Bladspoor verhelpen Mini Titan + Align Pro Woodies

WHoei, onderdelen vanmiddag toegekomen, net even in elkaar gezet( voor de zekerheid de hele kop maar uit elkaar gehaald en op nieuw gelocktite en assen op rechtheid gecontronleert) Net even gevlogen en met de allu mixerarmen en allu bladhouders, 0 bladspoor, 0 trillingen en 0 shaken bij het uitdraaien. :p Joepie!
Plaatje van hoe hij geworden is:
PIC_0099.jpg

Ziet er goed uit, waar heb je die bladhouders besteld en wat kosten die ?

Helaas weet je nu alleen niet of alleen het vervangen van de mixerarmpjes het probleem al opgelost zou hebben ....

Nee dat weet ik idd niet, ik heb alles bestel bij rcheliparts, inc 2 nieuwe bladhouder assen, 1 setje kogellinkjes en 1 flesje ca en verzender voor 70 euro( vond ik wel duur maarja,)

Mmm ik heb nu wel een supper strakke heli, maar af en toe heeft hij de neiging om( vooral bij het afremmen na voorwaardsevlucht) om te gaan schudden om zijn rol as, met een flinke dosis pitch ben je zo van het schudden af, maar ik moet er niet aan denken dat hij dat gaat doen als ik inverted vlieg ofzo....
Iemand een idee wat dit kan zijn? Alles zit wel iets strakker vast dan normaal( vooral de bladen, die zitten net iets te strak in de bladhouders, maar daar kan het volgens mij niet aan liggen, want de heli loopt wel mooi strak) En de bladhouders zitten ook erg strak aangedraaid. Zou het daar aan kunnen liggen? of zouden de allu onderdelen gewoon even " in moeten lopen" ?

Na wat meer te hebben gevlogen blijkt dat het schudden idd voortkomt het uit voorwaardse vlucht negatief pitch geven, en als je het toerental verminderd schut hij de hele vlucht. Ik denk dus idd dat ik iets te strak aan heb gedraaid, zo maar eens nakijken....

Na wat meer te hebben gevlogen blijkt dat het schudden idd voortkomt het uit voorwaardse vlucht negatief pitch geven, en als je het toerental verminderd schut hij de hele vlucht. Ik denk dus idd dat ik iets te strak aan heb gedraaid, zo maar eens nakijken....

Ik weet niet precies hoe jij je heli op bladspoor controleert, waar als je de heli bijv. op de grond met 0% pitch vrij hard laat draaien en je ziet geen bladspoor zegt dat nog niks. Meestal ontstaat DIT SOORT bladspoor na aardig wat positieve of negatieve pitch, vooral bij hoge toeren. Vooral bij (te) strak aangedraaide schroefjes kunnen sterke pitch variaties het verschil uitmaken.

Ik heb nog even mijn heli goed onderzocht en heb iets gevonden wat ook een mogelijke oorzaak kan zijn. Ik heb het in eerste instantie over het hoofd gezien bij de reparatie na mijn eerste en tweede crash met de MT:

De gaten in de Flybar Seesaw Hub (waar de schroeven ingaan zie video) zijn kennelijk na een crash wat ovaal geworden ipv mooi rond, waardoor daar een beetje speling is ontstaan. Volgens mij is dit iets wat makkelijk over het hoofd kan worden gezien. De mixing levers zitten hieraan vast, wat uiteraard tot bladspoor kan leiden zelfs bij een mm speling.

Hoe dan ook, wees heel voorzichtig met je heli bladspoorvrij te verklaren, want na op 100% gas inverted omhoog te schieten kan het wel eens terug komen. Ik vind de MT overigens nog altijd een TOP heli, en deze problemen had ik pas na 2 flinke crashes en circa 150 vluchten op kunstof onderdelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
En waar kan ik dan zachte dempers kopen? Ik neem aan dat de dempers van Rcheliparts(70graden wat dat ook mag zijn) niet veel anders zijn?
En nee aan de seesaw hub ligt het niet want het bladspoor is nu dus echt absoluut weg! Met de mixer armen. Het schudden van de heli is nou trouwens ook bijna weg, ik heb de feathering shaft even iets losser gezet en nou doet hij het bijna niet meer, ik heb de afgelopen vlucht maar 1 x gehad dat hij even ging schudden, en de rest van de tijd is hij tijdens de flips en loops keurig recht gebleven.

Ook ik blijf het een top heli vinden hoor!

De gaten in de Flybar Seesaw Hub (waar de schroeven ingaan zie video) zijn kennelijk na een crash wat ovaal geworden ipv mooi rond, waardoor daar een beetje speling is ontstaan. Volgens mij is dit iets wat makkelijk over het hoofd kan worden gezien. De mixing levers zitten hieraan vast, wat uiteraard tot bladspoor kan leiden zelfs bij een mm speling.

Hier zal ik gelijk eens naar gaan kijken ik heb enkele weken geleden ook een klapper gemaakt .... en ben nu bezig aan de "wederopbouw" .
Ik heb overigens alleen de mixerarmpjes vervangen door alu, ben benieuwd of dat genoeg is om het bladspoorprobleem op te lossen.
Verder een prima heli hoor.

Ik denk dat je het met alleen de mixerarmpjes ook wel gaat redden, de plastik bladhouders voelen heel solide aan!, al moet ik zeggen dat de bladen veel stijver zijn nu de allu bladhouder erop zitten , vroeger konden ze aan het einde nog een beetje op en neer bewegen, maar dat gaat nu haast niet meer.

Controleer ook altijd heel goed of je feathering shaft helemaal recht is (daar zitten je bladhouders aan vast, haal het eruit en rol het over een platte tafel). Bij een (lichte) crash kan die bijv. in een lichte S vorm buigen, bij pitch variaties kan deze om zijn eigen as draaien waar ook bladspoor van kan ontstaan. Ik vind de bladhouders (van de laatste MT versie) erg goed, ik heb ze nog niet kunnen breken.

Er is helaas niet 1 gouden tip om bladspoor te verhelpen, het kan aan van alles liggen. Ik vind overigens die dempers fantastisch. Ik heb ze zelfs aangepast en in de trex v2 gestopt, want die zwarte stock o-ringetjes zijn echt shit bij 3D. Ik heb overigens een keer een schuddende heli gehad door een digitale servo die niet meer ok was, die ging trilen wanneer je druk op het armpje plaatste.

De hardheid van je dampers meet je in graden durometer. Over het algemeen word er voor heli's tussen de 70 en 90 graden gebruikt, waarbij 70 weinig is en 90 veel. Als je erg harde dampers gebruikt kan je heli gaan schudden bij een lager toerental.

Maar eigenlijk zitten er dus zachte dempers in, want er zitten 70 graden dempers in....:confused: Ach ja, het schudden is al bijna over, en daar merk je tijdens een beetje 3d'en toch niks van:D

Back