnlijk.
Als er iets anders niet goed zou zijn dan trekt hij misschien een kant op, maar een bladspoor moet vanuit de kop komen.
Ik rol altijd mijn spindle over een glasplaat en kijk of hij mooit rolt.
Bij iedere afwijking vervang ik hem. (Ik heb ook altijd een reserve spindle liggen).

Reset alle lengtes van de ballinks in de kop zoals in de handleiding.
Meet de pitch op één blad zodat je +10/-10 hebt (of wat je graag wilt)
Controleer dan het bladspoor en corrigeer altijd de link aan het blad waarop je NIET de pitch hebt gemeten.
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Balance.htm
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Bladspoor.htm

ja ik kan ook niets anders zeggen is dat reserve spindels een must zijn.
heb er iets van 2 per heli op voorraad.
en ik heb 4 grote cp heli's staan.
van alle assen is een voorraad handig.

ook deel ik de verwachting van rene en walter dat dus waarschijnlijk je spindel toch een beetje krom is

wrobijns zei:
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Balance.htm
bij die methode houdt u wel geen rekening met het zwaartepunt van het blad.

beter lijkt mij (ttz, zo heb ik het geleerd/gelezen en als correct bevonden):
eerst het zwaartepunt bepalen en dan de truuk met de glazen waarbij u
plakband toevoegt ter hoogte van het zwaartepunt.

Yep,dat klopt.
Ik wou het er nog bij zetten.
Maar dat maakt het nog wat lastiger en mijn ervaring is dat de simpele methode afdoende is.

Ik heb vandaag eventjes aan het testen geweest. Pallen goed afgewogen.
het bladspoor is soms de gemarkeerde wiek boven... dan eens te veel onder...
dus het moet wss wel de spindle zijn daar die kan verdraaien.

hopelijk is het dat, want binnenkort ga ik aan het werk met de fury en wil met eerste heli
toch lekker op kant zetten met de gedachte dat ie nog in orde is en niet tegen de grond is gegaan ;)
ik ben er me van bewust dat het ooit eens gaat gebeuren.

ik heb wel het voordeel als ik het gevoel heb dat de hartslag omhoog gaat en de adrenaline begint te komen...
dan land ik... en dan nog... en crash is helaas nooit veraf...

en ook al kan ik die op kant zetten met bladspoor... zou toch graag geweten hebben wat het is :)
hij zal toch nog eens mee genomen worden om iets nieuws te proberen.

liever een R30 tegen te grond dan mijn fury :)

de raptor V1 heeft ook erg veel speling op de bladhouders, dat is bij de V2 opgelost.

je kan ook upgraden naar een complete V2 kop.
ik heb waarschijnlijk nog 2 complete liggen waarvan 1 hagelnieuw.

Hoi
ik heb zelf een tijd met een set houten bladen ook telkens bladspoor gehad. Uit je verhaal verneem ik dat het om houten bladen gaat.
Het probleem lag erin dat de bladen wel in de lengte en samen gebalanceerd waren maar niet op de koorde. Daardoor ging bij mij het blad "voor " lopen en dat geeft dezelfde problemen zoals jij ze beschrijft.
Het balans punt van de koorde moet op het draaipunt van het blad liggen en dat is weer hetzelfde punt als spindle as.

Steven.

Ik heb het zelfde probleem met een hirobo sceado 50 ook bladspoor bij pitch. ben nu aan het vervangen hoofdas bladas/swashholder (quick uk). woensdag weet ik meer.... maar wel een irritant probleem

bij mij dus nog steeds niet opgelost

word er gek van heb ercht geen idee waar het vandaan kokmt whehehehhehehe grrrrrr

Back