Blanik van LMmodel

Ga de vering van et wiel toch anders doen; zo.

upload_2023-3-15_13-43-12.png


Dit is met verenstaal 1 mm; leg je er een accuutje van 120 gram op, begint 'ie al enigszins in te drukken.

Dat lijkt me niet goed.

Als de zwever als geheel 100% weegt, bij hoeveel % moet het wiel dan beginnen in te veren?

(Het is allemaal niet super belangrijk, maar als we het nou toch aan het maken zijn, is het natuurlijk wel leuk als het dan ook goed functioneert.)


jan.
 
Als je wil dat de vering werkt om de harde klappen op te vangen doe dan het gewicht vliegtuig X 5
Bergfalke 3 kg 2 x 2 mm met voorspanning, mag ik flik op duwen voor het inveerd

SliH3Q7K4yEVw6FtyHSyygYYi7A83sOk3aQ10sppl5VkjWqoj_0tQt5e-f_aWcKcBBbtX_4KMoxqkWiBEytK_fmYwIyw6BrvNMcJdzkcXcYDkKgy6QMLfZ7IQaDqpHJtUGsmMTq0Ld96iqw4ucik-VgodNnW6pm7wDgVRhrW8NzW8XxIXshhARDSLgNh7Z9yDoAWLptIXGJcctFdMfKIoqU8N5HVHvssET4rsGgZhuE6KcAluX7lHX9hLypWE-NuTC3b6wOOcbguLgj-Z0dm6Yds5sgEpyxYTSSrICjT2IoItBG7xXzvfhsN5mJN0thKpQSt0AXRkEu7n_CWb5NEOzwPsZQQtUnwXLr3CIxqofxViIu-ZFD-GeRHUUxOuNVUpi1jPa9EmQev8hycddiG5mxKICmlLFJRz54v_ckMD7-CvSLr6X0thCxgXjRvZ9jLn_ce8IWoFXFI7_hc9djkih3ieXJWaJ1GOFqR4QnkOyHfx4_UDmyfakShIbf8amGQmJv6KKo4AaZNPDaJoO9c5aGboihNPTUC2mDrlvqV_NgD8h8li4hmIbH4cK5IwMdMpRSHU4BoBBQ_WuA5H9Kb_J5BAaoYyE8ltWmToE4SgRcexTZDf43IENawcYwhqMB2sgTo5JE1jJxitOpbISet9k929qn29RDr=w1242-h931-no
 
Als je wil dat de vering werkt om de harde klappen op te vangen doe dan het gewicht vliegtuig X 5

Gewicht x 5??? :eek:

We hebben het over een modelletje van plm. 1,5 kg!

Valt nog niet mee om daar harde klappen mee te maken . . .

Heb het verenstaal vervangen door 1,2 mm, maar dar mag dus wel naar 1,5 . . .

Morgen eens proberen.


jan.
 
Het begint langzaam maar zeker op te schieten en vorm te krijgen. :)

Opstelling om de gaten voor de bowdenkabels te boren.

upload_2023-3-15_23-45-59.png



Even passen:

upload_2023-3-15_23-47-21.png



upload_2023-3-15_23-46-50.png


Dat past erg goed!

Neusje afgewerkt.

upload_2023-3-15_23-48-51.png



Sleephaak had ik al eerder gemaakt. :)

upload_2023-3-15_23-49-34.png



En zo wordt het dan.

upload_2023-3-15_23-49-13.png



Nieuwe vleugelverbinder:

upload_2023-3-15_23-47-58.png


Kijk, dat lijkt er meer op. :)


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2023-3-15_23-49-34.png
    upload_2023-3-15_23-49-34.png
    744,3 KB · Weergaven: 61
Maar dit is natuurlijk wel helemaal waardeloos . . . :mad:

upload_2023-3-16_0-2-15.png


Een spleet van 4 mm over 27 cm: dat is over een vleugel van plm. 1,25 m. bijna 2 cm!

Maar het lukt me niet om in de vleugel het gat op te ruimen.

Geprobeerd met dit:

upload_2023-3-16_0-4-24.png


Niks.

Moet dus met hitte, maar ja . . .

Dit is dan wel weer mooi:

upload_2023-3-16_0-5-8.png


:)


jan.
 
vervelend, die kier bij de wortel.

Is het een optie om de bus voor de vleugelpen te verwijderen en het gat gewoon 1 maat te groot te boren?
Daarna de bus met iets verdikte epoxy er weer in lijmen (nu natuurlijk wel goed uitgelijnd).
Ik kan me voorstellend dat het met de boormachine wel lukt (snijden ipv schuren).
 
Ja, goed idee. :thumbsup:

De boel gewoon goed uitlijnen en nog een keer boren. :)

(Het buisje is nog niet ingelijmd.)

En dan later met bruislijm inlijmen.

Is de moeite van het proberen waard.

Zoals het nu is, dat kan natuurlijk niet . . .


jan.
 
