Blanik van LMmodel

Waar haal je die tekst nou vandaan?

Hier: https://www.rcmodely.cz/archiv/2015/1/5

Wel mooi gedaan met dat blik, overigens. :)

Vind ik ook, hier wat duidelijkere foto`s: https://www.rcalbum.cz/model/8269-l-13-mk-ii.html

Maar oei, wat gaat 'ie hard!

Klopt, deze Blanik is behoorlijk wat zwaarder (AUW: 1380 gram) door de aanpassingen.
Wel mooi inderdaad, maar het heeft uiteraard behoorlijk invloed op de vliegprestaties.

Het gladder afwerken kan een stuk lichter dan dit voorbeeld in ieder geval!!
Maar als de ontwerper/verkoper adviseert om het überhaupt niet te doen zal dat inderdaad niet voor niets zijn.

De Blanik uit jou filmpje (met blikken bekleding) is overigens de kleinere LMmodels 2100mm versie:

Fabrikant: LM-models v.s. BWTR
Hoe gebouwd: Uit een bouwpakket
Categorie: Zweefvliegtuig
Materiaal: Ander materiaal
Aandrijving: geen aandrijving
Overspanning: 2100 mm
Gewicht: 1380 gram
Servo: HS53 5x


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Mijn schuim LiDL Glider en Messerschmitt Komet zijn gebouwd puur en alleen als hellingzwever.
Het beetje extra gewicht voor de gladde afwerking over het schuim was in mijn geval geen enkel probleem.
Sterker nog, het beetje extra gewicht was wenselijk, er moest aan de helling nog ballast bij!

Maar jij wil de Blanik gaan slepen en thermieken toch?
Je gaf aan dat de standaard LMmodels 2600mm Blanik versie op filmpjes heel mooi vloog.
En dat de ontwerper/verkoper adviseert om het schuim niet af te werken iv.m. vliegeigenschappen.
Wellicht zou je de Blanik beter dan gewoon letterlijk bouwen zoals de ontwerper bedoeld heeft?

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
De eerste twee delen van de neus verlijmd, met Foam-Cure van BSI.

(Lekker spul is dat, zeg . . . :eek: )

upload_2023-2-27_15-1-29.png


De twee delen sluiten redelijk op elkaar aan; niet 100% perfect . . .

Ik neem aan dat je het er niet dik op hoeft te smeren?

Heb nu aan een kant een heleboel kleine drupjes gedaan.

Vannacht laten uitharden; morgen maar eens kijken . . .


jan.
 
Nou . . .

Beetje slordig allemaal!

upload_2023-2-28_12-10-3.png


Alles zwart; de voorste ovaal op de onderste rib is kleiner dan die van de andere drie.

Maar wat veel vervelender is:

upload_2023-2-28_12-11-33.png


Het lijkt of hij ribben meegestuurd heeft voor de 2900 mm versie . . .

Dat betekent ook dat de gaten voor de vleugelverbinder niet goed zitten. :mad:

Dit plak je niet zomaar in een weekendje in mekaar; zoveel is me ondertussen wel duidelijk.

Moedig voorwaarts. :)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Onvermoede vorderingen!

Rib zo precies mogelijk gefixeerd op het vleugel-middenstuk:

upload_2023-3-1_23-2-5.png


Onder de boorkolom en gaan met die banaan.

En voor dat je het weet: :)

upload_2023-3-1_23-4-1.png


Dan moet je dus ook in de vleugel kunnen boren.

Kijken of ik ergens een lange boor kan vinden . . .

upload_2023-3-1_23-6-5.png



Lijkt me prettiger dan deze methode.

upload_2023-3-1_22-58-23.png



jan.
 
Ik denk vast even vooruit (het gaat zo hard): wat is hier een goede manier om de ailerons te 'bouwen'?

Uitsnijden; balsa er tegenaan, maar dan?

Hohl-kehle, met folie-scharnier aan de bovenkant, penscharnieren in het midden; jullie begrijpen (denk ik) wat ik bedoel.


jan.
 
Gat boren in schuim gaat goed met messing of alu buis, beter dan met boor.
Om evenwijdig aan onderkant te boren buis geleiden op 2 punten
 
Ik zou denken dat die snij methode een stuk betrouwbaarder is, over zo'n afstand recht boren ga je nooit halen?
Je kunt ook twee verticale snedes maken met een stanleymes langs een lineaal, en de "geul" er gewoon uit peuteren. Hangt
er vanaf of je het restmateriaal nog nodig hebt als "deksel".

Als het destructief mag (je gaat de ligger dichtplamuren) dan zou ik zeker voor fysiek snijden of schuren gaan.

Je kunt ook nog de hele vleugel verticaal doorsnijden en een dunne platte carbon ligger verticaal inlijmen.
 
Gat boren in schuim gaat goed met messing of alu buis, beter dan met boor.

Ja, heb ik ook al aan gedacht . . .

Voorkant schept schuren, tandjes in maken?

Om evenwijdig aan onderkant te boren buis geleiden op 2 punten

Nee, moet juist niet evenwijdig, want dan krijg je geen V-stelling (de vleugelverbinder is een rechte staaf).

Als je een boor hebt van 270 mm (die zijn te koop) en je geleidt de boor eerst met twee van die blokjes zoals op de foto, dan kom je een heel eind, denk ik . . .

Als beide vleugelhelften behandeld zijn, kun je ze samen op de tafel uitlijnen en de buisjes er met de vleugelverbinder er in, prima inlijmen, denk ik.

Alles wat Hein voorstelt: minder zin in . . .

EPP schuren: gaat niet.

Nog voorstellen mbt. de ailerons?


jan.
 
Dacht dat het alleen maar de bedoeling was om een gat te boren door het korte stuk ?
Als je schuin wil boren zet de boormachine vast op de tafel, geleiding op zelfde hoogte en je zet de vleugel onder de juiste hoek en schuift met de vleugel langs een geleider over de buis, 270 mm is geen probleem
 
Laatst bewerkt:
Dacht dat het alleen maar de bedoeling was om een gat te boren door het korte stuk ?

Dat zit er al in! :)

upload_2023-3-1_23-4-1-png.530040


Mooi filmpje.

Maar, aangezien de Blanik een voorwaartse pijlstelling heeft, is het toch wel iets lastiger . . .

Boor vastzetten . . .

Vleugel vastzetten, blokjes ervoor, en boren met een buis, denk ik.


jan.
 
Ah ok, nu snap ik dat je niet over de hele vleugel lengte wilt gaan maar alleen voor de joiner.

In dat geval kan je kiezen voor boren, of van bovenaf geheel doorsnijden met een scherp mes en een strook verwijderen ter grootte van de joiner.
Je kunt dan daarna in de horizontale richting de v-stelling regelen, en onder en boven een "dekseltje"
van schuim overhouden. Je kunt daarna de "dekseltjes" met epoxy o.i.d. en de vleugeljoiner weer
in de vleugel lijmen.

Boren is natuurlijk fraaier, dus als je dat betrouwbaar kunt uitlijnen, go for it. Ik zou het mezelf alleen
niet toevertrouwen :)
 
Back
Top