Je kan een vleugel maar uitlijnen als deze op de romp staat, meten van beide vleugel tips naar midden romp achter, 5 mm verschil mag.
Je kan dat gat van de vleugelbuis toch gewoon opruimen met je aangescherpte buis ??
 
Was nog een hele toestand: er bleven uitgeboorde stukken EPP achter, die net aan de verkeerde kant van de buis zaten.

Had ik eerst niet door . . . o_O

Nog een keer boren, en nog een keer . . . :mad:

Eindeloos prutsen met een staaldraad met een haakje . . .

Maar dan.

upload_2023-3-16_12-1-59.png


:banana:

Nou hehe, wat een opluchting.


jan.
 
De aanhouder wint! Nu heel goed opletten dat je straks zoals Isola2 aangeeft de boel uitlijnt met een touwtje
tijdens het verlijmen. En goed uitkijken dat je niet onbedoeld iets verlijmt wat niet moet ;-)
 
Vleugel verbinder invetten , en achteraan in de vleugelbuis een propje balsa .
Als je epoxy hebt kan je beter met ingedikte epoxy lijmen.
Als he te veel bruislijm in het gat spuit dan komt dat naast de buis omhoog en lijmt vleugel en midden stuk aan elkaar, een stuk plastiek folie tussen met een gaat je voor de vleugel verbinder.
Daarom epoxy, hecht ook beter op je vleugelbuis.
 
Als je epoxy hebt kan je beter met ingedikte epoxy lijmen.

Wat versta je daaronder?

(Ik dacht eerst dat (niet te veel) bruislijm het beste zou zijn.

Vleugelbuis even flink opruwen . . .)

Vering van het wiel kan nu (met 1,5 mm staaldraad) 1.575 gram dragen, en zit dan nog (net) niet tegen de aanslag.

Ik zeg: daar doen we het mee.


jan.
 
Goed bezig! Maar, een poos terug in dit draadje zou je eerst wat anders gaan doen, en nu ben je al bijna klaar!

Dat brand hè, zo'n doos met mooi spul op de werkbank[emoji56] kan je slecht vanaf blijven.....
 
Bruislijm is voor hout, hecht niet zo goed op metaal
Ingedikte epoxy is de hars met een vul middel, micro balloon, katoen vezels ,
Zware vulling is sterker maar in dit geval zijn micro balloon licht en zeker sterker dan schuim.
Als ik goed gelezen heb gebruik je alu vleugelbuis, goed opschuren en onmiddellijk lijmen wat de oxydatie huid van alu vormt zich al na 10 mln
 
De vleugelbuizen zijn van plastic.

Ik neem aan dat je ipv. katoen ook glasvezel kunt gebruiken?

Of een combi van glasvezel en microballoons?


jan.
 
Glas vezel als vulling ? hoe groot zijn die vezels ? Mag niet te stug worden , je moet die buis zonder wringen op zijn plaats krijgen.
 
Bij gebrek aan katoenvezels werkt houtstof (ja, uit de schuurmachine, mag ook balsa zijn) prima om epoxy in te dikken tot lijmpasta.
Epoxy aanmaken, en hout toevoegen met tussentijds roeren tot je "mayonaise" a "pindakaas" consistentie hebt bereikt, afhankelijk
van je doel.

Let wel op: het mengsel wordt KNEITERHARD, dus is erg lastig schuurbaar achteraf. Goed schoonvegen bij de randjes na aanbrengen dus.
 
je moet die buis zonder wringen op zijn plaats krijgen.

Dat is het merkwaardige; ik heb dus een 'nieuw' gat geboord, dat net een graad anders loopt dan het eerste, maar het is echt niet zo dat het buisje nu heel veel speling heeft; ik kan het niet van links naar rechts bewegen in de vleugel . . .

Dus gewoon maar dus insmeren, verdikte lijm met een staafje in de holte aanbrengen, en dat moet het dan maar zijn, denk ik . . .

Langzaam krijgt de romp vorm.

upload_2023-3-20_8-28-15.png



Vering van het wiel kan nu (met 1,5 mm staaldraad) 1.575 gram dragen, en zit dan nog (net) niet tegen de aanslag.

Dat zat me toch niet lekker.

De volgende dikte die ik heb is 1,8 mm, maar dat was net even teveel . . .

upload_2023-3-20_8-30-42.png


Nog een keer proberen . . .


jan.
 
Tussendoor ook nog een variant geprobeerd met een duwveer, maar ook dat was geen succes (veer was te slap . . .)

upload_2023-3-24_10-4-57.png



's Nachts kreeg ik een ingeving: deze methode, maar dan dubbel (links en rechts), en de stangetjes vastzetten op de aluminium 'wieldragers' (?)

upload_2023-3-15_13-43-12-png.531589


Foto's volgen.

Eerste vleugeldelen verlijmd:

upload_2023-3-24_10-9-59.png



Flink lijm ertussen!

upload_2023-3-24_10-10-51.png



Neusje gelijmd:

upload_2023-3-24_10-11-37.png



Ja, het gaat nu hard! ( . . .)

Helaas nu eerst weer naar Frankrijk :( . . .


jan.
 
Back
Top